Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában."— Előadás másolata:

1 Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában

2 Hálózatok

3 Hálózatok általános ismérvei: közös cél, amelynek elérése közös vállalkozás közös cél, amelynek elérése közös vállalkozás tagi aktivitás (hálózati) magas fokú tagi aktivitás (hálózati) magas fokú belépés, bent maradás önálló döntés belépés, bent maradás önálló döntés közös értékek, munkamódszerek, tevékenységek, tudás alakul ki = közös identitás közös értékek, munkamódszerek, tevékenységek, tudás alakul ki = közös identitás

4 Hálózatok építőkövei: tagok közötti bizalom tagok közötti bizalom jó kommunikáció jó kommunikáció jó kapcsolat a tagok között jó kapcsolat a tagok között hit a közös munkában hit a közös munkában konszenzusos döntések konszenzusos döntések vezetőség feladata a fentiek biztosítása vezetőség feladata a fentiek biztosítása

5 Előnyök Érzelmi támogatás Érzelmi támogatás Lobbi Lobbi Tapasztalat átadás Tapasztalat átadás Lehetőségek(forrás,tudás,információ) Lehetőségek(forrás,tudás,információ)bővülése Célcsoporthoz hatékonyabb eljutás Célcsoporthoz hatékonyabb eljutás

6 Hálózatok szintjei I. Információs hálózat: - Információcsere zajlik - Nincsenek közös célok, elvárások - Fluktuáló tagság

7 II. Koordinációs hálózat - Deklarált együttműködés - Közös projektek - Tapasztalatcsere - Koordináció

8 III. Együttműködési hálózat: - Állandó, gyakori kommunikáció - Standardizált tevékenységek - Konkrét, tagok által elfogadott cél - Hosszú távú stratégia a fejlesztésben - Tagság döntéshozási helyzetben

9 Megalakítás Tevékenység kereteinek közös kidolgozása Tevékenység kereteinek közös kidolgozása Közös értékek és munkamódszerek kidolgozása Közös értékek és munkamódszerek kidolgozása Alapelvekről megállapodás Alapelvekről megállapodás

10 Fejlődés Célok, irányok meghatározása Célok, irányok meghatározása Koordináció megszervezése Koordináció megszervezése Tagsági kritériumok felállítása Tagsági kritériumok felállítása

11 Állandó tevékenység Partnerek jól működő hálózatának megszervezése Partnerek jól működő hálózatának megszervezése Koordináció, együttműködés, információcserére vonatkozó mechanizmusok kidolgozása Koordináció, együttműködés, információcserére vonatkozó mechanizmusok kidolgozása Monitoring Monitoring

12 Támogató, segítő szerepek (coaching, mentorálás, facilitálás)

13 Coaching Ki a coach? Ki a coach? A coach támogató forrásszemély, akinek van elég tapasztalata az ifjúsági munkában és/vagy az ifjúsági kezdeményezésekben ahhoz, hogy a fiatalokhoz csatlakozva az ifjúsági kezdeményezés projektben segíteni tudja részvételüket.

14 Azok a fiatalok, akik már részt vettek egy ifjúsági kezdeményezésben, felhasználhatják a projekt folyamata során szerzett tapasztalatukat, és szintén játszhatnak támogató szerepet más fiatalok csoportjai mellett – így elláthatják e támogató feladatot kortárs támogató („peer coach”) személyében. Azok a fiatalok, akik már részt vettek egy ifjúsági kezdeményezésben, felhasználhatják a projekt folyamata során szerzett tapasztalatukat, és szintén játszhatnak támogató szerepet más fiatalok csoportjai mellett – így elláthatják e támogató feladatot kortárs támogató („peer coach”) személyében. A kortárs támogató személy - az ugyanolyan vagy hasonló korú fiatalok, kortársak segítője – fontos eszköz, melyet az ifjúsági kezdeményezések során kiválóan lehet hasznosítani a helyi szinten hatékony támogató rendszerek kiépítéséhez. A kortárs támogató személy - az ugyanolyan vagy hasonló korú fiatalok, kortársak segítője – fontos eszköz, melyet az ifjúsági kezdeményezések során kiválóan lehet hasznosítani a helyi szinten hatékony támogató rendszerek kiépítéséhez. Coaching

15 Mentorálás Mentor: Mentor: az a személy, aki az önkéntesnek, szervezetnek, közösségnek, informális csoportoknak segítséget nyújt. pl. Önkéntes mentor, EVS mentor, Teleház mentor stb.

16 Önkéntes esetén folyamatosan figyelemmel kíséri az önkéntes életét, fejlődési folyamatát és közreműködésé az adott projektben. Segíti az önkéntes beilleszkedését az új társadalmi környezetbe, bevezeti őt a szervezeti kultúrába, szokásokba és segít kitűzni azokat a célokat, amelyeket az önkéntes a projektben való részvételével el szeretne érni. Mentorálás

17 A mentor az esetlegesen felmerülő gondok esetén segítséget nyújt. Feladata továbbá mindannak az ellenőrzése és értékelése, amit az önkéntes feladatai elvégzése során és saját tanulási folyamatában elért. Szervezet, illetve csoport esetén a közösség életét, működését hasonlóképpen segíti. Mentorálás

18 Facilitálás A facilitálás szűken értelmezve egy ülés, megbeszélés stb. levezetését jelenti. A facilitálás szűken értelmezve egy ülés, megbeszélés stb. levezetését jelenti. A facilitátor keretet, teret ad a cél eléréséhez vezető folyamatoknak. Legtöbbször a csapaton kívül álló személy, ennek következtében érzelmileg kevésbé érinti meg a téma és a csapattagok személyisége. A folyamatokra koncentrál és nem vonja el figyelmét a csapattagok feladatának tartalmi oldala.

19 A facilitálás a kitűzött célok elérése érdekében segíti a szervezetek kommunikációs folyamatait. A facilitálás a kitűzött célok elérése érdekében segíti a szervezetek kommunikációs folyamatait. Tartalma az információcserétől, a közös álláspont kialakításán keresztül egészen a feladatmegoldásig, és az érdekek, konfliktusok kezeléséig terjedhet. A tréner vezetett kérdésekkel, válaszokkal, összegzéssel, lényegkiemeléssel és a tárgyalási keretek biztosításával segíti a folyamatot. Facilitálás

20 Legfőbb feladata a megvalósítás folyamatára koncentrálva segíteni a csapatot célja elérésében. A résztvevők bevonása, a figyelem összpontosítása jellemzi a munkát. Semleges, a tartalmi kérdésekben véleményt nem nyilvánító személy. A facilitátornak egyáltalán nem szükséges a téma, feladat szakértőjének lennie. Legfőbb feladata a megvalósítás folyamatára koncentrálva segíteni a csapatot célja elérésében. A résztvevők bevonása, a figyelem összpontosítása jellemzi a munkát. Semleges, a tartalmi kérdésekben véleményt nem nyilvánító személy. A facilitátornak egyáltalán nem szükséges a téma, feladat szakértőjének lennie. Facilitálás

21 CoachMentorFacilitátor Külső segítő Belső segítő Külső segítő Feladatok Célok Folyamatok Támogató szerepek Csomópontok Keretek, bevonás (változó lehet)(ellenőrzés, értékelés) (összpontosítás) Tevékenység Tevékenység Kommunikáció Tapasztalt Szakember Kommunikációs szakember szakember, tréner

22 Szakirodalom: - www.ctf.hu www.ctf.hu - www.kozossegfejlesztes.hu www.kozossegfejlesztes.hu - www.mobilitas.hu/flp www.mobilitas.hu/flp


Letölteni ppt "Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában."

Hasonló előadás


Google Hirdetések