Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna 2007. 11.11-18. Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna 2007. 11.11-18. Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr."— Előadás másolata:

1 AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna 2007. 11.11-18. Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr

2 Írországi intézmény fenntartó rendszer 3 alapelv:  Politikamentesség /miniszter egyik legfelsőbb rangú, szakfelügyelők/  Erőforrások hasznosítása /anyagi-humán/  Minőségi oktatás /hatóságok:Nemzeti Szakképzési Hatóság NQA;HETAC;FETAC/ CÉL:Minden gyerek megkapja a szükséges oktatást! /Szellemi és morális / Iskolatípusok:   Alapiskola:6 – 12 éves korig; saját standartizált tesztek (meg kell venni, de az állam finanszírozza); nincs vizsga, nincs bukás (csak szülői kérésre).   Középiskola: 12 – 18 éves korig; magasabb szintű, elméleti képzés; szakiskolák, közösségi iskolák.   Magániskolák: arányaiban kevesebb, többnyire egyházi fenntartásúak.

3 Írországi intézmény fenntartó rendszer II.  CENTRALIZÁLT hivatal az Oktatási és Tudományos Minisztérium /helyi önkormányzatokat nem vonták be/  :  ISKOLÁT KURATÓRIUAM VEZETI: (intézmény vezetői; 2 szülő; 1 közösségi lakó; 2 fő az iskolát felügyelő ügynökségből) felelős a napi munkavégzésért; tanárokat felvesz, elbocsát

4 10 szintes szakképzési rendszer 1999-2003-as stratégia Középfokú: 1-6.Felsőfokú: 7-10. Minden szinten tudás, készség, kompetencia 8 dimenziója Állami vizsgabizottságok: FETAC; HETAC; DIT; UNIVERSITAS

5 Oktatási rendszer 16 éves kortól szakképzésbe lehet lépni. Különböző fenntartó és képzési formák, átláthatóság, centralizálás

6 ÉRTÉKELÉSI RENDSZER Célok  Azonos elvek  Azonos szempontrendszer  Standardek  Koordinálás, ellenőrzés (FETAC)  Minőségbiztosításhoz kapcsolódás Elvek  Kimenet meghatározása, kritérium alapú mérések  Standard, gyakorlatiasság, igazságosság, pontosság  Validitás, folyamatos munka figyelembe vétele  6 évenként iskolát is Értékelési formák  Központi tesztek és önálló helyi tesztek  Modul summatív zárása, házirendben kidolgozott vizsgarendszer alapján  Írásbeli tesztforma, gyakorlati teszt és munka alapján, audititiv is a nyelveknél  Kivánatos és kritikus részek

7 Értékelési típusok  Feleletválasztásos  Rövid kifejtések Vizsgáztatás  Állami vizsgaközpontok szerepe, külső vizsgabiztosok, szakfelügyelet  Záróvizsga eredménye fontos  Minél többen végezzenek  Eredményhitelesítő folyamat  Új LCA Eredményessége  Munkába álláshoz szükséges alapismereteket, + képességeket mér  Kiszámíthatóan megmutatja a munkába álláshoz szükséges tudást  70% átmenethez, 85% gyakorlati teljesítménnyel szükséges Nyilvántartása  Bürokratikus, sok papírmunkával  Belső és külső hitelesítés

8 „Sikertörténet nehézségekkel” 1.FETAC nem értékel 2.Iskolaönállóság 3.Új, kemény törvények 4.GE gyors, rugalmas 5.Tanárok védettsége, hegemóniája 6.Továbbképzés szükségessége 7.Önfenntartás 8.Értékelési rendszer van 9.Részidős tanár a legjobb 10.Folyamatos megújítások  + 20 % tanári munka  Merev, önző elképzelések  Erős jogszabályok, új nevek, terminológiák, megszünt szakmák  Helyi szint nehézkesebb  Nehéz átállás  GE nem ad rá pénzt  GE – 30 %-ot profitból  Nincs elég anyagi forrás  Főmunkaidős „egészségkárosult”  Viták, de alapelvek maradnak

9 AZ ÍRORSZÁGI CSODA 50 PONTBAN Bemutatja és kiegészíti: Honnerné Tibold Dianna az írországi tanulmányút résztvevője, a Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola tanára Összeállította: Gálosné Sz ű cs Emília mérési – értékelési szakértő, az írországi tanulmányút csoportvezetője „Bár sokáig fordul, mert nagy a hajó, de azért megy”

10 Társadalmi és politikai hozzáállás az oktatáshoz: 1.Alulról indulnak a folyamatok, az igényeknek igyekeznek megfelelni. 2.Közösségi érdekek a meghatározók. 3.Helyi kísérletezések ösztönzése, társadalmi és állami támogatása 4.Munkaerőt képviselő csoportok létrehozása, társadalmi összhangban. 5.Politikai nyomástól mentes, független oktatás 6.EU-s pénzek 80%-át az oktatásba fektetik, és emberi erőforrást is teremtenek hozzá. 7.JELSZÓ: „OKTASSUNK EGYÜTT!” Mindenki szívügye! 8.Nemcsak iskolában készítenek fel, szakmai képzők is vannak. (9 terülten 20 FAS-központ, ill. templomokban, kb. intézményekben is

11 9. Változatos formák, sokféle lehetőség (pl.: részidős, kiegészítő, speciális, munkahelyi, levelező, távoktatás, helyszíni, kihelyezett, egyéni stb. 10. Partnerként dolgoznak a közös az ügyért: 700 fenntartó, 1300 központ. 11. Egyenlő elvek alapján képeznek. (Vallás, migráció, népréteg, stb.) 12. JELSZÓ: „VISSZA AZ OKTATÁSBA!” (11 évesen maradtak ki!) 13. Elszámoltatják az intézményeket az eredményekről. 14. Sok társadalmi szervezettel van kapcsolta az iskolának, intézménynek. 15. Célcsoportjuk: a legelesettebbek (egyedülálló anyák, korán kimaradtak, utazó népesség, munkanélküliek, fogyatékosok, drogosok, bevándorlók, hajléktalanok(!), volt bűnözők(!)) 16. 3% fogyatékost kötelező a munkahelyeken alkalmazni.

12 Ajtónyitás: az elméletből gyakorlat lett: 17. Az áttekinthetetlen káoszból kevesebb hivatal, felelős, egyszerűbb irányítás lett. 18. Rugalmas alkalmazkodás (szerkezetváltás, munkaerőpiac figyelése, óraszám, tantárgykiválasztás, folyamatos elemzések) biztonságérzet. 19. Rendszeres, folyamatos regionális és országos igényfelmérések és elemzések. 20. A szakképzési rendszerbe bárki, bárhol, bármikor beléphet és kiléphet. Nem kell már közismereti tárgyakat tanulnia. 21. Az alacsony képzettségűekre kiemelten figyelnek, programokat készítenek nekik, a szakmához vezető képzéseket segítik. 22. Kiscsoportos és személyes segítés 23. A legfontosabb területek kiemelése valósult meg: nyomdaipar, autó-, elektromos-, építő-, műszaki-. 24. Mindenkit mindenféle formában fejleszteni kell. Nincs buktatás vagy csak nagyon kevés. 25. Az osztálylétszámok igény szerint alakulnak, de maximálva vannak: előnyös helyzetűek esetén: 28-30 fő, hátrányosok: 18-20, gyakorlaton 14, de van egyéni foglakozási lehetőség is.

13 26.Tandíjmentes ország, minden szinten. Csak kisebb regisztrációs díj van. 27.Ketté vált az oktatás és a képzés! 28.Szintmutatók vannak mind a 10 fázisban: 8 dimenzióban meghatározva, tudás, képesség és kompetenciák alapján. 29.Minden nyilvános, mindenki láthatja, honnan hova kell eljutni, mi lesz a vizsgaanyag, részletesek az útmutatók. 30.Nagy az intézményi önállóság, vizsgaelnökről is gondoskodniuk kell. 31.Azt figyelik, kiben mi van, azt fejlesztik Mindenki mindenben kipróbálhatja magát 16-tól 65 évesig. 32.Pozitív gondolkodásúak 33.Integráltan tanítják a fogyatékosokat, mozgássérülteket, segítségre szorulókat, rehabilitációs programjaik vannak. 34.A pénzt az alapképzésre kapják, a 3., 4. szintre. 35.Új készségek kialakítása a cél. 36.JELSZÓ: „ONE STEP UP! = EGY LÉPÉSSEL FELFELÉ” 37.JELSZÓ: „LIFE OF LEARNING! = EGÉSZ ÉLETRE SZÓLÓ TANULÁST!”

14 Iskolai vetületek: 38. Minden terem ajtaján kukucskáló kisablak van, be lehet nézni, mi folyik odabent. 39. A 3. évi junior vizsga után a 4. év átmeneti, „pihenő” is lehet: tájékozódás a szakmai lehetőségekről és 2 év múlva érettségi vizsga. 40. JELSZÓ: „GYEREKBARÁTTÁ ALAKÍTANI AZ ISKOLÁT!” 41. 3-féle érettségi tehető le: 1. hagyományos, 2. szakmai tárgyakkal kiegészített 3. alkalmazott 42. Alternatív érettségi-vizsgalehetőség: LCA = alkalmazott érettségi, amely képességeken, kompetenciákon alapul. 43. Nemcsak intellektuális tudást mér, de kis kitérővel közvetett úton azért bekerülhetnek egyetemre is, ha még tanulmányokat folytatnak közben. 44. Kiemelt területek: kommunikáció és döntési képesség.

15 45.A diák önértékelése is megjelenik ebben a vizsgában, önállósága nő, praktikus tárgyakat tanulhatott. 46.90%-os jelenlét, megjelenés, részvétel kell az órákon hozzá év közben, amiért külön credit-pontokat kapnak, az össz. érték 31%-át! 47. Jól illeszkedik az egész rendszerbe ez a vizsga. 48. A tanárokat megbecsülik, nagy a társadalmi presztízsük. 49. Jól keresnek. (Relatíve?) 50. Sok vendégoktató és részmunkaidős pedagógus van, akik nagyon jól dolgoznak. (A főállás „káros az egészségre”) „ Az oktatás a leger ő sebb fegyver a világ megváltoztatása érdekében.” (Nelson Mandela)

16 Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet! Honnerné Tibold Dianna


Letölteni ppt "AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna 2007. 11.11-18. Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések