Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Települési Szolgáltató Rendszer

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Települési Szolgáltató Rendszer"— Előadás másolata:

1 Települési Szolgáltató Rendszer
Tájékoztató

2 Bevezető Egyre erősödő igény merült fel egy központi szolgáltató rendszer iránt, amely : a települési önkormányzatok számára 3-rétegű alkalmazás architektúra alkalmazásával szerver oldalon Java servlet technológia alkalmazásával kliens oldalon Java Webstart (átmenet a vékony és vastagkliens között) megoldással egy, központi adatbázis (Oracle) használatával Önálló felhasználó- és jogosultságkezeléssel elégíti ki az igényeket.

3 Bevezető Megvalósítása két fázisban történt I. Fázis II. Fázis Fórum !
Körzetesítés új körzettípusok TSZR rendszer keretrendszere Időközi névjegyzékek elkészítése Személy és címkereső eljárás integrálása II. Fázis Statisztikai szolgáltatások Jegyzék típusú szolgáltatások Csoportos ismérvek szerinti leválogatás Adategyeztetés Naplózás, napló szolgáltatás Fórum !

4 Körzetesítés a TSZR-ben elkészíthető szolgáltatások döntő többsége körzet adatokhoz kapcsolódik a TSZR I. fázisában, a év óta a Cím nyilvántartási rendszer alrendszereként működő körzetesítési alkalmazásban új körzettípusok kerültek bevezetésre: Körzet felnőtt háziorvosi gyermek háziorvosi vegyes háziorvosi felnőtt fogorvosi gyermek fogorvosi vegyes fogorvosi védőnői óvodai általános iskolai szociális ellátási katasztrófavédelmi

5 Körzetesítés a TSZR csak akkor tudja egy kiválasztott körzettípusban a kért szolgáltatást elkészíteni, ha abban a körzettípusban a körzetesítő alkalmazás használatával a település SZL címei „be vannak körzetesítve” ha egy település, adott körzettípusában a körzetek kialakítása megtörtént, akkor ettől kezdve a településen a cím nyilvántartásban bekövetkezett változások automatikusan átvezetésre kerülnek a körzet nyilvántartáson is

6 Körzetesítés Bejelentkezés a cím nyilvántartásba települési,
okmányirodai, megyei vagy központi felhasználóval lehetséges Körzetesítő rendszer menü használandó funkciói: illetékesség átvétel körzet karbantartás körzethatár nyilvántartás karbantartása.

7 Körzetesítés - Illetékesség átvétel
Illetékesség átvétel = település kijelölése, amelynek körzetesítése a feladat Települési szintű bejelentkezés esetén csak körjegyzőség esetén szükséges az illetékesség átvétel!

8 Körzetesítés - Körzet karbantartás
Első lépés a körzettípus körzeteinek kialakítása - körzettípus választás - Keresés, a körzetek adatait tartalmazó kiválasztó táblázat megjelenítése

9 Körzetesítés - Körzet karbantartás
Új körzet létrehozása, adatainak megadása az objektum típusa „normál” körzet azonosítója max karakteres kód a megadott név és cím adatok a listákon jelennek meg

10 Körzetesítés - Körzet karbantartás
A létrehozott körzetek „felső” körzet kapcsolatának meghatározása a TSZR használat céljából létrehozott körzet „felső” körzet kapcsolata a település körzet (ablakból kell kiválasztani)

11 Körzetesítés - Körzethatár nyilvántartás karbantartás
körzettípus választás az SZL címek betöltése a körzet nyilvántartásba a Feltölt nyomógombbal (ha még nem történt meg), a címek körzetesítetlen címként jelennek meg

12 Körzetesítés - Körzethatár nyilvántartás karbantartás
közterületekre bontás Módosít, Új körzet nyomógombokkal körzetbe sorolás (teljes település, teljes közterület, páros házszámok, páratlan házszámok, házszám intervallum besorolási típusok) teljességellenőrzés kapukra nézve újraépítés = körzethatár intervallum megadások optimalizálása a programmal

13 Körzetesítés - Körzethatár nyilvántartás karbantartás
körzetbe sorolás az összes közterületre egy-időben vagy egy közterületre (ajánlott) segéd információs ablakok: kapunkénti körzet adat, körzetenkénti létszám adat településre vagy 1 közterületre körzettípusra jellemző, jogszabályban előírt életkori feltételek érvényesítése a körzetesítés során kimutatott létszám adatokban

14 Körzetesítés - Körzetlisták
A körzetesítés eredményének ellenőrzése listák segítségével: Körzetek – kivonatos lista Körzetek – részletes lista Körzetmutató lista Körzetleíró lista Körzetstatisztika Körzetek – tételes ellenőrző lista

15 Körzetesítés - Körzetlisták
A létrehozott körzetek kivonatos és részletes listája Szerintem ez kihagyható

16 Körzetesítés - Körzetlisták
A körzetbe sorolt SZL címek intervallumos felsorolása körzetmutató: címintervallumok és körzeteik körzetleíró: körzetek és a hozzájuk besorolt címintervallumok Szerintem ez kihagyható

17 Körzetesítés - Körzetlisták
Körzetenkénti statisztikai adatok, körzetenkénti tételes (kapubontású) adatok Szerintem ez kihagyható

18 TSZR folyamata Templét Nyomtatás Statisztika Keresés Input definíció
Adatszolg. napló lekérd. Statisztika Keresés Input definíció Indítás Menü Jegyzék Szolgáltatás nyilvántartás Feldolgozási napló Output készítés Output lekérdezés Adat-egyeztetés Másolás Output definíció Adat átadás Időközi NJ. napló lekérd. Nyomtatás Nyomtatás

19 TSZR - Illetékesség Egy felhasználó illetékességi körébe azok a települések (szervkódok) tartoznak, melyek a felhasználó szervkódjának illetékességi területét alkotják. (Alap: SZERV rendszer) TSZR szervezeti hierarchiájában minden szint a saját és az alatta lévő szinten illetékes: települési szint: önkormányzati szerv: körjegyzőségi székhely: körjegyzőséghez tartozó minden település (Figyelem: tagtelepülése által nyilvántartásba vett szolgáltatást nem szerkesztheti!) nem körjegyzőségi székhely (önálló vagy tag település): csak saját település okmányirodai szerv: okmányirodához tartozó minden település területi szint: területi szerv szolgáltatás tekintetében a megyéhez tartozó minden település, felhasználók tekintetében ezen kívül még a megye okmányirodái és maga a területi szerv országos, központi szint: országos szerv szolgáltatás tekintetében az összes település, (csak lekérdezési jog) felhasználók tekintetében ezen kívül még az összes okmányirodai, területi szerv és maga a központi szerv

20 TSZR - Illetékesség Önkormányzati illetékességi lista készítése:

21 TSZR – Jogosultság kezelés
A rendszer szolgáltatásait csak olyan felhasználó veheti igénybe, aki rendelkezik az ehhez szükséges jogosultsággal. A rendszer elérésére az jogosult, aki érvényesen szerepel a TSZR felhasználó nyilvántartásában.  A TSZR-ben a jogosultságok kezelése úgy került kialakításra, hogy minden felhasználó azon funkciókat (menüpontokat) láthatja a rendszer elindítását követően megjelenő felületen, amelyhez jogosultságot kapott, az egyes funkciókban olyan műveletet végezhet (csak lekérdezés vagy karbantartás is), melyet az adott felhasználó és a megadott jog alapján az adott rendszerfunkció határoz meg.

22 TSZR – Jogosultság kezelés
A rendszergazda felhasználók megtekinthetik a felhasználói jogcsoportokat:

23 TSZR – Jogosultság kezelés

24 TSZR – Jogosultság kezelés

25 TSZR – Felhasználó kezelés
 Addig nem végezhető karbantartás, amíg a rendszergazda nem kerül megszemélyesítésre! Csak személyes adatokkal rendelkező felhasználó dolgozhat TSZR-ben!

26 TSZR – Felhasználó kezelés
Keresés: a szerkeszthető mezők szerint lehet keresni A beírt karaktersorozatot a mezők elején keresi a program; vizsgálatnál a kisbetű = nagybetű Az intervallumban érvényes felhasználók lesznek leválogatva. A mezők csak együtt lehetnek kitöltve. Ha a szervezet kitöltött, a hozzátartozó felhasználók között, ha üres, akkor a lekérdező felhasználó illetékességi körébe tartozó felhasználók között történik a keresés. OK: indul a keresés Mégsem: kilépés a keresésből

27 TSZR – Felhasználó kezelés
Rögzítés: megadható adatmezők szerkeszthetővé válnak. Kötelező adatok megadására a rendszer üzen Jelszó: kétszer egymással megegyezően kell megadni. Érvényessége: lejártra áll be! Min. 8 karakter,kis és nagybetűket és számokat kell tartalmaznia; 3 hónapig érvényes; új jelszó nem lehet azonos az előzővel; első belépéskor le kell cserélni; azonosító és jelszó nem lehet azonos. Felhasználói jogosultsági csoport felhasználónak adása/elvétele a dupla klikkelésre megjelenő képernyőn (lásd következő képen) OK: adatok elfogadása, ellenőrzés, mentés Mégsem: kilépés a rögzítésből SZL adatok elérésének cél-jogalap szerint képzett jogosultság csoportja

28 TSZR – Felhasználó kezelés

29 TSZR – Felhasználó kezelés
Módosítás: módosítható adatmezők szerkeszthetővé válnak. Alábbiakon kívül a rögzítésnél írtak érvényesek! Nem módosítható adatmezők Akkor módosítható, ha az aktuális dátumnál későbbi dátumú az adat Felhasználó inaktívvá tétele: Érvényesség vége dátum megadása – adott naptól felhasználó nem tud belépni – nem visszaállítható Felhasználó inaktívvá tétele: Tiltva mező (mely okból) – azonnali kitiltás a rendszerből; visszaállítható OK: adatok elfogadása, ellenőrzés, mentés Mégsem: kilépés a módosításból

30 TSZR – Felhasználó kezelés
Jelszóváltás: csak a jelszó módosítható. Az új jelszót kétszer egymással megegyezően kell megadni. Érvényessége: lejártra áll be! OK: adatok elfogadása, ellenőrzés, mentés Mégsem: kilépés a jelszóváltásból

31 TSZR – Felhasználó kezelés

32 Szolgáltatás nyilvántartás
A Települési Szolgáltató Rendszerben a beérkezett szolgáltatási igények adatainak bevitelét valamint a már előzőleg nyilvántartásba került adatok lekérdezését egy közös szolgáltatás nyilvántartási funkció teszi lehetővé. A szolgáltatások nyilvántartása az alábbi típusonként történik: Statisztika típusú szolgáltatások Jegyzék típusú szolgáltatások Csoportos ismérvek szerinti leválogatás Adategyeztetés Minden szolgáltatási igényről fel kell venni egy nyilvántartó rekordot. A szolgáltatás lehet egyszeri vagy rendszeres. A törvények által előírt kötelező szolgáltatások elkészítését úgynevezett - előre felparaméterezett – templétekkel segíti a rendszer. A már nyilvántartásba vett szolgáltatások részleges adatainak átmásolásával szintén lehetséges egy újabb szolgáltatást nyilvántartásba venni.

33 Szolgáltatás nyilvántartás - elérése

34 Szolgáltatás nyilvántartás - indítása
A szolgáltatás nyilvántartás mindhárom típusánál egy kereső ablak teszi lehetővé az új szolgáltatás rögzítését, vagy egy régebbi szolgáltatás megtekintését, módosítását. A keresés paramétereit az gomb megnyomása után lehet megadni. A paraméterek megadása után az gomb megnyomását követően a képernyő alsó felében megjelenik a találati lista, amely tételek közül kiválasztható a keresett szolgáltatás. Abban az esetben, ha a gomb kerül kiválasztásra, akkor egy új szolgáltatás adatai rögzíthetőek.

35 Szolgáltatás nyilvántartás
A képernyő a következő részekből épül fel: Szolgáltatást igénylő adatai Kapcsolattartó adatai Szolgáltatás adatai Az iktatószámnak egyedinek kell lenni Engedély adatai, amennyiben engedélyhez kötött Általános paraméterek, amelyek - a jogszabályokban előírt - az adatok kiadhatóságára vonatkoznak.

36 Szolgáltatás nyilvántartás - kitöltése
A szolgáltatás nyilvántartásnál lehetőség van az adatok módosítására, átmásolására illetve nyomtatására. Erről a képernyőről kezdeményezhető Az input – azaz a leválogatás feltételeinek – megadása; Az output – azaz a leválogatás eredményének adatainak – megadása; A megadott paraméterek szerinti leválogatás indítása; Szolgáltatás indítás feltételei: A felhasználónak van megfelelő jogosultsága; A szolgáltatás még nem lett elindítva, illetve már befejeződött az előző futás – rendszeres szolgáltatás esetén; Az input és output megadása megtörtént; Az inputban az érintett település kiválasztása megtörtént; A szolgáltatás kezdeti dátuma egyenlő vagy kisebb mint az aktuális nap. Futási információ – a szolgáltatás futásával kapcsolatos információk kérdezhetőek le.

37 Templétek fajtái A TSZR rendszer előre gyártott templétekkel támogatja a szolgáltatások gyorsabb, hatékonyabb létrehozását. A rendszer jelenleg a 2013-as, törvény által előírt, kötelező statisztikák templétjeit tartalmazza, melyek a következők: Rendszeres Statisztika gyermek háziorvosi körzetekre Rendszeres Statisztika felnőtt háziorvosi körzetekre Rendszeres Statisztika vegyes háziorvosi körzetekre Rendszeres Statisztika gyermek és ifjúsági fogorvosi körzetekre Rendszeres Statisztika felnőtt fogorvosi körzetekre Rendszeres Statisztika vegyes fogorvosi körzetekre Rendszeres Statisztika védőnői körzetekre Rendszeres Statisztika 2013/14 tanév - általános iskolai körzetekre Rendszeres Statisztika 2013/14 tanév - általános iskolai körzetekre - iskolakezdők Rendszeres Statisztika 2013/14 tanév – óvodai körzetekre Rendszeres Statisztika 2013/14 tanév – óvodai körzetekre - óvodakezdők

38 Templétek kezelése Amennyiben egy adatszolgáltatás templét alapján kerül létrehozásra, a templét kiválasztásával a létrehozandó adatszolgáltatás mezői (input, output adatok is) automatikusan feltöltésre kerülnek a templét adatok alapján. Az adatszolgáltatás egyedi adatait (pl. iktatószám) természetesen templétből történő létrehozás esetén is gépeléssel kell megadni.  A rendszer jelenlegi templétjein kívül további tetszőleges adattartalmú templétek készíthetők. A templét készítéshez adminisztrátori jogosultság szükséges.

39 Templétek kiválasztása
Templét kiválasztása: „Köt.szolg.temp gomb” Hatására megjelenik: A lenyíló listából kiválasztható a megfelelő templét. Az OK gomb megnyomására az ablak bezáródik, A „TSZR - Szolgáltatás Nyilvántartás” ablakban az adatmezők feltöltésre kerülnek a kiválasztott templét adatai alapján.

40 Templétek kezelése Az adatszolgáltatás rögzítésének további lépései azonosak a templét nélkül létrehozott adatszolgáltatás rögzítésének lépéseivel.

41 Futtatásról általában
A Feldolgozás napló funkció lehetővé teszi a TSZR rendszer feldolgozás tételeinek statisztikák jegyzékek adategyeztetés lekérdezését, részletes adatainak megtekintését, státusz beállításait (hiba kezelés, adat átadás).

42 Futtatás indítása Indítás helyei:
Hívható menüből, ekkor a felhasználó illetékességéhez tartozó bármely feldolgozás tétel lekérdezhető. Az Indítás gomb megnyomására is a Feldolgozási napló ablak jelenik meg, ahol nyomon követhető az aktuális feldolgozás állása. Hívható a Futás info. gomb megnyomására. Ekkor az aktuális adatszolgáltatáshoz tartozó feldolgozás tételeket jeleníti meg a funkció.

43 Feldolgozási napló funkciói
Kereső mezők. Csak akkor szerkeszthető, ha a funkció a menüből került elindításra. A TSZR Szolgáltatás nyilvántartás képernyőről indítva: A feldolgozások fejléc adatait megjelenítő lista. A felső táblázatban kiválasztott feldolgozás fejléc adatokhoz tartozó feldolgozás tétel adatokat megjelenítő lista. Részletes feldolgozás adatok. Keresés végrehajtása módosítások mentése Módosítások visszavonása. Menüből indítva a kereséssel kezdődik: Vissza az előző képernyőre.

44 Futtatás - nyomógombok
Keresés gomb, menüből hívás esetére Adatátadás – lásd Jegyzék Adategyeztetésnél: Többes találat – Lásd ott. Frissítés: Futás alatt célszerű megnyomni többször Módosítás gomb: Futás állapota: hibásan lefutott feldolgozás újrafuttatása Módosítás gomb: Futás eredménye: feldolgozás lezárása

45 Futtatás – Output készítés
Outp. készítés: megjelenik a választó ablak: Jegyzéknél és adategyeztetésnél elkészül az output.

46 Output lekérés Az Outp. lekérés gomb megnyomására megjelenik egy web böngésző, ennek segítségével letölthető az output állomány a kliens gépre. a mentés befejeztével megjelenik egy üzenet ,melynek jóváhagyásával a rendszerben jelzésre kerül, hogy a fájl letöltése sikeres volt.

47 Feldolgozási adatok nyomtatása
Listázás indítása A feldolgozási adatok pdf formátumban készülnek

48 Statisztika készítés A statisztika szolgáltatás a többi szolgáltatáshoz hasonló elven működik, de nincs output definíció adatátadás adatszolgáltatási napló készítés Ez lehet, hogy itt felesleges – ha gondolod hagyd ki.

49 Input definíció megadása I.
21 féle adatcsoport – „és” logikai kapcsolattal Csoportosítás 4 fülre Körzet és cím adatok Születési idő – korcsoportok Személyi és egyéb adatok Név adatok Többes kiválasztási lehetőség – „vagy” logikai kapcsolattal Kiválasztva – nincs kiválasztva Az eredmény egy vagy több létszám adat

50 Input definíció megadása II.
Összesítve: Az eredményben összesítve szerepelnek a feltételnek megfelelő létszámok Megbontva Az eredményben ez alapján csoportosítva jelennek meg a létszámok Bontási sorrend Ilyen sorrendben készülnek a csoportosítások tetszőleges mélységben Egyszerű példa Nőtlen, hajadon Férfi 3 Nő 4 Házas Férfi 7 Nő 6 Elvált Férfi 4 Nő 3 Férfi Nőtlen, hajadon 3 Házas 7 Elvált 4 Nőtlen hajadon 4 Házas 6 Elvált 3 Családi állapot Nem Nem Családi állapot

51 Körzet és cím adatok Kötelező kiválasztani Kötelező kiválasztani
Csak az illetékességi területhez tartozó települések Csak a kiválasztott közterületnek megfelelő kapukból Csak a kiválasztott kapuknak megfelelő lakásokból Előbb el kell végezni a körzetesítést Ha nincs körzet kiválasztva ezt is üresre kell állítani

52 Születési idő – Első lehetőség
Ezt választva indul Új sor nyitása (+) Bevitt adatok módosítása (M) Sor törlése (-) Adatbeviteli lehetőség Relációk konvertálása nagyobb egyenlő – kisebb alakra. Ellenőrzések: Valós dátumok Intervallum átfedés

53 Születési idő – Második lehetőség - korcsoport
Ezt választva indul Intervallum ebben az esetben üres. Évszám intervallumokat lehet megadni Éven belüli fordulónap: Minden évszámhoz ezt rendeli hozzá Passzív esetben nem szabad megadni. Ilyenkor a passziválás dátumához igazodik.

54 Születési idő – Harmadik lehetőség korcsoport intervallum
Ezt választva indul Intervallum ebben az esetben meg van adva Csak egy induló és egy befejező évet kell megadni Ha nem osztható az intervallummal akkor az utolsó csoportból vesz el Ha lementjük és visszahozzuk akkor a kifejtett listát kapjuk Passzív eset egyforma az előzővel

55 Személyi és egyéb adatok
NEM: Kissé eltérő stílus Ezeket kiválasztva lesz PASSZIV eset Előbb országot kell választani Utána meg kell adni a település első 3 karakterét

56 Név adatok Statisztikánál név adatok megadásával történő szolgáltatás nem jellemző, de lehetséges.

57 További feladatok: Ha minden input adat beállításra került:
Szolgáltatás nyilvántartás: Feldolgozási napló: Többször is amíg le nem fut. Feldolgozási napló: Browser: Letöltés: Kibontás: Megnyitás Excelben:

58 Jegyzékkészítés Jegyzék: olyan adatszolgáltatás, amelynél a szolgáltatás tételes személy és lakcím adatokat tartalmaz. A jegyzék típusú szolgáltatások, a szolgáltatásokra jellemző tulajdonságaik alapján, két típusba sorolhatók: csoport ismérvek szerinti jegyzékkészítés: Ekkor az adatszolgáltatási igény meghatározott szempontok alapján képzett csoportba tartozó személyekre vonatkozik, melyhez a szolgáltatást igénylő megadja a csoportképző ismérveket, a szolgáltatásban pedig az ezeknek megfelelő olyan személyek adatait kapja meg, amelyek átadhatók. Mindig településenként készül. adategyeztetés Ekkor az adatszolgáltatási igény konkrét személyre/személyekre vonatkozik, melyhez az adatszolgáltatást igénylő megadja az érintett személyek azonosításához szükséges adatait, a szolgáltatásban pedig ezek aktuális adatait kapja meg (amennyiben szolgáltatható).

59 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
A menüpont kiválasztása után a Szolgáltatás nyilvántartás funkció indul el, melynek részei a jegyzék típusú szolgáltatásoknál Nyilvántartás – igénylési – alapadatai (lásd Szolgáltatás nyilvántartás funkciónál) Input definíciós adatok (leválogatási szempontok), Output definíciós adatok (átadásra kerülő adatkör).

60 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Input definíció megadása: azonos a Statisztika készítésnél leírtakkal azzal a különbséggel, hogy a Kiválasztott szempontra: ismérvnél (minden fülön, minden szempontnál) alapértelmezetten a Megbontva érték van beállítva, mely nem módosítható (tételes); Sorrend: ismérv itt nem értelmezett adat, így sehol nem szerkeszthető a mező

61 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Output definíció megadása: Jegyzék készítésénél – a kérelem és a jogszabályok alapján – mindig meg kell határozni, hogy milyen adatkör kerüljön leválogatásra, kiadásra. Az output paraméter adatok akkor szerkeszthetők, ha a felhasználónak van karbantartási joga, de ekkor is csak a saját szervkódján rögzített adatszolgáltatás adatait módosíthatja. Lekérdező jogosultság esetén csak megtekinthetők az adatok.

62 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Szolgáltatás adatai. Nem szerkeszthetők Azon adatok halmaza, melyek szerepelhetnek az output jegyzéken, és még nem kerültek kiválasztásra. Azon adatok halmaza, melyek kiválasztásra kerültek az output jegyzékre. Azon output jegyzékre kiválasztott adatra vonatkozó információk., melyek a kurzorral kijelölésre kerültek. Több tételes kijelölés esetén üres mező.

63 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Rögzítés: Aktív, amikor nincs kiválasztott adat. Adatok szerkeszthetők (adatmozgató gombok) Módosítás: Aktív, amikor van már kiválasztott adat és a szolgáltatás még módosítható. Adatok szerkeszthetők (adatmozgató gombok) Nyomtatás: Aktív, amikor van már kiválasztott adat OK: adatmegadás ellenőrzés. Hibátlan adatmegadásnál mentés adatbázisba. Mégsem: a szerkesztés előtti állapotba kerül a képernyő.

64 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás

65 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Ha az input és output adatok is rögzítésre kerültek elindítható a jegyzék készítése: A szolgáltatás nyilvántartás képernyő: Indítás nyomógomb. A Feldolgozási napló képernyő tartalmazza a futási információkat, a leválogatás megtörténte után a feldolgozás itt fejezhető be: A leválogatott adatok előkészítése az Adatátadás nyomógombra megjelenő funkcióban Minden jegyzék típusú szolgáltatás esetén az elkészült futásonként (településenként és nem kell megvárni, hogy a szolgáltatás minden településére lefusson a leválogatás) meg kell határozni, hogy mennyi és mely leválogatott tételek kerüljenek átadásra az igénylőnek. Az ily módon előkészített adatokból az output file előállítása az Outp. készítése nyomógombra megjelenő funkcióban Az output file lementése az Outp. lekérés nyomógombra megjelenő funkcióban a felhasználó által meghatározott névvel és helyre.

66 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Adatátadás: megnyomására megjelenő „Tételes adatátadás visszajelzése” képernyő működése a jegyzék típusától függő. (A jegyzék típusa a szolgáltatás nyilvántartás képernyő adataként kerül megadásra ) Külön jogosultság kapcsolódik hozzá (lekérdező, karbantartó)

67 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Adatátadás funkció szerepe megkeresésnél: a leválogatott személyek közül meg lehessen jelölni azokat, akik adatai ténylegesen átadásra kerülnek az adatigénylőnek. Szolgáltatás adatai. Nem szerkeszthetők. A kiválasztott szolgáltatás aktuális statisztikai adatai. Nem szerkeszthetők, a program állítja Kereső paraméterek. Keresés gomb hatására szerkeszthetővé váló mezők. Az adatok mindig egy keresés után láthatók. Induló képernyő: bejelölve a Beállításra váró tételek. Nem kötelező (500 tétel sor határ) Találati lista adatai: átadás jelző (üres=beállításra vár; I=átadható; N=nem adható át), letiltott (I=adatait letiltotta; N=nincs letiltva), viselt név, születési név, anyja neve, születési hely és idő. Szerkeszthető adat: Átadás jelző (Módosítás gomb hatására). Paraméterek és kapcsolatban vannak

68 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Módosítás: Aktív, ha a találati lista nem üres és felhasználónak van karbantartási joga hozzá. Átadhatók: egyszerre a találati lista minden tétele átadásra kerül (Átadás=I, minden sorban) Adattilt.nélkül: egyszerre a találati lista minden olyan tétele átadásra kerül, ahol nincs letiltva az adat (Letiltott=Nem  Átadás=Igen) Nem átadhatók: egyszerre a találati lista minden tételébe beállításra kerül, hogy nem lesz átadva (Átadás=N) „Átadás” mező: szerkeszthetővé válik, lehetséges az információ soronkénti megadása (átadható=I; nem adható át az adat=N;) Módosítás, jóváhagyás után aktualizálásra kerülnek a statisztikai adatok

69 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Adatátadás funkció szerepe jegyzéknél és értesítésnél: az ügyintéző megadhassa az adatkérő által igényelt tételszámot, mely eltérhet a leválogatottól. (A leválogatott tételek itt nem kerülnek tételesen megmutatásra, mivel a leválogatott személyi körön belül már nincs lehetőség az egyes személyek közötti differenciálásra) Szolgáltatás adatai. Nem szerkeszthetők. A kiválasztott szolgáltatás aktuális statisztikai adatai. Nem szerkeszthetők. Mind beáll. vár:: Aktív a gomb, ha a felhasználónak van karbantartási joga a funkcióhoz és a képernyő nincs módosítás módban.

70 Jegyzékkészítés – Csoportos ismérvek szerinti leválogatás
Módosítás: Aktív, ha a találati lista nem üres és felhasználónak van karbantartási joga hozzá. Módosításkor szerkeszthető mező: itt adható meg, hogy hány tétel kerüljön átadásra (max 8 számjegy). Módosítás, jóváhagyás után aktualizálásra kerülnek a statisztikai adatok

71 Adategyeztetés Az adatigénylő az adategyeztetéshez korábban
a nyilvántartás szervétől kapott, vagy más forrásból származó személyi azonosítót, vagy személyadatokat ad át, és ez alapján a személyek aktuális adatait kéri vissza (pl. adótartozás miatti felszólításhoz). Az SZL történeti nyilvántartásában történik a személyek megkeresése (a személyi azonosító is változhatott) és az egyedi azonosítójuk alapján az aktuális nyilvántartásból kerül szolgáltatásra az adat. A lekérdezéshez az adatok érkezhetnek papíron, vagy adatállományban (CSV fájlban).

72 Adategyeztetés – input definíció
Ellenőrizzük, hogy elegendő és megfelelő mezők kerültek-e kiválasztásra: A viselt, születési és anyja neve családi név része közül legalább egy megadása kötelező, a többi mező opcionális, de a többes találatok elkerülése végett ennél többet célszerű megadni. Neveknél a családi nevet sorrendben követnie kell a hozzátartozó utónév 1 és 2-nek. Személyi azonosító csak önmagában választható. Sorrendet kell megadni, de ehhez a sorszámoknak nem kell egyesével követniük egymást: 5,10,15 pl. megfelel az 1,2,3-nak. Ha már definíció alapján betöltésre kerültek az adatok, akkor a paraméterek módosítása után ezek elvesznek, újra kell rögzíteni vagy betölteni. Az anyakönyvi adatok kiválasztásánál a pontos névadatos ESZF lekérdezésnél meghatározott feltételek szerint ellenőrizzük, hogy elegendő és megfelelő mezők lettek-e kiválasztva: A viselt, születési és anyja neve családi név része közül legalább egy megadása kötelező, a többi mező opcionális, de a többes találatok elkerülése végett ennél többet kell megadni. Neveknél a családi nevet sorrendben követnie kell a hozzátartozó utónév 1 és 2-nek. Személyi azonosító csak önmagában választható. Sorrendet kell megadni, de ehhez a sorszámoknak nem kell egyesével követniük egymást: 5,10,15 pl. megfelel az 1,2,3-nak. Ha már rögzítve (betöltve) lett a definíció alapján adat, akkor a módosítás után ezek elvesznek, újra kell rögzíteni vagy betölteni.

73 Adategyeztetés – input adatok rögzítése
Dinamikusan változnak a rögzítendő mezők az input definíció alapján. A rögzítés (adatbázisba tárolás) soronként történik. Az Új nyomógomb helyettesíti az OK és a Rögzítés nyomógombok egymás utáni megnyomását. A rögzített adatokat célszerű elmenteni fájlba is, mert minden futás után törlődnek az input adatok! Az elmentett adatok betölthetők a következő futtatáshoz rendszeres adatszolgáltatás esetén pl., ha később is ugyanazon személyek kellenek. A betöltött adatok is módosíthatók ezen a képernyőn, vagy hozzá is lehet rögzíteni, vagy törölni belőle. Dinamikusan változnak a rögzítendő mezők az input definíció alapján. A rögzítés (adatbázisba tárolás) soronként történik. Az Új nyomógomb helyettesíti az OK és a Rögzítés nyomógombok egymás utáni megnyomását. A rögzített adatokat célszerű elmenteni fájlba is, mert minden futás után törlődnek az input adatok! Az elmentett adatok betölthetők a következő futtatáshoz rendszeres adatszolgáltatás esetén pl., ha később is azok az emberek kellenek. A betöltött adatok is módosíthatók ezen a képernyőn, vagy hozzá is lehet rögzíteni, vagy törölni belőle.

74 Adategyeztetés – input adatok betöltése
C:\temp az alapértelmezett könyvtár, de más könyvtár is kiválasztható. A betöltés csak akkor történik meg, ha a fájl tartalma az input definíciónak megfelelő és nincs adathiba sem Dátum megadása: ééééhhnn formában. Ha az adatkérőnek nem áll rendelkezésre a bontott név, akkor az input definícióban csak a családi nevet kell megjelölni, s nem baj, ha ebben a mezőben a teljes név megadásra kerül. A családi névnek a DR. jelző is része lehet, de az sem baj, ha nincs megadva. C:\temp az alapértelmezett könyvtár, de más könyvtár is kiválasztható. A betöltés csak akkor történik meg, ha a fájl tartalma az input definíciónak megfelelő és nincs adathiba sem (pl. születési dátum helyén nem lehet szöveg). Dátum megadása: ééééhhnn formában történjen. Ha az adatkérőnek nem áll rendelkezésre a bontott név, akkor az input definícióban csak a családi nevet kell megjelölni, s nem baj, ha ebben a mezőben a teljes név megadásra kerül. A családi névnek a DR. jelző is része lehet, de az sem baj, ha nincs megadva. vagy "KISS";"ERNŐ";"VARGA";"MARI";" " vagy KISS;ERNŐ;VARGA;MARI; vagy ’KISS’;’ERNŐ’;’VARGA’;’MARI’;’ ’ Ha a második utónevek is ki lettek volna választva: "KISS";"ERNŐ";;"VARGA";"MARI";;" "

75 Adategyeztetés – output definíció
Fontos, hogy a Hibaüzenet és az input adatok közül annyi adat kiválasztásra kerüljön, amennyi alapján a lekérdezett személy beazonosítható, mert lehet, hogy pl. azóta már férjhez ment és más néven szerepel! Fontos, hogy a Hibaüzenet és az input adatok közül annyi adat kiválasztásra kerüljön, amennyi alapján a lekérdezett személy beazonosítható, mert lehet, hogy pl. azóta már férjhez ment és más néven szerepel!

76 Adategyeztetés – többes találat kezelés
Akkor szükséges, ha egyébként az adatkérőnek többes találat nem adható ki, de a kevés, vagy pontatlan azonosító adatok miatt előfordul többes találat. Képernyő felső táblázatában kiválasztott inputhoz tartozó találatok jelennek meg az alsó táblázatban. Szerepe az, hogy a leválogatott személyek közül ha lehetséges a döntés, akkor meg legyen jelölve az az egy sor, amely adatai ténylegesen átadásra kerülhetnek az adatigénylőnek. Ha többes találat visszaadható, akkor arra használható a funkció, hogy nem átadhatóra lehet jelölni azokat a tételeket, amelyekről egyértelműen megállapítható, hogy nem a kérdéshez tartozó a válasz. Amennyiben egy input adatsorra több mint 10 találat érkezne, akkor a fájl készítésekor az adott sorra „10-nél több találat” hibaüzenet kerül kiírásra. Hibaüzenetek: pl. nincs találat, 10-nél több találat, adatai letiltva, stb. Képernyő felső táblázatában kiválasztott inputhoz tartozó találatok jelennek meg az alsó táblázatban. Szerepe az, hogy a leválogatott személyek közül ha lehetséges a döntés, akkor meg legyen jelölve az az egy sor, amely adatai ténylegesen átadásra kerülhetnek az adatigénylőnek. Ha többes találat visszaadható, akkor arra használható a funkció, hogy nem átadhatóra lehet jelölni azokat a tételeket, amelyekről egyértelműen megállapítható, hogy nem a kérdéshez tartozó válasz. Amennyiben egy input adatsorra több mint 10 találat érkezne, akkor a fájl készítésekor az adott sorra „10-nél több találat” hibaüzenet lesz visszaadva. Hibaüzenetek: pl. nincs találat, 10-nél több találat, adatai letiltva, stb.

77 Naplózás – Napló lekérdezés
Az adatszolgáltatási napló: az elkészült, s az igénylőnek átadott adatszolgáltatások nyilvántartása. A lekérdezés akkor kerül naplózásra, ha az átadás ténye bejegyzésre is került a Feldolgozási napló futás eredményéhez. Futási tételenként kerülnek bejegyzésre az adatszolgáltatások főbb adatai, és ezekhez kapcsolódóan azon személyek azonosítói, akik szerepeltek az adatszolgáltatásban. A jegyzék és adategyeztetés típusú szolgáltatásoknál az átadott adattartalom a letárolt válaszból letölthető. Mivel a statisztikai típusú szolgáltatások személyek adatait nem tartalmazzák, ezekről nem készül bejegyzés az adatszolgáltatási naplóba. A rendszerben eltárolásra kerülnek az adatszolgáltatási naplóból végzett lekérdezések adatai is.

78 Naplózás – Napló lekérdezés

79 Naplózás – Napló lekérdezés
Egy személy mely adatszolgáltatásokban szerepelt:

80 Naplózás – Napló lekérdezés
Egy település adott időszakban végzett adatszolgáltatásai Nem publikus adatszolgáltatások lekérdezése külön jogosultsághoz kötött!

81 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
A TSZR speciális jegyzék típusú szolgáltatás készítő funkcionalitása az időközi választásokat és helyi népszavazásokat támogató névjegyzék-készítő funkció. 3 féle választástípusban lehet időközi névjegyzéket készíteni, szolgáltatás megrendelés formájában országgyűlési képviselő választás önkormányzati képviselő és polgármester választás helyi népszavazás.

82 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Az időközi névjegyzék is körzetadat függő, a korrekt névjegyzék tartalomhoz, az adott választástípusban aktuális körzetállapotoknak kell lenniük a körzetnyilvántartásban. A TSZR I. fázisában a választási körzettípusok is választástípusonként megbontásra kerültek, ezért minden választás típushoz saját körzet nyilvántartás tartozik. Az időközi névjegyzék-készítés saját szolgáltatás-nyilvántartással rendelkezik (más típusú adatokat kell tárolni mint az SZL típusú szolgáltatások nyilvántartásában).

83 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Az időközi névjegyzék-készítés más típusú naplózás funkcióval rendelkezik: egyrészt személyenként bejegyzés készül az integrált naplóba, másrészt saját archív nyilvántartásában tárolja az elkészült időközi névjegyzékek adatait. A választástípus szerinti névjegyzékek egymástól eltérnek: területi érintettségben országgyűlési képviselő választás esetén teljes OEVK, önkormányzati képviselő választás és helyi népszavazás esetén lehet teljes település, önkormányzati képviselő választás esetén lehet település 1 választókerülete (TEVK), helyi népszavazás esetén lehet település 1 vagy több szavazóköre választójogosultsági szabályokban.

84 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Azonos illetékesség kezelési szabályok érvényesek mint a körzetesítő alkalmazásban!

85 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Első lépés a Keresés nyomógombbal a névjegyzék kiválasztó ablak feltöltése (szükség esetén szűkítő feltételek megadása lenyíló ablakok segítségével)

86 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Időközi névjegyzék igény rögzítése: választástípus kiválasztás, választás időpontjának, helyének megadása választástípustól függően, technikai adatok megadása (értesítő szelvény rendezettsége, a névjegyzék-készítés indításának időpontja (ha nem azonnal kell), értesítendő cím, ha elkészült a névjegyzék). Ha szükséges, a szavazókörök megadása külön ablakban. A névjegyzék-készítés aktiválása állapotváltással (Módosítás nyomógombbal „Indítva” állapot). Országgyűlési képviselő választás esetén csak OEVK székhely település jogosult névjegyzéket készíteni.

87 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Az időközi névjegyzék készítése aszinkron módon fut (azonnal vagy időzítve a megadott dátum bekövetkeztével). Indítás után ki lehet lépni a funkcióból. A képernyőn bármikor lekérdezhető a futási állapot (egyrészt a kiválasztó ablakban, másrészt a log bejegyzések ablakában, harmadrészt az állapot mezőben.

88 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
Az elkészült névjegyzék megjeleníthető, letölthető a Könyvtár nyomógomb segítségével. Browser ablakban megjelennek az elkészült állományok PDF formátumban, az elérési link megadásával. A kiválasztott dokumentum közvetlen kinyomtatható, vagy letölthető saját lokális könyvtárba. A dokumentumok típusai: névjegyzék állomány, értesítő állományok a megadott bontásban (szavazókörönként vagy postai irányítószámonként).

89 Időközi névjegyzék-készítés a TSZR-ben
A linkre kattintva a TSZR felhasználói azonosítóval be kell jelentkezni a szerverre, majd a kiválasztott PDF dokumentum megjelenítésre kerül Acrobat Reader segítségével. Könyvjelzők segítik a részletekben történő nyomtatást. Az Acrobat Reader ikonok használatával lehetséges a nyomtatás vagy mentés végrehajtása.

90 Köszönjük a részvételt !
Vége De ha van még kérdés …


Letölteni ppt "Települési Szolgáltató Rendszer"

Hasonló előadás


Google Hirdetések