Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN K NYIHÁR E SZTER – K OREAI S ZAKIRÁNY.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN K NYIHÁR E SZTER – K OREAI S ZAKIRÁNY."— Előadás másolata:

1 SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN K NYIHÁR E SZTER – K OREAI S ZAKIRÁNY

2 Bibliográfia  Birtalan Ágnes Initiation of Shaman-Type Mediators. Brief Survey of the Cases of Korean Mudang, Mongolian Böö and Hungarian Táltos. In: Hungary, Central and Eastern Europe and Korea. Current Issues in Humanities and Social Sciences 17 th - 19 th July (The Sixth International Conference of KACEEBS). Seoul, Korea, HankukUniversity of Foreign Studies pp  Kim Tae-kon; Korean Shamanism-Muism; Seoul, Jimoondang Publishing Company, 1998  Diószegi Vilmos; Sámánizmus; Budapest, Terebess kiadó, 1998  Diószegi Vilmos; Sámánok nyomában Szibéria földjén; Budapest, Terebess kiadó, 1998  Diószegi Vilmos; A sámánhit emlékei a magyar népi műveltségben; Budapest, Akadémia kiadó, 1998  Eliade, Mircea;Sámánizmus; Budapest, Osiris Kiadó, 2001  Hoppál Mihály, Szathmári Botond, Takács András; Sámánok és kultúrák; Budapest, Gondolat Kiadó  Kim Tae-kon; Korean Shamanism-Muism; Seoul, Jimoondang Publishing Company, 1998  Cha Ok Soong; First Seoul International Consulation : Christianity and Shamanism; Jane Monnig Atkinson; Shamnaism today; Annual Rewiwe of Anthropology, Vol. 21 (1992) pp http://www.oxfordu.net/seoul/chapter2/index.html#navbar  Eliade, Mircea; A szent és profán; Terebess e-tár Hoppál Mihály, Szathmári Botond, Takács András; Sámánok és kultúrák; Budapest, Gondolat Kiadó

3 Az ember és a túlvilág  Aranykor mítoszok: idillikus kapcsolat emberek-istenek között, átjárhatóság szent és profán tér között. ( pl: buddhista Aganja Szutta) ! DE: - folyamatos romlás-közlekedés profán ember számára csak halál után, vagy csak kiváltságosak számára.  Túlvilági élet kiismerhetetlen, kaotikus a profán ember számára, csak a kiváltságosok ismerhetik. Az ő feladatuk a profán ember segítése, a túlvilág feltérképezése, a túlvilági kommunikáció. -sámánizmusban – sámán -tibeti buddhizmusban – láma (Tibeti Halottaskönyv)

4 A sámán feladatai A sámán alapvető funkciója: 1. Az emberek mindennapi dolgairól tudjon 2. Lássa jövőt 3. Segítsen az alapvető jólét megteremtésében és megtartásában 4. Ellássa a gyógyítói és lélekvezetői szerepet. 5. A sámán jelenléte az élet három nagy eseményénél : születés, házasság és halál. 6. A betegségek kialakulásáért felelős ártó szellemek kiengesztelése, 7. Az elrabolt lelkek kiszabadítása 8. A megszálló szellemeket elűzése 9. !DE - Ahhoz, hogy a sámán sikeres lehessen, elnyerhesse a gyógyítás-, jövő látás képességét, magának is végig kell mennie a kiválasztáshoz kötődő sámánbetegségen, utazáson és sámánavatási szertartáson.

5 A sámánképesség megszerzésének módjai:  1. a sámánhitvallás örökletes átadása ( tunguzok, jakutok, sámándinasztiák Tan’gol, Shinbang típusú sámánok)  2. a spontán elhívást. ( Myongdu, Mudang) – karizmatikus sámánok  A kettő egyszerre fordul elő (így az altájiaknál)  Lehet valaki sámánná, a közösség akaratából is(bár ez utóbbi, a hiedelmek szerint, gyengébb képességekkel bír)  Korea- területi elrendezés:  - É-Korea : Karizmatikus sámánság  - D- Korea: Örökletes sámánság  MIÉRT?

6 Sámánná válás  A néphit szerint a sámán már születése előtt predesztinálva van a sorsára  Születésétől kezdve különbözik a többiektől „isten anyja méhében úgy formálja”.  Sokszor valamilyen betegségszellemtől vagy sámán állatszellemétől fogan meg. ( jakut hiedelem).  Fölös csonttal születik, foggal, vagy több ujjal,( a magyar néphitben, így lappoknál és a hantiknál is, az elülső fogak megléte a tudós ember, a sámán születési jegye), burokban, vagy valamilyen látható deformitással, anyajeggyel!  Legtöbbször introvertált, érzékeny idegrendszerrel  ( Manysi hagyomány szerint élesebb felfogó képességű, a csukcsok szerint pedig a tekintete mindig révedő, olyan kifejezéssel, mintha olyat látna, amit a többiek nem.)  Közösség legegészségesebb tagja, erős fizikummal  Korábbi nemi érés jeleit mutatják

7 A sámánná válás rögös útja – SÁMÁNBETEGSÉG 1. – depresszió, pszichózis ?  Folyamatos, sokszor patológiásnak mondott mentális transzformáció  A pubertás korban:  Érzékenyebb lesz  Kivonja magát a közösségből  Viselkedése fokozatosan megváltozik.  Misztikus álmokat lát  Elgondolkodóvá válik  Zavart és profetikus  Elmezavar? Folyamatos auditív és vizuális hallucinációk  Őrjöng, tűzbe, vízbe veti magát és nemritkán megkísérli az öngyilkosságot  A fizikai tünetek:  fájdalmasak, állandó, hasogató ízületi fájdalom,amely a csontokba és az izmokba hatol  görcsös, spasztikus rohamok, hisztéria és epilepszia., vérürítés, elgyengülés  A Shimpyong ( koreai sámánbetegség fajtái)  Rejtőzködési kényszer

8 A betegség szimbolikája  Belső- ázsiai és a korai sámánbetegség (shinbyong) megélése  Alapvető jellemzők és szimbolika:  A sámán böjtöl,  Mozdulatlanul fekszik  Napokig komatózus  Álmokat lát – Beavatási álmok szerepe!  Feldarabolás, Szellemek általi elfogyasztás, fölös csont – KOREÁBAN NINCS!  A legyengült állapot eredményez egyfajta halál közeli élményt és a mozdulatlan fekvés szimbolikája is maga a halá l.  A halálból való visszatérés, az öngyógyítás képessége, az egyfajta újjászületés, teszi képessé a sámánt arra, hogy közlekedjen a világok között, és gyógyítson másokat.  Hivatás elfogadása – Újjászületés – Tünetek megszűnése- Beavatási szertartás

9 Beavatási szertartások: a naerim kut és a burját sanar összehasonlítása  Birtalan Ágnes által felállított beosztás:  „rituális próbatétel” (trials during the ritual),  NK- szellem megszállja a mudang jelölt testét, jövendő mondás, szellemekkel egsesülés  S- rituális újjászületés  „ vezető sámán szerepe” ( role of a master shaman)  NK – szertarás vezetés, tálak- szellemek meghatározása, zenélés  S- áldozat bemutatás, zenélés  „idő és tér” ( time and place)  NK – miután kiderül a betegség, sámán-, jelölt háza, megszentelt hely  S- első nyári hónap, holdhónap első hete, meszentelt megtisztított hely  „rituális tárgyak, felajánlások” ( ritual objects, offerings)  NK – ruhák, hangszerek  S – nyírfák- rendkívűl komplex szimbolika!- fonalak, selymek,anyagok, bőrök, étel és ital áldozatok ( véres, „fehér” áldozatok)  „Résztvevők” ( participants)  NK- családtagok, szertartáson résztvevők  S- családtagok szertartáson résztvevők

10 Utóélet  Tanuló évek következnek:  szükséges tudás felhalmozása,így a szövegek  dalok, szartartási menetek betanulása  a szellemvilág kiismerése  a növény és állatvilág feltérképezése  a gyógyítási tapasztalatok megszerzése  hosszú évek tapasztalata- praxis kialakítása

11  Köszönöm a Figyelmet!


Letölteni ppt "SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN K NYIHÁR E SZTER – K OREAI S ZAKIRÁNY."

Hasonló előadás


Google Hirdetések