Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Nyikos Györgyi. Növekvő nyomás az állami költségvetéseken Stabilitási és Növekedési Paktum Europe 2020 A pénzügyi helyzet hatása a gazdasági növekedésre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Nyikos Györgyi. Növekvő nyomás az állami költségvetéseken Stabilitási és Növekedési Paktum Europe 2020 A pénzügyi helyzet hatása a gazdasági növekedésre."— Előadás másolata:

1 Dr. Nyikos Györgyi

2 Növekvő nyomás az állami költségvetéseken Stabilitási és Növekedési Paktum Europe 2020 A pénzügyi helyzet hatása a gazdasági növekedésre ugyanolyan eredmény kevesebb forrásból jobb eredmény ugyanannyi forrásból fenntart- hatóság partnerség hatékony közpénz- költés

3 - Különböző típusú – szektorális – fejlesztési célkitűzések és aspektusok, - Különböző területi kormányzási szintek: EU, tagállam, régió és helyi szint Integrált megközelítés és többszintű kormányzás  szakpolitikák optimalizálása  hatékonyabb és hatásosabb megoldás

4 Kevesebb forrás hatékonyabban elköltve!  A források kritikus tömege az uniós közös célok eléréséhez – tematikus koncentráció  Eredményorientált tervezés – stratégiai programozás (Közös Stratégiai Keret 5 alappal: Partnerségi Megállapodás)  Területi szempontok – opcionális eszközök a rugalmasság szolgálatában, Európai Területi Együttműködés egységesítések  Reformált végrehajtási elemek – finanszírozás több alapból, pénzügyi irányítás, egyszerűsített elszámolás, pénzügyi eszközök  Feltételek és ösztönzők – előzetes feltételrendszer, teljesítménytartalék (EB: „számlák helyett eredményekre fizetünk”)  EU gazdasági szempontok: makrogazdasági feltételrendszer, addicionalitás Indikátorok, monitoring és értékelés szerepének növekedése! Operatív programok Partnerségi megállapodás Közös stratégiai keret (CSF)

5 ERFAESZAKATematikus célok kutatás, technológiafejlesztés és innováció erősítése; információs, kommunikációs technológiák hozzáférésének elősegítése, minőségi javítása; KKV-k az agrár- és halászati szektor versenyképességének növelése és a vízkultúrák támogatása az alacsony szén-dioxid kibocsátású gazdaságra való átállás támogatása minden szektorban; a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás és kockázatmegelőzés és -kezelés ösztönzése; környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság ösztönzése; fenntartható közlekedés megteremtése és a hálózati infrastruktúrák szűk keresztmetszeteinek feloldása; foglalkoztatás növelése és munkaerőpiaci mobilitás támogatása; társadalmi befogadás ösztönzése és szegénység elleni küzdelem; oktatási beruházások, készségfejlesztés és élethosszig tartó tanulás elősegítése; intézményi kapacitás és hatékony közigazgatás megteremtése

6 6 SzempontITICLLD jellegvégrehajtási módfejlesztési megközelítés kapcsolódó stratégia jogszabály által nem kötelezően elvárt; meglévő területi stratégiák végrehajtását segítő eszköz helyi fejlesztési stratégia szükséges területi szintjogszabályban nem meghatározott kötelezően régió alatti szint, helyi szint akár régióhatárokon átnyúló (tagállami kompetencia); forrásokERFA, ESZA, KA, EMVA ERFA, ESzA, KA, EMVA, ETHA. A több alapból finanszírozott helyi stratégia végrehajtása érdekében ún. „vezetőalap” kiválasztása lehetséges. intézményi rendelkezés lehetséges egy vagy több KSz kijelölése; végrehajtás részben, vagy egészben delegálható kötelező helyi akciócsoportok létrehozása; a stratégiák jóváhagyása céljából az érintett IH-k bevonásával speciális bizottság létrehozása előírásopcionálisopcionális (kivétel vidékfejlesztés esetében) ösztönzés tagállami nemzeti szintű ERFA-allokáció minimum 5%-át kellene a végrehajtás részleges vagy teljes, városokra történő delegálásával integrált városfejlesztési célra elkülöníteni A prioritási tengely szintjén 10 százalékponttal magasabb támogatás, amennyiben a teljes prioritási tengelyt ennek szenteli a tagország

7 Vidék / Város ETHA ERFA ESZA EMVA Vidék Város Vidék / Hal Város / Hal Vidék / Város / Hal Vidék / Város / Hal Hal ? ERFA ESZA EMVA ESZA Vidék / Város ETHA ERFA ESZA EMVA Vidék Város Vidék / Hal Város / Hal Vidék / Város / Hal Vidék / Város / Hal Hal ?

8 Több forrás ERFA5 ESI ALAP + nemzeti (köz és magán) források Több szektor 3 beavatkozási terület (KKV, városfejlesztés, energia) 11 tematikus célkitűzés Több motiváció rögzített EU társfinanszírozási arány +10% ESI, ha teljes prioritás pénzügyi eszköz Nincs társfinanszírozás központilag EB által kezelt eszköznél (100%) 8 Privát projektek JESSICA nem beruházási terület közfinanszírozási projektek

9 Intézkedés = része az OP(k)-nak Kedvezményezett Projekt Specifikus cél Irányító hatóság (OP) Bizottság mérföldkövet, kimeneti eredmények Választható, kedvezményezett közjogi szervezet, egy kedvezményezett, ESZA, ERFA, KA, de infrastruktúra NEM, min.támogatás: 10 millió EUR vagy OP 20%-a (alacsonyabb), 5 millió EUR 1 pilot/OP Választható, kedvezményezett közjogi szervezet, egy kedvezményezett, ESZA, ERFA, KA, de infrastruktúra NEM, min.támogatás: 10 millió EUR vagy OP 20%-a (alacsonyabb), 5 millió EUR 1 pilot/OP

10 ETE új rendszere Négy releváns szabályozás: - Általános rendelet (ERDF, ESF, CF, EAFRD, EMFF) - Alap-specifikus szabályozások (ERDF és ETC) - EGTC szabályozás  Általános reform javaslatok alkalmazása (Europe 2020 célok, tematikus koncentráció, teljesítmény követelmények) DE Ex-ante kondícionalitások és teljesítménytartalék nem alkalmazandók  Folyamatosság (közös programmenedzsment és projektkiválasztás, vezető partner elve stb.)  Pontosítások (program-végrehajtási szervezetek felelőssége, 3. országok részvétele, EGTC-k szerepe, egyedüli kedvezményezett fogalma, Euro használata)  Közös megközelítés erősítése program és projekt szinten (jogosultsági szabályok, pénzügyi ellenőrzés és audit, project kiválasztási szempontok)

11  ITI – CPR 99 cikk + ETC 11 cikk  közreműködő szervezet  jogi személyiségű szervezet vagy egy EGTC  CLLD - CPR 28 cikk + ETC 9 cikk  “területi fejlesztési csoport” – EGTC is!  KEDVEZMÉNYEZETT - ETC 11. cikk, 8. cikk  Egyedüli: ha határokon átnyúló és transznacionális együttműködés céljára legalább két részt vevő ország közigazgatási szervei és hatóságai hozták létre, illetve régiók közötti együttműködés esetében legalább három részt vevő ország szervei és hatóságai hozták létre  JAP kedvezményezett

12 Mi az a EUSDR? Duna Transznacionális Program • EU és nemzeti források hatékonyabb felhasználása a regionális fejlesztésben • regionális különbségek csökkentése makroregionális szinten

13 │ 13 Európai Strukturális és Beruházási Alapok Kutatás- fejlesztés, Innováció Növekedés, Foglalkoztatás és Szociális Kohézió Infrastruktúra Horizon 2020 Versenyképesség & KKV (COSME) Európai Összekapcsolási Eszköz (CEF) Szociális Változás & Innováció Szociális Változás & Innováció Kreatív Európa Erasmus Osztott menedzsment Bizottság által menedzselt programok •Szabályozási keret, felügyelet EU szint •Partnerségi megállapodás Nemzeti szint •Operatív programok (OP-k) Nemzeti/regionális szint

14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Magyarország Állandó Képviselete az EU mellett 1040 Bruxelles Rue de Treves Mobile: Magyar Közszolgálati Egyetem KTK 1118 Budapest, Ménesi út 5. Mobil:


Letölteni ppt "Dr. Nyikos Györgyi. Növekvő nyomás az állami költségvetéseken Stabilitási és Növekedési Paktum Europe 2020 A pénzügyi helyzet hatása a gazdasági növekedésre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések