Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület 2016. április 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület 2016. április 26."— Előadás másolata:

1 Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület április 26.

2 Internethasználatra vonatkozó adatok  TABBY- felmérés évesek (2012)  93%-nak van (FB) profilja, egyötödének több mint 500 ismerőse  Átlagosan 2-4 órát az interneten naponta,  20% 6-8 órát  7% több mint 10 órát (!)  G Data (2013)  13 év alattiak egynegyede a Facebook-on  75% naponta 60 textet küld  NMHH (2013)  Interneten kommunikáló gyerekek, akik több időt töltenek barátaikkal a neten mint a valóságban

3 KOCKÁZATOS ONLINE TEVÉKENYSÉGEK éves kortól nagyobb arányban  Online ismerkedés (25%)  Veszélyeket rejtő (pl. drog, anorexia, öngyilkosság népszerűsítése) felhasználói tartalmak böngészése (16%)  Pornográf oldalak böngészése (10%)  Szexuális jellegű üzenetek (6%)  Internetes bántalmazás (6%) = cyberbullying 2010-es adatok…

4 Bullying (iskolai/kortárs bántalmazás)  Olyan szándékos, ismétlődő viselkedés, melynek célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat/kárt okozzon egy nem provokáló, magát megvédeni nem tudó diáknak  hatalom elérése, demonstrációja érdekében  Formá i:  Direkt: fizikai, verbális  Indirekt: kapcsolati  Cyber : interneten keresztül Magyarul: …… ?

5 Gyűlölködés (flaming): erőszakos, durva vagy vulgáris üzenetek küldése valakiről vagy valakikről egy online csoportnak/személynek. Befeketítés (denigration): rosszindulatú, hazug vagy kegyetlenkedő dolgok posztolása valakiről. Kizárás (exclusion): szándékos kirekesztés egy online csoportból Online zaklatás (cyberstalking): bántalmazással fenyegető vagy megfélemlítő zaklatás. Személyiséglopás (masquerading): valaki másnak tettetve magát olyan tartalmakat küldeni vagy posztolni, amelyek az illetőt rossz színben tüntetik fel, vagy bajba keverik. Kibeszélés (outing): kényes, személyes vagy kínos információk posztolása vagy küldése egy személyről. Internetes bántalmazás formái

6 Happy slapping Pofon vagy verés - rögzítés és terjesztés céljából

7 Internetes vs. Iskolai bántalmazás Kurucz O. (2012). Iskolai agresszió és közösségi média. Új Pedagógiai Szemle, 7-8, 98.o.

8 OFI-kutatás (2015) Felső tagozatos diákok reprezentatív mintája (3000fő)

9 Bántalmazási formák súlyosságának megítélése diákok szerint OFI-kutatás (2015)

10 INTERNETES BÁNTALMAZÁS SAJÁTOSSÁGAI  Nehezebb elmenekülni előle  Azonnali, végtelen terjesztés lehetősége ill. hosszú időn keresztül szembesül a bántó tartalommal = egyszeri eset is lehet rendkívül súlyos hatással  Anonimitás, felelősségre vonás hiánya → gátlástalanság, trágárság, normasértés felerősödése, online kommunikációban elfogadottabb a bántalmazó magatartás  Az elkövető/szemlélő nem szembesül a következményekkel → áldozat szenvedésének empatikus megértése nehéz, együttérzés, bűntudat hiánya  Érzelmi stressz nagyobb, ha az áldozat ismeri az elkövetőt – DE ez internetes bántalmazásnál is többségében igaz, mert on- és offline kapcsolati háló nagyban megegyezik

11 „Hot topic” Internetes bántalmazás DE  Az iskolai bántalmazás jóval több diákot érint, mint az internetes  Az internetes bántalmazás az hagyományos bullying kiterjesztése az online világba: elkövetők és áldozatok nagyrészt ugyanazok. Az iskolai elkövető online is folytatja a bántalmazást (motivációja ugyanaz).  Poli-áldozatok veszélyeztetettsége kiugró (4x): önbántalmazás, depresszió, öngyilkossági gondolat és kísérlet  Iskolai bántalmazás elleni fellépés az internetes bántalmazást is visszaszorítja

12 Áldozattá válás rizikói Egyéni szinten Lány Pszichológiai problémák Fokozott internethasználat Interperszonális készségek gyengesége miatt kapcsolatteremtés védettebb terepen Önkifejezés mint traumafeldolgozás (posztok, megosztások) - „vagyok, ilyen vagyok, fontos vagyok” Az vagy akinek látszol:  az önértékelés kulcsa, ismerősök száma a népszerűség mutatója Sóvárgás választottnak lenni – kritikátlan feltárulkozás, online szex, találkozás ismeretlennel

13 Áldozattá válás rizikói Kapcsolatrendszer szintjén Szülői felügyelet hiánya Támogató kortárskapcsolatok hiánya Szülői elhanyagolás vagy túlzott korlátozás vs. megkívánó szülői attitűd Titkolózás, bizalmatlanság Szűk kapcsolatrendszer, intim kapcsolatok hiánya Rossz közösségi pozíció (pl. iskolában): elutasított, ignorált Kultúra szintjén Felnőtt generáció kevesebbet/máshogy használja az internetet Internetes veszélyek tudatossági szintje alacsony, védekezési stratégiák ismeretlenek

14 Preventív lépések  Nevelői monitorozás : kapcsolatrendszer ismerete, internethasználat ismerete, „ráguglizni” gyerek nevére, számítógép jól látható helyen DE magánszféra tiszteletben tartása  Segítségkérésre bíztatás, ha bántalmazás áldozata (szemlélője)  Bizalmi felnőtt személy „barátnak” jelölése  Anonim segítségkérés (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány)  HelpApp (UNICEF) – segítségkérés, megoldáskeresés (mit tegyek, ha….), ismeretek  Probléma tudatosítása, bántalmazást elutasító attitűd erősítése, védekezési stratégiák gyakorlása

15 Tanácsok gyerekeknek/fiataloknak  Vigyázz a laptopodra és a telefonodra!  Mindig jelentkezz ki, ha már nem használod!  Időnként cseréld a jelszavaidat!  Beszélgess a barátaiddal a suliban arról, ki mennyit netezik, rajta van-e a közösségi hálón, s ha igen, mennyit!  Tartsd észben, hogy online bárki bárkivé válhat!  Idegeneket ne jelölj vissza!  Idegenekkel ismerős felnőtt jelenléte nélkül ne találkozz!  Az, hogy valakivel egyszer találkoztál futólag még nem ok arra, hogy bejelöld az FB-n!

16

17 Források   hun.tabby.eu  internethotline.hu (NMHH)   addfriend.disney.hu

18 Mit (ne) tegyünk, ha a gyermek érintett  Célponttá vált  Bizalom erősítése, hogy megossza a vele történteket (akkor is ha szexuális vonatkozása van, maradjon nála a kontroll, ne kelljen szégyellnie magát, ne féljen a büntetéstől)  Meghallgatni, NEM megkérdőjelezni, bagatellizálni, hibáztatni, felmenteni a bántalmazót  Érzelmileg támogatni, melléállni: Nem az ő hibája, bárki válhat áldozattá, ő OK  Beavatkozni, hogy megszűnjön a bántalmazás (jelenteni, blokkolni stb.)

19 Mit (ne) tegyünk, ha a gyermek érintett  Bántalmaz más(oka)t  Azonnal beavatkozni, korlátozni az eszközhasználatot  Áldozat érzéseit megvilágítani, empátiát elősegíteni  Lehetőség a jóvátételre (ebben támogatni, de nem helyette) NEM puszta bocsánatkérés  Pozitív társas kapcsolatok kialakításának képességét fejleszteni  Konstruktív, szórakoztató tevékenységek kitalálása, kötődési kapcsolat erősítése

20 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület 2016. április 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések