Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kiss Györgyi Balatonboglár 2010. március 31. Szakértői tevékenység és menedzsment: önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munka során.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kiss Györgyi Balatonboglár 2010. március 31. Szakértői tevékenység és menedzsment: önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munka során."— Előadás másolata:

1 Kiss Györgyi Balatonboglár március 31. Szakértői tevékenység és menedzsment: önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munka során

2 EKKORA EKKORA FIGYELMET FIGYELMET KÉREK! KÉREK!

3 Kiket nevezünk szakértőnek? Peritus = hozzáértő, jártas, tapasztalt, tanult, tudós Periti artis = szakértők (latin) Olyan személyek, akik bizonyos meghatározott hivatáskörben különös jártassággal, szakismerettel bírnak, az e hivatáskörbe eső kérdésekről hivatalos véleményt formálnak. Szakvéleményt szakértő adhat ki.

4 Mi a közös a szociálpolitikai szakértők között? Az Országos Szociálpolitikai Szakértői Névjegyzékben szerepelünk, Főiskolai, egyetemi végzettséggel rendelkezünk: elsősorban felsőfokú szociális alapvégzettséggel, Szociális szakvizsgát tettünk, Szociális igazgatással, szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos munkát végzünk, NEM TUDJUK MENEDZSELNI MAGUNKAT!

5 Önmenedzselés és karrierépítés A szakma zászlóshajója szakértői szervezetünk. Tagjai pedig a legjobb hajósok. „Semmilyen szél nem kedvez annak a hajósnak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” (Seneca) Gondoljuk végig a szakmai, egyéni célokon alapuló önmenedzselés, karrierépítés lehetőségeit.

6 A menedzselni szó jelentése Kézben tartani, Vezetni,Igazítani,Alakítani,Irányítani,Szabályozni,Végrehajtani,Meggyőzni, Valakivel a versenyt felvenni.

7 Önmenedzsment Az „ÉN”, mint márka = amit mások mondanak rólunk, A rólunk alkotott kép befolyásolja életünket, karrierünket, Jobban járunk, ha mi alakítjuk a képet magunkról, A marketing szabályai akkor is vonatkoznak ránk, ha esetünkben nem egy cipő vagy ital márka eladásáról beszélünk.

8 Te menedzseled magad, vagy csak dolgozol? Te menedzseled magad, vagy csak dolgozol?

9 Gyenge önmenedzselésünk főbb okai Más értékrendszerben szocializálódtunk: Generációs kérdés is. Légy szerény és alázatos! A sikerorientált gondolkodás „ördögtől való”! Választott hivatásunk sajátosságai: A szervezetünket és klienseinket mesterfokon menedzseljük. Munkánkban alázatosak vagyunk, dilemmák gyötörnek. Személyiségünket eszközként használjuk a szociális munkában. Személyiségfüggő, de tanulható készségek!

10 Az önmenedzselés szükségessége Az 1970-es, 80-as években a fő munkahely mellett legfeljebb egy másodállás, 1980-tól nőtt a munkanélküliség, Az alacsony jövedelmek, egyre nehezebb megélhetés, A számítógépek elterjedése, az internet segíti a több cégnél történő munkavégzést, A vállalkozások száma növekszik, A szociális szakértők nagy része is több helyen elkötelezett, „TÖBB LÁBON ÁLL”. Csak jól dolgozni a karrierépítésben nagyon fontos, de önmagában kevés!

11 Az önmenedzselés fogalma Saját magunk tudatos irányítása, Céljaink meghatározása, Szakmai életünk, tevékenységeink, célorientált, ésszerű megszervezése, A rendelkezésre álló időnk és eszközeink hatékony és eredményes felhasználása, Az önmenedzselés az érvényesülés alapvető eszköze, de nem csodaszer a problémák megoldására.

12 Az önmenedzselés filozófiája Légy proaktív és sikerorientált, Alakíts ki egy átgondolt életkoncepciót, Növeld a motiváltsági szintedet, Pozitívan állj a dolgokhoz, Nem mások, hanem saját magad vagy felelős sikereidért és kudarcaidért, Dolgozni kell és nem pedig hagyni, hogy mások dolgoztassanak; a mások általi menedzselést a lehető legkisebb mértékre kell csökkenteni, Tudj kikapcsolódni!

13 Az önmenedzselés hiányai Tartósan túlterheltek vagyunk, Túlzottan idegesek, kiegyensúlyozatlanok, ingerültek, görcsösek, A fontos döntéseket görgetjük, Határozatlanok vagyunk, Időzavarban vagyunk, Keveset törődünk magunkkal, környezetünkkel, kapcsolatainkkal, Saját érdekünkkel és akaratunkkal szemben sem tudunk „NEM”-et mondani, Kételkedünk a végzett tevékenységek értelmében és hasznosságában, Gyakran vagyunk kialvatlanok.

14 Felfedezted magadon valamelyik tünetet? Ha túlságosan is gyakran rád illenek ezek a tünetek, akkor talán neked is gondjaid vannak az önmenedzseléssel?...

15 Sorold fel három percben az értékes tulajdonságaidat, készségeidet, képességeidet! Sorold fel három percben az értékes tulajdonságaidat, készségeidet, képességeidet! Nehéz a feladat? ÖNBIZALOM NÉLKÜL NINCS ESÉLYÜNK! Nehéz a feladat? ÖNBIZALOM NÉLKÜL NINCS ESÉLYÜNK!

16 Az önmenedzselés és karrierépítés aranyszabályai Önismeret Reális képünk legyen önmagunkról, pozitív és negatív tulajdonságainkról! Önbizalom Értékes ember vagyok! A negatív dolgok helyett a pozitívumokra koncentráljunk! Hogyan változtatnánk meg az egyes negatív tulajdonságainkat? Önkontrol kérdése viselkedésünk és teljesítményünk kapcsán: Önmagunkat kell tudni fegyelmezni, gondolkodásunkat, figyelmünket a munkánkra fókuszálni, érzelmeinken uralkodni, Érett személyiség

17 Karrier – építés fogalma Olyan tudatos, tervezett, a realitásokra épülő tevékenység együttes, amely az ember elvárható élettartamára, aktív és inaktív éveire vonatkoztatva konkrét célokat határoz meg. Tartalma az egyéni karriercélokban rejlik (magánéletpálya, társadalmi életpálya).

18 Szociális szakértők a piacon 1. Erőforrásaink feltérképezése Lehetőségeink elemzése A piac feltárása (piackutatás) Jogszabályok hol írják elő kötelezően szakértők foglalkoztatását? Mely szervezetek rendelkeznek külső szakértői hálózattal? Milyen lehetőségek kínálkoznak a szociális ellátórendszerben, illetve az önkormányzatoknál? Milyen kapcsolatrendszert tudok mozgósítani?

19 Szociális szakértők a piacon 2. A működési keretek megválasztása: Egyéni vállalkozó, Adószámmal rendelkező magánszemély, Gazdasági társaságok (Bt, Kft) Milyen feltételek szükségesek egy szakértői iroda kialakításához? Gazdasági számítások (költség-haszon elemzés). Gazdasági szakember, illetve jogász segítségét kérjük! Néhány szakértő összefogásával szakértői irodát is létrehozhatunk. Vállalkozói szerződéseket kötnek a megbízók, e nélkül a legjobb szakembernek is nehéz szakértői feladatot kapni.

20 Kapcsolati tőke mozgósítása

21 Hogyan töltik be az egyes állásokat? Az állások százalékát az ismeretségi körön keresztül, vagy más, nem nyilvános módon foglalják el („rejtett álláspiac”) Az önmenedzselés jelszava: „Nem az számít, hogy mit ismersz az számít, kit ismersz!” Ne feltételezzük, hogy kitűzött céljainkat csupán saját erőfeszítéseink eredményeként elérhetjük. A tehetségtelen személyt senki sem teheti sikeressé, ugyanakkor az érvényesüléshez elsősorban másokon keresztül vezet az út. A személyes kapcsolatok építése, folyamatos ápolása, a „mutasd magad!”, „légy a kirakatban!” jelszavak követése sikertényező. (mértéktartás)

22 „A kapcsolati tőke hasonlít a pénzhez,csak éppen arca van.” (Bourdieu) „A kapcsolati tőke hasonlít a pénzhez,csak éppen arca van.” (Bourdieu) A kapcsolati tőkét anyagi tőkévé kovácsolhatjuk. A kapcsolati tőkét anyagi tőkévé kovácsolhatjuk. Minél idősebbek vagyunk, annál inkább kialakul a saját kapcsolati hálónk és könnyebb az utunk, mi segíthetünk másoknak. Minél idősebbek vagyunk, annál inkább kialakul a saját kapcsolati hálónk és könnyebb az utunk, mi segíthetünk másoknak.

23 A piacra lépés eszközei Legalább a cég kisarculatának megtervezése, logó, levélpapír, boríték, névjegykártya, logó, levélpapír, boríték, névjegykártya, cégfelirat cégfelirat A szakmai tevékenységről kiajánló anyag, prospektus, szórólap készítése, Jó szakmai önéletrajz készítése, Több helyen történő megjelenés megszervezése (weboldal, IWIW, sajtó), Igényes külsejű szakma anyagok fóliázásához, spirálozásához szükséges eszközök.

24 Mikor jó egy önéletrajz? Pintér-féle professzionális önéletrajz: Nem füllentünk, csupán a valóság bizonyos momentumait plasztikussá tesszük, másokat pedig homályban hagyunk. Ne szégyelljük magunkat dícsérni! A legszemélyesebb áruismertető: a feladathoz struktúráljuk az életpályánk bemutatását, igényes szerkesztés, külalak

25 Önéletrajz

26 Az önéletrajz alkotóelemei

27 Egy fogadáson, ismert emberek körében lobbyzol. Oda tudsz lépni a számodra fontos személyhez egy bemutatkozásra. Három másodpercben fogalmazz meg önmagadról fontos információkat, hogy az illető emlékezzen vissza rád!

28 Konfliktusok a szerepeink között és a szerepeinken belül Túlterhelés: olyan mennyiségű kötelezettség, aminek már nem tud hiánytalanul megfelelni. Munkahelyén és plusz vállalásaiban nem jól teljesít. Valamilyen belső meggyőződést kell feláldoznia a szerep teljesítésekor, meghasonul vagy elvtelen kompromisszumokat köt. Szerepek közti konfliktusok (nő, családanya, feleség) – ütköznek a foglalkozási és családi szerepek, mindkét szerepteljesítést rontja. Ütközhetnek egyes munkaszerepek (főállás, mellékállás). Szerepen belüli konfliktus: művezetővel szemben a főnök és a beosztott elvárásai ellentétesek. Meghasonláshoz vezethet ez a közvetítői szerep. Diszkrepáns szerep: a személy nem azonos annak a szerepnek a betöltőjével, mint akinek látszik (álruhás jegyellenőr, kém)

29 A szerepkonfliktusok elviselési technikái A figyelem megosztása. A személy kiiktatja a tudatából az ellentmondást arra az időre, míg szerepét végzi, csupán egyik féle elvárásnak engedelmeskedik (férj, szerető). Ideológia kovácsolás. A konfliktusos tényezőket átértékeli, racionalizál, megmagyarázza önmagának, hogy miért kénytelen összeegyeztethetetlen igényeket kielégíteni, ellentmondó szerepeknek megfelelni. Önigazolást talál a konfliktus elviselésére. Kompromisszumképzés: A személy a konfliktusos szerepét átalakítja, s lehetőleg nem végez összeegyeztethetetlen műveleteket, passzivitásba vonul, kitér. Kábítás: nyugtatók, alkohol. Menekülés: a konfliktusos szerep elhagyása, emigráció.

30 Etikai problémák a szakértői munkában Etikai problémát gyakran a szerepkonfliktusból adódó feszültségek okoznak. Az összeférhetetlenség szabályainak betartása kötelező!

31 Etikai problémák a szakértői munkában A következő példák alkalmasak a nyugalom megzavarására, ezért 18 éven aluliaknak nem ajánlott. A következő példák alkalmasak a nyugalom megzavarására, ezért 18 éven aluliaknak nem ajánlott. A történetek szereplői nem valóságos személyek, amennyiben valaki mégis a szomszédjára ismer, az csupán a véletlen műve.

32 Egy szakértő kollégának - aki egy intézmény igazgatója -, a titkárnője betelefonált a megbízó cég egyik vezetőjének: Jónapot kívánok! Az igazgatónk, XY. Milyen fax számra küldjem el Önöknek a személyi adatlapját? Itt van nálam, most töltöttem ki helyette, de nem emlékszem már, hogy mit is mondott, hová kell küldenem.

33 Egy intézményből érkezett egy telefon a szakértőt megbízó céghez. Halló! Kérem segítsen. Én az XY által vezetett intézmény adminisztrátora vagyok, az igazgatóm Önöknél szakértő. Ismeri? Nem értem, mit írtak a levelükben, hogyan kell kitölteni a feladat teljesítését igazoló nyomtatványt? Már többször elolvastam az instrukciókat, de a 3. és 6. pontot képtelen vagyok kitölteni.

34 Egy szakértő, aki intézmény igazgató is, levelet írt a megbízó cég főigazgatójának. A levél intézményi fejléccel, intézményi iktatószámmal érkezett. Ügyintézőként a titkárnőt nevesítették, a levelet a szakértő, intézmény igazgatóként írta alá, és természetesen ellátta intézményi bélyegzővel is.

35 A megbízó az éves szakmai beszámolóhoz anyagot kért szakértőitől. Egy szakértő, a határidőt követő egy hónappal, a megbízó ismételt kérésére felháborodott telefonhívással reagált: Nem tudom, hogy képzelitek ezt. A munkahelyemen is annyi a dolgom, éppen nagy projekt tervezési időszakban vagyunk, egy másik cégnél is dolgozom, ő is állandóan terhel valamivel és itt erőszakoskodik a te munkatársad is, hogy küldjem a anyagot. Majd küldöm, ha tudom. És puff…, lecsapta a telefont.

36 Egy szakértőt a megbízója arról tájékoztatta, hogy nem kíván vele szerződést hosszabbítani, mivel sérelmezi, hogy a szakértői tevékenység és a megbízó szervezete ellen írt alá egy nyilatkozatot. A válasz: Az ember annyiféle feladatot lát el, annyiféle szakmai szerepet betölt. Az a véleményem, amit ott néhányan leírtunk, de nem értem a megbízó döntését, mivel munkámat, mégha nem is értek vele egyet, a jogszabályoknak megfelelően láttam el.

37 Egy szakértőt telefonon és e mail-ben azzal a feladattal bíztak meg, hogy adjon szakmai értékelést egy éves beszámolóról. A szerződéskötés időpontjáról a munka átadásakor állapodnak majd meg. Személyes kommunikáció a felek között nem volt! A munka készítése közben a szakértő számára hiteles szakmai forrásból kiderült, hogy megbízója az egyik intézményének vezetőjét - az elsőfokú bírósági döntés szerint jogtalanul – elbocsátotta. A másodfokú perben szeretné felhasználni ezt az anyagot a kolléga ellen. A munka elkészült, de a szakértő úgy döntött, hogy nem vesz részt egy kollégája ellehetetlenítésében.

38 Önmenedzelésünk korlátai Hol húzódnak meg a határok? Tisztesség,Humánum,Igazságosság,Igazmondás,Realitás,Hitelesség,Tolerancia, Mások tisztelete, Arányérzék.

39 Az önmenedzselés: Nem erőszakos nyomulás, Nem tolakodás, Nem mások zaklatása, Nem mások letiprása, Nem hazudozás.

40 Szakmai értékrendszerünk alapja az „Etikai kódex” Szakmai értékeink: Humánum, Emberi méltóság, Emberi jogok tisztelete, Az egyén döntési jogának, autonómiájának tisztelete, Tolerancia, A személy iránti tisztelet, Feltétel nélküli elfogadás.

41 Szakirodalmak jegyzéke John Purkiss – David Royston – Lee: Énmárka HVG Énmárka HVG Biró Krisztina: Karriermenedzsment, jegyzet, Szombathely, Pintér Zsolt: Hogyan csináljunk karriert? Budapest, Dr. Marosán György: Álláskeresés, hivatás, karrier, Budapest, Dale Carnegie: Sikerkalauz 1-3.

42 Remélem, senki nem járt így, köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kiss Györgyi Balatonboglár 2010. március 31. Szakértői tevékenység és menedzsment: önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munka során."

Hasonló előadás


Google Hirdetések