Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrea Magyarné Megváltozta több, mint 10 éve
1
e-Business webhelyek tervezése Forrás: Meghraj Thakkar: Designing e-Business Web Sites http://www.informit.com Az e-business-ed sikere érdekében fontos megértened a közönséged profilját, és a webhelyedet úgy kell megtervezned, hogy az kielégítse ennek a közönségnek az igényeit. Ugyancsak fontos megérteni, hogy a nem-webes világhoz hasonlóan a vásárlás egy folyamat (nem pusztán egyetlen művelet); ezért arra kell összpontosítani, hogy segítsd vásárlóidat a döntéshozó folyamatukban és tedd a web jelenlétedet is hasznossá. A cikk első része általános tanácsokat ad az e-business webhely tervezésére, a második rész pedig tervezési tippeket ad bizonyos közönség számára. 1
2
e-Business webhelyek tervezése Színek és betűtípusok Tervezési szempontok: az összes weblapon ugyanazt a hátteret használd, lágy színű és mintázatú hátteret válassz, általában hasznos a nagyon világos, vagy a nagyon sötét háttér, a letöltési folyamat felgyorsítására válassz kis fájl méretű háttereket, a kapcsolatok szokásos jelölése kék aláhúzott szöveg, minden olyan betűtípust, amit megváltoztathatatlanná akarsz tenni, például lapcímekben és logókban, GIF vagy JPG grafikává kell alakítani. 2
3
e-Business webhelyek tervezése Navigáció Tervezési szempontok: tegyél egy navigációs sávot minden lap tetejére, aljára vagy oldalára, ha grafikus navigációs sávot készítesz, több apró képet használj egy nagy kép helyett, hasznos lehet a navigációs sáv mind a lap tetején és alján, használj például színkódolási technikát a navigációs sávban, hogy megkülönböztethető legyen a jelenlegi lap. 3
4
e-Business webhelyek tervezése Külső linkek Tervezési szempontok: rendszeres időközönként ellenőrizd, hogy a külső linkek a weblapodról ténylegesen létező webhelyeket érnek el, a külső linkekre az általános szokás a kék aláhúzott szöveg, használj különböző színeket a meglátogatott és a még nem látogatott linkekre, ha egy lapon túl sok link van, akkor szervezd a linkeket kategóriákba és biztosíts rövid leírást arról, hogy a felhasználók mit érhetnek el a linkek meglátogatásakor. 4
5
e-Business webhelyek tervezése Weblap-tartalom Tervezési szempontok: minden weblapnak legyen egy központi tárgya vagy témája, minden lapnak legyen valami célja, jó írási stílust alkalmazz a weblapok tartalmában, határozd meg a tartalom megfelelő kivitelét, használj grafikát a tartalom kiegészítésére, ne vidd túlzásba a grafika használatát, ne alkalmazz oda nem illő grafikát. 5
6
e-Business webhelyek tervezése A webhely sebessége Tervezési szempontok: hozz létre inkább több kis lapot, mint egy nagyot, takarékosan bánj a grafikával, ugyanazt a grafikát és hátteret használd az összes lapon, a kép elemek tartalmazzák a grafika pixel méretét, ha a grafikát GIF fájlként mentjük, akkor fontoljuk meg a kép színei számának csökkentését, használd a grafikus szerkesztő interlace GIF grafika lehetőségét, méretezd át a grafikát ha lehet, hogy csökkentsd a fájl méretét. 6
7
e-Business webhelyek tervezése Keretek tervezése A keretek megkönnyítik a weblap navigációját. Tervezési szempontok: kezdd a weblap tervezését keretek nélkül, és egy későbbi időpontban konvertáld azt keretek alkalmazásával, a kereteket csak a navigáció megkönnyítésére használd, a keretek ne vezessenek be túl sok ablakot, a keretek ne vezessenek be túl sok gördítő sávot, töröld az összes keret határvonalát, vagy tedd átlátszóvá. 7
8
e-Business webhelyek tervezése Képernyőfelbontás Nagyon fontos a webhely olyan tervezése, hogy az jól látszódjon az összes képernyő felbontásnál. Tervezési szempontok: ne tételezz fel egy bizonyos képernyő felbontást, a helyet tervezd úgy, hogy jól illeszkedjék a legkisebb felbontáshoz és azután tökéletesítsd, hogy illeszkedjék a nagyobb felbontásokhoz is, a képeket skálázd a képernyő bizonyos százalékára vagy egy bizonyos pixel szélességre, központosítsd a grafikákat és a címeket, a szöveget balra igazítsd. 8
9
e-Business webhelyek tervezése Tervezés egy bizonyos közönség számára Mivel az e-kereskedelemben különféle típusú vásárlók vehetnek részt és mivel nagyon nehéz az összes típust kiszolgálni, meg kell ismerni a közönséged nagyobb részének profilját és az ő igényeiknek megfelelően kell tervezni. Az e-kereskedelemben három típusú vásárló a legelterjedtebb: 1.A böngésző felhasználók bizonytalanok abban, hogy mit akarnak. 2.A kiértékelők tudják, hogy mit keresnek, de még nem határozták el magukat. 3.A rendszeres felhasználók pontosan tudják, hogy mit akarnak, és a tranzakcióikat szeretnék gyorsan és biztonságosan végrehajtani. 9
10
e-Business webhelyek tervezése Tervezés böngésző felhasználók számára A böngésző felhasználóknak nincs határozott elképzelésük arról, hogy mit akarnak. A honlapod kivitelének segítenie kell a böngésző felhasználót, hogy valami érdekeset találjon, és érdeklődésüket fenn kell tartani, hogy újból visszajöjjenek. Néhány ötlet a böngésző felhasználók elérésének elősegítésére: Kövesd a de facto web szabványokat! Használj jókora kulcsszó készletet a kereséshez! Tervezd a helyedet az elsőként látogatók ellátására! A termékeket és szolgáltatásokat sorold logikai csoportokba! Biztosíts tájékoztató, tanító anyagokat! 10
11
e-Business webhelyek tervezése Tervezés kiértékelők számára A kiértékelők azok a felhasználók, akiknek van elképzelésük, hogy mit akarnak és a különböző lehetőségeket vizsgálják, de még nem döntöttek egy bizonyos lehetőség mellett. Néhány tervezési tipp, amely segíthet a kiértékelők elérésében: Részletezd a termék és szolgáltatási opciókat! Foglalj be termék ajánlásokat, ahogyan az az Amazon.com-on is látható! Biztosíts termék fotót, ahol csak lehetséges! Biztosíts döntéstámogató eszközöket! Biztosíts versenyképes információkat és analíziseket! 11
12
e-Business webhelyek tervezése Tervezés rendszeres vásárlók számára A rendszeres vásárlók gyakran látogatják webhelyedet, ismerik kínálatodat, és egyszerűen csak az érdekli őket, hogy a lehető leggyorsabban és legbiztonságosabban elvégezzék feladatukat. Néhány tervezési ötlet a rendszeres felhasználók elérésére: Ne kényszerítsd a felhasználókat számla nyitására! Biztosíts fizetési változatokat és viszontbiztosításokat! A lehető legkevesebb navigációt alkalmazd a weblapon az üzleti tranzakció összeállításához! Csak a szükséges információkat kérd be! Biztosíts visszajelzést a rendelésről és a szállítási feltételekről! 12
13
e-Business webhelyek tervezése Személyreszabás (personalization) Az e-businessnek célközönség esetén figyelmet kell fordítania a tartalom személyre igazításának. Ez általában magába foglalja a vásárlói szokásokat és a tartalom célszerű tálalását. A személyreszabás jelentős hatással lehet a webhellyel kapcsolatos hűségre és az e- kereskedelem bevételére azáltal, hogy különböző közönséggel és különböző tartalmakkal dolgozik. A személyreszabásnak négy típusa lehet: Explicit személyreszabás, ami a vásárlótól begyűjtött információs profilon alapul. A szervezetnek meg kell felelnie a vásárlók biztonsági és titok elvárásainak. 13
14
e-Business webhelyek tervezése Az implicit személyreszabás olyan információkkal hajtható végre, melyeket a vásárlói bázisról közvetetten, felmérésekkel gyűjtünk be. A történeti személyreszabás egy másik személyreszabási forma, melyet általánosan használnak pl. az Amazon.com helyen. Az elképzelés az, hogy meghatározzuk hogy mit fog valószínűleg meglátogatni, azon alapulva, hogy mit tett a múltban azon a helyen. A méretreigazítás (customization) a személyreszabás egy másik formája, amelyet az e-business-ben a vásárló részére biztosított rugalmasságot jelenti. Lényegében a vásárlónak megengedjük, hogy létrehozza saját webhelyét. 14
15
e-Business webhelyek tervezése A web világában a hűség a hosszútávú bevételnövekedés kulcsa. A Harvard Business Review által folytatott kutatás azt jelzi, hogy kb. 6-10-szeres a marketing és hirdetési költsége egy új vásárló megnyerésének, mint egy meglévő megtartásának. Ugyanez a kutatás azt is feltárta, hogy az e-kereskedelmi környezetben a vásárlók kevesebb mint 40%-a volt visszatérő vásárló. Egy bizonyos közönség célbavétele az e-business-ben alapvetően három lépésből áll: 1.Felhasználói profilok kezelése. 2.A felhasználók szegmentálása különböző kategóriákba a profiljaik alapján. 3.Tartalom menedzselés a különböző kategóriák számára. 15
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.