Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS."— Előadás másolata:

1 Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április 15.

2 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Munkaadói szervezetek feladatai az informatikai szakképzésben 1.A képzés tartalmi elemeinek (Szakmai Vizsgakövetelmények- SZVK, gyakorlati képzés szervezésében való közreműködés, Vizsga Bizottsági tagok küldése stb.) meghatározása; 2.A képző szervezetekkel együttműködve a képzés minőségi és mennyiségi kereteinek meghatározása; 3.Közreműködés a tanárképzésben; 4.A képzés tartalmának, rendszerének fejlesztésében és a gyakorlati képzésben való részvétel (közös érdekeltség); 5.EU Képzési Keretrendszer hazai megfeleltetésének kidolgozása; 6.Az informatikai szakképzés társadalmi megítélésnek növelése.

3 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Válság és munkaerő IKT piac és a munkaerő alakulása válság hatására. Forrás: IVSZ + Insead e-Lab

4 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Versenyképesség “A magasan képzett és alkalmazkodó képes munkaerő lesz Európa versenyképességének és jólétének alapja a XXI. században, és ennek legkritikusabb építőköve az információtechnológiai képzettség.” Günther Verheugen, az Európai Bizottság Alelnöke

5 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Oktatási rendszer és a piaci elvárások Oktatási rendszer és a piaci elvárások negatív trend

6 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Felsőoktatás igazodása a piaci igényekhez 2009

7 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Kiváló magyar műszaki szakemberek 2009 – negatív trend

8 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április A digitális elvárások kiegyenlítődése Jelenleg több (15-27%) CEE állás tölthető be digitális írástudás nélkül, míg nyugat-európa (14%) 2015-re az e-készséget nem igénylő állások aránya 10% alá esik EU- szinten – kiegyenlítődik a régiós különbség (magyar prognózis 8%) Hazánkban igen erős az alapfokon IKT-képzett munkavállalók iránti várakozás és régiós összehasonlításban a jó tudású IT- szakemberek iránti várakozás (24%)

9 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április A munkaadók elvárásai Közép-Kelet EurópaNyugat-Európa

10 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Állások megoszlása e-készség szempontból

11 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Szkepszis a képzésben A magyar munkaadók sokkal szkeptikusabbak a jelen továbbképzési rendszer tekintetében, mint például cseh társaik, fokozva a lemaradást – tudatosítani kell a munkaadókban, hogy LLL a fejlődés iránya Itthon 35%, míg Csehországban 65% bízik az alapvető e-készségek fejlesztését célzó tanfolyamokban (EU-átlag 47%) Technológiai eszközök oktatása: Csehország 75%, hazánkban 34% tartja ezeket szükségesnek (EU- átlag 43%)

12 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Informatikai szakképzés irányítás múltja es évek SZÁMOK – KSH – nagygépes rendszerek állami nagyvállalati irányítás; as évek vége – 1990-es évek eleje, asztali gépek elterjedése – gazdasági/politikai rendszerváltás – OKJ kialakítása- minisztériumi (OM) irányítás – 7. Informatikai Szakmacsoport; es évek eleje minisztérium váltások (IHM, GKM, MEH) – képző intézeti irányítás; év szociális partnerek (munkaadók, munkavállalók) + képzők + szakigazgatás (SZMM, GKM, MEH, OKM + NSZFI)- együttműködése; eKészség – eSkills együttműködés.

13 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Mi történt idáig ? – NSZI informatikai szakmák validálása (Gegesi Kiss Pál) nem került bevezetésre; IHM korszerűsíti a régi SZVK szerinti informatikai szakmákat, nem került bevezetésre; NSZI, NFT I. HEFOP kompetencia alapú, modulrendszerű új informatikai szakmák fejlesztése, részlegesen bevezetve a GKM által aug. végén; 4.Az Informatikai Szakmacsoport Bizottság (a munkaadói képviselők irányításával, képző szervezetek képviselőinek támogatásával) évtől folyamatos korrekcióra „kényszeríti” a szakigazgatást év végétől a Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság tagjai (IVSZ, MATISZ, szakszervezetek) és munkaadókkal (MGYOSZ, VOSZ, MKIK) és képzők képviselőivel együttműködve, kezdeményezik az informatikai szakképzés irányításnak, a szakképzési törvény szerinti részleges átvételét a GKM-től MKIK-MGYOSZ-IVSZ-MATISZ-HÁPB munkaerő-piaci szükségletek kérdőíves felmérése

14 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április

15 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április TITAN program PROTEUS: Nemzetközi Versenyképesség/Innováció/Krea tív ágazatok fő/év DIGIT: Költségcsökkentés/ Hatékonyságnövelés / Versenyképesség fő/év DIGIT-ALL: Munkahelymegtartás/ Tömeges munkahelyteremtés fő/év Rövid távon: munkahelymegtartás, költségcsökkentés Középtávon: munkahelyteremtés, hatékonyságnövelés, KKV- versenyképesség Hosszútávon: nemzetközileg megerősített pozíciók a technológia-intenzív húzóágazatokban Szakember KKV vezető Munkaképes lakosság

16 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április évi MKIK szakképzési igényfelmérés tapasztalatai 1.A gazdasági és társadalmi szükséglettel szemben az iskolai rendszerű informatikai szakképzésbe belépők (a felsőfokú képzés elszívó hatása, a vonzó karrier pályák ismeretének hiánya következtében) száma és minősége drasztikusan csökken. 2.Az új OKJ szakmastruktúra sajnálatos módon nem ismert az érintettek körében. 3.Alapvetően az informatikai szakképzés területén túlképzésről nem lehet beszélni. Ahol foglalkoztatási problémák észlelhetők, ott ez a bemeneti minőségi hiányosságok megmaradásának és a gyakorlat orientált képzés és a foglalkoztatók információ hiányának tudható be. (pl.: multimédia alkalmazás-fejlesztő)

17 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április évi MKIK szakképzési igényfelmérések tapasztalatai 4.Az informatikai szakképzésben (iskola rendszerű szakképzést, a felsőoktatást, a felnőttképzést és az informális ismeretszerzést is átfogó) a korábbi felmérések által megalapozott, a globális kihívásoknak és az EU irányelveknek (i2010, eSkills, eInclusion) is megfelelő fejlesztéseket javasolnak a szervezők. 5.Sajnálatos módon a regionális fórumokat „megalapozó” felmérés módszertani, szervezési és súlyos tárgyi hiányosságai miatt nem alkalmas a döntések előkészítésre, így az előzetes javaslatunk a szakértők becslésein alapul. 6.A munkaadói szervezeteknek egy-két RFKB-vel együttműködve Szabó András Petrik TISZK által javasolt kereslet felmérési módszerrel (hirdetések elemzése), valamint egyedi szakmai felmérést (pl. tartalomipar) célszerű végezni.

18 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Javaslatok: Nemzeti Képzési Keretrendszer – átlátható/átjárható informatikai/digitális média képzést! EQF-Code projekt Szakmai képzések irányítását a szakma kezébe kell adni! Született informatikus kampány Digitális ébresztő - nyilatkozat az európai e-Skills hét alkalmából

19 REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Kapcsolat: Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség H-1012 Budapest, Kuny Domokos u. 13, Az előadáshoz felhasználásra került Drajkó László a MEFIT Alapítvány kuratóriumának elnökének, az E-skills week zárókonferencián elhangzott előadása (3-11, oldalak)


Letölteni ppt "Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS."

Hasonló előadás


Google Hirdetések