Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke."— Előadás másolata:

1 A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke

2 Mottó: Jól működő Tudományos Diákkör nélkül nincs hatékony doktori képzés.

3 Milyen kihívásokkal néz szembe a doktori képzés? Belépők száma, felkészültsége Képzési idő hossza Képzés minősége Képzésben résztvevők anyagi, erkölcsi megbecsültsége Pályaelhagyás –A képzés során –A fokozat megszerzése után A munkaerőpiac elvárásai képzés során elsajátított tudás

4 Hallgatók elhelyezkedése

5 1 évre vonatkozó adatok (5 év átlaga) Magas a lemorzsolódás: a felvett hallgatók ~ 20%-a a képzési időn belül elhagyja az iskolát, csak ~ 60%-a jut el az abszolutóriumig, és mindössze ~50%-a a fokozatszerzésig. Egyetemek doktori képzésének adatai

6 A lemorzsolódásnak lehet anyagi oka is: - alacsony az állami ösztöndíj:, - az Apáczai- és a Jedlik-ösztöndíj felzárkózási régiót támogatja, (konvergencia régió):(KMR régió) = 42% : 58% A felvett hallgatók számára normált adatok Egyetemek doktori képzésének adatai

7 Tudományterületek képzési adatai A tudományterületi és tudományági besorolások problémája: - a MAB, az MTA és az EMMI (OH) kategóriái eltérnek, és nem illeszkednek nemzetközi konvenciókhoz, - nincs megoldva a tudományágak fejlődésének követése.

8 Fokozatszerzési arány A felvett hallgatók számára normált adatok Hatásfok: az utolsó három évben doktori képzéssel fokozatot szerzettek száma a megelőző három éves időszakban felvett hallgatók számához viszonyítva.

9 Fokozatszerzési arány Az ODT adatbázisban nyomon lehet követni a doktori iskolákba 2001 után belépett hallgatók pályáját. Kialakult az oktatói és témavezetői gárda. Létrejött egy stabil működési modell. Felvett hallgatók száma évente közel azonos mértékben növekszik. 3-4 év után, de többnyire 4-5 év alatt fokozat szerzés. Lineáris időfüggés a belépőkre és a fokozatot szerzettekre.

10 Milyen kihívásokkal néz szembe a doktori képzés? Belépők száma, felkészültsége Képzési idő hossza Képzés minősége Képzésben résztvevők anyagi, erkölcsi megbecsültsége Pályaelhagyás –A képzés során –A fokozat megszerzése után A munkaerőpiac elvárásai képzés során elsajátított tudás

11 Mit tehet a TDK a doktori képzésért? Felkészültség fokozása –kutatási módszerek, tudományos etika –csapatmunka –publikáció és dolgozat (értekezés) írása –konferencia előadás Képzés hosszának rövidítése –TDK munka és doktori képzés ugyan ott Pályaelhagyás csökkentése –tudatos életpálya modell

12 Mit tehet a doktori képzés a TDK-ért? TDK tevékenység elismerése –felvételi eljárás –oktatási kredit Rendszeres, formálisan is rögzített kapcsolat –konferenciák –DI által támogatott TDK műhely Képzések szervezése, megtartása Mestertanárok

13 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések