Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHenrik Kiss Megváltozta több, mint 10 éve
1
Fejér megyei TESZÖV Ismertető a Korona Közraktár szolgáltatásairól a
tagjai részére Réther Zsuzsanna Vezérigazgató helyettes
2
Közraktározás intézményrendszere
Működését külön törvény szabályozza (most változott) Közraktár alapítás és működtetés szigorú szabályai (tőkemegfelelés, vagyonvédelem, biztosítékok, stb.) KÖZRAKTÁR BIZALMI KÉZ SZEREPE: ő felel a zárolt áru mennyiségéért és minőségéért (DE...) Hogy ezt felelősen megtehesse, az árut folyamatosan őriznie és ellenőriznie kell(ene) Közrakári jegyet (értékapír, mely tulajdonjogot testesít meg, forgatható, bemutatóra szóló) bocsát ki Nyilvántartást vezet és bonyolít – forgatás, zálogjog bejegyzés, kitárolás (teljes vagy részleges), áttárolás, árukezelés, stb.
3
Közraktározás szerepe
3 fő szerep (később részletesen): Áruforgalom elősegítése Árubiztonság a partnerek számára (vevő – eladó) Biztosíték a finanszírozó bankok számára KÖZRAKTÁR FELADATA: AZ ÁRU MINŐSÉGI ÉS MENNYISÉGI MEGŐRZÉSE = GARANCIA NYÚJTÁSA A FELEK SZÁMÁRA
4
Közraktározás szerepe (1.)
Áruforgalom elősegítése Könnyű és egyszerű áruértékesítés a jegyek forgatásával Multi- és hazai kereskedők által bevett és preferált gyakorlat, mert: Minőségi tanusítvány rendelkezésre áll Közraktári felelősség garanciát jelent
5
Közraktározás szerepe (2.)
Árubiztonság a partnerek számára (vevő – eladó) Védelem a vevők számára, ha az eladónál marad az áru Védelem beszállítók számára a vételár kifizetésig Biztosíték nyújtás egyéb partnerek számára (szállítók, közművek, stb.)
6
Közraktározás szerepe (3.)
Biztosíték a finanszírozó bankok számára Egyszerűbb hitelelbírálat Csak az áru jelenti a biztosítékot Alacsonyabb THM és/vagy magasabb finanszírozási arány
7
Közraktári visszaélések
Okai: Új „speciális kereskedői csoportok” megjelenése a piacon Közraktárak hanyag (vagy akár szándékos) működése Nagy ármozgások, pénzügyi válság Bankok meggondolatlan hitelezési politikája Alaptípusai: Áru eltűnése (eleve nincs meg, vagy közben lopják el) Közraktárak egymásra zárás Áru kicserélése Áru többszöri eladása, ÁFA visszaélések Birtokvédelmi problémák Eredményei: Közraktárak csődje Intézményrendszer válsága Banki hitelezés visszaesése Likviditási válság, ágazati problémák
8
Megoldáskeresés Bankszövetségi elvárások:
A közraktári intézményrendszer nem működik jól, de nincs jobb megoldás Feladat: javítani kell magát a közraktári intézményrendszert Bankszövetségi elvárások: Vagyonvédelem fokozása Visszaélések megakadályozása Közraktári felelősség egyértelműsítése Közraktári szövetség közös fellépés: KIR rendszer bevezetése DE: eltérő elképzelések Közraktári Felügyelet : Ellenőrzés fokozása Törvény módosítása
9
Eredmény Visszaélések számának és volumenének csökkenése
Banki bizalom fokozatos, differenciált visszatérése Közraktári törvény módosulása Korona Közraktár az egyetlen, melynek alap működési modellje a kezdetektől megfelelelt a banki irányelveknek, és a törvényalkotók számára is etalonként szolgált
10
Közraktári törvény módosításának összefoglalása:
–én fogadta el a Parlament A módosítás a Közraktár Felügyelet, Közraktári Szövetség és a Magyar Bankszövetség több éves együttműködésének az eredménye. - Talán a legfontosabb módosítás, hogy művi közraktározás esetén 2017-re (egy fokozatos átmeneti időszakon keresztül) minden közraktárnak elektronikai vagyonvédelmi rendszer alkalmazásával kell biztosítania a közraktározott áru őrzését /20§/A/. (Ez alól kivételt képeznek a kis összegű (letevőnként vagy telepenként 50 mió Ft alatti áruérték) ügyletek, ahol a rendszer alkalmazása a jövőben sem lesz kötelező /20§/A(5)/. ) - Az átmeneti időszak és a fenti összeghatár nem vonatkozik azokra a zárásokra, ahol az áru nem elkülönített vagy nem zárt helyen található. Ezekben az esetekben a törvény hatálybalépésétől a közraktáraknak mindenkor valamilyen jelzőrendszert kell alkalmazniuk /20§(2a)/.
11
Közraktári törvény módosításának összefoglalása:
- A közraktározott árut a művi raktár üzemeltetője a jövőben sem a közraktárral, sem a letevővel szembeni esetleges követelésének biztosítékaként nem tarthatja vissza /20§(7)/ - A finanszírozó bankok számára kiemelt jelentőségű, hogy pontosításra kerültek a közraktárak helytállási felelősségét taglaló rendelkezések /22§/. (A múltban a felelősség kérdésének vélt vagy valós tisztázatlansága több kereskedelmi bankot is visszavetett a finanszírozásban, így reményeink szerint ennek pontosítása a hitelezési kedv visszatérésében különös fontossággal bír.) - Az ügyfelek szempontjából fontos az a módosulás, hogy a letevő az áru származását is köteles igazolni /16§(5)/.
12
Közraktári törvény módosításának összefoglalása:
Főleg a Közraktári Felügyelet kezdeményezésére hangsúlyos szerepet kapott a közraktárak tevékenységének megszűnéséhez (engedély visszavonás/felfüggesztés, csődeljárás, felszámolás, stb.) kapcsolódó felügyeleti intézkedési lehetőségek pontosabb rendezése. Ez a szemlélet a módosítás egész szövegén. Ide kapcsolódik, hogy bevezetésre került az ún. közraktári biztosíték intézménye, mely a közraktári tevékenység esetleges megszűnésekor biztosítja a futó ügyletek lezárásának fedezetét /1§(6)/. Fontosnak tartjuk aláhúzni, hogy jelenleg egyedül a Korona Közraktár Zrt. működése felel meg a fenti kritériumoknak
13
KORONA KÖZRAKTÁR – A BIZTONSÁGOS KÖZRAKTÁR MEGTEREMTÉSE
Komplex vagyonvédelmi rendszer: Elektronikus védelmi rendszer (nyitás- és mozgásérzékelők) Videó rendszer (kamera rendszer) Humán védelem (központi ellenőrök, 24 órás diszpécser- és kivonuló szolgálat); Rendszer jellemzői: Folyamatos közraktári jelenlét; Többkörös ellenőrzési rendszer; Gyors reagálás az esetlegesen nem várt eseményekre; Folyamatos, azonnali információ szolgáltatás a finanszírozók részére; 4 szem elve. A KÖZRAKTÁRRA VETT ÁRU MINŐSÉGE ÉS MENNYISÉGE A FUTAMIDŐ VÉGÉIG BIZTOSÍTOTT.
14
ELŐNYÖK ÉS HÁTRÁNYOK AZ ÜGYFÉL SZÁMÁRA
Az áru biztonságban van (külső és belső veszélyforrások…) Távfelügyelet miatt ritkább ellenőri jelenlét szükséges Jobb banki elfogadottság Tartós, kiszámítható kapcsolat Kis szervezetből adódó rugalmas, gyors ügyintézés A rendszer költségei nem növelik a közraktári díjat Igény esetén a Ügyfél a rendszert a jövőben megvásárolhatja, használhatja Hátrányok: Első telepítésnél 1-2 nappal megnövekedhet a zárás átfutása 230 V szükséges (de alacsony fogyasztás) A rendszer élességéből adódóan folyamatos együttműködés a közraktár diszpécser szolgálatával
15
KORONA KÖZRAKTÁR MŰKÖDÉSE
Alapítás éve: 2009 Tulajdonos: Skála-Coop Zrt. Közraktári – vagyonvédelmi – banki vezetői tapasztalat ötvözete Zárt áruérték: 2010: 23,8 Md Ft 2011: 32,7 Md Ft 2012: 51,4 Md Ft Áruhiány peres/vitás ügy nélküli működés Széleskörű banki elfogadottság
16
KORONA KÖZRAKTÁR SZOLGÁLTATÁSAI
Áru mennyiségének és minőségének biztosítása Személyhez kötött gyors ügyintézés Rugalmasság (vagyonvédelmi rendszer telepítése és működtetése során az ügyfél specialitások figyelembe vétele) Magasszintű banki elfogadottság Finanszírozási partner keresése Kiközvetítés (passzív) Hitelezési tanácsadás (aktív) Egyéb partner keresés (vevő – eladó, raktár, minőség ellenőr stb.)
17
Kapcsolat Web, e-mail: www.koronakozraktar.hu info@koronakozraktar.hu
Telefon, fax: tel: (06-1) , fax: (06-1) Értékesítés: Réther Zsuzsanna 30/
18
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.