Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A klaszterek mint az egészségturizmus hálózati lehetőségei Dr. univ. Németh István c. docens elnök Pannon Termál Klaszter Mátraderecske-Parádfürdő, 2004.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A klaszterek mint az egészségturizmus hálózati lehetőségei Dr. univ. Németh István c. docens elnök Pannon Termál Klaszter Mátraderecske-Parádfürdő, 2004."— Előadás másolata:

1 1 A klaszterek mint az egészségturizmus hálózati lehetőségei Dr. univ. Németh István c. docens elnök Pannon Termál Klaszter Mátraderecske-Parádfürdő, november

2 2 Egészségturizmus Az egészségi állapot fenntartására, illetve annak javítása érdekében történő utazás.  Gyógyturizmus  Wellness  Fitness

3 3 Magyarország a nemzetközi egészségturisztikai piac fontos szereplője  Jelentős új létesítmények épültek meg, nőtt a gyógy- és wellnessfürdők kínálata  Kiemelkedő bővítések, korszerűsítések valósultak meg  Kiváló földrajzi, természeti adottságok  Hatékony hálózati együttműködések  Működő nemzetközi projektek

4 4 Az egészségturizmus célcsoportjai  Egészséges emberek: a szolgáltatásokat, attrakciókat preventív, relaxációs vagy egyéb élvezeti lehetőségnek tekintik  Beteg emberek: egészségi állapotuk javulását a gyógy- és termálvizes kúráktól vagy más terápiás kezeléstől várják

5 5 Az egészségturisztika feladatai a régióban - magas fajlagos költés – magas élőmunka igény  A szolgáltatási piac erősítése, kereslet élénkítése  A termékfejlesztési tevékenység fokozása  Integrációs törekvések támogatása  A nemzetközi megjelenés elősegítése (arculat, specialitások, stb.)  A termék pozícióinak erősítése - hosszú tartózkodási idő - kis szezonalitás, időjárás függetlenség

6 6 Mottó: „Együttműködő és versenyző vállalatok, kapcsolódó és támogató iparágak, pénzügyi intézmények versenyen alapuló földrajzi koncentrációja.” (Michael Porter) A klaszterhálózat főbb jellemzői  területileg koncentrált, egy ágazathoz kötődő együttműködés (termálturizmus)  a középpontban nemzetközi szinten versenyképes termék- előállító cégek állnak  szoros kapcsolatok kiépítésével kis- és középvállalatok működnek közre a komplex termék előállításában  a kör magába foglalja a kapcsolódó szolgáltató- szektort (gazdasági tanácsadók, inf. vállalkozók, stb.)

7 7  Alakuló ülés június 22-én Bükfürdőn.  Együttműködő alapító tagok száma 27, csatlakozók száma 7 tag.  Tagok között gyógy- és termálfürdők (12), gyógy- szállók, szanatóriumok, regionális idegenforgalmi intézmények, tanácsadó cégek, önkormányzatok találhatók. A Pannon Termál Klaszter megalakulása  A Panterm polgárjogi társaságként működött május 14-ig.  Működését 7 tagú Klaszter Bizottság szervezte.

8 8 A Panterm célkitűzései  a humán erőforrások komplex fejlesztése  regionálisan integrált szervezet létrehozása  nemzetközi megjelenés elősegítése  a régió egészségturisztikai szolgáltatói piaci helyzetének erősítése  a termékfejlesztési tevékenység segítése, támogatása

9 9 POZSONY PRÁGA BÉCS BERLIN GRAZ MÜNCHEN LJUBLJANA TRIESZT ZÁGRÁB A Pannon Termál Klaszter piaci korridorjai

10 10  a szervezeti rendszer és a tagság kapcsolatának optimalizálása,  az irányítási feladatokat ellátó vezető funkciók megfogalmazása  a fő kompetenciák meghatározása,  információs rendszer felépítése, működtetése,  nemzetközi és hazai kapcsolatok kialakítása, fejlesztése. Cél:a szervezeti rendszer „vállalati” profil erősítése A PANTERM fejlesztési programjának fő irányai, elmozdítása „társadalmi” jellegéből

11 11 A klaszterépítés lépései MENEDZSMENT LÉTREHOZÁSA KÖZÖS MÁRKA MEGHATÁROZÁSA JOGI FORMA, SZERZŐDÉSEK CÉLOK MEGFOGALMAZÁSA CORPORATE IDENTITY MEGVALÓSÍTÁSA KOMMUNIKÁCIÓS STRUKTÚRA LÉTESÍTÉSE

12 12 A PANTERM hálózati struktúrája, irányítása KLASZTER KÖZHASZNÚ EGYESÜLET KLASZTER KÖZHASZNÚ TÁRSASÁG ELNÖKSÉG (7 tag) FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG (3 tag) KHT MENEDZSMENT KÜLSŐ SZAKÉRTŐK KÜLSŐ MENEDZSMENT PARTNEREK EGÉSZSÉG-TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK TÁMOGATÓ, TANÁCSADÓK, INTÉZMÉNYEK TERMÁL- ÉS GYÓGYFÜRDŐK SZÁLLÁSHELYEK, HOTELEK KÓRHÁZAK, SZANATÓRIUMOK KIEGÉSZÍTŐ, BESZÁLLÍTÓ VÁLLALKOZÁSOK GAZDASÁGI, JOGI TANÁCSADÓK INTÉZMÉNYEK ÖNKORMÁNYZATOK PÉNZINTÉZETEK

13 13  az egészségturizmus kínálatának nemzetközi verseny- képességgel rendelkező hálózata jön létre  a klaszter többletérték-termelő hálózattá válik  tagsága felöleli a Nyugat-Dunántúl és a Balaton északi partja közötti területen található termálvizes fürdőket, a gyógyászat klinikai helyeit, amelyek a turizmusban erős pozíciót foglalnak el, a vonzerő köré rendeződött szálláshelyeket, vendéglátó- és egyéb szabadidős- kínálatot nyújtó szolgáltatókat  földrajzilag ésszerű határok között működik, de szoros „klaszterszintű” együttműködést alakít ki a szomszédos klaszterekkel is  nagyságrendjében olyan taglétszámmal működő szervezet, amely átlátható és a napi együttműködés lehetőségét nyújtja A klaszter működési jövőképe

14 14  kialakulnak és működnek a szakmai alcsoportok  az oktatás, a minőségbiztosítás és a szakmai tanácsadás is integrált része a hálózatnak  a klaszter része a „szolgáltató gazdasági társaság”, amely működésének ráfordításait bevételeiből képes fedezni  kölcsönös megállapodás alapján a kompetenciák bizonyos része egy helyen összpontosul  a határokon túlnyúló együttműködéssel távolabbi piacokon is biztosítható a jelenlét A klaszter szolgáltatási jövőképe

15 15 A klaszter nemzetközi kapcsolatai ESW EGYÜTTMŰKÖDÉS BURGENLAND Termálvilág + projektpartnerek PANNÓNIA PANNON TERMÁL KLASZTER SZLOVÉNIA Termálfürdők, hotelek STEIERMARK Termálfürdők, turisztikai irodák ELNÖKSÉG 8 fő PROJEKTMENEDZSMENT 2 fő MARKETINGTANÁCS 8 fő Stratégiai célok megfogalmazása, döntések Döntések megvalósítása, kapcsolatok Tervek, intézkedések előkészítése döntéshez Dr. Németh István Vancsura Miklós Hegymegi János Oláh László

16 16 Célok:  egy sikeres egészségturizmus desztináció felépítése a nemzetközi piacra  új turisztikai termékek fejlesztése, értékesítése  marketing a nemzetközi piacon Megvalósítás:  közös márka megalkotása  közös pályázatok  közös szinergiahatások érvényesítése Burgenland – Pannonia – Slowenien – Steiermark

17 17 Időtartam: 2003 – 2006 Költségvetés: € Burgenland – Pannonia – Slowenien – Steiermark Végrehajtás:  image kiadványok  Internetes megjelenés  Térkép  Hirdetések  Tesztpiaci akciók  Berlin ITB (2004. március 14.)

18 18 „Csak akkor várhatni sikert, ha az anyagi erőhöz, mellyel rendelkezünk, a szellemi erők szövetségét is megszervezzük.” (Széchenyi István) Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "1 A klaszterek mint az egészségturizmus hálózati lehetőségei Dr. univ. Németh István c. docens elnök Pannon Termál Klaszter Mátraderecske-Parádfürdő, 2004."

Hasonló előadás


Google Hirdetések