Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Rövidtávú memória Munkamemória
2
Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás
Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk otthonról Számolás
3
Rövidtávú és munkamemória
Rövidtávú memória A környezetből beérkező információk ideiglenes tárololója Munkamemória rövidtávú memória egy komponense Mentális műveletek elvégzéséhez szükséges információk tára Az információ érkezhet a környezetből vagy a hosszútávú memóriából
4
0,2-0,3 mp 20-30 mp
5
Kérdések Miért felejtünk? Mennyi információt tudunk a RTM-ban tárolni?
Hogyan kódoljuk az információt a RTM-ban? Hogyam működik a munkamemória?
6
Az előhívás két módja Felidézés Felismerés
Felidézzük a bemutatott ingereket A RTM tartósságát és kapacitását méri Felismerés Adott itemekről kell eldönteni, hogy szerepeltek-e az előzőleg bemutatott ingerek között A RTM-ban tárolt információ előhívásának folyamatát méri
7
Felejtés
8
Felejtési ráta (Peter & Peterson 1959)
A kísérleti személyek hallanak három mássalhangzót, majd egy számot A számmal kezdve visszafelé kell számolniuk hármassával (hogy ne gyakorolhassák a mássalhangzókat) Amikor megjelenik egy fény, abba kell hagyni a számolást és fel kell idézni a mássalhangzókat K, B, S, 245 242, 239, 236, 233 … K, B, S
9
Eredmények
10
Elhalványulás vagy interferencia?
Interferencia: új információk taszítják ki a régieket Elhalványulás: az emléknyomok beavatkozás nélkül elhalványulnak
11
Elhalványulás vagy interferencia? Waugh & Norman 1965
16 számjegy: A kulcsszám elhangzása után annak előző előfordulása után következő tesztszámot kellett felidézni változók: A tesztszám és a kulcsszám közé eső interferáló számjegyek száma A számjegyek prezentációjának sebessége Kulcsszám Előző előfordulás Teszt item
12
Eredmények
13
Tehát mitől felejtünk? Kisebb részben az emléknyomok elhalványulása miatt Nagyobb részben az interferencia miatt Kiküszöbölhető az interferencia hatása?
14
A proaktív interferencia feloldása
Retroaktív interferencia: a felidézendő esemény után következő interferencia Proaktív interferencia: a felidézendő esemény előtt előforduló interferencia Romlik a teljesítmény, amikor egy előhívási feladatot több cikluson át kell teljesíteni a megelőző ciklusok interferálnak Ez a hatás csökken, ha a későbbi ciklusok más típusú információt használnak: pl. először számokat, aztán betűket kell előhívni
15
Wickens et al 1963 Waugh & Norman kísérlet változata Kontroll csoport
Négy cikluson keresztük azonos kítegóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket) Kísérleti csoport Három cikluson keresztül azonos kategóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket), majd a negyedik ciklusban más kategóriájú szavakat (pl. szerszámokat) Eredmények:
17
Változat Gunter, Clifford & Barry 1980
TV híreket kellett felidézni négy ciklusban: egyik csoport mindig ugyanabból a kategóriából, másik csoport kategóriát váltott a negyedik ciklusban sporthíreket Politikai híreket Eredmények megegyeztek Wickens et al eredményeivel
18
A varázslato 7-es szám (George Miller 1956)
RTM kapacitás
19
Számmemória feladat Fel kell idézni egy számsort a megfelelő sorrendben számterjedelem: a leghosszabb sorozat, amit fel tudunk idézni (általában 5-9) Demonstráció T M F J R L B H Q C N W Y P K V S B M G X R D L T J Z N Q K Y C
20
Társítás feladat (Miller)
Az ingerek valamilyen szenzoros skála mentén változnak (pl hangerő, fényerős, hangmagasság) Tanulás: Minden ingerhez címkét kell társítani A teszt: az ingerekhez tartozó címkéket kell felidézni eredmények: kb. 7 itemre emlékszünk
21
No 5 No 1 No 3 No 7 No 4 No 2 No 6
22
Vizuális memória terjedelem (Luck & Vogel 1997)
23
Chunking (Miller) A RTM-ban tárolt 7 item nem feltétlenül egyetlen betű vagy szám A betűk vagy számok csoportosítása segíti az emlékezést Demonstráció: C I W F B I H A M I B O FBI CIA IBM WHO
24
Sakktábla kísérletek (Chase & Simon 1973)
Feladat: a sakktáblán a bábuk állását kell felidézni (24 bábu), két kondicióban: Valódi jétékból vett állás A bábuk véletlenszerű elhelyezése Kísérleti személyek Tapasztalt sakkozók Kezdők
25
Vizuális chunking eredményeek
26
A gyakorlás szerepe
27
Hogyan kódolhatjuk az információt
Akusztikus (auditoros): hang alapú Vizuális: kép-alapú Szemantikus: jelentés-alapú
28
Akusztikus kód Az inger hangzása
Fontos a RTM-hoz,mert a verbális gyakorlás az információ megjegyzésének hatékony módja: Gyorsabban artikuláló személyeknek hosszabb a memória terjedelme Akusztikus interferencia: hasonló hangzású itemeket nehezebb hibátlanul felidézni: B V C T P
29
Szubvokalizáció olvasás közben
Szubvokalizáció: hangtalan „beszéd” olvasás közben Segíti a megértést és emlékezést de lelassítja az olvasást
30
Levy 1978 Feladat: mondatok olvasása közben hangosan kell számolni
A számolás megakadályozza a szubvokalizációt Vagy mondatok hallgatása közben kell hangosan számolni Teszt: A ksz-eknek mutatnak egy mondatot, és el kell dönteniük, hogy pontosan az a mondat szerepelt-e az olvasott/hallott mondatok között
31
Szöveg The hospital staff paged the busy doctor
Szöveg The hospital staff paged the busy doctor. The solemn physician distressed the anxious mother. The sobbing woman held the unconscious son. A speeding truck had crossed the mid-line. Teszt mondat The solemn physician distressed the anxious woman. The solemn mother distressed the anxious physician. The solemn doctor upset the anxious mother.
32
Eredmények A számlálás nem zavarja a hallgatást
De zavarja az olvasást: a ksz-ek pontatlanabbul emlékeztek az olvasott szövegre, amikor a szubvokalizáció nem volt lehetséges Az olvasott mondatok globális értelmének megjegyzése nem csökkent, csak a kisebb részletek, egyes szavak pontos megjegyzése.
33
Vizuális információ (Baddeley 1992)
Feladat: sakkállás felidézése Két féle disztraktor feladat: Hangos számolás(szubvokalizáció elnyomása) Gombnyomássorozat folytonos ismétlése (vizuális gyakorlás elnyomása)
34
Eredmények A számolás nem interferál
A vizuális gyakorlás elnyomása viszont rontja a teljesítményt
35
Munkamemória
36
Baddeley modellje ( )
37
Téri-vizuális vázlattömb
Fonológiai hurok: Fonológiai tár Gyakorló mechanizmus Téri-vizuális vázlattömb Vizuális tár Vizuális gyakorló mechanizmus Központi végrehajtó Információ integrálása chunking Figyelem irányítása Hogyan kommunikál a rendszer a hosszútávú memóriával:
38
Baddeley új modellje (2000)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.