Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSarolta Fábiánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Önkormányzati energetikai támogatási lehetőségek a Településfejlesztési Operatív Programban (TOP-ban) Kükedi Zsolt hálózatfejlesztési munkatárs Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) energetikai tervező helyi gazdaságfejlesztési szakértő Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal Területi és Egyedi Ágazati Fejlesztési Főosztály Egyedi Ágazati Fejlesztési Osztály „Zöld energiával a zöld Magyarországért” – az alacsony CO2 kibocsájtású gazdaságra való áttérés támogatás a 2014-2020-a fejlesztési programokban TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0047 projekt Miskolc, 2014. december 9.
2
AMIRŐL SZÓ LESZ 1.Gazdaság „gazda”-ság nélkül? 2.A gazdaság helyzete az EU-ban és itthon, az energetikai fejlesztés helye, fontossága 3.2014-2020-as tervezési időszak 4.A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) szerkezete 5.Milyen források, milyen területi és tematikus megbontásban állnak majd rendelkezésre? 6.Hol tartunk a területi tervezési folyamatban, mi következik most?
3
1. Gazdaság „gazda”-ság nélkül?
4
SEM Fél szavakból … IS Fél szavakból értjük egymást!
5
TÁRSADALMI GAZDASÁG A társadalmi gazdaság… SZOCIÁLIS GAZDASÁG Az (angol) Social Economy =
6
KÖZÖSSÉGI MŰVELŐDÉS Közügyek, vagy a közösség ügyei KÖZMŰVELŐDÉS
7
FELEL FELELŐS GAZDASÁG GAZDAGSÁGGAZDASÁG A felelős gazdaság… SÁGGAZDA A JÓ ETE VÁLASZA ŐS ET GAZDA FELELŐS GAZDASÁG … édes anyanyelvünk szerint …
8
2A. A gazdaság helyzete az EU-ban és itthon
9
Ssz. NUTS kód NUTS 2 - Régiók GDP az EU átlag %-ában (pps/fő) - 2011 Ssz. NUTS kód NUTS 2 - Régiók GDP az EU átlag %- ában (pps/fő) - 2011 1.UKI1Inner London321 217.HU22Nyugat-Dunántúl68 2.LU00Luxembourg266 … 3.BE10Rég. Bruxelles / Brussels Gewest222 240.HU21Közép-Dunántúl59 4.DE60Hamburg202 … 5.SK01Bratislavský kraj186 253.PL33Swietokrzyskie49 6.NL11Groningen182 254.PL34Podlaskie47 7.FR10Île de France182 255.PL62Warminsko-Mazurskie47 8.SE11Stockholm173 256.RO12Centru45 9.CZ01Praha171 257.HU23Dél-Dunántúl45 10.DE21Oberbayern168 258.HU33Dél-Alföld44 11.AT13Wien165 259.PL31Lubelskie44 12.DE71Darmstadt162 260.PL32Podkarpackie44 13.UKM5North Eastern Scotland159 261.HU32Észak-Alföld43 14.DE50Bremen158 262.RO11Nord-Vest42 15.FI1BHelsinki-Uusimaa153 263.HU31Észak-Magyarország40 16.DK01Hovedstaden153 264.RO31Sud - Muntenia40 17.DE11Stuttgart152 265.RO22Sud-Est39 18.NL31Utrecht152 266.BG33Severoiztochen38 19.AT32Salzburg149 267.BG34Yugoiztochen38 20.ITH1 Provincia Autonoma di Bolzano/Bozen 147 268.RO41Sud-Vest Oltenia37 … 269.BG42Yuzhen tsentralen32 79.HU10Közép-Magyarország110 270.BG32Severen tsentralen31 … 271.RO21Nord-Est29 272.BG31Severozapaden29 Kitekintés az Európai Unió területi egyenlőtlenségeire
10
A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek a közlekedési, energia-, valamint a távközlési hálózatok kiépítettségében, és az emberitőke- ellátottságában, a munkaerő felhalmozott tudásában és képességeiben mutatkoznak meg; A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek a közlekedési, energia-, valamint a távközlési hálózatok kiépítettségében, és az emberitőke- ellátottságában, a munkaerő felhalmozott tudásában és képességeiben mutatkoznak meg; Az infrastruktúrával jól lelátott területek vonzzák a befektetőket, ugyanakkor egyes gyengén ellátott régiók másfajta előnyöket hordoznak. Pl. munkaerő által felhalmozott tudás válik vonzóvá; Az infrastruktúrával jól lelátott területek vonzzák a befektetőket, ugyanakkor egyes gyengén ellátott régiók másfajta előnyöket hordoznak. Pl. munkaerő által felhalmozott tudás válik vonzóvá; Legnagyobb húzóerővel az ún. „város-régiók” rendelkeznek; Legnagyobb húzóerővel az ún. „város-régiók” rendelkeznek; A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek jelentősek és a gazdaság alapjául szolgáló energetikai kitettség kiszolgáltatja a helyi gazdasági fejlődést a nemzetközi viszonyoknak; A fejlett és legkevésbé fejlett térségek közti különbségek jelentősek és a gazdaság alapjául szolgáló energetikai kitettség kiszolgáltatja a helyi gazdasági fejlődést a nemzetközi viszonyoknak; Egy-egy régió gazdasági sikere a saját maga által megfogalmazott jövőkép és annak jó marketing menti megvalósításában rejlik; Egy-egy régió gazdasági sikere a saját maga által megfogalmazott jövőkép és annak jó marketing menti megvalósításában rejlik;
11
Kitekintés az Európai Unió területi egyenlőtlenségeire
12
Magyarország fejlettségének területi egyenlőtlensége
14
A jó helyi gazdasági szerkezet igényli az olcsó(bb) és/vagy helyi energiát!
15
2B. Az energetikai fejlesztés helye, fontossága
16
Az erőforrások szűkülésére lehet számítani
17
Az erőforrások szűkülésével is lesz választásunk De nagyon nem mindegy, mi között fogunk tudni és mit fogunk választani! Forrás: Keresztény társadalmi elvek a gazdaságban, http://www.keteg.hu/
18
Amit már lassan mindenki ismer az olajkitermelés alakulása Forrás: Hetesi, FFEK.hu
19
Eddig sikerrel dupláztunk >1916 1939-1962 1916-1939 1962-1985 1985-2008 Forrás: Hetesi, FFEK.hu
20
Forrás: ASPO De ezt a növekedést készleteink a továbbiakban nem segítik
21
A jövő kényszerpályái: kőolaj kitermelési forgatókönyvek Forrás: http://trendlines.ca/free/peakoil/Scenarios/scenarios.htm
22
A jövő kényszerpályái: energiaigények Forrás: www.iea.org
23
3. A 2014-2020-as tervezési időszak
24
Kutatás- fejlesztés Az éghajlat- változás elleni küzdelem Információs és kommunikációs technológiák A kkv-k versenyképessége Alacsony CO 2 kibocsátású gazdaság Környezetvédelem és erőforrás- hatékonyság Fenntartható közlekedés Jobb közigazgatás Hatékonyabb oktatás és képzés Társadalmi befogadás Foglalkoztatás és mobilitás 5 6 7 1 2 3 4 8 9 10 11 11 tematikus EU célkitűzési terület Európa 2020 intelligensfenntarthatóinkluzív növekedés stratégiája
25
A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie; Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani; Energia/klíma: Az üvegház hatású gázok kibocsátásának 20%-os csökkentése; Energiahatékonyság 20%-os növelése; Megújuló energia részarányának 20%-os növelése. Az iskolából kimaradók aránya maximum 10 %; A felsőfokú végzettségűek aránya minimum 40 %; A szegénység kockázatának kitett lakosok számát 20 millióval kell csökkenteni. Hazai célkitűzések a Nemzeti Reform Programban (NRP) 2020 Foglalkoztatási ráta 75% -ra emelkedik K+F szintje a GDP 1,8% -ra nő Megújuló energia-források részaránya 14,6% -ra nő Energia- hatékonyság 10% -os növelése ÜHG- kibocsátás legfeljebb 10%- os növelése 2005- höz képest Felsőfokú, ill. annak megfelelő végzettségűek aránya a 30-34 éves népességen belül 30,3% -ra nő A korai iskolaelhagyók aránya 10%-ra csökken a 18-24 évesek között A szegény- ségben élő népesség száma 450.000 fővel csökken Konkrét EU és hazai célkitűzések EU 2020 célkitűzések
26
Az OP-k pénzügyi keretei Összes forrás: 25,4 Mrd € A Partnerségi Megállapodás alapján
27
4. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) szerkezete
28
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Célja Gazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosításaGazdaságélénkítéshez és foglalkoztatási szint növeléséhez szükséges helyi feltételek biztosítása Vállalkozásbarát város/településfejlesztés, az életminőség javításához szükséges helyi feltételek biztosításaVállalkozásbarát város/településfejlesztés, az életminőség javításához szükséges helyi feltételek biztosítása A térségi sajátosságoknak és szükségleteknek megfelelő, térségre szabott gazdasági fejlesztésekA térségi sajátosságoknak és szükségleteknek megfelelő, térségre szabott gazdasági fejlesztések A térségek belső erőforrásaira építkező, azokat kibontakoztató gazdasági fejlesztésekA térségek belső erőforrásaira építkező, azokat kibontakoztató gazdasági fejlesztésekCélterület EU besorolás szerint „kevésbé fejlett régiók”: az ország Budapesten és Pest megyén kívüli területe (18 megye)EU besorolás szerint „kevésbé fejlett régiók”: az ország Budapesten és Pest megyén kívüli területe (18 megye)Kedvezményezettek elsősorban az önkormányzatok fejlesztéseihez biztosít forrásokatelsősorban az önkormányzatok fejlesztéseihez biztosít forrásokatFunkciója a vidéki térségek fejlesztése, város-vidék kapcsolatok erősítésea vidéki térségek fejlesztése, város-vidék kapcsolatok erősítése a társadalmi-gazdasági szempontból leszakadó térségek fejlesztéséhez a társadalmi-gazdasági szempontból leszakadó térségek fejlesztéséhez A megvalósítás Területi szinteken megvalósított decentralizált programcsomagokTerületi szinteken megvalósított decentralizált programcsomagok Előre tervezhető, ismert (dedikált) forráskeretek a területi szintekenElőre tervezhető, ismert (dedikált) forráskeretek a területi szinteken Közösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) összehangolt fejlesztésekKözösség által irányított helyi fejlesztések (CLLD) összehangolt fejlesztések
29
Indikatív források - TOP PRIORITÁSTENGELYEK OP-n belüli arány Indikatív forráskeret (nemzeti társfinanszírozással).Térségi gazdaságfejlesztés 1.Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében24,13% 298,5 Mrd Ft településfejlesztés 2.Vállalkozásbarát és népességmegtartó településfejlesztés11,95% 147,8 Mrd Ft Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaság 3.Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten városi területeken16,25% 201,0 Mrd Ft A helyi közösségi szolgáltatások 4.A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése4,99% 61,8 Mrd Ft emberi erőforrás fejlesztések 5.Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi együttműködés és foglalkoztatás-ösztönzés7,25% 89,7 Mrd Ft Fenntartható városfejlesztés 6.Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban31,30% 387,0 Mrd Ft (CLLD) 7.Városi közösségek identitásának, összetartozásának és elégedettségének fejlesztése (CLLD)4,12% 45,6 Mrd Ft Összesen100,0% 1 231,4 Mrd Ft Az EU Bizottság számára 2014. november 17-én átadott TOP alapján, és 310,1 Ft/EURO árfolyamon
30
Önkormányzatok számára…(1) 1.prioritás – Térségi gazdasági környezet fejlesztése a foglalkoztatási helyzet elősegítésére Célja:helyi gazdaságfejlesztés és az ahhoz kapcsolódó foglakoztatás növelése Támogatást nyújt: Önkormányzati gazdasági infrastruktúra – önkormányzati üzleti infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztésére Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztésre Gazdaságfejlesztést, munkaerő mobilitást szolgáló közlekedésfejlesztésre A foglalkoztatás segítésére és az életminőség javítása családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztésére (óvodák, bölcsődék) 2.prioritás – Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés Célja:vonzó városi, települési környezet kialakítása, gazdaságösztönzés, fiatalok, népesség megtartása Támogatást nyújt: Gazdaságélénkítő és népességmegtartó településfejlesztésre Helyi kereskedelmet, szolgáltatásokat élénkítő, gazdasági tevékenységeket ösztönző fejlesztésre Család- és klímabarát településfejlesztésre, zöldfelületek megújítására és növelésére Az EU Bizottság számára 2014. november 17-én átadott TOP alapján Önkormányzat vezérelte gazdaságot fejlesztünk! Ezt kiszolgáló infrastruktúrát (óvodákat, utakat) építünk! Önkormányzat vezérelte gazdaságot fejlesztünk! Ezt kiszolgáló infrastruktúrát (óvodákat, utakat) építünk! Készülünk a megváltozó klímahelyzetre és élhető városi környezetet alakítunk ki!
31
Önkormányzatok számára…(2) 3.prioritás – Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten városi területeken Célja:a települési közlekedésfejlesztés és önkormányzati épületállomány energetikai korszerűsítése Támogatást nyújt: Fenntartható települési közlekedésfejlesztésre A települési önkormányzatok energiahatékonyságának fokozása és a megújuló energiaforrások részarányának növelésére 4.prioritás – A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése Célja:önkormányzati intézmények szolgáltatási minőségének és infrastruktúrájának fejlesztése Támogatást nyújt: Az egészségügyi alapellátást biztosító intézmények, szociális intézmények szolgáltatási minőségének és infrastruktúrájának fejlesztésére, az elérhetőség javítására Leromlott városi területek rehabilitációjára Az EU Bizottság számára 2014. november 17-én átadott TOP alapján Önkormányzati épületeket szigetelünk, megújuló energiát használó fűtőműveket építünk! Orvosi rendelőket építünk, a szociálisan nehéz helyzetű városrészeket újítjuk meg! Orvosi rendelőket építünk, a szociálisan nehéz helyzetű városrészeket újítjuk meg!
32
Önkormányzatok számára…(3) 5.prioritás – Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi együttműködések és foglalkoztatás-ösztönzés Célja: a megyei gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó foglalkoztatási célú támogatások, a szociális városrehabilitációhoz kapcsolódó közösségi, humán fejlesztések támogatása, a helyi identitás és kohézió erősítése Támogatást nyújt: A térségi gazdaságfejlesztési prioritáshoz kapcsolódó foglalkoztatási célokra Közösségi, humán fejlesztésekre Helyi identitás és kohézió erősítésére (civil szervezetek helyi identitással, kulturális örökséggel, településfejlesztéssel kapcsolatos programjaira) Az EU Bizottság számára 2014. november 17-én átadott TOP alapján A gazdaságfejlesztést foglalkoztatási támogatással segítjük, növeljük a helyi öntudatot, együttműködést !
33
Önkormányzatok számára…(4) 6.prioritás – Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban Célja:a megyei jogú városok önkormányzatainak gazdasági és közszolgáltatási fejlesztése Támogatást nyújt: Gazdasági környezetének fejlesztésére, foglalkoztatás növeléséreGazdasági környezetének fejlesztésére, foglalkoztatás növelésére Kisgyermekesek munkaerőpiacra történő visszatéréséhez a gyermekellátási szolgáltatások fejlesztésére, bővítéséreKisgyermekesek munkaerőpiacra történő visszatéréséhez a gyermekellátási szolgáltatások fejlesztésére, bővítésére Vállalkozói tevékenységek ösztönzésére a népesség megtartására városfejlesztési beavatkozásokkalVállalkozói tevékenységek ösztönzésére a népesség megtartására városfejlesztési beavatkozásokkal Fenntartható közösségi mobilitás elősegítő fejlesztésekreFenntartható közösségi mobilitás elősegítő fejlesztésekre Energiahatékonysági és megújuló energia fejlesztésekre Közszolgáltatások hozzáférhetőségének és minőségének fejlesztésére A leromlott városi területeken élő alacsony státuszú lakosság életkörülményeinek javítása A foglalkoztathatóság javítása és a helyben, a helyi és térségi gazdasági szereplők által foglalkoztatottak számának növelése A leromlott városi területeken élő alacsony státuszú lakosság életkörülményeinek javítására, a társadalmi aktivitás, társadalmi összetartozás növelésére Az EU Bizottság számára 2014. november 17-én átadott TOP alapján Kifejezetten városfejlesztési céllal gazdaságot és közszolgáltatást fejlesztünk a megyei jogú városokban!
34
Önkormányzatok számára…(5) 7.prioritás - Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések (CLLD) Célja: A LEADER tapasztalatok felhasználásával, a helyi kezdeményezésű fejlesztések a helyi közösségi összetartozás és identitástudat erősítése valamint a fiatalok helyben maradásának elősegítése érdekében Támogatást nyújt: a helyi fejlesztési stratégia (HFS) alapján Közösségi terek, kulturális intézmények infrastrukturális és szolgáltatásfejlesztésére Helyi közösségfejlesztésre, kulturális és közösségi programokra Helyi gazdaságfejlesztést segítő terekre és programokraFókuszterület: 20-30 db városi CLLD tervezett Fő kedvezményezettek: Városi Helyi Akciócsoportok (HACS); közvetetten önkormányzatok, közintézmények, vállalkozások, civil szervezetek, egyházak Az EU Bizottság számára 2014. november 17-én átadott TOP alapján Civil és önkormányzati összefogásban közösségileg tervezünk! (kísérleti jelleggel) Civil és önkormányzati összefogásban közösségileg tervezünk! (kísérleti jelleggel)
35
4. A TOP energetikai beavatkozásai
36
A TOP energetikai intézkedései (3/2. és 6/5. intézkedés) A települési (valamint a megyei jogú városi) önkormányzati intézményekben, ingatlanokban az energiahatékonyság növelés és a megújuló energia felhasználás, valamint a helyi alkalmazkodás támogatása A beavatkozások típusai: 1.Az önkormányzati tulajdonú intézmények, infrastruktúra, önkormányzati tulajdonú épületállomány energia-hatékonyság központú rehabilitációja (pl. kazánházak felújítása, hőtermelők cseréje korszerű nagy hatásfokú berendezésekre), illetve az épületek hőszigetelésének javítása (hőtechnikai adottságok javítása, hőveszteségek csökkentése). 2.Az önkormányzati tulajdonú intézmények, infrastruktúra, önkormányzati tulajdonú épületállomány energetikai korszerűsítése (pl. világítási rendszerek korszerűsítése, hőtechnikai adottságok javítása), megújuló energiaforrások alkalmazása (pl. napelemek telepítése, biomassza kazán telepítése). 3.Önkormányzat által vezérelt, a helyi adottságokhoz illeszkedő, megújuló energiaforrások kiaknázásra irányuló, autonóm energiaellátás megvalósítása (helyi ellátást biztosító megújuló energiatermelő rendszerek, közösségi fűtőművek létesítése) komplex fejlesztési programok lehetősége mellett. 4.Önkormányzatok Fenntartható Energia Akcióprogramjai (SEAP) elkészítésének támogatása. Szigetelünk! Épületen belül megújuló energiát alkalmazunk! Helyi erőművet építünk! Energiafelhasználás-csökkentési vállalásokat teszünk! Továbbá ezeket ismételjük a megyei jogú városokban!
37
5. Milyen források, milyen területi és tematikus megbontásban állnak majd rendelkezésre?
38
1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei jogú városi keret (Mrd Ft)
39
1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei keret megyékre bontva (Mrd Ft)
40
1702/2014. (XII. 3.) Korm. határozatban meghatározott megyei + megyei jogú városi keret megyékre bontva (Mrd Ft)
41
Fajlagos mutató (egy főre jutó megyei+járási+MJV keret - megyei szinten) (Ft/fő)
42
6. Hol tartunk az operatív programokra vonatkozó és a területi tervezési folyamatban? Mi következik most?
43
A területi tervezési folyamat
44
PM aláírás Az OP-k hazai elfogadása Benyúj- tásuk a Bizottság- hoz Tárgyalások Konstrukciók kidolgozása OP elfogadás Pályázati kiírások Út a pályázatokig… 2014. szeptember 11. 9 db pályázati kiírás 2014. október 10.
45
Mi következik most? A tervezési folyamat vége felé járunk! 1.A júniusban benyújtott TOP verzióra adott EU bizottsági vélemények alapján az új TOP verziót feltöltöttük az EU Bizottság informatikai rendszerébe. 2.A feltöltött TOP társadalmasítása lezajlott: http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsad almi_egyeztetese oldalon. http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsad almi_egyeztetese http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsad almi_egyeztetese 3.A területi tervezők elkészítették Integrált Területi Programjaikat és azt benyújtották a területfejlesztésért felelős minisztériumnak. 4.Az OP-k elfogadásával párhuzamosan a végrehajtás rendszerének kialakítása folyik. Készülnek a pályázatokat és az egyéb típusú végrehajtást megalapozó szakmai követelmények. A konkrét kiírások előtt már fontos a projektötletek összeírása és a felkészülés a benyújtásukra.
46
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kükedi Zsolt Tel.: (06-1) 795-1218 E-mail: kukedi.zsolt@nth.gov.hu kukedi.zsolt@nth.gov.hu Figyelem! Az előadás anyaga a 2014. november 17-én, majd társadalmi vélemények beépítése után a december 4-én az Európai Bizottság részére átadott TOP szerkezetet, tartalmat tükrözi. Kérjük látogassanak el a http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsadalmi_ egyeztetese oldalra a TOP társadalmasításra bocsátott verziójáért! http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsadalmi_ egyeztetese Figyelem! Az előadás anyaga a 2014. november 17-én, majd társadalmi vélemények beépítése után a december 4-én az Európai Bizottság részére átadott TOP szerkezetet, tartalmat tükrözi. Kérjük látogassanak el a http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsadalmi_ egyeztetese oldalra a TOP társadalmasításra bocsátott verziójáért! http://palyazat.gov.hu/2014_2020_as_operativ_programok_tarsadalmi_ egyeztetese
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.