Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer kutatás 2009. Március 10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer kutatás 2009. Március 10."— Előadás másolata:

1 1

2 Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer kutatás 2009. Március 10.

3 1. RÉSZ: BEVEZETÉS

4 A kutatás háttere és célja  A Parking Szervező Fejlesztő Kft. piackutatást kezdeményezett, hogy felmérje a kerékpáros potenciált Budapesten és környékén, tehát hogy mennyi ember szeretne és/vagy lenne hajlandó kerékpározni. Fontos cél volt, hogy meghatározzuk ezt a potenciális célcsoportot szocio-demográfiájuk és utazási, közlekedési szokásaik alapján, továbbá megtaláljuk azokat az érveket, amelyek hatására rendszeresen kerékpárra ülnének és kerékpárt használnának mindennapos közlekedési eszközként.  A kutatási folyamat keretén belül megvizsgáltuk a Public Bike „platform” fogadtatását és vonzerejét.  A kutatás Budapestre és agglomerációjára terjedt ki.  A kutatási folyamat három modulból állt:  Kvantitatív reprezentatív lakossági felmérés az általános közlekedési szokásokról és a biciklizéssel összefüggő attitűdökről  Kvalitatív vizsgálat: a potenciális célcsoportok szokásainak és attitűdjének mélyebb megértése  a Public Bike koncepció részletes vizsgálata 4

5 A kvantitatív kutatási fázis célja  Az első kvantitatív kutatási fázis az alábbi kutatási kérdéseket helyezte fókuszba:  Közlekedési szokások vizsgálata  A közlekedési módok közötti választás döntési folyamatai  Kerékpározástól visszatartó erők  A kerékpározással összefüggő infrastruktúra javításával, kommunikációval, forgalmi változásokkal, stb. milyen attitűdváltást lehet elérni - milyen üzenetekre fogékony a célcsoport  A Public Bike „platform” fogadtatása 5

6 Módszertan  Otthoni kérdezés  Budapesten és a környező agglomerációs településeken 15-65 évesekről reprezentatív minta  Minta elemszám: 500 fő  Terepmunka időpontja: 2009. január 30 - február 8. 6

7 2. RÉSZ: A CÉLCSOPORT SZEGMENTÁLÁSA

8 A szegmentálás folyamata  A szegmentálás a kvantitatív reprezentatív lakossági felmérés eredményei alapján készült  A szegmentálás alapja a válaszadók a kerékpározáshoz való viszonya, attitűdje, amit 19 állítással fedtünk le a következő dimenziókban:  Kerékpározással kapcsolatos nyitottság / zártság, elfogadás / elutasítás  Kerékpározás egyéni élethelyzetbe való illeszthetősége  Kerékpározás megítélése (célszerűség, használhatóság, ár, stb.)  Klaszteranalízissel három önmagukban homogén, viszont egymástól jól elkülönülő csoport megkülönböztetése tűnt célszerűnek 8

9 3 karakteresen elkülönülő csoportot alkottunk a kerékpározással szembeni attitűd alapján 9

10 Kerékpározással szembeni attitűd 10 fontosságfontosság ElutasítóNyitott Szabadidős Aki kerékpárral közlekedik nagyon sportos A kerékpárosok felelősségteljes állampolgárok Kerékpározni trendi, divatos dolog A kerékpározás nekem szabadidős tevékenységet jelent A kerékpár a mindennapos közlekedésre is alkalmas Kerékpárral közlekedni nem kényelmes Kerékpárral közlekedni racionális választás Fiataloknak való Szívesen kerékpározom Elképzelhetőnek tartom, hogy kerékpárral közlekedjek A kerékpár a legjobb városi közlekedési eszköz Kerékpárral közlekedni pihentető Akik kerékpárral közlekednek, nem tartják be a közlekedési szabályokat A kollégáim, ismerőseim furcsállnák, ha kerékpárral közlekednék Ha az ismerőseim közül többen kerékpároznának, én is gyakrabban használnám Csak a megszállottak közlekednek kerékpárral negatív értékek: az átlagosnál kevésbé ért egyet, pozitív értékek: az átlagosnál jobban egyetért

11 A kerékpározástól visszatartó legfontosabb erők az egyes csoportokban – átlagnál fontosabbak ElutasítóNyitottSzabadidős túl szennyezett a levegőnincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal rossz időAutósok viselkedéserossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal túl szennyezett a levegő rossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota Félek hogy ellopják a biciklimautósok viselkedése rossz idő félek a közúti közlekedéstőlnem tudom hová letenni a biciklim közterületen félek, hogy ellopják a biciklim nincs biciklijenem lehet kerékpárt szállítani a tömegközlekedési eszközökön Túl messze az úti célrossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota félek a közúti közlekedéstől Félek, hogy ellopják a biciklimnem megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni nem tudom hová letenni a biciklim közterületen Nem megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni túl messze az úti célnincs biciklim megizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járna félek a közúti közlekedéstőlmegizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járnék nem tudom hová letenni a biciklim közterületen nem lehet kerékpárt szállítani a tömegközlekedési eszközökön 11

12 Mi jelenti a visszatartó erőt a kerékpározástól az első csoport számára? 12 úgy gondolom, hogy nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal túl szennyezettnek tartom a levegőt rossz idő autósok viselkedése rossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota félek, hogy ellopják a biciklim a tömegközlekedési eszközökön nem lehet kerékpárt szállítani nem tudom hová letenni a biciklim közterületen félek a közúti közlekedéstől úgy érzem, nem lenne megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni túl messze az úti cél megizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járnék nincs biciklim nincs hol átöltöznöm / lezuhanyoznom túl erős fizikai megterhelést jelentene nem tudom megfelelő helyen tárolni a kerékpárt a lakóhelyemen domborzati viszonyok nem tudok elég jól biciklizni gyalogosok viselkedése nem tudom hol lehet kerékpárral közlekedni félek, hogy akadályoznék másokat a közlekedésben rendszerint nem egyedül utazom, szállítok valakit túl közel az úti cél átlag A teljes minta sorrendjében Egyáltalán nem Jelentősen

13 Mi jelenti a visszatartó erőt a kerékpározástól a második csoport számára? 13 átlag A teljes minta sorrendjében Egyáltalán nem Jelentősen úgy gondolom, hogy nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal túl szennyezettnek tartom a levegőt rossz idő autósok viselkedése rossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota félek, hogy ellopják a biciklim a tömegközlekedési eszközökön nem lehet kerékpárt szállítani nem tudom hová letenni a biciklim közterületen félek a közúti közlekedéstől úgy érzem, nem lenne megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni túl messze az úti cél megizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járnék nincs biciklim nincs hol átöltöznöm / lezuhanyoznom túl erős fizikai megterhelést jelentene nem tudom megfelelő helyen tárolni a kerékpárt a lakóhelyemen domborzati viszonyok nem tudok elég jól biciklizni gyalogosok viselkedése nem tudom hol lehet kerékpárral közlekedni félek, hogy akadályoznék másokat a közlekedésben rendszerint nem egyedül utazom, szállítok valakit túl közel az úti cél

14 Mi jelenti a visszatartó erőt a kerékpározástól a harmadik csoport számára? 14 átlag A teljes minta sorrendjében Egyáltalán nem Jelentősen úgy gondolom, hogy nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal túl szennyezettnek tartom a levegőt rossz idő autósok viselkedése rossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota félek, hogy ellopják a biciklim a tömegközlekedési eszközökön nem lehet kerékpárt szállítani nem tudom hová letenni a biciklim közterületen félek a közúti közlekedéstől úgy érzem, nem lenne megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni túl messze az úti cél megizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járnék nincs biciklim nincs hol átöltöznöm / lezuhanyoznom túl erős fizikai megterhelést jelentene nem tudom megfelelő helyen tárolni a kerékpárt a lakóhelyemen domborzati viszonyok nem tudok elég jól biciklizni gyalogosok viselkedése nem tudom hol lehet kerékpárral közlekedni félek, hogy akadályoznék másokat a közlekedésben rendszerint nem egyedül utazom, szállítok valakit túl közel az úti cél

15 A kerékpározás gyakoriságát leginkább befolyásoló tényezők az egyes csoportokban – átlagnál fontosabbak ElutasítóNyitottSzabadidős Jobb levegőgépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig Jobb levegő járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig Jobb levegőgépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig biztonságos kerékpártárolók Autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása ha több kerékpárutat jelző tábla, térkép, kijelölés, felfestés lenne járdán vezetett, a gyalogosokkal közös felületen, de burkolati jellel elválasztva kialakított kerékpárúton haladhatna a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének olyan kerékpársávban haladhatna, amelyet a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az útfelületen burkolati jelekkel alakítottak ki szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár Autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének olyan kerékpársávban haladhatna, amelyet a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az útfelületen burkolati jelekkel alakítottak ki csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát Autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján olyan kerékpársávban haladhatna, amelyet a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az útfelületen burkolati jelekkel alakítottak ki kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján kisforgalmú mellékutca úttestjén tudna végig haladni kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát járdán vezetett, a gyalogosokkal közös felületen, de burkolati jellel elválasztva kialakított kerékpárúton haladhatna 15

16 Mi befolyásolná az első csoport kerékpározási gyakoriságát? 16 átlag A teljes minta sorrendjében Egyáltalán nem Csak abban az esetben.. jobb levegő lenne gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig biztonságos kerékpártárolók ha több kerékpárutat jelző tábla, térkép, kijelölés, felfestés lenne járdán vezetett, a gyalogosokkal közös felületen, de burkolati jellel elválasztva kialakított kerékpárúton haladhatna Autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az úton burkolati jelekkel kialakított kerékpársávban haladhatna szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát kisforgalmú mellékutca úttestjén tudna végig haladni jogosítvány megszerzése során a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kapna a kerékpáros közlekedés figyelembevétele a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az úton burkolati jelekkel kialakított autóbusz-/ kerékpársávban haladhatna kerékpáros nyom (piktogram) jelezné a kerékpáros ajánlott nyomvonalát az úttesten végig a gépkocsiknak és kerékpárosoknak közös használatra megszélesített külső sávban haladhatna végig BKV bérlet ára emelkedne Kerékpáros oktatás lehetőségének biztosítása Több praktikus információ állna rendelkezésre a kerékpározásról Dugódíj bevezetése Parkolóhelyek számának csökkenése Parkolási díj emelkedése Ha valaki gyakorlottabb kísérne kerékpárral és nem egyedül kéne kerékpároznom

17 Mi befolyásolná a második csoport kerékpározási gyakoriságát? 17 átlag A teljes minta sorrendjében Egyáltalán nem Csak abban az esetben.. jobb levegő lenne gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig biztonságos kerékpártárolók ha több kerékpárutat jelző tábla, térkép, kijelölés, felfestés lenne járdán vezetett, a gyalogosokkal közös felületen, de burkolati jellel elválasztva kialakított kerékpárúton haladhatna Autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az úton burkolati jelekkel kialakított kerékpársávban haladhatna szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát kisforgalmú mellékutca úttestjén tudna végig haladni jogosítvány megszerzése során a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kapna a kerékpáros közlekedés figyelembevétele a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az úton burkolati jelekkel kialakított autóbusz-/ kerékpársávban haladhatna kerékpáros nyom (piktogram) jelezné a kerékpáros ajánlott nyomvonalát az úttesten végig a gépkocsiknak és kerékpárosoknak közös használatra megszélesített külső sávban haladhatna végig BKV bérlet ára emelkedne Kerékpáros oktatás lehetőségének biztosítása Több praktikus információ állna rendelkezésre a kerékpározásról Dugódíj bevezetése Parkolóhelyek számának csökkenése Parkolási díj emelkedése Ha valaki gyakorlottabb kísérne kerékpárral és nem egyedül kéne kerékpároznom

18 Mi befolyásolná a harmadik csoport kerékpározási gyakoriságát? 18 átlag A teljes minta sorrendjében Egyáltalán nem Csak abban az esetben.. jobb levegő lenne gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig biztonságos kerékpártárolók ha több kerékpárutat jelző tábla, térkép, kijelölés, felfestés lenne járdán vezetett, a gyalogosokkal közös felületen, de burkolati jellel elválasztva kialakított kerékpárúton haladhatna Autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az úton burkolati jelekkel kialakított kerékpársávban haladhatna szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát kisforgalmú mellékutca úttestjén tudna végig haladni jogosítvány megszerzése során a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kapna a kerékpáros közlekedés figyelembevétele a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az úton burkolati jelekkel kialakított autóbusz-/ kerékpársávban haladhatna kerékpáros nyom (piktogram) jelezné a kerékpáros ajánlott nyomvonalát az úttesten végig a gépkocsiknak és kerékpárosoknak közös használatra megszélesített külső sávban haladhatna végig BKV bérlet ára emelkedne Kerékpáros oktatás lehetőségének biztosítása Több praktikus információ állna rendelkezésre a kerékpározásról Dugódíj bevezetése Parkolóhelyek számának csökkenése Parkolási díj emelkedése Ha valaki gyakorlottabb kísérne kerékpárral és nem egyedül kéne kerékpároznom

19 Demográfiai profil 19

20 A közösségi kerékpár szolgáltatás igénybevételi hajlandósága a három szegmensben

21 21 Hová megy kerékpárral?

22 22 Kerékpárral való ellátottság és a működőképes kerékpárok aránya

23 Az első csoport jellemzői  A kerékpározással kapcsolatos attitűdjeiket leginkább a következők jellemzik:  Fiataloknak való  Kerékpárral közlekedni nem kényelmes  Kollegáim, ismerőseim furcsállnák ha kerékpárral közlekednék  A kerékpáros infrastruktúra állapota mellett a rossz levegő és az időjárás jelenti a legfontosabb visszatartó erőt ebben a csoportban  Különféle demográfiai jellemzőiket tekintve:  A másik két szegmenssel összehasonlítva magasabb köztük a gazdaságilag aktívak és a magasabb jövedelműek aránya  A közösségi kerékpár koncepcióval elutasítóak 23

24 A második csoport jellemzői  A kerékpározással kapcsolatos attitűdjeiket leginkább a következők jellemzik:  Szívesen kerékpározom  Elképzelhetőnek tartom, hogy kerékpárral közlekedjek  A kerékpár a mindennapos közlekedésre is alkalmas  A kerékpáros infrastruktúra állapota és a levegő szennyezettsége mellett az autósok viselkedése és a biciklilopástól való félelem jelenti a legfontosabb visszatartó erőt ebben a csoportban  A jobb levegő és a biztonságosabbnak vélt kerékpáros utak mellett a biciklitárolók megléte ösztönözné leginkább ezt a csoportot gyakoribb kerékpározásra  Különféle demográfiai jellemzőiket tekintve:  Magasabb köztük az egyedülállóak a gazdasági aktivitásuk tekintetében tanulók vagy munkanélküliek, valamint a közepes jövedelműek aránya  A közösségi kerékpár koncepció iránt nyitottak, közel felük igénybe venné 24

25 A harmadik csoport jellemzői  A kerékpározással kapcsolatos attitűdjeiket leginkább a következők jellemzik:  Aki kerékpárral közlekedik nagyon sportos  Kerékpározni trendi, divatos dolog  Különféle demográfiai jellemzőiket tekintve:  Magasabb köztük az egyedülállóak, a tanulók, a közepes jövedelműek valamint az érettségizettek aránya  A közösségi kerékpár koncepció iránt meglehetősen nyitottak, kb. 1/3-uk igénybe venné 25

26 A kvalitatív kutatásra és a potenciál becslésre kiválasztott szegmens  A megbízóval egyeztetve a kvalitatív kutatási szakaszban és a potenciál becslés során a  a kerékpározásra nyitott szegmens kerül vizsgálatra. 26

27 3. RÉSZ: KÖZLEKEDÉSI SZOKÁSOK

28 Közlekedési szokások  A különböző úticélok közül legnagyobb rendszerességgel munkába és üzletbe, boltba indulnak a megkérdezettek, tehát ez a két útvonal játssza a döntő szerepet a helyváltoztatások közül  Jellegükből adódóan van különbség az útvonalak között a közlekedési módot illetően:  Bizonyos úticélok (pl. ismerős látogatása, szórakozás) megközelítése vegyesen történik gyalog, BKV-al, autóval, az utazások jelentős részét kitevő munkahelyre nagyobb arányban jutnak el BKV-val mint személyautóval  Vannak olyan szolgáltatások, intézmények viszont ahol még mindig tipikus, hogy a földrajzilag a lakóhelyhez közel esőt választják (pl. üzlet, általános iskola, bizonyos egészségügyi intézmények) itt nagyobb szerepet kap a gyalogos közlekedés  Elválik a többitől az iskolába jutás: BKV járműveken jutnak el az oda járók, kísérőként nagyrészt viszont gyalog, de az autónak is jelentékeny szerep jut a szállításban  Úticéltól függetlenül a kerékpárnak a közlekedésben marginális szerep jut, bár az autó mellett a leginkább preferált, „vágyott” közlekedési eszköz, amit bevallásuk szerint többet használnának a Budapesten és az agglomerációban élők 28

29 Utazási gyakoriság az adott úticélokhoz Bázis: teljes minta (N=501)

30 Közlekedés módja - utazási célok összesen Közlekedés módja Bázis: teljes minta Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége gyalog BKV (busz, villamos, fogaskerekű, HÉV, metró, troli) Autó (sofőrként, utasként, P+R parkoló használata) kerékpár helyközi busz (sárga volán) vonat helyi busz az agglomerációs településen taxi motor/segédmotor/robogó

31 Közlekedés módja - Munkahely személyautóval sofőrként BKV busz gyalog metró villamos / fogaskerekű HÉV helyközi busz (sárga volán) kerékpár személyautóval utasként troli helyi busz az agglomerációs településen vonat motor/segédmotor/robogó P+R parkoló használatával taxi Közlekedés módja Bázis: akik munkahelyre járnak (N=311) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

32 Közlekedés módja - Iskola - oda jár BKV busz villamos / fogaskerekű gyalog helyközi busz (sárga volán) HÉV kerékpár metró motor/segédmotor/robogó P+R parkoló használatával személyautóval sofőrként személyautóval utasként taxi troli vonat helyi busz az agglomerációs településen Közlekedés módja Bázis: akik iskoláb járnak (N=41) alacsony elemszám! Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

33 Közlekedés módja - Iskola - kísérőként gyalog személyautóval sofőrként BKV busz villamos / fogaskerekű helyi busz az agglomerációs településen kerékpár metró helyközi busz (sárga volán) HÉV személyautóval utasként motor/segédmotor/robogó P+R parkoló használatával taxi troli vonat Közlekedés módja Bázis: akik iskolába kisérőként járnak (N=83) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

34 Közlekedés módja - Vendéglátóhely gyalog személyautóval sofőrként BKV busz személyautóval utasként villamos / fogaskerekű metró HÉV taxi helyközi busz (sárga volán) helyi busz az agglomerációs településen kerékpár troli vonat motor/segédmotor/robogó P+R parkoló használatával Közlekedés módja Bázis: akik vendéglátóhelyre járnak (N=240) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

35 Közlekedés módja - Üzlet, bolt gyalog személyautóval sofőrként BKV busz személyautóval utasként villamos / fogaskerekű metró kerékpár helyközi busz (sárga volán) troli HÉV helyi busz az agglomerációs településen motor/segédmotor/robogó vonat P+R parkoló használatával taxi Közlekedés módja Bázis: akik üzletbe, boltba járnak (N=478) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

36 Közlekedés módja - Egészségügyi intézmény gyalog BKV busz személyautóval sofőrként villamos / fogaskerekű személyautóval utasként metró kerékpár HÉV helyközi busz (sárga volán) helyi busz az agglomerációs településen troli vonat motor/segédmotor/robogó P+R parkoló használatával taxi Közlekedés módja Bázis: akik egészségügyi intézménybe járnak (N=440) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

37 Közlekedés módja - Szórakozás, szabadidő eltöltés helye gyalog személyautóval sofőrként BKV busz személyautóval utasként villamos / fogaskerekű metró kerékpár HÉV helyközi busz (sárga volán) vonat troli taxi helyi busz az agglomerációs településen motor/segédmotor/robogó P+R parkoló használatával Közlekedés módja Bázis: akik szórakozni járnak (N=345) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

38 Közlekedés módja - Rokon, barát, ismerős lakóhelye gyalog BKV busz személyautóval sofőrként személyautóval utasként villamos / fogaskerekű metró HÉV vonat helyközi busz (sárga volán) kerékpár troli helyi busz az agglomerációs településen motor/segédmotor/robogó taxi P+R parkoló használatával Közlekedés módja Bázis: akik ismerősök lakóhelyére járnak (N=467) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

39 Közlekedés módja - Ügyintézés helye gyalog BKV busz személyautóval sofőrként villamos / fogaskerekű metró személyautóval utasként HÉV kerékpár helyközi busz (sárga volán) troli helyi busz az agglomerációs településen P+R parkoló használatával vonat motor/segédmotor/robogó taxi Közlekedés módja Bázis: akik ügyintézés helyére járnak (N=424) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

40 Közlekedés módja - Egyéb helyek BKV busz gyalog villamos / fogaskerekű személyautóval sofőrként metró kerékpár személyautóval utasként HÉV helyi busz az agglomerációs településen helyközi busz (sárga volán) vonat P+R parkoló használatával taxi troli motor/segédmotor/robogó Közlekedés módja Bázis: akik egyéb helyekre járnak (N=93) Tetszés Index* *A „többet-”, ill. a „kevesebbet használná” kérdésekre adott válaszok különbsége

41 4. RÉSZ: KÖZLEKEDÉSI MÓDOK MEGÍTÉLÉSE

42 Közlekedési módok megítélése  A különböző közlekedési módok közüli választáskor:  az utazási idő (és annak összes dimenziója: mennyit kell várni, kiszámítható legyen a menetidő, az utazás hossza) és a  kényelem a legfontosabb szempont  Ezeknek a szempontoknak részben az autóval való közlekedés felel meg a legjobban - a kényelmeség szempontjából, ugyanakkor a BKV járművekhez inkább kötik a gyorsaságot  A különböző közlekedési módok között a kerékpárhoz:  Az egészséges, sportos, stresszoldó  olcsó és a  kisebb távolságok megtételére - jellemzőket kötik 42

43 43 Utazási mód megválasztásánál figyelembe vett szempontok - spontán - Bázis: teljes minta gyorsaság / melyik gyorsabb / utazási idő / idő kényelem ne legyen drága / olcsóság /a közlekedés ára pontosság / időben odaérjek ne kelljen sokat várakozni / sűrűn járjon / a járatok sűrűsége uticéltól függ / távolságtól is függ tisztaság biztonság / biztonságos legyen kiszámíthatóság / kiszámítható menetidő kevés átszállás / ne legyen átszállás praktikus / melyik praktikusabb gyalog / közelbe gyalog ne legyen zsúfolt egyéb nincs válasz / nem tudja

44 Utazási mód megválasztásánál figyelembe vett szempontok fontossága 44 az utazás biztonsága ne kelljen várakozni a közlekedési eszközre kiszámítható menetidő az utazási idő hossza az utazás kényelme kötetlenül használható (bármikor elérhető számomra, amikor használni akarom) az utazás költsége ápolt maradjon a megjelenésem, amikor megérkezem valahová a megteendő út hossza mennyire kellemes a környezet az utazás során zsúfolt, belvárosi közlekedésre is alkalmas legyen mennyire biztosítja, hogy legyen saját személyes terem szabadságérzést nyújt-e mennyire stresszes az adott közlekedési eszköz használata az adott közlekedési eszköz ill. mód a közvetlen környezetet mennyire szennyezi az időjárás milyensége az utazás napszaka hasznosan tudom-e eltölteni az utazás közbeni időt az adott közlekedési eszköz ill. mód globális környezeti ártalmassága az adott közlekedési eszköz ill. mód mennyire akadályoz másokat az adott közlekedési eszköz használata egészséges-e, aktívvá tesz, megmozgat-e az adott közlekedési eszköz ill. mód presztízse átlag Fontosság átlagainak sorrendjében Egyáltalán nem fontos (1) Nagyon fontos (5) Bázis: teljes minta (N=501)

45 Utazási mód megválasztásánál figyelembe vett szempontok fontossága Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az átlagok között az utazás biztonsága ne kelljen várakozni a közlekedési eszközre kiszámítható menetidő az utazási idő hossza az utazás kényelme kötetlenül használható (bármikor elérhető számomra, amikor használni akarom) az utazás költsége ápolt maradjon a megjelenésem, amikor megérkezem valahová a megteendő út hossza mennyire kellemes a környezet az utazás során zsúfolt, belvárosi közlekedésre is alkalmas legyen mennyire biztosítja, hogy legyen saját személyes terem szabadságérzést nyújt-e mennyire stresszes az adott közlekedési eszköz használata az adott közlekedési eszköz ill. mód a közvetlen környezetet mennyire szennyező az időjárás milyensége az utazás napszaka hasznosan tudom-e eltölteni az utazás közbeni időt az adott közlekedési eszköz ill. mód globális környezeti ártalmassága az adott közlekedési eszköz ill. mód mennyire akadályoz másokat az adott közlekedési eszköz használata egészséges-e, aktívvá tesz, megmozgat-e az adott közlekedési eszköz ill. mód presztízse Egyáltalán nem fontos(1) Nagyon fontos (5)

46 Korrespondencia térkép – Közlekedési módok imázsa 46 42% 18% Bázis: teljes minta (N=501)

47 Korrespondencia térkép – Közlekedési módok imázsa 47 44% 18% Bázis: kerékpározásra nyitottak (N=198)

48 Közlekedési módok imázsa I. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

49 Közlekedési módok imázsa II. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

50 Közlekedési módok imázsa III. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

51 Közlekedési módok imázsa IV. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

52 Közlekedési módok imázsa V. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

53 Közlekedési módok imázsa VI. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

54 Közlekedési módok imázsa VII. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

55 Közlekedési módok imázsa VIII. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

56 Közlekedési módok imázsa IX. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

57 Közlekedési módok imázsa X. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

58 Közlekedési módok imázsa XI. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

59 Közlekedési módok imázsa XII. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

60 Közlekedési módok imázsa XIII. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

61 Közlekedési módok imázsa XIV. sportos élethez való környezetkímélő időjárástól függően használható balesetveszélyes a szabályok ismerete kell hozzá egészséges használatával zilált, rendezetlen lesz a megjelenésem kisebb távolság megtételére való olcsó használatával elkerülhetőek a forgalmi dugók kötetlenül használható szabadságérzést nyújt praktikus kényelmetlen stressz oldó lassú stresszes vele közlekedni belvárosi közlekedésre a legalkalmasabb számomra könnyen elérhető használatakor bizonyos szabályok áthághatóak kiszámítható vele a menetidő trendi az utazáskor van saját, személyes terem korszerű tiszta ciki kényelmes gyors biztonságos az utazás közbeni időt is hasznosan tudom eltölteni drága lepukkant használatával ápolt, rendezett marad a megjelenésem hosszabb utazásokra való zsúfolt károsítja a közvetlen környezetét használatával károsítjuk a Földet Bázis: teljes minta (N=501) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

62 5. RÉSZ: KERÉKPÁROZÁSI SZOKÁSOK

63 Kerékpározási szokások  A Budapesten és agglomerációban élők 2/5-ének van működőképes kerékpárja, a kerékpározásra nyitottabb csoport 2/3-ának  Ezeknek a kerékpároknak a fele kisebb, 20 000 Ft alatti értékű, további 40%- a 20 és 50 000 Ft közötti értékűnek becsült, és nagyon kis hányada a kerékpároknak magasabb értékű ennél  A fővárosban és környékén élők fele szokott kerékpározni valamilyen gyakorisággal, de elenyésző a közlekedési célból és időjárástól függetlenül kerékpározók aránya, a kerékpározás szezonális és inkább szabadidős tevékenység 63

64 64 Kerékpárral való ellátottság és a működőképes kerékpárok aránya

65 Működőképes kerékpár birtoklása

66 Kerékpár értéke 66 Teljes minta Kerékpározásra nyitottak Bázis: válaszadók által birtokolt működőképes kerékpárok (N=261 / 158)

67 Kerékpározás gyakorisága Bázis: teljes minta (N=501)

68 Kerékpározás időszaka és gyakorisága Bázis: akik kerékpározni szoktak (N=196 / 128) csak akkor, ha nincs hideg és nem esik csak akkor, ha nem havazik / esik az időjárástól függetlenül Az elemszám nagyon alacsony!

69 Kerékpározás célja Bázis: akik kerékpározni szoktak (N=196 / 128)

70 Mióta használja a kerékpárját közlekedési célból? Bázis: akik közlekedési célból kerékpározni szoktak (N=42 / 35) Alacsony mintaelemszám!

71 71 Közlekedés módja kerékpározás kezdete előtt Bázis: akik közlekedési célból kerékpározni szoktak (N=42 / 35) Alacsony mintaelemszám!

72 Kerékpározáshoz való viszonyulás Bázis: teljes minta (N=501)

73 6. RÉSZ: KERÉKPÁROZÁS FELTÉTELEINEK ÉRTÉKELÉSE

74 Kerékpározás feltételeinek értékelése  A budapesti kerékpározás legfontosabb akadályai a következőek:  Nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal  Szennyezett levegő  Rossz idő  Autósok viselkedése  A kerékpáros utak rossz állapota  Bevallásuk szerint gyakoribb kerékpározásra a „jobb levegőn” kívül elsősorban infrastrukturális fejlesztések serkentenék a helyieket:  Ha gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig, illetve ha  járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig  Valamint biztonságos kerékpártárolók megépítésének is nagy jelentőséget tulajdonítanak  A kerékpározásra nyitottakra általában jellemző, hogy kevesebb dolog tartja őket vissza a kerékpározástól, nemcsak a szubjektívebb: félelemmel, bizonytalansággal kapcsolatos indokok, de az elégtelen infrastruktúra visszatartó ereje is kisebb körükben  A különféle kerékpározásra alkalmas útvonalak közül az autóforgalomtól a lehető legjobban szeparált megoldásokat preferálják a válaszadók 74

75 Kerékpározástól visszatartó okok 75 úgy gondolom, hogy nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal túl szennyezettnek tartom a levegőt rossz idő autósok viselkedése rossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota félek, hogy ellopják a biciklim a tömegközlekedési eszközökön nem lehet kerékpárt szállítani nem tudom hová letenni a biciklim közterületen félek a közúti közlekedéstől úgy érzem, nem lenne megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni túl messze az úti cél megizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járnék nincs biciklim nincs hol átöltöznöm / lezuhanyoznom túl erős fizikai megterhelést jelentene nem tudom megfelelő helyen tárolni a kerékpárt a lakóhelyemen domborzati viszonyok nem tudok elég jól biciklizni gyalogosok viselkedése nem tudom hol lehet kerékpárral közlekedni félek, hogy akadályoznék másokat a közlekedésben rendszerint nem egyedül utazom, szállítok valakit, ami kerékpárral nem lenne megoldható túl közel az úti cél átlag Fontosság átlagainak sorrendjében Egyáltalán nem tart vissza (1) Jelentősen visszatart (5) Bázis: teljes minta (N=501)

76 Kerékpározástól visszatartó okok Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az átlagok között úgy gondolom, hogy nincs elég kerékpározásra alkalmas útvonal túl szennyezettnek tartom a levegőt rossz idő autósok viselkedése rossz a kerékpározásra alkalmas utak állapota félek, hogy ellopják a biciklim a tömegközlekedési eszközökön nem lehet kerékpárt szállítani nem tudom hová letenni a biciklim közterületen félek a közúti közlekedéstől úgy érzem, nem lenne megfelelő bizonyos alkalmakkor kerékpárral megjelenni túl messze az úti cél megizzadnék/koszos lennék, ha biciklivel járnék nincs biciklim nincs hol átöltöznöm / lezuhanyoznom túl erős fizikai megterhelést jelentene nem tudom megfelelő helyen tárolni a kerékpárt a lakóhelyemen domborzati viszonyok nem tudok elég jól biciklizni gyalogosok viselkedése nem tudom hol lehet kerékpárral közlekedni félek, hogy akadályoznék másokat a közlekedésben rendszerint nem egyedül utazom, szállítok valakit, ami kerékpárral nem lenne megoldható túl közel az úti cél Egyáltalán nem tart vissza (1) Jelentősen visszatart (5)

77 Kerékpározás gyakoriságát befolyásoló tényezők 77 jobb levegő lenne gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig biztonságos kerékpártárolók ha több kerékpárutat jelző tábla, térkép, kijelölés, felfestés lenne járdán vezetett, a gyalogosoktól burkolati jellel elválasztott kerékpárúton haladhatna végig autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének kerékpársáv a gépjárműforgalommal párhuzamosan, burkolati jelekkel kialakítva szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát kisforgalmú mellékutca úttestjén tudna végig haladni jogosítvány megszerzése során a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kapjon a kerékpáros közlekedés figyelembevétele autóbusz - és kerékpársávban haladhatna végig, amelyet az útfelületen burkolati jelekkel alakítottak ki kerékpáros nyom (piktogram) jelezné a kerékpáros ajánlott nyomvonalát az úttesten végig a gépkocsiknak és kerékpárosoknak közös használatra megszélesített külső sáv BKV bérlet ára emelkedne kerékpáros oktatás lehetőségének biztosítása több praktikus információ állna rendelkezésre a kerékpározásról: dugódíj bevezetése parkolóhelyek számának csökkenése parkolási díj emelkedése ha valaki gyakorlottabb kísérne kerékpárral és nem egyedül kéne kerékpároznom átlag Fontosság átlagainak sorrendjében Egyáltalán nem befolyásolná (1) Csak abban az esetben kerékpározna gyakrabban (5) Bázis: teljes minta (N=501)

78 Kerékpározás gyakoriságát befolyásoló tényezők Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az átlagok között Egyáltalán nem befolyásolná (1) Csak abban az esetben kerékpározna gyakrabban (5) jobb levegő lenne gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton haladhatna végig járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton haladhatna végig biztonságos kerékpártárolók ha több kerékpárutat jelző tábla, térkép, kijelölés, felfestés lenne járdán vezetett, a gyalogosoktól burkolati jellel elválasztott kerékpárúton haladhatna végig autós forgalomtól elzárt városrészek kialakítása a tömegközlekedési eszközök megállóinál kerékpártárolók lennének kerékpársáv a gépjárműforgalommal párhuzamosan, burkolati jelekkel kialakítva szállítható lenne tömegközlekedési eszközökön a kerékpár kerékpárbérlés lehetősége a város több pontján csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát kisforgalmú mellékutca úttestjén tudna végig haladni jogosítvány megszerzése során a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kapjon a kerékpáros közlekedés figyelembevétele autóbusz - és kerékpársávban haladhatna végig, amelyet az útfelületen burkolati jelekkel alakítottak ki kerékpáros nyom (piktogram) jelezné a kerékpáros ajánlott nyomvonalát az úttesten végig a gépkocsiknak és kerékpárosoknak közös használatra megszélesített külső sáv BKV bérlet ára emelkedne kerékpáros oktatás lehetőségének biztosítása több praktikus információ állna rendelkezésre a kerékpározásról: dugódíj bevezetése parkolóhelyek számának csökkenése parkolási díj emelkedése ha valaki gyakorlottabb kísérne kerékpárral és nem egyedül kéne kerékpároznom

79 79 Kerékpározásra alkalmas utak elutasítottsága („Melyek azok amelyeken soha nem közlekedne kerékpárral?”) nagy forgalmú főút úttestén, ahol a kerékpárosok a gépjárművekkel közös felületen közlekednek a gépkocsiknak és kerékpárosoknak közös használatra megszélesített külső sávban olyan autóbusz - és kerékpársávban, amelyet a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az útfelületen burkolati jelekkel alakítanának ki olyan közúton, ahol kerékpáros nyom (piktogram) jelezné a kerékpáros ajánlott nyomvonalát az úttesten olyan útvonal, ahol csökkentenék a gépjárművek sebességét és forgalom nagyságát kisforgalmú mellékutca úttestén olyan kerékpársávban, amelyet a gépjárműforgalommal párhuzamosan, az útfelületen burkolati jelekkel alakítanának ki járdán vezetett, a gyalogosokkal közös felületen, de burkolati jellel elválasztva kialakított kerékpárúton járdától és úttesttől elválasztott párhuzamos kerékpárúton gépjármű-forgalomtól mentes területen önálló kerékpárúton A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198)

80 Útvonal típusok balesetveszélyessége 80 Bázis: teljes minta (N=501) „A” „F”

81 7. RÉSZ: KÖZÖSSÉGI KERÉKPÁR KONCEPCIÓ ÉRTÉKELÉSE

82 Közösségi kerékpár koncepció értékelése  A közösségi kerékpáros közlekedési rendszer koncepció a főváros és környékén élők felének vonzó, ám csak harmaduk próbálná ki biztosan  A kerékpározásra nyitottak körében ez az arány közel a duplája  A személyes relevancián túlmutatóan minden negyedik itt élő kifejezetten támogatná a rendszer kiépítését, és a megvalósítás és üzemeltetés konstrukciójának megítélése is kedvező  Azok körében, akik negatívan ítélik meg a főváros szerepvállalását a rendszer kiépítésében, az ellenzés oka:  véleményük szerint nincs rá szükség  és szerintük ellopnák a kerékpárokat  A támogatók egy olyan lehetőséget látnak benne, amely révén:  Jobb lenne a városban a levegő  Kevesebb lenne a dugó  Környezetbarát  Egészségeses életmódot segítené 82

83 Mi a Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer?  Olyan közlekedési szolgáltatás bevezetését tervezik Budapesten, amely a város fontos közlekedési csomópontjain és egyéb területein viszonylag sűrűn elhelyezett, mindenki számára könnyen hozzáférhető, egyszerűen, ingyenesen vagy minimális díjért kölcsönvehető kerékpárokat működtet.  Ezen kerékpárok önmagában főként rövidtávú utazásokra használhatók, illetve a tömegközlekedési, vagy akár a személygépkocsis utazások is kiegészíthetők vele (pl. megállótól, parkolóhelytől a célpontig).  Ezzel a rugalmas rendszerrel a tömegközlekedés háztól-házig szolgáltatássá válik, így versenyre kelhet a személygépkocsival is. Ezáltal csökkenhet a zsúfoltság, és a környezetszennyezés a városban, továbbá kényelmesebbek és gyorsabbak lehetnek a tömegközlekedéssel és eddig gyalog megtett utak.  A külföldi tapasztalatok szerint a rendszer hozzájárul a hagyományos kerékpáros közlekedés fellendüléséhez is. Mindez jó az egészségnek, illetve a környezettudatos szemlélet elterjedésének. 83

84 Közösségi kerékpár koncepciójának értékelése Bázis: teljes minta (N=501)

85 Közösségi kerékpár használatának valószínűsége Bázis: teljes minta (N=501)

86 Negyedórás használat elfogadható ára a közösségi kerékpár szolgáltatásért Bázis: akik nem teljesen elutasítóak a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban Átlag: 135 Ft 137 Ft

87 Megvalósítás és üzemeltetés  A Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszert a hagyományos tömegközlekedési rendszer kiegészítéseként Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala EU-támogatás igénybevételével tervezi megvalósítani, majd részben központi források bevonásával üzemeltetni. 87

88 Vélemény a közösségi kerékpár rendszer budapesti kiépítéséről Bázis: teljes minta (N=501)

89 Vélemény a közösségi kerékpár rendszer fővárosi önkormányzati támogatásáról Bázis: teljes minta (N=501)

90 90 A közösségi kerékpár rendszer fővárosi önkormányzati támogatásával egyet nem értők véleménye vannak fontosabb dolgok / nincs rá szükség nem biztos hogy visszakerülnének a kerékpárok / ellopnák őke veszélyes / nem biztonságos felesleges pénzkidobás nem sokan vennék igénybe / nem használnák nem jók a kerékpár utak / nem megfelelőek az utak inkább a tömegközlekedést kellene fejleszteni én nem használnám egészségtelen / szennyezett a levegő nem hiszem, hogy működne kerékpárok tönkremennének egyéb nincs válasz / nem tudja Bázis: akik egyáltalán vagy inkább nem értenek egyet a rendszer támogatásával

91 91 A közösségi kerékpár rendszer fővárosi önkormányzati támogatásának megítélésében bizonytalanok véleménye Bázis: aki egyet is ért meg nem is rendszer támogatásával nem biztos hogy visszakerülnének a kerékpárok / ellopnák őket jó ötlet jobb levegő lenne / szmog miatt nem lenne dugó / kisebbek lennének a dugók / a dugók miatt fiatalok használnák / diákoknak használnák vannak fontosabb dolgok / nincs rá szükség én nem használnám nem jók a kerékpár utak / nem megfelelőek az utak túl költséges nem sokan vennék igénybe / nem használnák veszélyes / nem biztonságos nem hiszem, hogy működne egyéb nincs válasz / nem tudja

92 92 A közösségi kerékpár rendszer fővárosi önkormányzati támogatásával egyetértők véleménye Bázis: akik inkább vagy teljes mértékben egyetértenek a rendszer támogatásával jobb levegő lenne / szmog miatt nem lenne dugó / kisebbek lennének a dugók környezet védelem / környezet kímélő / környezetbarát egészséges / egészséges életmód miatt szükség van rá / szükség lenne rá sokan igénybe vennék / sokan használnák jó ötlet olcsó / nem drága gyors önkormányzat feladata / fővárosnak kell támogatni belvárosban jó lenne egyéb nincs válasz / nem tudja

93 8. RÉSZ: UTAZÁS A TEGNAPI NAPON

94 Utazás a tegnapi napon  A fővárosban és környékén élők ¾-e kimozdult valamilyen célból az otthonából a kérdőív felvételt megelőző napon, ők átlagosan három utat tettek meg  A munkahely és valamilyen üzlet, bolt a két legáltalánosabb hely, ahová tartottak  Földrajzilag legnagyobb arányban a pesti külső kerületekhez és a pesti oldal agglomerációjához köthetőek az utazások akár kiindulási akár érkezési pontjukat tekintve  Belsőbb kerületeket a megtett utak kb. egynegyede érint  A megtett utak 23%-áról tartották elképzelhetőnek, hogy akár részben vagy egészben közösségi kerékpárral is megtették volna:  Az utazás kiindulási és érkezési pontját, földrajzi helyét tekintve a mindennapi keretekbe illeszthetően  A helyettesítendő útszakaszok a jelenleg megtett módon 5 percnél hosszabb, de 20 percnél jellemzően rövidebb útvonalak  A közösségi kerékpárral kiváltott közlekedési mód kisebb részben a gyaloglás, nagyobb részben a BKV járművei lennének 94

95 95 Napi átlagos utazások száma A tegnapi nap folyamán elment-e otthonról? db

96 96 Honnan - hová utazott a tegnapi utazás alkalmával Bázis: összes tegnapi utazás, N=1141 Lakóhely Munkahely Üzlet, bolt Rokon, barát, ismerős lakóhelye Iskola, óvoda, bölcsőde (kísérőként) Szórakozás, szabadidő eltöltés helye Ügyintézés helye Egészségügyi intézmény Iskola (oda jár) Vendéglátóhely Egyéb hely Honnan?Hová?

97 97 A tegnapi utazás térben és időben Bázis: összes tegnapi utazás, N=1141 Mely városrészeket érintette? Indulási időpont és utazás időtartama külső pesti kerület (0) belváros (1, 2, 10-es zóna) külső budai kerület (11) belsőbb területek (3, 5, 8, 9) parkok (4, 6, 7) NT / NV 7 óra előtt 8-12 között 13-18 között 18 óra után 5 percnél kevesebb 5-10 perc 11-20 perc 21-30 perc 30 percnél hosszabb

98 98 A tegnapi utazás alkalmával használt közlekedési módok Bázis: összes tegnapi utazás, N=1141 gyalog személyautóval sofőrként BKV busz metró villamos / fogaskerekű személyautóval utasként HÉV helyközi busz (sárga volán) kerékpár troli vonat helyi busz az agglomerációs településen taxi motor/segédmotor/robogó BKV járművel történt utazások aránya: 30% Személyautóval utasként vagy sofőrként összesen: 35%

99 99 Közlekedési módok helyettesíthetősége a közösségi kerékpár igénybevételével Bázis: összes tegnapi utazás, N=1141

100 100 A potenciálisan végig vagy részben közösségi kerékpárral megtett utak jellemzői – hová menne Lakóhely Üzlet, bolt Munkahely Rokon, barát, ismerős lakóhelye Szórakozás, szabadidő eltöltés helye Egészségügyi intézmény Iskola (oda jár) Iskola, óvoda, bölcsőde (kísérőként) Ügyintézés helye Vendéglátóhely Egyéb hely Bázis: azok az utak a tegnapi nap folyamán amit részben vagy egészben megtenne közösségi kerékpárral, N=168 / 89

101 101 A potenciálisan végig vagy részben közösségi kerékpárral megtett utak jellemzői – mely városrészeket érintette? külső pesti kerület (0) belváros (1, 2, 10-es zóna) külső buda kerület (11) belsőbb területek (3, 5, 8, 9) parkok (4, 6,7) Bázis: azok az utak a tegnapi nap folyamán amit részben vagy egészben megtenne közösségi kerékpárral, N=168 / 89

102 102 A potenciálisan végig vagy részben közösségi kerékpárral megtett utak jellemzői – helyettesített útvonal becsült időtartama 5 percnél kevesebb 5-10 perc 11-20 perc 21-30 perc 30 percnél hosszabb Bázis: azok az utak a tegnapi nap folyamán amit részben vagy egészben megtenne közösségi kerékpárral, N=168 / 89

103 103 A potenciálisan végig vagy részben közösségi kerékpárral megtett utak jellemzői – helyettesítendő közlekedési módok gyalog személyautóval sofőrként BKV busz kerékpár metró villamos / fogaskerekű helyközi busz (sárga volán) személyautóval utasként HÉV motor/segédmotor/robogó taxi troli vonat helyi busz az agglomerációs településen Bázis: azok az utak a tegnapi nap folyamán amit részben vagy egészben megtenne közösségi kerékpárral, N=168 / 89 BKV járművel történt utazások aránya: 19% / 58% Személyautóval utasként vagy sofőrként összesen: 23% / 25%

104 9. RÉSZ: ÖSSZEFOGLALÁS

105 Összefoglalás  A közösségi kerékpáros közlekedési rendszer megítélése kedvező, ugyanakkor a kerékpározás fővárosi jellemzői miatt sikeressége számos tényező nagyon komplex együtthatásának függvénye  Megvizsgálva a jelenlegi kerékpározási szokásokat, a fővárosban és környékén élők fele szokott kerékpározni valamilyen gyakorisággal, de elenyésző a közlekedési célból és időjárástól függetlenül kerékpározók aránya: a kerékpározás szezonális és inkább szabadidős tevékenység  A kerékpározásról alkotott kép szerint a kerékpározás olyan igényeket elégít ki, amelyeknek a súlya jelenleg a közlekedés módjának megválasztásakor nem játszanak jelentős szerepet:  sem a kényelmesség, sem a gyorsaság dimenziói nem kapcsolódnak jelenleg a kerékpározáshoz  A gyakoribb kerékpározás akadályaiként főleg objektív - döntően infrastrukturális fejlesztéseket igénylő szempontok merülnek fel (kerékpárút bizonyos preferált típusai, kerékpártároló), amelyek azonban a megvalósíthatóságuk felől nézve mégsem tekinthetőek igazán racionális várakozásoknak  A közösségi kerékpár rendszer kidolgozásakor budapesti kerékpározást segítő érvrendszert felépítése is elengedhetetlennek tűnik 105

106 10. RÉSZ: APPENDIX

107 107 Rendszeresen nézett televízió csatornák* RTL Klub TV2 m1 Viasat3 m2 Spektrum National Geographic Duna TV Hír TV Discovery Channel Film+ Eurosport SPORT 1 Hallmark Sport2 TV Paprika Filmmúzeum Travel Channel Viva COOL HBO Reality TV Minimax Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) Az eloszlások között nincs szignifikáns különbség * Legalább 5%-os említések

108 108 Rendszeresen olvasott napilapok Blikk Metro Népszabadság Magyar Nemzet Nemzeti Sport Expressz Regionális napilapok Napi gazdaság Napi Ász Színes Mai Nap Színes Bulvár Lap Világgazdaság Magyar Hírlap Népszava Egyéb Egyiket sem olvassa Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) Az eloszlások között nincs szignifikáns különbség

109 109 Rendszeresen olvasott hetilapok, magazinok Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) Nők Lapja Story Színes RTV Kiskegyed Best HVG TVR Hét 168 óra Blikk Nők Meglepetés Hölgyvilág Figyelő Kiskegyed konyhája Nők Lapja Évszakok Tina Élet és Irodalom Joy Playboy Praktika Cosmopolitan Fakanál CKM Gyöngy Egyéb Egyiket sem olvassa A piros szín szignifikáns különbséget jelöl az eloszlások között

110 110 Rendszeresen látogatott Internet oldalak* Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) Az eloszlások között nincs szignifikáns különbség * Legalább 2%-os említések startlap iwiw google origo index freemail nlcafe / nők lapja expressz egyéb

111 Életstílus attitűdök A családom és a család iránti kötelezettségeim az első helyen állnak az életemben Mindenkinek ki kell alakítania a saját értékrendjét, és azt kell követnie Nem a divat a fontos, inkább hogy a saját stílusomat kövessem jobban szeretem az olyan emberek társaságát, akiknek a véleménye hasonló az enyémhez A bevásárláshoz szoktam magammal szatyrot vinni A barátaim társaságában szeretem tölteni a szabadidőm Szeretek utazni A szabadságom alatt is az aktív pihenést kedvelem Nem vagyok könnyen befolyásolható Gyakran kérik ki a véleményem és gyakran kérnek tőlem tanácsot. A munkámban magamra találtam Odafigyelek, hogy környezettudatosan éljek Szabadnak és függetlennek érzem magam szelektíven gyűjtöm a hulladékot Jobban szeretem az otthoni csendes estéket, mint kimozdulni Hajlandó vagyok a jó minőségért magas árat fizetni Jobban szeretem a megszokott dolgokat, mint valami újat kipróbálni Nem érdekel mit gondolnak rólam mások Bármilyen ruhában / öltözetben jól érzem magam Az idegeskedés a mindennapi életem velejárója Ha tehetném inkább otthonról dolgoznék Nem panaszkodhatom - jól mennek a dolgaim Szeretem a nagyvárosi életet Számomra fontosabb, hogy a saját fejem után menjek, minthogy egy közösséghez tartozzak Szeretek eljárni szórakozni Nem tudom megengedni magamnak a rendszeres kikapcsolódást / pihenést Könnyen változtatok, nem ragaszkodom a megszokott dolgaimhoz és szokásaimhoz Sokat dolgozom, nincs időm szabadidős tevékenységekre Élvezem az életet és nem foglalkozom a jövővel Nem engedhetek meg magamnak egy egészségesebb életvitelt Rendszeresen dohányzom Hajlamos vagyok túlköltekezni Rendszeresen sportolok Monotonnak találom a munkám Ha meglátok valamilyen újdonságot rögtön meg akarom venni Félek új dolgokat kipróbálni Szinte folyamatosan fogyókúrázom Bázis: teljes minta (N=501)

112 A „Bringázz munkába” kampány ismertsége 112 Bázis: teljes minta (N=501)

113 Kerékpározásra nyitottak viszonya a kerékpározáshoz Szívesen kerékpározom Elképzelhetőnek tartom, hogy kerékpárral közlekedjek A kerékpár a mindennapos közlekedésre is alkalmas Ha az ismerőseim közül többen kerékpároznának, én is gyakrabban használnám A kerékpár a legjobb városi közlekedési eszköz A kerékpárosok felelősségteljes állampolgárok A kerékpározás nekem szabadidős tevékenységet jelent Kerékpárral közlekedni racionális választás Kerékpárral közlekedni pihentető Kerékpárral közlekedni ciki Az közlekedik kerékpárral, aki szegény A kerékpárosok agresszívek Kerékpározni trendi, divatos dolog Aki kerékpárral közlekedik nagyon sportos Akik kerékpárral közlekednek, nem tartják be a közlekedési szabályokat Kerékpárral közlekedni nem kényelmes Csak a megszállottak közlekednek kerékpárral A kollégáim, ismerőseim furcsállnák, ha kerékpárral közlekednék Fiataloknak való Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198) A piros szín szignifikáns különbséget jelöl a teljes mintához képest

114 Kerékpározásra nyitottak életstílus attitűdjei Szeretek utazni Rendszeresen sportolok A szabadságom alatt is az aktív pihenést kedvelem Szeretek eljárni szórakozni A bevásárláshoz szoktam magammal szatyrot vinni Nem panaszkodhatom - jól mennek a dolgaim Szabadnak és függetlennek érzem magam A munkámban magamra találtam Könnyen változtatok, nem ragaszkodom a megszokott dolgaimhoz és szokásaimhoz A barátaim társaságában szeretem tölteni a szabadidőm Odafigyelek, hogy környezettudatosan éljek Bármilyen ruhában / öltözetben jól érzem magam A családom és a család iránti kötelezettségeim az első helyen állnak az életemben Nem a divat a fontos, inkább hogy a saját stílusomat kövessem Mindenkinek ki kell alakítania a saját értékrendjét, és azt kell követnie Hajlandó vagyok a jó minőségért magas árat fizetni Szinte folyamatosan fogyókúrázom Ha tehetném inkább otthonról dolgoznék Gyakran kérik ki a véleményem és gyakran kérnek tőlem tanácsot. Jobban szeretem a megszokott dolgokat, mint valami újat kipróbálni Jobban szeretem az olyan emberek társaságát, akiknek a véleménye hasonló az enyémhez Élvezem az életet és nem foglalkozom a jövővel Félek új dolgokat kipróbálni Monotonnak találom a munkám szelektíven gyűjtöm a hulladékot Nem vagyok könnyen befolyásolható Rendszeresen dohányzom Hajlamos vagyok túlköltekezni Jobban szeretem az otthoni csendes estéket, mint kimozdulni Szeretem a nagyvárosi életet Nem érdekel mit gondolnak rólam mások Ha meglátok valamilyen újdonságot rögtön meg akarom venni Nem engedhetek meg magamnak egy egészségesebb életvitelt Nem tudom megengedni magamnak a rendszeres kikapcsolódást / pihenést Az idegeskedés a mindennapi életem velejárója Sokat dolgozom, nincs időm szabadidős tevékenységekre Számomra fontosabb, hogy a saját fejem után menjek, minthogy egy közösséghez tartozzak Bázis: teljes minta (N=501), Kerékpározásra nyitottak (n=198)

115 115


Letölteni ppt "1. Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer kutatás 2009. Március 10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések