Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKristóf Hajdu Megváltozta több, mint 10 éve
2
Képzésfejlesztés vs válság menedzselés „A munka alapú társadalom társadalompolitikai kihívásai” Iskolaszövetség Szakmai Konferenciája Budapest, 2013. november 12. Budai István PhD
3
Kiinduló szempontok Kiket, mire (MIT tanítsuk helyett inkább a MIT tanuljanak, azaz a képzés tartalmi elemei), hogyan? És ezek bizonyos összefüggései. Kiket, mire (MIT tanítsuk helyett inkább a MIT tanuljanak, azaz a képzés tartalmi elemei), hogyan? És ezek bizonyos összefüggései. Etalon: szociális munka BA, és viszonya más képzési formációkhoz. Etalon: szociális munka BA, és viszonya más képzési formációkhoz. De: nincs „tuti” megoldás, recept. De: nincs „tuti” megoldás, recept.
4
Normál „üzemmenetben” – permanens képzésfejlesztés Normál „üzemmenetben” – permanens képzésfejlesztés tantervtanterv metodikai kultúra stb.metodikai kultúra stb. Kihívások időszakában, kritikus helyzetekben – válságkezelés, szakmaiság (belső igényesség) Kihívások időszakában, kritikus helyzetekben – válságkezelés, szakmaiság (belső igényesség) a képzés felelőssége a jövőérta képzés felelőssége a jövőért a szakmához való viszony: mandátum, hivatás-identitás (sokfélesége?, törékenysége)a szakmához való viszony: mandátum, hivatás-identitás (sokfélesége?, törékenysége) sokféle összefüggés-rendszerbensokféle összefüggés-rendszerben lehet-e, legyen-e a képzés zászlóshajó?lehet-e, legyen-e a képzés zászlóshajó?
5
Iskolák a „Kerék alatt” (H. Hesse) Az akadémiai szféra – elméleti közösség elismerése, befogadása, egyfajta megmaradási elv. Az akadémiai szféra – elméleti közösség elismerése, befogadása, egyfajta megmaradási elv. Szolgáltatásokkal való együttműködés vs a gyakorlat feletti hatalom megszerzése. Szolgáltatásokkal való együttműködés vs a gyakorlat feletti hatalom megszerzése. Bűnbakká kiáltás kezelése. Bűnbakká kiáltás kezelése.
6
Jóléti állam lebontásával… Piaci logika: klienseket közelebb a munka világához, egyúttal fogyasztóvá és a szolgáltatás középpontjába Piaci logika: klienseket közelebb a munka világához, egyúttal fogyasztóvá és a szolgáltatás középpontjába hatékonysághatékonyság menedzsment szemlélet előnyei, hátrányai.menedzsment szemlélet előnyei, hátrányai. Bőven elegendő a gyakorlati információk egyfajta szintjét nyújtani? Van egy érdek, miszerint a szociális munkás kellően irányítható legyen, ill. kevésbé önálló gondolkodású és ne nagyon befolyásolják az elméletek… (Dominelli). Bőven elegendő a gyakorlati információk egyfajta szintjét nyújtani? Van egy érdek, miszerint a szociális munkás kellően irányítható legyen, ill. kevésbé önálló gondolkodású és ne nagyon befolyásolják az elméletek… (Dominelli). A szolgáltatások laikusoknak történő túlzott kiszerződésével a szakma „könnyű professzióvá válhat”. A szolgáltatások laikusoknak történő túlzott kiszerződésével a szakma „könnyű professzióvá válhat”.
8
A „mit tanuljon?” dimenziói 1. Alapképzés mibenléte, funkciója: a szakmai szocializáció kiemelkedő (de korlátos) szakaszaa szakmai szocializáció kiemelkedő (de korlátos) szakasza holnapra és hosszabb távra egyaránt felkészítholnapra és hosszabb távra egyaránt felkészít általános szakmai tudás széles rendszerének alakítása.általános szakmai tudás széles rendszerének alakítása. 2. Milyen jellegű és milyen arányú tudás? Lexikális ismeretek vs megközelítések, nézőpontok, keretek, viszonyok, ok-okozat összefüggések, szellemiség, szemlélet: praktikus – mestertől megtanult, kísérletező, intuitívpraktikus – mestertől megtanult, kísérletező, intuitív racionális – tudományosracionális – tudományos technikusi – betanítotttechnikusi – betanított reflektív – innovatív, kreatív stb. tudás.reflektív – innovatív, kreatív stb. tudás.
9
A „mit tanuljon?” dimenziói 3. Ismeretek + kompetenciák (mire képes?) nyitottság és befogadás az újra, a változásokra és a társadalmi változtatásokranyitottság és befogadás az újra, a változásokra és a társadalmi változtatásokra diszkusszió, vita, érvelés, gondolkodásdiszkusszió, vita, érvelés, gondolkodás tanácsadás, egyezkedés, közvetítés (média és infokommunikációs eszközök), képviselet kultúrájatanácsadás, egyezkedés, közvetítés (média és infokommunikációs eszközök), képviselet kultúrája lényeglátás-realizmus (Bibó)lényeglátás-realizmus (Bibó) partneri együttműködés különböző formáibanpartneri együttműködés különböző formáiban szervezői – menedzseri szerepek.szervezői – menedzseri szerepek. Kompetencia-rendszer kialakítása induktív-deduktív módon.
11
A „mit tanuljon?” dimenziói 4. Kikkel van interakcióban a szociális munkás? A szolgáltatásainak igénybe vevők = underclass: kirekesztettek, megbüntetettek A szolgáltatásainak igénybe vevők = underclass: kirekesztettek, megbüntetettek „…immorálisnak tűnik támogatásuk, mert erkölcsi vétség a kudarcuk…” (TGM), vö: morális, vagy a fenntartói („társadalmi béke”) szellemiségű szm! „…immorálisnak tűnik támogatásuk, mert erkölcsi vétség a kudarcuk…” (TGM), vö: morális, vagy a fenntartói („társadalmi béke”) szellemiségű szm! a „társadalmi ellenszél”-ben(lel) dolgozás: középosztály félelmeihez köthető előítéletek, agresszió, gyűlölet, erőszak, rasszizmus a „társadalmi ellenszél”-ben(lel) dolgozás: középosztály félelmeihez köthető előítéletek, agresszió, gyűlölet, erőszak, rasszizmus laikusokkal, önkéntesekkel együttdolgozás laikusokkal, önkéntesekkel együttdolgozás más szakmák képviselőivel való együttdolgozás. más szakmák képviselőivel való együttdolgozás.
12
A „mit tanuljon?” dimenziói 5. Szakmai értékszemlélet alapozása hagyományos szm értelmezések: egyén- környezet viszonyrendszere, személyes kompetencia fejlesztés + társadalmi integráció hagyományos szm értelmezések: egyén- környezet viszonyrendszere, személyes kompetencia fejlesztés + társadalmi integráció modern szm értelmezés új elemei: társadalmi változások elősegítése, emberek felhatalmazása, szociális igazságosság, azaz befogadás, integráció, emberi méltóság, emberjogi szakma. modern szm értelmezés új elemei: társadalmi változások elősegítése, emberek felhatalmazása, szociális igazságosság, azaz befogadás, integráció, emberi méltóság, emberjogi szakma. szakmai önszerveződés, kiállni tudás. szakmai önszerveződés, kiállni tudás.
13
A „mit tanuljon?” dimenziói 6. Nemzetközi paradigmák, modellek beemelése reflektív-konstruktív szm – kapcsolat- és partner központúság, probléma és -kezelés értelmezés reflektív-konstruktív szm – kapcsolat- és partner központúság, probléma és -kezelés értelmezés kompenzatórikus és erősségekre (kockázatok-védő tényezők) építő szm kompenzatórikus és erősségekre (kockázatok-védő tényezők) építő szm emancipatórikus - anti-oppresszív szm – empowerment: érdekérvényesítő képesség megtanulásának megtanítása, közvélemény formálás, társadalmi igazságtalanság ellen. emancipatórikus - anti-oppresszív szm – empowerment: érdekérvényesítő képesség megtanulásának megtanítása, közvélemény formálás, társadalmi igazságtalanság ellen.
14
Képzési keretek, formák Szm megrendel tartalmakat a társtudományoktól: mit, mennyit (a képviselők együtt fejlesszenek!). Szm megrendel tartalmakat a társtudományoktól: mit, mennyit (a képviselők együtt fejlesszenek!). Interdiszciplináris tantárgyak – Schwehrpunkt-ok, pl: bántalmazás, szm romákkal, hajléktalanokkal. Interdiszciplináris tantárgyak – Schwehrpunkt-ok, pl: bántalmazás, szm romákkal, hajléktalanokkal. PBL-alapú, komplex, interprofesszionális projektek – elmélet – kutatás – gyakorlat – képzés egysége, jó dinamikát a szolgáltatások és a képzések között. PBL-alapú, komplex, interprofesszionális projektek – elmélet – kutatás – gyakorlat – képzés egysége, jó dinamikát a szolgáltatások és a képzések között. közösségi munka hangsúlyok: helyi közösség a szociális problémák demokratikus kezelésében – Dialóg Egyesület (Avas). közösségi munka hangsúlyok: helyi közösség a szociális problémák demokratikus kezelésében – Dialóg Egyesület (Avas). társadalom alakító szerepet vállaló projektek: részvétel, felelősségvállalás – A Város Mindenkié, Új Szemlélet. társadalom alakító szerepet vállaló projektek: részvétel, felelősségvállalás – A Város Mindenkié, Új Szemlélet.
15
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.