Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft."— Előadás másolata:

1 # Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.

2 # Tartalom 1.Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége 2.Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban, Ex-ante és ex-post értékelések hasznai 3.Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és javasolt megoldások (HITS) 4.Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC) 5.A CONNECT projektben elért eredmények, a TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése o TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom o TEMPO indikátor-jegyzék o Költség-haszon elemzés indokoltsága o Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása o Példák értékelésekre 6.Következtetések, ajánlások 2

3 # 0. Mi az az ITS? ITS: intelligens közlekedési rendszerek Intelligens infrastruktúra –Forgalomirányítás/menedzsment városokban és autópályákon, eseménymenedzsment –Elektronikus díjfizetés –Úton folyó munkák menedzselése –Flottamenedzsment/tranzitmenedzsment –Intermodális szállítások támogatása –Parkolásmenedzsment –Közösségi közlekedés támogatása:  Előnyben részesítés csomópontoknál  Utasok tájékoztatása megállókban, a jármű fedélzetén és utazást megelőzően más eszközökkel  Vezénylések betartatása, sofőrfigyelés  Probléma-elhárítás, operatív menetrend kezelése 3 Intelligens jármű –Ütközésmegelőző rendszerek –Vezetéssegítő r. –Riasztórendszerek –Navigációs rendszerek –Fedélzeti berendezés külső forrásból történő informálása –Diszpécser-rendszerek, flottakövetés, menetrendtartás

4 # Frankfurt 4

5 # 5

6 # 1. Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége A projekt hasznosságáról meg kell győzni a beruházót (támogatót), leendő kezelőt, üzemeltetőt, valamint a közlekedőket. Haszon>Költség  Beszerzési költség függ a megrendelt darabszámtól és a szállítótól  Szoftverköltségek szélsőségesen változóak  Beüzemelés költsége, oktatás, személyre- szabás  Harmonizáció az új/meglévő elemekkel  Üzemeltetés költsége  Fejlesztés szükséges az élettartam során  …és az élettartam végét közvetlenül megelőzően  Haszon: csak megfelelő értékelési folyamat eredményeként állapítható meg az egyedi rendszerek valódi hasznossága Hely Év ITS, dbÁrFt/db GB Sebesség- figyelő kamerák 600 db 21 Millió £ 13 Millió Ft /kamera hely (18 hely) USA- GB, Taiwan Közösségi közlekedés hatékony- ságának növelése db 60 Ezer- 70 Millió$ 1 Millió – 2,4 Millió Ft /busz Alaszka 511http:// 511.alas ka.gov Realtime közlekedési információs rendszer 1,2 Millió $ Központ: 180 Millió Ft, Egyéb: 60 MFt 6 Adatok forrása:

7 # 2. Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban Ex-ante és ex-post értékelések hasznai –CÉL=EREDMÉNY ha CÉL<>EREDMÉNY-> JAVÍTÁS 7 Előtte vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (közreműködő szervezet/IH számára) Bizonytalan a megvalósítás műszaki változata vagy hasznossága igazolandó(kedvezményezett, felsővezetők számára) Utólagos vizsgálathoz minimum: kezdeti helyzet felmérése Utána vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (min. 5 éves eredménykövetés és jelentési kötelezettség) A beruházó számára kérdés, hogy a projekt Valóban elérte a kívánt célt, elvárt hasznokat; Működése megbízható, megfelelő, és a rendszert tényleg használják; A pénzügyi kereteket hatékonyan és átlátható módon használták fel; A bevezetéshez marketing eszközök támogatására.

8 # 3./a Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és negatív hatásuk –Túl-, alulspecifikált kiírások -> Magas telepítési költség –Tanulási időszükséglet ignorálása –Fenntartás, üzemeltetési költségek „elspórolása” –Gyors elévülés beállítása, mint a rendszer hibája –Hosszú távú tervezés hiánya –Összehangoltság hiánya, szigetszerű fejlesztések –Közbeszerzések tárgykörének összemosása -> felelősség elvész az alvállalkozói szinten 8

9 # 3./b Megoldási lehetőségek –Különválasztott közbeszerzés (beton ≠ vezeték) –Gondos tervezés:  Átgondolt beruházások, koncepció kidolgozása már az IVS-ekben, hosszú távú fejlesztési tervek  HITS használata (Hungarian ITS Framework Architecture – Magyar ITS keretszerkezet) –Megfelelő kontrol melletti bevezetés –Különválasztott mérnöki tevékenység (útügyi műszaki ellenőr ≠ ITS műszaki ellenőr) –Karbantartás kiszervezése, illetve üzemeltetési költség biztosítása –Előzetes és utólagos értékelések: hasznosság igazolása  TEMPO/CBA értékelési útmutató 9

10 # 8. Mi az a HITS? 10 online.hu

11 #  TEN-T első tapasztalatai a VIKING projektben  TEMPO (Trans-European Intelligent Transport Systems) Evaluation Group: a tapasztalatok összegyűjtése  EasyWay mindent átfogó, „esernyő” szabályozás, korábbi értékelések gyűjtőhelye: /EG5: Evaluation Group/TEMPO final evaluation documents (160 db értékelés)  IBEC (GB) International Benefits, Evaluation and Costs WG  RITA (US) Research and Innovative Technology Administration Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC)

12 # 12

13 # o TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom o TEMPO indikátor-jegyzék o Ajánlott indikátorok:  utazási idő,  haladási sebesség,  forgalombiztonsági (baleseti) helyzet,  környezetre gyakorolt hatások, és  jármű-üzemköltségek. o Példák értékelésekre 13 5./a A CONNECT projektben elért eredmények TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése

14 # o Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása kontra ITS jellemzők o Változatelemzés: Költség-haszon elemzés, költség- hatékonyság elemzés és több szempontú értékelés o Pénzügyi elemzés: a projekt pénzügyi teljesítmény mutatóinak értékelése, pénzügyi fenntarthatóság vizsgálata o A közgazdasági költség-haszon elemzés magában foglalja  a pénzügyi költségek összegzését,  a közgazdasági költségek becslését, amelyhez szükségesek –költségvetési (fiskális) kiigazítások, –piaci árról való áttérés elszámoló árra, –externális hatások figyelembe vétele, továbbá  a projekt hasznainak becslését és számszerűsítését,  és a fentiekből közgazdasági teljesítménymutatók számítását. Számszerűsíthető hasznok:  Utazási idő megtakarítás  Baleseti kockázat változása  Jármű üzemköltség változása  Környezeti hatások változása Nem számszerűsíthető: Pl. informáltság javulása, elégedettség 14 5./b A CONNECT projektben elért eredmények CBA értékelési útmutató

15 # Következtetés: Dogmák feloldása szükséges: –értékelés=csapatmunka –értékelés a kezdetektől –nemzetközi tapasztalatokkal –ha elsőre nem működik, javítások után még megfelelő lehet Javaslat: –Keret elkülönítése értékelésekre –Előkészítés során a HITS alkalmazása (2010: UME) –CBA készítése szükséges a nagyobb projektek előzetes értékeléséhez –TEMPO módszertan és formátum alkalmazása javasolt az ex-ante és ex- post értékelések elvégzésére Folyamatos fejlesztés, következetes számonkérés, adatok elérhetősége Következtetések, ajánlások

16 # Köszönöm a figyelmet! HITS magyar oldala:  TEMPO értékelések és ajánlások:  További kérdések esetén:   16


Letölteni ppt "# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések