Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Vajda Zsuzsanna vajdazsuzsanna@gmail.com Siettetett gyerekek
Az elveszett gyermekkor nyomában
2
David Elkind: A siettetett gyerek Túl gyorsan, túl korán nőnek fel
3
Kultúra és nevelés A gyerekkor „felfedezése” a XIX-XX. Században:
A gyerekek különleges életkori sajátosságainak megismerése A gyerekek életterének, életfeltételeinek elkülönítése, a gyerekek védelme A gyerekek sajátosságainak tiszteletben tartása Ennek megfelelő intézményrendszer létrehozása és működtetése - gyermekvédelem - oktatási, nevelési intézmények - gyermek-egészségügy
4
Gyermekkor a posztmodernben Globális folyamatok
Homogenizáció – „világnormák” - Csökkenő gyermekszám a jómódúak körében (globálisan és országokon belül is) A gyermekszám és a szociális helyzet paradox kapcsolódása Változó eszmények a gyermeknevelésben: A gyermek különleges sajátosságai, az életkor jelentőségének csökkenése – elvont „gyerek” Mindenütt verseny - Teljesítményelvűség - Kognitív hangsúly - Redukcionista emberkép - „Fejlesztés”
5
Szűnőben van a védett gyerekkor
A felnőttek és a gyerekek közötti távolság csökkenése Az életkor szerepének megkérdőjelezése, linearitás a szakaszosság helyett Rosszul értelmezett emancipáció – egyenlő jogok helyett egyformaság Gyakorlati következmények: A családok és az intézmények egyre kevésbé érzékenyek a gyerekek életkori sajátosságaira - Az életterek egybeolvadása A tanulás, fejlődés mechanikus értelmezése: „fejlesztő játék” „fejlesztő játszóház”
6
Gyerekek a gazdaságban
A gyerekek instrumentális használata a reklámban - felnőtti attitüdök, érzelmek alakítása - meghatározott árucikkek eladása A gyerekek, mint önálló fogyasztók Reklámok célpontjai és közvetítői Fogyasztók Önálló pénzgazdálkodás Márkahűség „A gazdasági korporációk kurrikuluma”
7
Reklámhordozó gyerekek
8
Bic Mac gyerekek
9
Divatos gyerekjátékok
10
Siettetett gyerekek és az intézmények
Ellentmondások az intézmények működésében: Az óvodában nem folyhat tanítás – túlzó és dogmatikus Szülői és törvényhozói nyomás a „fejlesztés” és minőségbiztosítás érdekében Harc a gyerekekért a csökkenő gyermekszám miatt – a szülők megnyerése a lényeg A privát intézmények belépése ugyanezt a tendenciát erősíti
11
Negatív következmények
A komplexitás hiánya – neobehaviorista elvek a „fejlesztésben” Óvodáskorban a fejlődés a legtöbb területen spontán, nincs szükség külső beavatkozásra, vagy kisebb mértékű beavatkozásra van szükség Nem megfelelő irányba tereli a fejlődést A szülők elégedetlenek Magatartási zavarok, konfliktusok
12
Csak a gyerekek tudnak segíteni a gyerekeken?
13
A gyerekek nem tudnak önmagukon segíteni
Csak a felnőttek tudnak a gyerekeken segíteni
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.