Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelv és átültetésének feladatai BUSEXPO 2016 2016. április 20. dr. Gyenizse Dorottya.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelv és átültetésének feladatai BUSEXPO 2016 2016. április 20. dr. Gyenizse Dorottya."— Előadás másolata:

1 Az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelv és átültetésének feladatai BUSEXPO 2016 2016. április 20. dr. Gyenizse Dorottya főosztályvezető

2 2 Újracsomagolás! utazási piac változásai; internet, foglalási rendszerek, utazási webfelületek használatának elterjedése low-cost légitársaságok terjeszkedése, a légi piac liberalizálása; megváltozott fogyasztói/utazói szokások Európai Unió Bíróságának esetjoga 1990. óta; dinamikus csomagok („dynamic package”)+ új utazási formák megjelenése. A szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK irányelv (Package Travel Directive) felülvizsgálatának indokai:

3 3 Előzmények A PTD irányelv felülvizsgálata 2006-ban kezdődött el. 2006-2013 között: Európai Bizottság által szervezett konzultációk, workshop-ok, hatástanulmányok, felmérések stb. Az Európai Bizottság 2013. július 9-én tette közzé a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK („package irányelv”) új tervezetét. Európai Unió Versenyképességi Tanácsa 2015. május 28-i ülésén fogadta el hivatalosan az új uniós irányelv tervezetét Európai Parlament október 27-én fogadta el az irányelvet. 2015. november 25-én kihirdetésre került a 2015/2302 irányelv (Európai Unió Hivatalos Lapja L326) 24+6 hónap az átültetésre

4 4 Munkacsoport összehívása a feladatok ütemezésére (2015. november 23-án lezajlott az első ülés) A nemzeti joganyag átvilágítása, eredményének véleményezése (érintett fogyasztóvédelmi szövetségekkel, utazási vállalkozások, szálláshely- és közlekedési szolgáltatók szakmai szövetségeivel): pl. NiT Hungary, MKFE, Volán Egyesülés EU-s szakértői szintű technikai ülések az egyes országok implementációval kapcsolatos munkájának támogatására. Az első ilyen ülésre 2016. február 25-án került sor Brüsszelben. Tisztázandó kérdések kerültek megküldésre tagállamoktól Bizottság részére. Nemzeti joganyag felülvizsgálata

5 5 2016. április-október: jogszabály-előkészítő szakasz Almunkacsoportok: vagyoni kaució témájában (MABISZ, Bankszövetség, utazási irodák, MKEH) szerződéses joganyag (IM, utazási irodák, NFH) Terminológiai/definíciós kérdések (2016. április 6-án sor került az első ülésre) Jogalkotás: közös felelősségünk! Országgyűlés 2017. őszi ülésszak ‒ benyújtás A helyközi buszszolgáltatások várható piaci átrendeződését figyelembe kell venni a jogalkotási folyamat során. 2018. I. félév ‒ hatályba léptetés Magyar jogalkotási folyamat várható ütemezése

6 6 A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény utazásszervezőkre és utazásközvetítőkre vonatkozó paragrafusai A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény utazási szerződésekre vonatkozó részei Az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII. 23.) Korm. rendelet Az utazási szerződésről szóló 281/2008. (XI. 28.) Korm. rendelet Az irányelv átültetésével érintett hazai jogszabályok

7 7 Főbb kérdések 1.Szerződéses joganyag áttekintése IM-mel (pl. vis major szabályok) 2.Definíciók újraalkotása (önálló és nem önálló utazási szolgáltatás, egyéb turisztikai szolgáltatás, csomag, szolgáltatásegyüttes ) 3.Tárgyi hatály: csomag, szolgáltatásegyüttes = kizárólag a különböző, önálló utazási szolgáltatások kombinációja Nem tartozik az irányelv hatálya alá: karitatív szervezet, iskola, sportklub utazásai (alkalomszerűen, non-profit módon, kizárólag saját tagjainak); 24 óránál rövidebb, szállást nem tartalmazó utak B2B keretszerződéssel

8 8 Vis maior körülmények – fontos változások Rendkívüli körülmények (vis major) fogalma kiterjedhet például: A háborúra és más olyan súlyos biztonsági problémára, mint a terrorizmus, valamint az emberi egészséget veszélyeztető jelentős kockázatokra, például az úti cél helyén terjedő súlyos betegségekre, továbbá a természeti katasztrófákra, például az árvizekre vagy a földrengésekre, illetve az olyan időjárási körülményekre, amelyek következtében lehetetlen az utazási csomagra vonatkozó szerződésben meghatározott módon biztonságosan elutazni a célállomásra. Fontos! Amennyiben a fentiek miatt nem biztosítható az utas visszaérkezése, az utazásszervezőnek kell viselnie – az utas legfeljebb három éjszakára történő – elszállásolásának költségeit.

9 9 Felelősségi szabályok buszos személyszállítókra, buszos túraszervezőkre 181/2011/EU rendelet az autóbusszal közlekedő utasok jogairól: Segítségnyújtás baleset esetén, ésszerű és arányos segítség keretében az utazók elhelyezésének költségét a fuvarozó viseli, utasonként max. 2 éjszaka, 80 EUR/éj Irányelv az új szervezett utazási formákról: Vis maior körülmények esetén, az utas elszállásolásának költségeit a szervezőnek kell biztosítania, utazónként max. 3 éjszakára Fontos! A 2 éjszakás korlátozásra a szolgáltató nem hivatkozhat.

10 10 Kizárólag a különböző önálló utazási szolgáltatások kombinációja számít az irányelv szempontjából csomagnak vagy utazási szolgáltatásegyüttesnek pl.: szállás + utasok buszos, vasúti, vízi vagy légi szállítása  Így a szállodahajós utak (cruise) is! Nem számítanak önálló utazási szolgáltatásnak az adott utazási szolgáltatás szerves részét képező szolgáltatások pl.: a szállásadás részeként biztosított étel, ital, takarítás, transzfer Önálló utazási szolgáltatásnak számít az adott utazási szolgáltatásnak nem szerves részét képező egyéb turisztikai szolgáltatás pl. tour guide/idegenvezetői szolgáltatás Új fogalmak – fontos változások

11 11 Közúti személyszállítás + szállás … nem csomag?! Amikor az éjszakai szállásadás a közúti személyszállítás része, a szállásadás nem tekinthető önálló utazási szolgáltatásnak, tehát ilyen esetben nem beszélhetünk utazási csomagról. Pl. „hálóbuszos” személyszállító szolgáltatás

12 12 Csomag vagy szolgáltatásegyüttes? Az utazási csomag és a szolgáltatásegyüttes fogalmával kapcsolatos elhatárolási nehézségek A reklám és az „elősegítés” fogalmának elhatárolása Menetrendi fuvarozást végző is tartozhat az irányelv hatálya alá Illusztráció: www.luxexpress.eu – észtországi székhelyű menetrendi busztársaságwww.luxexpress.eu

13 13 Csomag vagy nem csomag? Egyéb turisztikai szolgáltatás és egyetlen, más típusú önálló utazási szolgáltatás kombinációja az csak abban az esetben utazási csomag vagy szolgáltatásegyüttes, ha ezek az egyéb turisztikai szolgáltatások jelentős hányadát teszik ki az utazási csomag vagy utazási szolgáltatásegyüttes teljes árának (25%) ezeket az egyéb turisztikai szolgáltatásokat az utazás vagy üdülés alapvető elemeként hirdetik, vagy ezek az egyéb turisztikai szolgáltatások az utazásnak vagy üdülésnek egyéb módon az alapvető elemét képezik.

14 14 Amennyiben egy önálló utazási szolgáltatásként foglalt szállást az utazónak a szállodába való megérkezését követően más, további turisztikai szolgáltatásokkal egészítenek ki, az nem jelent csomagot. Ez azonban nem vezethet az irányelv olyan megkerüléséhez, hogy az utazásszervezők vagy utazásközvetítők előzetesen felkínálják az utazó számára, hogy válasszon további turisztikai szolgáltatásokat, majd csak akkor kötik meg az ezekre a szolgáltatásokra vonatkozó szerződést, miután az első utazási szolgáltatás teljesítése megkezdődött. Az utazási szolgáltatásoknak az irányelv hatályának megkerülése érdekében történő „feldarabolása” nem megengedett! Csomag vagy nem csomag?

15 15 Teljes körű védelem Részletesebb eljárási rend Előlegállomány követése Számítási módok Tájékoztatás, információ!!!! Előírt formanyomtatványok alkalmazása: Irányelv melléklete Fizetésképtelenség elleni védelem

16 16 Transzparens egyeztetés a jogharmonizáció során Az összes érintett szereplővel: utasokat képviselő fogyasztói szervezetek; piaci, iparági szereplők: az irányelv tágabb tárgyi hatálya miatt nem csak az utaztatói piac szereplői, hanem szálláshelyek, illetve közlekedési szolgáltatók is; hatóságok: jogalkalmazás oldaláról már most fontos látnunk, hogy az irányelv végrehajtása hogyan lesz biztosítható.

17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelv és átültetésének feladatai BUSEXPO 2016 2016. április 20. dr. Gyenizse Dorottya."

Hasonló előadás


Google Hirdetések