Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN"— Előadás másolata:

1 SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN
Knyihár Eszter – Koreai Szakirány

2 Bibliográfia Birtalan Ágnes Initiation of Shaman-Type Mediators. Brief Survey of the Cases of Korean Mudang, Mongolian Böö and Hungarian Táltos. In: Hungary, Central and Eastern Europe and Korea. Current Issues in Humanities and Social Sciences 17th - 19th July (The Sixth International Conference of KACEEBS). Seoul, Korea, HankukUniversity of Foreign Studies pp Kim Tae-kon; Korean Shamanism-Muism; Seoul, Jimoondang Publishing Company, 1998  Diószegi Vilmos; Sámánizmus; Budapest, Terebess kiadó, 1998  Diószegi Vilmos; Sámánok nyomában Szibéria földjén; Budapest, Terebess kiadó, 1998 Diószegi Vilmos; A sámánhit emlékei a magyar népi műveltségben; Budapest, Akadémia kiadó , 1998 Eliade, Mircea;Sámánizmus; Budapest, Osiris Kiadó, 2001 Hoppál Mihály, Szathmári Botond, Takács András; Sámánok és kultúrák; Budapest, Gondolat Kiadó Cha Ok Soong; First Seoul International Consulation : Christianity and Shamanism;  http://www.oxfordu.net/seoul/chapter2/index.html#navbar , Jane Monnig Atkinson; Shamnaism today; Annual Rewiwe of Anthropology , Vol. 21 (1992) pp Eliade, Mircea; A szent és profán; Terebess e-tár Hoppál Mihály, Szathmári Botond, Takács András; Sámánok és kultúrák; Budapest, Gondolat Kiadó

3 Az ember és a túlvilág Aranykor mítoszok: idillikus kapcsolat emberek-istenek között, átjárhatóság szent és profán tér között. ( pl: buddhista Aganja Szutta) ! DE: - folyamatos romlás-közlekedés profán ember számára csak halál után, vagy csak kiváltságosak számára. Túlvilági élet kiismerhetetlen, kaotikus a profán ember számára , csak a kiváltságosok ismerhetik. Az ő feladatuk a profán ember segítése , a túlvilág feltérképezése, a túlvilági kommunikáció. -sámánizmusban – sámán -tibeti buddhizmusban – láma (Tibeti Halottaskönyv)

4 A sámán feladatai A sámán alapvető funkciója:
Az emberek mindennapi dolgairól tudjon Lássa jövőt Segítsen az alapvető jólét megteremtésében és megtartásában Ellássa a gyógyítói és lélekvezetői szerepet. A sámán jelenléte az élet három nagy eseményénél : születés, házasság és halál. A betegségek kialakulásáért felelős ártó szellemek kiengesztelése, Az elrabolt lelkek kiszabadítása A megszálló szellemeket elűzése !DE - Ahhoz, hogy a sámán sikeres lehessen, elnyerhesse a gyógyítás-, jövő látás képességét, magának is végig kell mennie a kiválasztáshoz kötődő sámánbetegségen, utazáson és sámánavatási szertartáson.

5 A sámánképesség megszerzésének módjai:
1. a sámánhitvallás örökletes átadása ( tunguzok, jakutok, sámándinasztiák Tan’gol, Shinbang típusú sámánok) 2. a spontán elhívást. ( Myongdu, Mudang) – karizmatikus sámánok A kettő egyszerre fordul elő (így az altájiaknál) Lehet valaki sámánná, a közösség akaratából is(bár ez utóbbi, a hiedelmek szerint, gyengébb képességekkel bír) Korea- területi elrendezés: - É-Korea : Karizmatikus sámánság - D- Korea: Örökletes sámánság MIÉRT?

6 Sámánná válás Legtöbbször introvertált, érzékeny idegrendszerrel
A néphit szerint a sámán már születése előtt predesztinálva van a sorsára Születésétől kezdve különbözik a többiektől „isten anyja méhében úgy formálja”. Sokszor valamilyen betegségszellemtől vagy sámán állatszellemétől fogan meg. ( jakut hiedelem). Fölös csonttal születik, foggal, vagy több ujjal,( a magyar néphitben, így lappoknál és a hantiknál is, az elülső fogak megléte a tudós ember, a sámán születési jegye), burokban, vagy valamilyen látható deformitással, anyajeggyel! Legtöbbször introvertált, érzékeny idegrendszerrel ( Manysi hagyomány szerint élesebb felfogó képességű, a csukcsok szerint pedig a tekintete mindig révedő, olyan kifejezéssel, mintha olyat látna, amit a többiek nem.) Közösség legegészségesebb tagja, erős fizikummal Korábbi nemi érés jeleit mutatják

7 A sámánná válás rögös útja – SÁMÁNBETEGSÉG 1. – depresszió, pszichózis ?
Folyamatos, sokszor patológiásnak mondott mentális transzformáció A pubertás korban: Érzékenyebb lesz Kivonja magát a közösségből Viselkedése fokozatosan megváltozik. Misztikus álmokat lát Elgondolkodóvá válik Zavart és profetikus Elmezavar? Folyamatos auditív és vizuális hallucinációk Őrjöng, tűzbe, vízbe veti magát és nemritkán megkísérli az öngyilkosságot A fizikai tünetek: fájdalmasak, állandó, hasogató ízületi fájdalom,amely a csontokba és az izmokba hatol görcsös, spasztikus rohamok, hisztéria és epilepszia., vérürítés, elgyengülés A Shimpyong ( koreai sámánbetegség fajtái) Rejtőzködési kényszer

8 A betegség szimbolikája
Belső- ázsiai és a korai sámánbetegség (shinbyong) megélése Alapvető jellemzők és szimbolika: A sámán böjtöl, Mozdulatlanul fekszik Napokig komatózus Álmokat lát – Beavatási álmok szerepe! Feldarabolás, Szellemek általi elfogyasztás, fölös csont – KOREÁBAN NINCS! A legyengült állapot eredményez egyfajta halál közeli élményt és a mozdulatlan fekvés szimbolikája is maga a halál. A halálból való visszatérés, az öngyógyítás képessége, az egyfajta újjászületés, teszi képessé a sámánt arra, hogy közlekedjen a világok között, és gyógyítson másokat. Hivatás elfogadása – Újjászületés – Tünetek megszűnése- Beavatási szertartás

9 Beavatási szertartások: a naerim kut és a burját sanar összehasonlítása
Birtalan Ágnes által felállított beosztás: „rituális próbatétel” (trials during the ritual), NK- szellem megszállja a mudang jelölt testét, jövendő mondás, szellemekkel egsesülés S- rituális újjászületés „ vezető sámán szerepe” ( role of a master shaman) NK – szertarás vezetés, tálak- szellemek meghatározása, zenélés S- áldozat bemutatás, zenélés „idő és tér” ( time and place) NK – miután kiderül a betegség, sámán-, jelölt háza, megszentelt hely S- első nyári hónap, holdhónap első hete, meszentelt megtisztított hely „rituális tárgyak, felajánlások” ( ritual objects, offerings) NK – ruhák, hangszerek S – nyírfák- rendkívűl komplex szimbolika!- fonalak, selymek,anyagok, bőrök, étel és ital áldozatok ( véres, „fehér” áldozatok) „Résztvevők” ( participants) NK- családtagok, szertartáson résztvevők S- családtagok szertartáson résztvevők

10 Utóélet Tanuló évek következnek:
szükséges tudás felhalmozása,így a szövegek dalok , szartartási menetek betanulása a szellemvilág kiismerése a növény és állatvilág feltérképezése a gyógyítási tapasztalatok megszerzése hosszú évek tapasztalata- praxis kialakítása

11 Köszönöm a Figyelmet!


Letölteni ppt "SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések