Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

GYERMEKEINK ÉS AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA VILÁGA.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "GYERMEKEINK ÉS AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA VILÁGA."— Előadás másolata:

1 GYERMEKEINK ÉS AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA VILÁGA

2 Az INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA (IT) fogalma  Az információs technológia olyan gyűjtőfogalom, amely magába foglalja mindazokat az elektronikus berendezéseket és szolgáltatásokat, amelyek az adatok tárolására és továbbítására szolgálnak, mint például a számítógépek, számítógépes hálózatok, internet, , chat, adatbázisok, mobilhálózatok és telefonok, elektronikus ügyintézés, bankkártyák, digitális pénz, bankszámlák, stb.

3 Az információs technológia mint eszköz  Mint minden más eszköz, így az információs technológia is, a felhasználás módjától függően, szolgálhat hasznos és káros, pozitív és negatív célokat egyaránt.

4  A társadalom minden rétegében találkozhatunk olyan emberekkel,akik hajlamosak kisebb- nagyobb bűncselekmények kitervelésére és megvalósítására.  Mint miden más technológia, az elektronikus világ vívmányai is alkalmasak arra, hogy a bűnözés különböző válfajainak eszköztárát bővítsék.

5 Napjainkban a világháló, az INTERNET majdnem mindenki számára hozzáférhető. Általa hihetetlen mennyiségű hasznos információhoz juthatunk nagyon rövid idő alatt. De ezt az adatmennyiséget nagyon nehéz, szinte lehetetlen követni, számon és ellenőrzés alatt tartani. Ez a tény képezi a elektronikus bűnözés ideális táptalaját.

6 Az információs technológia hatása a gyermekek fejlődésére Az internetes visszaélések

7 Az információs technológia hatása a gyermek pszichofizikai fejlődésére  A gyermek neurológiai fejlődése már születése előtt, az anyaméhben megkezdődik és a hetedik és kilencedik életév között fejeződik be.

8  Az agyat és a test többi részét behálózó és összekapcsoló idegi szinapszisok a gyermek érzékszerveit (szenzorait) érő hatások nyomán alakulnak ki és fejlődnek tovább.

9 Az a gyermek, aki napi rendszerességgel több órát tölt a televízió vagy a számítógép képernyője előtt:  fejletlenebb kommunikációs készséggel rendelkezik (egyirányú kommunikáció)

10 Az a gyermek, aki napi rendszerességgel több órát tölt a televízió vagy a számítógép képernyője előtt:  fejletlenebb pszichomotorikus funkciókkal rendelkezik a monoton egér- és billentyűzethasználat miatt (finommozgás-zavarok, fókuszálási látászavarok)

11 Az a gyermek, aki napi rendszerességgel több órát tölt a televízió vagy a számítógép képernyője előtt:  Közvetlenül is károsan befolyásolja és veszélyezteti egészségét (ellustulás, fáradékonyság, az izomzat leépülése, elhízás, magas vérnyomás)

12 Az agresszív számítógépes játékok hatása a gyermekekre  A szakemberek a számítógépes játékok agresszív jellegét egy 1-től 10-ig terjedő skála alapján mérik fel (ami azt is jelenti, hogy agressziómentes videójáték szinte nem is létezik)  Napjainkban a számítógépes játékok egyértelműsítik az erőszak alkalmazását a kitűzött célok elérése érdekében  Az agresszív jellegű videójátékok a korcsoportokon belüli erőszak fő forrásai és táptalajai

13  A számítógépes játékok az agresszív viselkedésmód példahordozói és fő kiváltói.  A természetes reflexek helyett görcsös félelmeket eredményeznek.

14  Hangulati és viselkedésmódbeli változásokat okoznak (agresszivitás, kimerültség, ellustulás, túlérzékenység, lobbanékonyság, befelé fordulás, a környezettől való elzárkózás, a szórahajlóság csökkenése)  Az adrenalin nevű serkentő-hormon fokozott termelődése miatt függőség alakulhat ki.

15  A játék- illetve internetfüggőség az alkohol- vagy drogfüggőséggel egyenértékű, és nem kevésbé veszélyes.  Hasonló (drasztikus) módszerekkel kezelik és gyógyítják.

16 Pornográfia az interneten  Az internet felügyelet nélküli használata során a gyermekeket leginkább az egyre nagyobb méreteket öltő pornográfia veszélyezteti.  A gyerekek (leginkább a fiúk) felkeresik és előszeretettel látogatják a felnőtteknek szánt tartalmakat nyújtó oldalakat.

17 A felnőtteknek szánt tartalmak a gyermekek lelki fejlődése szempontjából igen káros és maradandó hatásúak lehetnek.  A gyerek kortársait is a szexualitás tárgyaként kezdi szemlélni (ami szintén agresszív viselkedésbe torkollhat).  A szexualitásról éppen kialakulófélben lévő kép elferdülése.  A szexuális szokások terén kialakuló káros és negatív jelenségek (a gyermekek követendő példaként élik meg a látottakat)

18 Pedofília és gyermekbántalmazás az interneten  A legnagyobb veszélyforrást az internetes közösségi oldalak jelentik a könnyen elérhető személyes adatok tömkelege miatt (facebook, poznanici, iwiw, hi5,...)

19 Hogyan válhatnak áldozattá?  A chat-szobák (www.chat.hu,www.krstarica.com) nem rendelkeznek semmiféle korhatár-szűréssel, így soha nem tudhatjuk biztosan, ki és milyen szándékkal ül a számítógép másik oldalán !!!

20 Az internet egyéb veszélyei  Szekták a világhálón  Csábító ajánlatok és reklámok ( „extra-hatékony” fogyasztószerek lányoknak, testépítő-szerek fiúknak)

21 Ha a gyermek a szülői felügyelet nélkül naponta több órát is eltölt a számítógép vagy a TV képernyője előtt, a chat-szobák valamelyikében vagy a videójátékok agresszív légkörében, nem csak fejlődési folyamatában sérül, hanem egyúttal a szülői gondatlanság alanyává válik. A hatályos törvények szerint a gyermek elhanyagolásának e formája is szigorúan bűntetendő.

22 A legújabb amerikai kutatások eredményei alapján a 12 év alatti (az idegrendszer fejlődési szakaszában lévő) gyermekek számára nem tanácsos a számítógép (ezzel együtt a videójátékok és az internet) használata.

23 A személyes adatokkal való visszaélések az interneten  JMBG  PIN kódok  lakcím  On-Line címlisták  telefonszámok  különbőző számlaszámok  címek  képek, fényképek, videófilmek


Letölteni ppt "GYERMEKEINK ÉS AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA VILÁGA."

Hasonló előadás


Google Hirdetések