Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIlona Illésné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A Kreditmonitoring jövője – javaslatok a továbbfejlesztésre Temesi József, egyetemi tanár, BCE IV. Országos Kreditfórum Budapest, Semmelweis Egyetem, 2006. június 22.
2
2 A kreditmonitoring célja (OM 2005-ös elképzelése) Az állami felsőoktatási intézmények kreditrendszerre vonatkozó tevékenységeinek rendszeres monitorozásához jöjjön létre egy módszertan és útmutató, alakuljanak ki standard eszközök, eljárások, legyenek ütemezett tevékenységek. A résztvevők és közreműködők számára ezáltal jelenjenek meg az éves tevékenységi tervbe illeszthetően a kreditrendszer tökéletesítését, a képzési rendszerrel kapcsolatos döntések előkészítését szolgáló monitoringgal kapcsolatos rutinszerű feladatok.
3
3 Részcélok: A kreditrendszer működése sikerességének mérése (ezen belül: elégedettségvizsgálat – oktatók, hallgatók, dolgozók körében) A működési hibák felmutatása A szükséges/lehetséges beavatkozási pontok felkutatása A kreditallokáció tartalmámak felmérése, vizsgálata, (mit írtak elő a tanszékek, mit terveztek a kreditekre vonatkozóan stb.), reprezentatív felméréssel és/vagy önkitöltős, önértékelő módszerek alkalmazásával A kreditek mögötti idő-, és munkaráfordítás (időmérleg) kvalitatív és kvantitatív mérése statisztikailag korrekt, súlyozott (reprezentatív) mintavétel alapján Szakmai/pénzügyi segítségnyújtás tervezése és végrehajtása Kredit-indikátorok kidolgozása (beleértve a technikai kivitelezés lehetőségeinek vizsgálatát is)
4
4 Várható eredmény: Létrejön egy adatstruktúra, amely lehetővé teszi az évenkénti felméréseket és egy később kialakítandó feltöltött, majd rendszeresen frissülő információs tárház felállítását, megszületnek az első elemzések, kialakul a monitoring módszertan a hozzá tartozó eszközökkel és útmutatóval. Képet kapunk a kredit valódi tartalmáról.
5
5 Tapasztalatok, továbbfejlesztési elképzelések (2006) Nem szükséges az elsőhöz hasonló mértékű, kiterjedtségű felmérés, és nem szükséges az éves gyakoriság. Ugyanakkor lehetséges és szükséges olyan országos összesített adatokat begyűjteni, amelyek értelmezhetők ezen a szinten és az oktatásirányítás számára jeleznek folyamatokat, változásokat. Ezek köre meghatározandó. Fontos szempont az adatfelvételek módszertani azonossága idősoros elemzések lehetővé tétele érdekében. Az informatikai tanulmányi rendszerekből (ETR, Neptun stb.) rendszeresen rögzített adatokból a relevánsak kiválasztása, belőlük mutatók (indikátorok) képzése. Országos lekérdezés ritkább időközökben.
6
6 Kreditmonitoring munkacsoport (2006) A kreditmonitoring kétféle funkciót töltsön be: egyrészt a kreditrendszer működésének megfelelőségét vizsgálja (a vonatkozó jogszabályokban meghatározott paraméterek mentén), másrészt a kreditrendszer működéséből eredő, az intézmény(rendszer) működését részben jellemző mutatók kialakításához adjon adatokat Tegye lehetővé az összehasonlítást a rendszer fejlődése, változása során - mutatói legyenek lekérdezhetők különböző időszakok után.
7
7 A leendő monitoring rendszer szerkezete A monitoring során különüljön el a helyzetfelmérésre alkalmas rész és az elégedettségvizsgálati rész. Az előbbi legyen tényszerű, a nyilvántartási rendszerből kinyerhető objektív adatokra alapozva, míg az utóbbi elsősorban (kizárólag) a hallgatók szubjektív véleményét tükrözze.
8
8 Mutatórendszer: a vizsgálandó lényeges területek Kreditkiosztás a tantervekben (allokáció) Kreditgyűjtés (akkumuláció) Tantervi szabadság a tantervben (választhatóság biztosítása) Tantervi szabadság a valóságban (választhatóság megvalósulása) Rugalmasság a tantervben (előfeltételezések mértéke) Rugalmasság a valóságban (a tervezés és előrehaladás akadályai) Mobilitás - kreditátvitel Kreditrendszer és a tanulmányok értékelése Kidolgozás: hipotézisek mentén (feldolgozhatóság)
9
9 PÉLDA (1) Kreditkiosztás a tantervekben (allokáció) H1: a szakos tantervekben dominálnak a kis kreditértékű tárgyak M2-4a: Tantárgyak, kreditek és tantárgyi kontakt óraszámok szak, intézmény szerinti összevetése intézmény szerinti összevetése H2: a kredit a kontaktórához kötődik H3: a kreditérték átlagban alatta marad vagy túl közel van a kontaktórához (kredit/kontaktóra) H4: a kreditrendszerben a tantárgyak száma csökken, kontaktóraszáma nő M1a: A tanterv 1, illetve 2 kredittel ellátott tárgyainak aránya az összes tantárgy számához képest (szakonként, intézményenként) összes tantárgy számához képest (szakonként, intézményenként) M1b: A tanterv tárgyai kreditjeinek átlaga és szórása (módusz, medián, terjedelem, min., max.) (módusz, medián, terjedelem, min., max.)
10
10 PÉLDA (2) Kreditgyűjtés (akkumuláció) H5: a hallgatók tanulmányi ideje hosszabb a kkk-ekben meghatározott hivatalos képzési időnél M5a: Kredites túlfutók aránya az adott évben abszolutóriumot szerzők között M5b: 10%-nál nagyobb mértékben "elcsúszók" aránya a félévhez képest (szemeszter x 30 kredit) M5c: Elcsúszás mintatanterv ajánlásaihoz képest (hány kreditnél kellene tartani a mintatantervben) - félévente az eltérés-átlag vizsgálata (%) M5d: Az abszolutóriumszerzés évében diplomát nem szerzők aránya H6: a kreditrendszer rövidítési lehetőségét kihasználók aránya csekély H7: a hallgatók a várható munkaterhelési következményekre nem gondolva veszik fel a tárgyakat H8: A hallgatók kihasználják a 10%-os többletkreditfelvételi lehetőséget
11
11 PÉLDA (3) Mobilitás - kreditátvitel H14: a máshonnan befogadott kreditek száma nő H15: az intézményen belüli mozgást elősegíti a kreditrendszer M15a: azonos intézmény más karáról, ill. szakáról befogadott kredit/összes teljesített kredit M15b: a kreditbeszámítás mértéke újabb diploma esetén, párhuzamos képzés esetén – life-long learning M15c: aktív félévként beszámított külföldi ösztöndíjas félévek száma/összes külföldi ösztöndíjas félévek száma H16: megvalósul az alacsonyabb képzési szintekről, más szakterületen végzett tanulmányokból hozott kreditek beszámítása
12
12 A mutatók (indikátorok) leírása Mutató megnevezése: Mit mér a mutató? Tantárgyi / Szakos használhatóság Intézményi / Országos használhatóság Longitudinális használhatóság Milyen hipotézis (jogszabályi előírás) ellenőrzésére alkalmas a mutató? Mely alapadatok szükségesek a mutató képzéséhez? Az alapadatok definiálása: A mutató képzésének módja (képlete, statisztikai terjedelme): A mutató értelmezése: [értékirány, optimális érték [ha van], mely értéknél/értéktartománynál mit jelez] A mutató elhelyezése: (intézményi vagy országos VIR-be) Az alapadatok begyűjtésének módja: Az alapadatok begyűjtésének ideje és gyakorisága: Alapadatok beszerzésének, értelmezésének nehézsége
13
13 Elégedettség vizsgálat és a kreditrendszerről szóló hallgatói visszajelzések Egységes elektronikus kérdőívsor lekérdezése az intézményi számítógépes tanulmányi rendszeren (ETR/Neptun) keresztül. Előnyei: nagyobb kitöltési arány biztosítható, a válaszokon kívül a számítógépes tanulmányi rendszer tanulmányi adataiból is lehet hozzácsatolni az adatbázishoz (természetesen az adatvédelmi szabályok betartásával), egy hallgató csak egyszer töltheti ki.
14
14 Szemeszterenkénti kitöltés. Első alkalom: 2007. február. Kitöltési arány növelése: beharangozás, figyelemfelkeltés, intézményi/országos vezetői támogatottság (hivatalosság), ajándék sorsolása.
15
15 A kérdések típusai: igényre kérdezők (szükségesnek, fontosnak ítéli-e a hallgató) a kitöltést végző személyes tapasztalatain alapulók (előfordult-e vele, találkozott-e vele, problémát okozott-e, segítette-e, stb.) általános, illetve ellenőrző jellegűek. A kérdések logikája az objektív mutatók által megjelölt területeket követi
16
16 PÉLDA K1: Mennyire fontos számodra....? Osztályozz 1-től 5-ig!
17
17 PÉLDA T5. Mennyire tart vagy tartott vissza személyesen Téged attól, hogy áthallgass, az hogy......? Ismét osztályozz 1-től 5-ig! T5. Mennyire tart vagy tartott vissza személyesen Téged attól, hogy áthallgass, az hogy......? Ismét osztályozz 1-től 5-ig!
18
18 A működtetés jövője A mutatórendszer egy sajátos modulként beépül az elektronikus tanulmányi nyilvántartási rendszerekbe. A súlypont a szubjektív vizsgálatról fokozatosan áttolódik az objektív adatok elemzésére. Az elemzések eredményeit az egyedi intézmények minőségbiztosítási célokra használják fel. Az irányító hatóság országos áttekintéssel rendelkezik és oktatáspolitikai célokra tudja használni az eredményeket.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.