Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEndre Hajdu Megváltozta több, mint 7 éve
1
1. A meggyőzési technikák
2
1. Az életstílus reklám Reklámszakmának az a dolga: vásárlói kedvet csináljon a termékhez Álmokra építő reklámstílus: úgy szólítják meg, ábrázolják a nézőt, mintha az már a vágyott, ideális mintha az már a vágyott, ideális pozícióban lenne pozícióban lenne = Életstílust, álmot ad el, ami segíti a termék forgalmát = Életstílust, álmot ad el, ami segíti a termék forgalmát az egy időre hazaviszi a vevőt abba a világba, ahova vágyik az egy időre hazaviszi a vevőt abba a világba, ahova vágyik = Egyirányú kommunikáció: a folyamatban a célcsoport passzívan = Egyirányú kommunikáció: a folyamatban a célcsoport passzívan vesz részt vesz részt + Előnye » a célcsoportnak nem kell sokat dolgoznia a feldolgozás + Előnye » a célcsoportnak nem kell sokat dolgoznia a feldolgozás során, szinte a szájába adják a kellemes megoldást során, szinte a szájába adják a kellemes megoldást Ellentéte: „packshot” reklám csak a termék, a csomagolás Ellentéte: „packshot” reklám csak a termék, a csomagolás jelenik meg jelenik meg
3
Miért és hogyan működik az életstílus reklám? 1-1. Varázsgömb jelenség, halo, holdudvar hatás: egy nagyon + tényező hatására a termék többi tulajdonságát is pozitívabban tényező hatására a termék többi tulajdonságát is pozitívabban értékelik az emberek értékelik az emberek = A nagyon + hatást kivetítik más tulajdonságokra is = A nagyon + hatást kivetítik más tulajdonságokra is 1-2. Hitelesség: „azok az emberek, akik jól néznek ki, egyben rendes emberek is!” emberek is!” = A szeretetre méltó személyeknek, termékeknek sokkal több = A szeretetre méltó személyeknek, termékeknek sokkal több hibáját megbocsátják az emberek hibáját megbocsátják az emberek = Kíváncsiak vagyunk a nálunk ügyesebbekre, hátha elleshetünk = Kíváncsiak vagyunk a nálunk ügyesebbekre, hátha elleshetünk valamit. „A győztesek életstílusa utánozásra csábít!” valamit. „A győztesek életstílusa utánozásra csábít!”
5
1-3. Az álmokra építő reklám problémái, hátrányai 1-3- Az elérhetetlen szépség, a tökéletesség láttán kisebbrendűségi érzés, frusztráció érzés, frusztráció = győztesekkel szembeni tipikus előítélet a „gazdagoknak úgyis = győztesekkel szembeni tipikus előítélet a „gazdagoknak úgyis minden könnyen megadatik” minden könnyen megadatik” 1-3- Rovarcsapda hatás: a tökéletesség csalóka fényei elvakíthatják az embert az embert = a nagyon erős vágy megzavarhatja a logikát = a nagyon erős vágy megzavarhatja a logikát = nem a valóságot látjuk, hanem azt, amit látni szeretnénk = nem a valóságot látjuk, hanem azt, amit látni szeretnénk „A vágyakkal, még a legártatlanabbakkal kapcsolatban is az a baj, hogy alávetnek másnak, és függővé tesznek bennünket” Anatole France - Álmokat, vágyakat nemcsak a reklám kelt = az igazi „nehéz hírek” - Álmokat, vágyakat nemcsak a reklám kelt = az igazi „nehéz hírek” sem a reklám világából származnak – része az életnek sem a reklám világából származnak – része az életnek - Nem minden manipuláció káros! - Nem minden manipuláció káros! - Túlhajszolt, fáradt emberre jellemző a gondolkodásmentes - Túlhajszolt, fáradt emberre jellemző a gondolkodásmentes kikapcsolódás keresése kikapcsolódás keresése
6
2. Mandiner reklám, a klasszikus kondicionálás Mandiner reklám: az „olyan, mint te” reklámok - A modell pont olyan esetlen, mint mi, mégis ettől kedves - A modell pont olyan esetlen, mint mi, mégis ettől kedves „Similis simili gaudet” - hasonló a hasonlónak örül pl. szereplő egy kis hétköznapi, reális és fanyar humorú történetben pl. szereplő egy kis hétköznapi, reális és fanyar humorú történetben = eljátssza, miért érdemes elhinni a reklám érveit = eljátssza, miért érdemes elhinni a reklám érveit - Terméket a célcsoport ismert értékeihez és életstílusához illesztik + - Terméket a célcsoport ismert értékeihez és életstílusához illesztik + remélik, hogy az átsugárzódik a termékre remélik, hogy az átsugárzódik a termékre pl. 1950-es évektől a kvíz játék pl. 1950-es évektől a kvíz játék
9
2-1. Aktív üzenetalkotó = Aktív tanulási folyamat: a reklámot folyamatos információcserén = Aktív tanulási folyamat: a reklámot folyamatos információcserén keresztül a célcsoport alakítja keresztül a célcsoport alakítja = Nagyon fontos a kreatív munka megalapozó szakasza = Nagyon fontos a kreatív munka megalapozó szakasza „Vegyél valóságot, adj hozzá álmokat és keverd óvatosan!” 2-2. Elsőbbségi hatás = Az emberek jobban hisznek az olyan érvelésnek, mely = Az emberek jobban hisznek az olyan érvelésnek, mely megerősíti saját korábbi véleményüket megerősíti saját korábbi véleményüket „Meglepő, az emberek mennyire megnyílnak, ha felfedezik, hogy nincsenek egyedül!” = Sokan szinte keresik az ilyen megerősítést = Sokan szinte keresik az ilyen megerősítést A reklám kimondja, amit ők csak gondolnak! A reklám kimondja, amit ők csak gondolnak! „A jövő fogyasztói sokkal jobban fogják értékelni azt az információt, melynél ők maguk kezdeményezők, mint a számukra készítettet.” Greg Schmidt, The Institute for Future
10
3. Az érzelemkeltő technikák, üzenetek 3- Megrettentés, megijesztés „A félelem még mindig a legerősebb hajtóerő” Franz Ronneberger Befektetési tanácsadók - az emberek lélektanilag jobban félnek az - ugyanakkora - vesztségtől, mint amennyire ugyanakkora - vesztségtől, mint amennyire vonzódnak az - ugyanakkora – nyereséghez vonzódnak az - ugyanakkora – nyereséghez pl. spam » „Ön nem látja őket, de ők látják önt!” pl. spam » „Ön nem látja őket, de ők látják önt!” A reklámtörvény a félelemkeltést csak a társadalmi célú reklám esetében engedélyezi esetében engedélyezi Pl. gyógyszerreklám – megmutatja a fájdalom helyét Pl. gyógyszerreklám – megmutatja a fájdalom helyét Negatív reklám = a versenytársról terjeszt kellemetlen dolgokat = nem tiltott, ha korrekt = nem tiltott, ha korrekt
12
3- Vakcsoport technika, az akolhatás „Nagyon jó, ha egy férfi tud főzni. Én is szeretek otthon főzni. Mi férfiak tudjuk, hogy....". = Te is közénk tartozol, tehát tartsd be szabályainkat, szokásainkat és akkor a csoport segít! akkor a csoport segít! Figyeljük meg a - közös indulatok, érzelmek keltését Figyeljük meg a - közös indulatok, érzelmek keltését - beavatottság érzését - beavatottság érzését - csatlakozó pontok megkeresését - csatlakozó pontok megkeresését - „erős felhasználók” alkalmazása modellként - „erős felhasználók” alkalmazása modellként Politika „mi és ők” érvelés Politika „mi és ők” érvelés mint a tiltott fehérdobozos reklám: egy elképzelt mint a tiltott fehérdobozos reklám: egy elképzelt közhelyes versenytárshoz képest mutatja be előnyeit közhelyes versenytárshoz képest mutatja be előnyeit
13
3- Ritka és titokzatos, a fantom termék „A tiltott gyümölcs mindig édesebb!” Az ember úgy reagál a választási szabadsága szűkülésére, a viszonyai fölötti ellenőrzése csökkenésére fölötti ellenőrzése csökkenésére hogy tudat alatt megpróbálja visszaállítani hogy tudat alatt megpróbálja visszaállítani látványos olyat vonnak el, amihez eddig hozzáférhettünk látványos olyat vonnak el, amihez eddig hozzáférhettünk sok társával van versenyben, pl. „aki kimarad, lemarad” sok társával van versenyben, pl. „aki kimarad, lemarad” kukucskáló kíváncsiság: a „kandi kamera” típusú leskelődés kukucskáló kíváncsiság: a „kandi kamera” típusú leskelődés úgy tudjuk bizonyítani: egyéniségek vagyunk = ritka és úgy tudjuk bizonyítani: egyéniségek vagyunk = ritka és hozzáférhetetlen dolgokkal vesszük körül magunkat hozzáférhetetlen dolgokkal vesszük körül magunkat A tinikre jellemző az új világok felfedezése A tinikre jellemző az új világok felfedezése „Rágörcsöl” = sok értelmes célt felad miatta + ha megszerezte kiábrándult lesz új fantomot keres + ha megszerezte kiábrándult lesz új fantomot keres
14
3- Erkölcsi felmentés “A reklámja megadja a fogyasztónak az erkölcsi felmentést, hogy lelkiismeret furdalás nélkül örülhessen” Ernsrt Dichter Kognitív disszonancia - a torkoskodó például tudja, hogy káros a szenvedélye, van is lelkiismeret furdalása, viszont örömet is szenvedélye, van is lelkiismeret furdalása, viszont örömet is szeretne magának szerezni - absinthe szeretne magának szerezni - absinthe az öröm (a + hatás) jelentősen felülmúlja a kárt, amit okoz (- hatás) az öröm (a + hatás) jelentősen felülmúlja a kárt, amit okoz (- hatás)
15
3- A dicséret visszaszáll arra, aki mondja! „A győzelemnek sok apja van, a kudarc árvagyerek!” A „siker sikert szül” nemes dolog legyezgetni valakinek korunkban sokat tépázott önérzetét!? - Életstílus reklám + A dicséret motivál is ! + A dicséret motivál is ! + A rút reklám azt az érzést kelti, hogy a termék is rossz! + A rút reklám azt az érzést kelti, hogy a termék is rossz!
17
3- Csoportosítás Nem vagyunk képesek az összes minket érő információt önmagában, egyenként értékelni egyenként értékelni így csoportokba, egységekbe szervezzük azokat így csoportokba, egységekbe szervezzük azokat igyekszünk rendszerben gondolkodni - Gestalt pszichológia igyekszünk rendszerben gondolkodni - Gestalt pszichológia pl. - figura-háttér: az ember elvárja a kettő közötti egyensúlyt pl. - figura-háttér: az ember elvárja a kettő közötti egyensúlyt - befejezés igénye: az embert zavarja, ha valami nem egy - befejezés igénye: az embert zavarja, ha valami nem egy kerek egység, sőt maga fejezi be kerek egység, sőt maga fejezi be - örömet okoz, élményt jelent a megértés + beavatottság érzése - örömet okoz, élményt jelent a megértés + beavatottság érzése 5 alapíz (taste): sós (salty), édes (sweet), savanyú (sour), keserű 5 alapíz (taste): sós (salty), édes (sweet), savanyú (sour), keserű (bitter) és telt (unami) (bitter) és telt (unami)
18
3- Humor Egymástól alig különböző versenytársak = a humor az „a tollpihe, ami a mérleg nyelvét egyik, vagy másik oldalra billenti.” mérleg nyelvét egyik, vagy másik oldalra billenti.” = Az ember inkább a kegyeibe fogadja azt, aki megnevetteti = Az ember inkább a kegyeibe fogadja azt, aki megnevetteti „A humor olyan terület, amelyen járva ideiglenesen és szimbolikusan visszatérünk a játékos és boldog gyermekkorunkba.” Sigmund Freud = Vicces reklámot » könnyebben észreveszik az emberek = Vicces reklámot » könnyebben észreveszik az emberek » nagyobb figyelmet kelt » nagyobb figyelmet kelt = Optimális esetben szájreklámot indít el + + Vigyázzunk! = Optimális esetben szájreklámot indít el + + Vigyázzunk! 1. Ne legyen sértő: Tisztítsa! - a focikapusok 1. Ne legyen sértő: Tisztítsa! - a focikapusok = Erkölcsileg kényes területen jár, aki a nálánál elesettebb, = Erkölcsileg kényes területen jár, aki a nálánál elesettebb, szánalmasabb nyomorúságán szórakozik! szánalmasabb nyomorúságán szórakozik! „Ezt nem adom, ez diszóóósajt!” = annyira szörnyű, hogy már jó „Ezt nem adom, ez diszóóósajt!” = annyira szörnyű, hogy már jó 2. Ne legyen felesleges, önmagáért való poénkodás 2. Ne legyen felesleges, önmagáért való poénkodás „A humor olyan, mint a fűszer. Nem érdemes használni, ha nincs mit fűszerezni!” „A humor olyan, mint a fűszer. Nem érdemes használni, ha nincs mit fűszerezni!”
19
4. A reklám gyakorlata 4-1. Szelektív lélektani folyamatok, a többértelműség Adott reklámüzenetnek több olvasata lehet, más emberek mást Adott reklámüzenetnek több olvasata lehet, más emberek mást „hallhatnak ki” belőle „hallhatnak ki” belőle „Az ember gyakran nem azt hiszi, amit lát, hanem azt látja, amit hisz!” görög közmondás Szelektív figyelem = az ember azt olvassa el, nézi, hallgatja meg, szívesen amit vár, amit tetszik neki, mást figyelemre sem méltat szívesen amit vár, amit tetszik neki, mást figyelemre sem méltat » érveket keres álláspontja magyarázatára » érveket keres álláspontja magyarázatára Szelektív torzítás: kívülről jövő érveket saját véleménye alapján másként értelmezi - mást lát, hall, olvas ki belőle másként értelmezi - mást lát, hall, olvas ki belőle » vagyis kissé megváltoztatja » az üzenet - » vagyis kissé megváltoztatja » az üzenet - kibővítése: továbbgondolja kibővítése: továbbgondolja kiegyenlítése: csökkenti az üzenet élét kiegyenlítése: csökkenti az üzenet élét Szelektív emlékezés: inkább olyan dolgokra, kommunikációra emlékezünk, melyekre emlékezni akarunk! emlékezünk, melyekre emlékezni akarunk!
20
4-2. Reklámtípusok a gyakorlatban 4-2-1. ESEMÉNY REKLÁM: valamilyen aktuális eseményre utal, abból húz hasznot = Az áthallásos reklám olyan naprakész, mint a hírek = Gyorsan és olcsón juttatja el az üzenetet a célcsoporthoz Hátránya: rövid hatású és könnyen elrontható Tragikus események után önmegtartóztatást gyakorolnak a cégek
22
4-2-2. AZONNALI VÁLASZ REKÁM Lehetőséget biztosít a fogyasztónak, hogy a reklámon keresztül Lehetőséget biztosít a fogyasztónak, hogy a reklámon keresztül azonnal reagálhasson azonnal reagálhasson + Szép szám, zöld szám + Szép szám, zöld szám 4-2-3. CÉGREKLÁM, imázs reklám = „Jó festmények jó keret”, minőségi körítés minőségi terméket takar = „Jó festmények jó keret”, minőségi körítés minőségi terméket takar = Annyit üzen még, hogy „Nagyok vagyunk!” = Annyit üzen még, hogy „Nagyok vagyunk!” + Kiegészítő üzenete az üzleti pezsgés + Kiegészítő üzenete az üzleti pezsgés = Erőt mutat: a cég, a termék már sokszor és sokfele bizonyított = Erőt mutat: a cég, a termék már sokszor és sokfele bizonyított = Partnerek szeretik az olyan céget, ahol jól megy a munka, és így = Partnerek szeretik az olyan céget, ahol jól megy a munka, és így kevés kockázatot észlelnek kevés kockázatot észlelnek + Imázsfilm: a cég, a márka környezeti megítélést fejlesztő üzenetek, + Imázsfilm: a cég, a márka környezeti megítélést fejlesztő üzenetek, információ filmes megfogalmazása információ filmes megfogalmazása
23
4-2-4. A termék maga a reklám hordozója A direkt reklám egyik változata A terjedelmes használati utasításokból fejlődött ki - a dobozba csúsztatott reklámlevél, - a termékhez rögzített reklámfüzet - a címkefüzet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.