Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMárta Gálné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter
2
Különleges gondozás Különleges gondozáshoz való jog
- fogyatékosság ( testi, érzékszervi, értelmi , beszéd, v. más, halmozott, autista) - pszichés fejlődés zavarai miatt - a tanulásban tartósan és súlyosan akadályozott egyéneknél
3
Sajátos nevelési igény
Szakértői és Rehabilitációs Bizottság A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető – SNI A vagy vissza nem vezethető- SNI B Tartós és súlyos rendellenessége
4
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség
Nevelési Tanácsadó a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
5
Gyermekpszichiátriai kórképek I.
I. Mentális retardációk – határeseti, átlag alatti intellektus! - viselkedészavarral II. Pszichés fejlődés zavarai 1. Beszéd, nyelv fejlődési zavarai 2. Iskolai készségek zavarai 3. Motoros funkciók zavarai 4. Pervazív fejlődési zavarok -diff. dg: szelektív mutizmus, Rett sy, Dezintegratív zavar, sch, beszédz, Asperger, Wing, szociális fóbia
6
Gyermekpszihiátriai kórképek II.
III. Figyelemhiányos/ hiperaktivitás zavar kombinált főleg figyelemhiányos főleg hiperaktív-impulzív - diff.dg.: mánia hyperthyreosis
7
GYERMEKPSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK III.
IV.Szorongásos zavarok -szeparációs szorongás -iskolafóbia -szociális fóbia -generalizált szorongás -kényszer V.Szelektív mutizmus VI.Tic zavarok VII. Kötődési zavarok
8
Gyermekpszichiátriai Kórképek IV.
VIII. Depresszió, disztímia,depressziós magatartászavar IX. Skizofrénia X.Viselkedészavarok, oppozíciós zavar
9
Komorbiditások jelentősége
MR- viselkedészavarok ADHD- tanulási zavarok- kudarcélmény-, szorongásos zavarok, depresszív tünetek, romló magatartás- beilleszkedési nehézségek Szorongás, depresszió- figyelem↓- tanulási zavarok- stb.
10
Externalizáló- internalizáló
Az internalizáló kórképek ugyanolyan mértékben képesek az optimális adaptációt és iskolai teljesítményt megzavarni , mint az externalizálók. viszonylag hosszú lefolyásúak, kiújulásra hajlamosak Tartós- súlyos speciális nevelési igény beilleszkedési,tanulási n.
11
Vizsgálatok I. Beutalás, jelentkezés indoka
legtöbbször beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségek, magatartási, nevelési problémák szülő, oktatási intézmény, gyermekvédelem Anamnézis -pre-, perinatalis -familiáris család szerepe, elhanyagolás,abusok! -szociális -előző betegségek,kezelések- leletek, vélemények
12
Vizsgálatok II. Aktuális tünetek feltérképezése
Auto-, heteroanamnézis felvétele Szülő-gyermek külön, együtt Viselkedésmegfigyelés irányított vagy kötetlen helyzetben Tájékozódó vizsgálat a pszichés állapotról
13
Vizsgálatok III. Organikus háttér kivizsgálása Dilemmák:
organicitásra utaló kimutatható/ ki nem mutatható strukturális/ funkcionális elváltozás tünetekkel vagy anélkül - Genetikai háttér , öröklődő betegségek, kr. rendellenességek, minor anomáliák Anyagcsere , hormonális vizsgálatok javaslata Idegrendszeri, képalkotó vizsgálatok, EEG Szemészeti, hallás vizsgálat Pre-, peri-, postnatalis előzmények ( traumák, infectiók, daganatok, O2 hiány, epolepszia, mérgezések, terápiák) Aktuális tüneteknek megfelelő szakirányú vizsgálatok
14
Pszichológiai vizsgálati javaslatok
VIZSGÁLATOK IV. Pszichológiai vizsgálati javaslatok Teljesítménytesztek, projektív vizsgálatok, Önkitöltős kérdőívek ( GYD, Spielberger, CBCL) Gyermekvédelmi intézményekkel való kapcsolat felvétel, környezettanulmány Oktatási intézményektől jellemzéskérés
15
Vizsgálatok V. Gyógypedagógiai, logopédiai vizsgálatok kérése
tanulási, részképességzavarok gyanúja esetén Konzultációk, esetmegbeszélések
16
Vadaskerti vizsgálat gyermekpszichiátriai rendellenesség miatt
sajátos nevelési igényű gyermekek- súlyosság, tartósság kritériumai? Vizsgálati protokoll -osztályos felvétel -3 nap -szülő és gyermek - gyermek MINI – str. Int. 25 kórkép vizsgálatára perc! -FNO ( Funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása, gyermek változat-, félig str. interjú magyar fordítása), 1-1,5 óra! - családstruktura teszt – perc - végrehajtó funkciók vizsgálata- félig str. Int, Stroop teszt-, organicitás megrősítése, - WISC-IV- neuropszichológiai háttér, organicitás -1,5 óra - önkitöltős kérdőivek - részképességzavarok gyógypedagógiai vizsgálata
17
Beavatkozás lehetőségei
Pervenció, terápia, rehabilitáció Minél korábban! A diagnózistól függően Szülői- pedagógiai konzultáció Nevelési Tanácsadó, Tanulási Szakértői Bizottsági vizsgálat a korai fejlesztés megkezdésére, fejlesztésekre, felmentésekre,iskolaváltás javaslatára, magántanulói status A gyermek (és család) pszichés vezetése, támogatása, pszichoterápiák alkalmazása Kórházi felvételi javaslat- további részletező vizsgálatokra vagy terápiás javaslatokra Gyógyszeres kezelések Gyermekvédelem bevonása ÉLETMINŐSÉG javítása Magasabb összegű családi pótlék: nem minden különleges szükségletű gyermeknek jár!
18
FONTOS: a gyakran társuló gyermekpszihiátriai kórképek feltárása és kezelése, az együttműködés a fenti intézményekkel a minél hatékonyabb beavatkozás érdekében.
19
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.