Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MINŐSÍTÉS, INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS, INTÉZMÉNYI MINŐSÉGFEJLESZTÉS (TÁMOP-3.1.8)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MINŐSÍTÉS, INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS, INTÉZMÉNYI MINŐSÉGFEJLESZTÉS (TÁMOP-3.1.8)"— Előadás másolata:

1 MINŐSÍTÉS, INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS, INTÉZMÉNYI MINŐSÉGFEJLESZTÉS (TÁMOP-3.1.8)

2 JOGI HÁTTÉR 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 8/2013. (I. 30.) EMMI-rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

3 MÓDOSÍTÁSOK A JOGSZABÁLYOKBAN A 2015. év során megvalósuló minősítések esetében a tanfelügyeleti értékelésnek, az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó megállapításainak eredménye nem képezi részét a minősítésnek. A 2015. évi minősítések során a vezetőnek is kötelező részt vennie a minősítésekben szakértőként, amennyiben Mesterpedagógus fokozatba került 2015. január 1-jén. Az intézményvezetők minősítésítő bizottsági tagi tevékenysége legfeljebb 5 alkalom erejéig beszámít a szakértői alkalmakba. A szakértő, intézményvezető nem működhet közre a Polgári Törvénykönyv szerinti hozzátartozójának minősítésében. Amennyiben a Mesterpedagógus fokozatba besorolt pedagógus neki felróható okból egy éven belül két alkalommal nem tesz eleget a számára előírt feladatoknak, Mesterpedagógus besorolását azonnali hatállyal visszavonják, és Pedagógus II. fokozatba kerül.

4 A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK A PEDAGÓGIAI MUNKA MINŐSÉGÉRE VONATKOZÓAN A tanfelügyelet és pedagógus előmeneteli rendszer szerinti célja: Az óvodák közötti minőségi különbségek csökkentése, az egyes köznevelési intézményekben a pedagógia munka minőségének emelése- középpontban a pedagógusok munkájának minőségével. A pedagógus kötelezettségeiben új elemek (Nkt. 62 §. (1) A pedagógusmunka külső ellenőrzése (tanfelügyelet) A pedagógus előmeneteli rendszerben (életpálya fokozatok) határidőre megszerezze a kötelező minősítések,

5 A 2015. ÉVI MINŐSÍTÉS RÉSZTVEVŐI Pedagógusok száma: 14 678 fő 1840 fő gyakornoki besorolásban lévő pedagógus 12 838 fő pedagógus I., illetve ideiglenes Pedagógus II. fokozatban lévő pedagógus Nem töltött fel portfóliót a megadott határidőig, /HA NEM PÓTOLJA/ így az eljárás lefolytatása nélkül sikertelen a minősítése: 4057 fő Szakértők  Összesen 3515 fő képzett szakértő  További 413 fő hiányterületi szakértőre 6. turnusban képződnek  Intézményvezetők  A pedagógust alkalmazó köznevelési intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező magasabb vezetői,  Az intézményvezető minősítési eljárása esetében a fenntartó képviselője a bizottság harmadik tagja.

6 A MINŐSÍTÉS ÖSSZEGZŐ ÉRTÉKELÉSE 2015-BEN 60% A bizottság tagjainak értékelése a pedagógus által feltöltött, a védés alkalmával megvitatott e-portfólió és a kérdésekre adott válaszok alapján. 40% Értékelés a TEVÉKENYSÉG alapján, amennyiben a munkakör részét nem képezi tevékenység/foglalkozás, megtartása, a munkakör ellátása során keletkezett dokumentumok elemzése alapján. Visszajelzés a pedagógus számára:  8 kompetencia értéke  a teljesítés százalékban  szöveges visszajelzés az erősségekről, a fejlesztendő területekről és a hiányokról  a minősítés eredménye  tanúsítvány –a védést követő 27 napon belül

7 MINŐSÉGFEJLESZTÉS 2012 SZEPTEMBER 1.-IG Minőségirányítási program elemei: Minőségpolitika Fenntartói elvárások Pedagógusok teljesítményértékelése Partnerek elégedettsége Intézményi önértékelés Előzmény: 2007-2012-ig pedagógus teljesítményértékelés Fenntartó külső ellenőrzési feladata, 5 évenként legalább egyszer (1993-as Kt.), Különböző szempontok alapján történt a pedagógusok értékelése az intézményen belül, Nkt. 62§.1.§ o) határidőre megszerezze a kötelező minősítéseket,

8 MI AZ, AMI TOVÁBBRA IS HASZNOSÍTHATÓ? Minden tapasztalat, amit eddig szereztünk A szülők megkérdezése, amit már megszoktak, az ajánlott eszköz változik Az alkalmazottak megkérdezése, amit már megszoktak, az eszköz változik A belső önértékelési team működése A pedagógusok belső teljesítményértékelésének személete, a visszacsatolás bevált gyakorlata Az egységes szempontrendszer + egységesen felkészített külső szakértők (tanfelügyelők, minősítő szakértők ) végzik. Dokumentumelemzés, a helyszíni látogatás, tevékenység-látogatás, a pedagógiai munka minősége, önértékelés (reflexió)

9 SEGÍTSÉG A FELKÉSZÜLÉSBEN Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez harmadik javított változata, óvodai terület kiegészítései Rövidített Útmutató Tanfelügyeleti kézikönyv Önértékelési kézikönyv http://www.oktatas.hu/kiadvanyok szakmai anyagok, videókhttp://www.oktatas.hu/kiadvanyok Tematikus hírlevelek a pedagógus-életpályamodell kialakításáról Az Oktatási Hivatal szakmai rendezvényei Ügyfélszolgálat http://www. minosites@oh.gov.huhttp://www Intézményvezető –gyakornokok: mentor Szakértői képzésben részt vett kollégák Szaktanácsadók, tantárgygondozók

10 A MINŐSÍTÉS LÉPÉSEI (pedagógus)  Tájékozódás  E-portfólió elkészítése, feltöltése  Felkészülés a tevékenység megtartására  Tevékenység megtartása  Felkészülés az e-portfólió védésére  E-portfólió védése  Tanúsítvány, magasabb fokozatba lépés

11 MINŐSÍTÉS MENETE (pedagógus)  CSOPORTPROFIL TEMATIKUS TERV, VÁZLAT elkészítése.  A szakmai dokumentumok előkészítése a helyszíni áttekintésre, pl. tematikus terv, tervezet, vázlat  A tevékenység látogatást megelőző személyes találkozón a minősítőbizottság tagjainak tájékoztatása. (vezető)  A rendeletben előírt számú tevékenység megtartása.  Részvétel a tevékenységet követő megbeszélésen, értékelésen.

12 AZ E-PORTFÓLIÓ ELŐZETES ÉRTÉKELÉSE A minősítőbizottság minden tagja egymástól függetlenül értékeli a feltöltött portfóliót. Az előzetes értékelésre a védést megelőző 30. naptól van lehetőség az értékelő felületen. A 8 pedagóguskompetencia értékelése az indikátorok segítségével a dokumentumok alapján történik. A védés előtt 9 nappal a bizottság tagjai eljuttatják a portfólió alapján megfogalmazott kérdéseiket a bizottság elnökének. A bizottság kérdéseit az elnök összesíti, 7 nappal a védés előtt a pedagógusnak továbbítja az informatikai rendszeren keresztül. Az előzetes értékelés pontszámait a védés alapján a bizottság tagjai módosíthatják.

13 A PEDAGÓGUS FELADATA A feltöltött e-portfólió átnézése. Válaszok megfogalmazása a minősítőbizottságtól előzetesen kapott kérdésekre. 15 perces, digitális bemutatóval támogatott előadás készítése. Gyakornok esetén: felkészülés az intézmény pedagógiai programjához kapcsolódó szakmai beszélgetésre. A pedagógus szakmai életútjának és ehhez kapcsolódó reflexióinak bemutatása 15 percben, digitális bemutatóval támogatva. Válaszadás a bizottsági tagok kérdéseire. Szakmai beszélgetés a minősítőbizottság tagjaival. Gyakornok esetén: számot ad intézménye pedagógiai programjáról

14 FELADATATOK Az oktatas.hu oldalról érhető el minden informatikai rendszer Pedagógusok: A 2015. évi minősítésben részt vevők számára tervezett tavaszi látogatások adatai. A feltöltött portfólió olvasási jogosultsága Szakértők: A tervezett tavaszi látogatási feladatok adatai Intézmények: A tervezett tavaszi pedagóguslátogatások adatainak ellenőrzése

15 VEZETŐI FELADATOK MINŐSÍTÉST MEGELŐZŐEN I. Pedagógus ösztönzése, pontos adatszolgáltatás (április 30) jelentkezés PEDAGÓGUS JELENTKEZÉSÉNEK RÖGZÍTÉSE május 10-ig az OH által működtetett informatikai támogató rendszerben a pedagógus minősítővizsgára, minősítési eljárásra való jelentkezésének rögzítését nem tagadhatja meg portfólió feltöltésének segítése november 30 ÉRTESÍTÉS az OH által működtetett informatikai támogató rendszer útján értesítést kap június 30-ig a minisztertől a jövő évi minősítési tervbe bekerült pedagógusokról november 30-ig a minősítés időpontjáról

16 VEZETŐI FELADATOK MINŐSÍTÉST MEGELŐZŐEN II. Visszajelzés a tervezett látogatásról Visszajelzés: 2015. február 22. a tavaszi időszak látogatásairól. Új látogatással kapcsolatos visszajelzés a kihirdetéstől számított 5 napon belül. A visszajelzés a delegált kijelölésével történik. A visszajelzés kötelezően kitöltendő részletei Delegált kijelölése:intézményi bizottsági tag lehet az intézményvezető, az intézményegység-vezető, a tagintézmény-vezető, az intézményvezető-helyettes, az intézményegységvezető-helyettes, a tagintézményvezető-helyettes. A látogatás adatainak pontosítása: A látogatáshoz tartozó pontosító információk megadása (pontos időpont, helyszín, megközelíthetőség stb.). A látogatás elutasítása Látogatás elutasítása, visszamondása:látogatás visszautasítása indoklással – intézményi ok miatt, a delegált akadályoztatása miatt, a pedagógus akadályoztatása miatt. Elutasítás esetében a megfelelő igazolásbenyújtása szükséges az OH felé.

17 VEZETŐI FELADATOK MINŐSÍTÉST MEGELŐZŐEN III. ÉRTESÍTÉSI KÖTELEZETTSÉG az OH-tértesíti a minősítés lebonyolítását akadályozó, veszélyeztető körülményről, a körülmény felmerülésétől vagy annak tudomására jutásától számított 5 munkanapon belül E-PORTFÓLIÓ ÉRTÉKELÉSE(delegált) értékeli a pedagógus kompetenciáit az e-portfólió alapján kérdéseket fogalmaz meg az e-portfólió alapján MINŐSÍTÉS FELTÉTELEINEK BIZTOSÍTÁSA megszervezi, biztosítja az intézményben zajló minősítővizsga/minősítési eljárás személyi, tárgyi, technikai feltételeit

18 VEZETŐI FELADATOK MINŐSÍTÉSKOR I. TEVÉKENYSÉG MEGFIGYELÉSE (delegált) a bizottság jelölttel azonos szakos tagjával (óvodapedagógussal) megfigyeli a pedagógus rendeletben meghatározott számú tevékenységet ) - időhatár 2 óra részt vesz a pedagógussal folytatott szakmai beszélgetésen, amelynek tárgya a látott tevékenység megbeszélése a látott tevékenységről véleményt nyilvánít ÉRTÉKELÉS ( delegált) részt vesz a pedagógus e-portfólió védésén értékeli a pedagógus kompetenciáit az e-portfólió, ennek védése, valamint a szakértők kérdéseire adott válaszok alapján részt vesz az összegző értékelés elkészítésében

19 VEZETŐI FELADATOK MINŐSÍTÉST KÖVETŐEN DOKUMENTÁCIÓ (delegált) az e-portfólió és a védés értékelését feltölti az OH által működtetett informatikai támogató rendszerbe a védést követő 15 napon belül (szakértő) figyelemmel kíséri, dokumentálja a minősített pedagógusnak az előmeneteli rendszerben történő előrelépését saját tevékenységét dokumentálja, a keletkezett iratokat összegyűjti, megbízásával kapcsolatosan nyilvántartást vezet

20 TÁMOP-3.1.15-14  A TANFELÜGYELETI ÉS A PEDAGÓGUS- MINŐSÍTÉSI RENDSZER BEVEZETÉSÉNEK SZAKMAI TÁMOGATÁSA PEDAGÓGUSOK TÁJÉKOZTATÓ ELŐADÁSOK: 50 rendezvény 10 000 pedagógus MŰHELYMUNKÁK ELEKTRONIKUS ÚTMUTATÓK INTÉZMÉNYVEZETŐK INTÉZMÉNYVEZETŐI KÉPZÉS: 6000 intézményvezető MŰHELYMUNKÁK ELEKTRONIKUS KÉZIKÖNYV További szakértők felkészítése Szakértői továbbképzések Minőségbiztosítás kialakítása: tanfelügyelet, minősítés

21 TANFELÜGYELET, ÖNÉRTÉKELÉS Hamarosan meg kell kezdeni az intézmények számára ajánlott belső önértékelési rendszer kidolgozását, a következő elemekkel: Az intézményi önértékelés egységes szempont- és eszközrendszere- fókuszban a nevelés - tanulási folyamat, a pedagógiai munka minősége Benne a pedagógusok értékelésének egységes szempont- és eszközrendszere- fókuszban a nevelés - tanulási folyamat Benne a vezetők munkájának egységes szempontú értékelése- fókuszban a pedagógusok munkájának támogatása Alapelv: a külső értékelés és az önértékelés szoros kapcsolata

22 AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS EDDIGI TÖRTÉNETE A nevelési év végi vezetői beszámolók COMENIUS 2000 Közoktatási minőségfejlesztési program, benne az intézményi önértékelés – nyitott önértékelés, irányított önértékelés (meghatározott területekkel), intézkedési terv (ek). Közoktatás minőségéért díj Közoktatási intézmények szervezeti kiválósági fokának megítélésére szolgáló önértékelési modell és módszertan (díjtípusú önértékelés IMIP- benne intézményi önértékelés az intézmény által választott szempontokkal és módszerekkel Partnerek igényeinek és elégedettségének mérése. A mérés eredményeinek felhasználása a pedagógiai munka fejlesztésében

23 AZ ÖNÉRTÉKELÉSI ÉS KÜLSŐ ÉRTÉKELÉSI STANDARDOK KAPCSOLATA Önértékelés: Belső értékelési rendszer, jól meghatározott standardok szerint a külső értékeléshez igazítva Tanfelügyelet: ennek keretében a pedagógusok munkájának ellenőrzése, értékelése, egységes eljárás, egységes szempontok alapján Minősítés: egységes eljárás, egységes, részletesen kidolgozott szempontok (kompetenciák, indikátorok) alapján A tanfelügyelet intézményre vonatkozó standardjaira támaszkodik az önértékelés Az önértékelés területei, szempontjai ugyanazok Az egyes szempontok mentén az intézmény, vezető, pedagógus saját célkitűzéseket határoz meg, azok teljesülését vizsgálja

24 A TELJES ÉRTÉKELÉSI RENDSZER pedagógusvezezőintézmény Önértékelés ✓✓✓ Tanfelügyelet ✓✓✓ Minősítés ✓ _?

25 AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS, A TANFELÜGYELETI ÉRTÉKELÉS ÉS A MINŐSÍTÉS KAPCSOLATA Intézmény külső értékelése Pedagógusok és vezetők külső értékelése, minősítés Belső önértékelések: pedagógus, vezető, intézmény

26 AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS ÉS A TANFELÜGYELET MÓDSZEREI PedagógusVezetőIntézmény Dokumentumelemzés Korábbi értékelések. Tervezési és értékelési dokumentumok. Gyermek produktumok. Egyéb. Korábbi értékelések. Vezetői pályázat. Intézményi alapdokumentumok. Korábbi értékelések. Intézményi alapdokumentumok. Mérési eredmények. Megfigyeléstevékenység A pedagógiai munkához szükséges infrastruktúra vizsgálata. Interjú a pedagógussal, a vezetővel. a vezetővel, a fenntartó képviselőjével, a vezetőtársakkal, a munkaközösség- vezetőkkel. a fenntartóval, az intézményvezetővel, a munkaközösség - vezetőkkel, a pedagógusok képviselőivel, a szülők képviselőivel. Kérdőív szülők, munkatársak véleménye elégedettségmérés eredménye: - pedagógusok, - szülők. elégedettségmérés eredménye: - pedagógusok, - szülők,

27 MIÉRT NINCS TANFELÜGYELET?  NEM TÖRTÉNT MEG A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI RENDELET MÓDOSÍTÁSA  INFORMATIKAI HÁTTÉRFEJLESZTÉS: EDUCATIO-VAL KÖZÖS, ÁPRILIS VÉGÉN INDUL EL  MÁRCIUS VÉGE : ÖNÉRTÉKELÉSI KÉZIKÖNYV MEGJELENÉSE, 2015 május- júniusban megkezdődhetnek a tanfelügyeleti ellenőrzések is. (Pl. a 2016-ban a lejárt vezetői pályázatokhoz kötődően ) Az Önértékelési kézikönyv alapján az önértékelésből a pedagógus munkára, a vezető munkájára, az intézmény működésére vonatkozó országosan egységes elvárás rendszerből áll (melyeket az önértékelési kézikönyv tartalmaz) Az egyes elvárásokat az intézményi sajátosságok alapján külön- külön értelmezni kell. A tanfelügyelők, ennek alapján értékel SZEPTEMBERBEN KELL MEGKEZDENI A TELJES ÖNÉRTÉKELÉST.

28 AJÁNLOTT FELADATOK AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉSSEL KAPCSOLATBAN A 2014/15 II. FÉLÉVÉRE Sürgős Teendők: a kérdőívek kitöltése, kitöltetése Az intézmény PP-hez a saját elvárások megfogalmazása Pedagógusok teljesítményértékelésének igazítása a külső értékeléshez, a minősítés szempontjaihoz (ld. a már megjelent életpálya útmutató, tanfelügyeleti kézikönyv). A vezető értékeléséhez kapcsolódó intézményi szervezeti kultúra, klíma vagy egyéb- a vezetés munkájáról visszajelzést adó mérések folytatása- majd a már végleges tanfelügyeleti eszközök alapján módosítása (szülői, dolgozói elégedettségmérés). Az intézmény specialitásainak megfelelő szempontok megőrzése a jövőben – ezek kiválasztása. A munkaköri leírások felülvizsgálata (ha nem történt meg). PP módosítása, hogy tartalmazzon elvárásokat

29 MIT ÍR ELŐ A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-RENDELET?  rendelet részletesen tartalmazza a pedagógiai- szakmai ellenőrzés szabályait, pontosítja a szakértők és az Oktatási Hivatal szerepét  az ellenőrzésben, szabályozza az ellenőrzések szervezését, valamint rögzíti a lebonyolítás kereteit,  rendelkezik a pedagógiai-szakmai ellenőrzés részeként végzendő intézményi önértékelésről  megnevezi a konkrét értékelési területeket, és az alkalmazott módszereket, eszközöket,  részletes módszertan és eszközrendszer kidolgozását pedig az Oktatási Hivatal feladatai közé sorolja,  azokhoz az oktatásért felelős miniszter jóváhagyását írja elő.

30 CIKLIKUSSÁG, ÜTEMEZÉS

31 AZ ÖNÉRTÉKELÉS CÉLJA Az intézményi átfogó önértékelés célja, egységes önértékelés, a külső értékelés alapját standardok adják, (a kézikönyv fejezeteiben megfogalmazott általános elvárások rögzítése) A óvodapedagógusra, vezetőre, valamint intézményre vonatkozó intézményi elvárások teljesülésének értékelése az intézmény az önértékelés során az elvárásokat értelmezi, adaptálja önmagára meghatározni az elvárásokhoz képest az intézmény helyzetét, állapotát fejleszthető területeket a következő 5 éves időszakra önfejlesztési terv (elkészítése a fejlesztési feladatait Intézkedési Tervben rögzítse, az intézkedési tervek feladatait az intézmény éves munkatervében rögzíteni kell szervezeti és egyéni tanulási, önfejlesztési programokat indítson, hogy azután az újabb önértékelés keretében vizsgálja a programok megvalósításának eredményességét.

32 AZ ÁTFOGÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS 5 ÉVES CIKLUSA

33 A TANFELÜGYELET INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉST KAPCSOLATA Önértékelési kézikönyvben rögzítettek szerint kell végezni. Önértékelési kézikönyv a pedagógiai-szakmai ellenőrzéssel szoros összhangban kialakított intézményi önértékelési standardok rögzítettek A kézikönyv bemutatja a pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez kapcsolódó intézményi önértékelés szintjeit - óvodapedagógus, vezető, intézmény -, A szintek alá besorolt területeket és a területekhez kapcsolódó elvárásokat, Az alkalmazandó módszertant és eszközrendszert, az önértékelés folyamatot.

34 AZ ÖNÉRTÉKELÉSI STANDARD SZERKEZETE

35 AZ INTÉZMÉNYI ELVÁRÁSOK KIALAKÍTÁSÁNAK EGY LEHETSÉGES FORGATÓKÖNYVE I.  Az intézményvezető által tartott általános tájékoztatót követően a nevelőtestület tagjai adott határidőre meg kell, hogy ismerjék az önértékelési kézikönyv tartalmát.  Az önértékelési csoport tagjai az intézményi dokumentumok és a óvodapedagógus értékelési rendszer alapján kidolgozzák az elvárás rendszer egyes elemeinek intézményi értelmezését.  Az önértékelési csoport egy értekezleten ismerteti a nevelőtestülettel a dokumentumelemzésen alapuló intézményi elvárásokat, és a dokumentumok tartalmával indokolja az értelmezést. Az indoklás alapján az intézményvezető a nevelőtestület egyetértésével véglegesíti az értelmezést.  Az önértékelési csoport bemutatja a dokumentumelemzést követően még értelmezésre szoruló elvárásokat és bemutatja az elvárásokhoz közvetetten kapcsolódó dokumentumtartalmakat (ha van ilyen).

36 AZ ÖNÉRTÉKELÉS ÉS A TANFELÜGYELET STANDARDJAI IntézményAz intézményi működés területei. Az értékelési területeket alábontó szempontok. Az intézményi működéshez kapcsolódó elvárás- rendszer. Az értékelési szempontoknak megfelelő eszközrendszer. VezetőA vezetői kompetenciákkal megegyező területek. Az értékelési területeket alábontó szempontok. A vezető munkájához kapcsolódó elvárás- rendszer. Az értékelési szempontoknak megfelelő eszközrendszer. PedagógusA pedagógus kompetenciákkal megegyező területek. Az értékelési területeket alábontó szempontok. A pedagógus munkájához kapcsolódó elvárás- rendszer. Az értékelési szempontoknak megfelelő eszközrendszer.

37 A STANDARD ELVÁRÁSAINAK ÉS AZ INTÉZMÉNYI ELVÁRÁSOK VISZONYA INTÉZMÉNYI ELVÁRÁSOK

38 AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOLYAMATA HÁROM FŐ FÁZIS: I. Az önértékelés előkészítése, megtervezése. II. Az önértékelés megvalósítása, erősségek és fejlesztendő területek meghatározása. III. Az önértékelés követése, fejlesztések megvalósítása.

39 AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOLYAMATA II Önértékelési csoport létrehozása /az intézmény mérete/ Az önértékelési csoport feladatai /tagjait az int.v. jelöli ki/ önértékelés előkészítése és megtervezése óvodapedagógusok és a partnerek tájékoztatása az öt évre szóló önértékelési program és az éves önértékelési terv elkészítésében. adatgyűjtő eszközt használat szakszerűség és az időgazdálkodás szempontjából is hasznos a kollégák bevonása az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai támogató felületen rögzítik nyomon követi a folyamatot és gondoskodik az önértékelés minőségbiztosításáról.

40 ÉRTÉKELÉST UGYAN MAGUK AZ ÉRT ÉKELTEK VÉGZIK Mi vár ránk? A feladatok megosztása a nevelőtestület tagjai között, (adatgyűjtés tevékenység látogatás, dokumentumelemzés, interjúk felvétele, szükség esetén a kérdőíves felméréshez kapcsolódó adatrögzítés) Az általános elvárások értelmezése intézményi dokumentumokban (pedagógiai program, vezetői program/pályázat, alapító okirat, SzMSz, éves munkatervek és beszámolók), Működő óvodapedagógus (teljesítmény) értékelési rendszert meg kell megvizsgálni, azonosítani kell az egyes elvárásokhoz kapcsolódó tartalmakat és ahol azok alapján lehetséges, ott meg is fogalmazható az intézményi értelmezés alapján intézményi elvárást A dokumentumokban nem vagy csak közvetetten megjelenő elvárások értelmezése,

41 AZ ÁTFOGÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS ÖT ÉVES PROGRAMJÁNAK AJÁNLOTT SZERKEZETE

42 MEGVALÓSÍTÁSI FÁZIS

43 AZ INTÉZMÉNYI ELVÁRÁSOK KIALAKÍTÁSÁNAK EGY LEHETSÉGES FORGATÓKÖNYVE II.  A nevelőtestület közösen értelmezi a előző pontban szereplő elvárásokat, ez több módon is történhet, például:  Az értekezleten tesznek javaslatot a kollégák, amit megfelelő indoklás esetén a többség javaslatára a vezető elfogad.  Az értekezletet követően egyénileg tesznek javaslatot a kollégák az értelmezésre, majd ennek alapján az önértékelési csoport előkészíti az intézményi elvárásokat véglegesítő műhelymunka anyagát, programját.  Egy későbbi időpontban szervezett műhelymunkán közösen dolgozza ki, és fogadja el a nevelőtestület az intézményi elvárásokat.  A véglegesített intézményi elvárásokat az önértékelési csoport erre kijelölt tagja rögzíti az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai támogató rendszerben, amely elérhetővé teszi azokat a Hivatal, a külső szakértők részére

44 ELŐKÉSZÍTÉSI FÁZIS Az önértékelés szervezeti hátterének megteremtése Önértékelési csoport létrehozása és felkészítése, felkészülése az önértékelésre. A csoport feladata nem az önértékelések megvalósítása, hanem a tájékoztatás, tervezés, irányítás, koordináció és minőségbiztosítás Az intézmény meglévő önértékelési rendszerének megfeleltetése a standardokkal Az általános elvárások intézményi értelmezése, az eszközök, módszerek megismerése, értelmezése, a korábbi önértékelési eszközökkel való összevetése, a különbségek azonosítása. Az önértékelés megvalósításának megtervezése – Ötéves önértékelési program és éves önértékelési terv készítése, határidők, felelősök meghatározása. Tájékoztatás az önértékelésről Az önértékelési csoport tájékoztatja a nevelőtestületet és az érintett partnereket (pl. szülők, tanulók) az önértékelés indításáról és az önértékelési projekt részleteiről (cél, a megvalósítás fő lépései, résztvevők, határidők), benne saját szerepükről és feladataikról.

45 AZ ÉVES ÖNÉRTÉKELÉSI TERV AJÁNLOTT SZERKEZETE Az óvodapedagógus önértékelés területei (8) – Kulcsjellemzők: – Önértékelési szempontok, elvárások Dokumentum elemzés Tevékenységek megfigyelése Gyermekek alkotások rendszerének megismerése Interjú Kérdőív (önértékelés, munkatársak, szülők elégedettsége) Vezetői önértékelés területei (5) Intézményi önértékelés területei (7)

46 AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS MINŐSÉGFEJLESZTŐ SZEREPE Az intézménynek 5 éven belül tervezetten alkalma van folyamatosan visszajelezni a pedagógusok munkájáról, az intézmény működésének jellemzőiről – motiváló, ha elsősorban az erősségekre figyelünk, és arra építve fogalmazunk meg a magunk számára fejlesztési célokat, feladatokat (intézkedési tervek). Az egyéni fejlődésre is motivál, ha ebbe a szervezetfejlesztési folyamatba bevonja a vezetés a nevelőtestület tagjait. Közösen tökéletesítik az intézményi önértékelési rendszert, összhangban a külső értékeléssel.

47 AZ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS MEGKÖZELÍTÉSEI Egészséges egyensúly az erősségeink és a fejlesztendők között! Menedzseljük belső értékeinket, bátran mutassuk meg másoknak is (jó gyakorlat)! Mindig legyenek fejlesztésre vonatkozó céljaink! Tartsuk fontosnak a partnerek (szülők, pedagógiai munkát segítők ) véleményét! A külső értékelést fogadjuk fontos visszacsatolásként! Fogadjuk el, hogy nem lehetünk mindenben a legjobbak, ha ezt már az önértékelésben feltárjuk, nem okoz meglepetést a külső értékelés.

48 AZ EGYSÉGES ÖNÉRTÉKELÉSI RENDSZER 2015. ÉVI BEVEZETÉSE A tanfelügyeleti ellenőrzés-értékelést mindig megelőzi önértékelés! Kivéve 2015-ben! DE: A 2015. évi tanfelügyeleti eljárásokat megelőzően is szükséges az általános elvárások (pedagógusra, vezetőre és intézményre vonatkozó) intézményi értelmezése, valamint az előírt kérdőíves felmérések lebonyolítása. A teljes körű önértékeléseket – legalább a 2016. évi tanfelügyelet ellenőrzési tervben szereplőkre vonatkozóan – 2015. őszén javasoljuk megkezdeni.

49 EGY NEVELÉSI ÉV ÖNÉRTÉKELÉSI TERVE

50 SZAKMAI TÁMOGATÁS Önértékelési kézikönyv 2015. márciusban jelennek meg az egységes, de az intézménytípusok sajátosságait figyelembe vevő kézikönyvek: óvodák, általános iskolák, gimnáziumok, szakközépiskolák és szakiskolák, kollégiumok, alapfokú művészetoktatási intézmények, gyógypedagógiai intézmények, pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók számára (9 db). A kézikönyv jelen formában az Oktatási Hivatal javaslatait, iránymutatását tartalmazza, célja az őszi önértékelésre való felkészülés támogatása, a miniszter által jóváhagyott változat megjelenése nyár végén teljes jogi környezet összehangolása után várható. Informatikai támogatás A tanfelügyeleti ellenőrzések és az önértékelés támogatására (tervezés, adatgyűjtés, kérdőívezés, értékelés) készül egy informatikai rendszer. A teljes rendszer várhatóan ősszel tud indulni, de egyes szükséges funkciók (pl. kérdőívező modul) már áprilisban elérhetők lesznek. Képzés, tanácsadás A 2015. évi tanfelügyeleti ellenőrzésekhez kapcsolódó önértékelési feladatok, de főként az elvárások intézményi értelmezése támogatására intézményvezetői képzéseket szervezünk (áprilisi kezdéssel), illetve az érintett intézményekben tanácsadókkal is segítjük a felkészülést.

51 ÜTEMEZÉS 2015. 03-05. HatáridőFeladatLeírás 2015.03.16.Elkészülnek az önértékelési kézikönyvek. Az önértékelési kézikönyv korrekciója, a hiányzó szakterületek kézikönyveinek elkészítése. 2015.03.16.Elkészülnek a korrigált tanfelügyeleti kézikönyvek. A tanfelügyeleti kézikönyvek korrekciója az EMMI rendelet módosításának megfelelően. 2015.03.23.Az önértékelési kézikönyvek közzététele a Hivatal honlapján. A kézikönyvek még miniszteri jóváhagyás nélkül használatra javasolt módszertani segédanyagként jelennek meg. A rendeletmódosítás megjelenésekor. A korrigált tanfelügyeleti kézikönyvek közzététele a Hivatal honlapján. Ezzel biztosított a tanfelügyeleti kézikönyvek és a jogszabályok összhangja. 2015. március végétől folyamatosan. Az intézmények felkészülésének támogatása. Az intézményi önértékeléshez és a pedagógusminősítéshez kapcsolódó feladatokra felkészítő intézményvezetői képzések. A 2015. évi tanfelügyeleti látogatásokhoz kapcsolódó önértékelési feladatok tanácsadói támogatása. 2015.04.30.A tanfelügyeletet támogató informatikai rendszer elkészül. A szervező modul, az intézmények számára készülő feltöltő és kérdőívező modulok, valamint értékelő felület a szakértők számára.

52 Ütemezés / 2 / 2015.04-08 2015.04.30.Javaslat az intézményi önértékelés és a kapcsolódó rendszerek összehangolására. A szakértői munkacsoport javaslatot tesz a kapcsolódó jogszabályok szövegének módosítására. 2015.07.31.Az önértékelési kézikönyvek kiegészítése. A jogszabály módosítási javaslatoknak megfelelő korrekció, valamint programértékelési és önértékelési módszertani kiegészítések beépítése a kézikönyvekbe. 2015.07.31.Elkészül az önértékelést támogató informatikai rendszer. Az önértékelés tervezését és teljes lebonyolítását az adatgyűjtéstől az értékelésig támogató felület.

53 AZ EMBER CSAK ÚGY ÉS ANNYIT TUD FEJLŐDNI, AMENNYIRE KÉPES SZERETNI MÁSOKAT, JOBBAN, MINT ÖNMAGÁT Márai Sándor

54 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Farkasné Egyed Zsuzsanna Felhasznál forrásanyagot készítették: Barlai Róbertné Maus Pál Tóth Mária és OH Önértékelési kézikönyv alkotói


Letölteni ppt "MINŐSÍTÉS, INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS, INTÉZMÉNYI MINŐSÉGFEJLESZTÉS (TÁMOP-3.1.8)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések