Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIlona Szekeresné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Gyermek: Ki a gyerek? Tiszta lap, vagy csiszolatlan gyémánt?
Ajándék? Teher? Ki a gyerek? Tiszta lap, vagy csiszolatlan gyémánt? Gyermekközpontú-e a jól működő család? Miből fakad a szülői tekintély? Mitől engedelmes a gyerek? This could be a call out area. This could be a call out area. © Brouwer Pálhegyi Krisztina - priscilla.bibliai.com © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
2
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
Gyermek: Ajándék? Teher? Ki a gyerek? Tiszta lap, vagy csiszolatlan gyémánt? Gyermekközpontú-e a jól működő család? Miből fakad a szülői tekintély? Mitől engedelmes a gyerek? This could be a call out area. This could be a call out area. Anyukám, aki öt gyereket szült és nevelt, sokszor hangoztatta: A gyerekeinkkel nem tehetünk csak úgy akármit, mert nem a tulajdonaink. Istentől kaptuk őket: kölcsön, megőrzésre… ajándékba. Ki a gyerek? Először nézzük meg, hogy látja őt Isten igéje... © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
3
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
1. Ki a gyerek? Bizony, az ÚR ajándéka a gyermek, az anyaméh gyümölcse jutalom. Mint a hős kezében a nyilak, olyanok a serdülő ifjak. Boldog az az ember, aki ilyenekkel tölti meg a tegzét… - Zsoltárok 127:3-5 This could be a call out area. This could be a call out area. Ki a gyerek? Bizony, az ÚR ajándéka a gyermek, az anyaméh gyümölcse jutalom. Mint a hős kezében a nyilak, olyanok a serdülő ifjak. Boldog az az ember, aki ilyenekkel tölti meg a tegzét… - Zsoltárok 127:3-5 A Biblia szerint a gyerek Isten ajándéka: áldás, gyümölcs, jutalom. „Boldog” az az ember = áldott. A gyermek Isten szándéka szerint áldás, nem csapás. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
4
Isten gyengéden bánik velünk
1. Ki a gyerek? Isten gyengéden bánik velünk • legeltet • karjára gyűjt • ölébe vesz • szelíden terelget A Biblia szerint az ember Isten szeretett báránykája. A bárány nem érdemli ki a pásztor gondoskodását. Isten féltő szeretettel, gyengéden bánik velünk, gyermekeivel Mint pásztor, úgy legelteti nyáját, karjára gyűjti a bárányokat, ölébe veszi őket, az anyajuhokat szelíden terelgeti. Ézsaiás 40:11 Mint pásztor, úgy legelteti nyáját, karjára gyűjti a bárányokat, ölébe veszi őket, az anyajuhokat szelíden terelgeti. - Ézsaiás 40:11 © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
5
Isten gyengéden bánik velünk • vigasztal, megnyugtat
1. Ki a gyerek? Isten gyengéden bánik velünk • legeltet • karjára gyűjt • ölébe vesz • szelíden terelget • biztonságba helyez • vigasztal, megnyugtat Te hoztál ki engem anyám méhéből, biztonságba helyeztél anyám emlőin. - Zsoltárok 22:10 A Biblia szerint Isten szeretett gyermekei vagyunk. A biblia Isten gondoskodását gyakran hasonlítja a szoptató anyához. Nyilvánvaló, hogy mint a bárány, a baba sem érdemli ki az anya szerető gondoskodását. Isten gyengéden bánik velünk, gyermekeivel Te hoztál ki engem anyám méhéből, biztonságba helyeztél anyám emlőin. - Zsoltárok 22:10 Ahogyan az anya vigasztalja fiát, úgy vigasztallak én titeket…! - Ézsaiás 66:13a Nevelési filozófiánkat is meghatározza, hogy milyennek látjuk a gyereket... Mint pásztor, úgy legelteti nyáját, karjára gyűjti a bárányokat, ölébe veszi őket, az anyajuhokat szelíden terelgeti. - Ézsaiás 40:11 Ahogyan az anya vigasztalja fiát, úgy vigasztallak én titeket… - Ézsaiás 66:13a © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
6
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
1. Ki a gyerek? Tekintélyelvű szülő: Csiszolatlan gyémánt: embert kell faragni belőle! Önérdekvezérelt lény: érdekeltté kell tenni jutalmazás-büntetés kondicionálás, idomítás A jutalmazó-büntető, TEKNTÉLYELVŰ SZÜLŐ szerint... A gyerek: csiszolatlan gyémánt. Embert kell faragni belőle. A jutalmazó-büntető szülő azt feltételezi a gyerekről, hogy önérdekvezérelt lény, és úgy működik, mint a patkány ∙Skinner∙ kísérleteiben: érdekeltté kell tenni. Jutalmazással és büntetéssel kell benne megerősíteni, hogy azt a viselkedést válassza, amit kívánatosnak tartunk, arról pedig letegyen, amit nem tartunk kívánatosnak. A jó gyerek = jó kutya! Mivel erősebb és okosabb vagyok, meg tudom oldani, hogy az érdekeimet sikeresen érvényesítem vele szemben (“az ő érdekében”), miközben annyira azért nem kell ügyelnem személyes határainak, emberi méltóságának tiszteletben tartására, hiszen ő csak gyerek. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
7
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
1. Ki a gyerek? Engedékeny szülő: A gyerek: tiszta lap. Bármivel teleírhatom; csak ne rontsam el! Tudja, mire van szüksége: segíteni kell a kibontakozását védeni kell a stressztől Az ENGEDÉKENY SZÜLŐ szerint... A gyerek ártatlan és tiszta. Tiszta lap. Az enyém, és bármivel teleírhatom (e látszólag szabad, toleráns szemléletben itt sérülnek a gyerek személyes határai). A gyerek az engedékeny szülő szerint azt is ösztönösen tudja, mi a jó neki, mire van szüksége; nem az a dolgom, hogy megváltoztassam és ráerőltessek dolgokat, hanem, hogy segítsem a kibontakozását. A gyerek: érzékeny facsemete: meg kell védenem a hótól, fagytól; legjobb, ha behozom a szobába… és akkor olyan fa lesz belőle, amelyben gyönyörködhetek. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
8
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
1. Ki a gyerek? Gyengéd és következetes szülő: A gyerek: Kapcsolatra teremtett, fejlődésben lévő ember. Szüksége van: bizalmas kapcsolatra, teljes elfogadásra, ésszerű korlátokra. A Gyengéd és Következetes szülő A gyereket nem tiszta lapnak tekinti (mint az engedékeny szülő), és nem csiszolatlan gyémántnak – vásott kölyöknek (mint a tekintélyelvű szülő). A gyerek fejlődésben lévő ember, akinek Bizalmas kapcsolatra, Feltétel nélküli szeretetre (teljes elfogadásra), Átgondolt korlátokra egyaránt szüksége van (és aki bizalmas kapcsolatban büntetés nélkül is tanul). A szülő biztonságot nyújtó vezető, aki felelős a gyerek testi, érzelmi és intellektuális fejlődéséért, erkölcsi vezetéséért. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
9
2. A gyerek helyea családban
Tekintélyelvű szülő: A gyerek helye: a hierarchia alján. 2. Hol a gyerek helye a családban? A TEKNTÉLYELVŰ SZÜLŐ... ...üzenete a gyereknek: azt csinálod, amit mondok, mert különben… (A férj így bánik a feleséggel, a feleség a gyerekkel, a gyerek a nála kisebb gyerekekkel, a kicsi gyerek meg a kutyával.) A gyerek helye: a hierarchia alján van. Egy fokkal a kutya fölött. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
10
2. A gyerek helye a családban
Tekintélyelvű szülő: A gyerek helye: a hierarchia alján. A gyerek élménye: A szüleim azt csinálnak velem, amit akarnak. Egyszer úgyis megnövök, és akkor majd én uralkodom. A TEKNTÉLYELVŰ, hierarchikus, szülő-központú családban... ... a gyerek élménye: a szüleim tulajdona vagyok; azt csinálnak velem, amit jónak látnak (kiszolgáltatott). Engedelmességgel tartozom nekik. - Akin uralkodtak, az előbb-utóbb uralkodni próbál másokon; világában valaki vagy uralkodik, vagy rajta uralkodnak. - Ha erős személyiség, ő is uralkodni fog másokon; ha gyönge, áldozat lesz (akin uralkodnak) – csak alá-fölérendelt kapcsolatot ismer. - A sebezhetőség, védtelenség, kiszolgáltatottság érzéseire haraggal és erő-demonstrációval reagál; - Renddel és rendszerrel védekezik a további érzelmi sérülések ellen. Megszokom, vagy meg kell szöknöm... Egyszer úgyis megnövök, és akkor majd én uralkodom... ... Nézzük a másik végletet: © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
11
2. A gyerek helye a családban
Engedékeny szülő: A gyerek helye: a figyelem középpontjában. Az ENGEDÉKENY, gyermekközpontú családban... ... a gyerek helye a figyelem középpontjában, a fontossági sorrend csúcsán: a piedesztálon, a játékokból épített torony tetején van. A szülő a gyerekéért van. A tekintélystruktúra biztosította rend helyett tárgyalás, egyezkedés, győzködés, könyörgés és (sokszor kíméletlen) érzelmi manipuláció folyik. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
12
2. A gyerek helye a családban
Engedékeny szülő: A gyerek helye: a figyelem középpontjában. A gyerek élménye: - korlát és biztonság nélkül - bizonytalan és szorong A gyerekközpontú, engedékeny családban... ...a gyerek élménye: szüleim megvalósult álma vagyok Tartozom nekik az álmaikkal. - bizonytalanság, szorongás. Légüres térben, korlát és biztonság nélkül nem élvezi a magaslati levegőt. Úgy érzi, hogy a szülő nem törődik vele eléggé, nem szereti eléggé, azért nincsenek korlátok. A korlátok nélkül felnövő gyerek egyre bizonytalanabbul érzi magát – a biztonságérzethez, a biztonságos kötődés és a kellő önbizalom kialakulásához nemcsak a szabad tér, hanem a jól érzékelhető korlátok megléte is fontos. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
13
2. A gyerek helye a családban
Bizalmas kapcsolatra épülő család: Nem szülő, nem gyerek, hanem Istenközpontú. A gyerek helye: a szülő ölében a saját életében A Bizalmas kapcsolatra épülő család... ...nem szülő-, nem gyerek-, hanem Isten-központú (ahol a kincsünk, ott a szívünk – Lk 12:34). A gyerek helye: előbb a szülő ölében, később pedig a saját életében van. A szülők nem egymásnak alárendelt viszonyban, hanem egységben (∙echad∙) vannak egymással; nem egymástól, nem is a gyerekeiktől, hanem Istentől függnek. A családi viszonyokra így nem az egymáson való uralkodás, nem is egymás kihasználása, hanem az együttműködés, és egymás különbözőségének (különböző érettségi fokának is) megértő, elfogadó tisztelete jellemző. Az együttélés normáit Jézus parancsa határozza meg: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és a nagy parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd embertársadat, mint magadat. - Máté 22:37-39 © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
14
2. A gyerek helye a családban
Bizalmas kapcsolatra épülő család: A gyerek élménye: Istené vagyok felelősség, szeretet, szabadság meghitt kapcsolat, bizalom önbizalom pozitív elvárások Bizalmas kapcsolatra épülő családban... ...a gyerek élménye: Istené vagyok, nem a szüleim tulajdona; felelősséggel, szeretettel és tisztelettel bánnak velem. Nem tartozom se engedelmességgel, se az álmaikkal. Szabad vagyok: szabadságom korlátja Isten iránti szeretetem és mások szabadsága. Ismerem és szeretem a szüleimet, kezdem megismerni Istent, tisztában vagyok az irányadó mértékkel és a rám vonatkozó korlátokkal. Szabad akaratom van: dönthetek, és vállalom döntéseim következményeit is. A családban megismertem az egymástől való függés, a meghitt kapcsolat és a bizalom élményét. Önbizalommal és szívesen kötök új kapcsolatokat, észreveszem, ha valaki sérti a határaimat, és tudok nemet is mondani. Szeretnék felnőni és kipróbálni magam az életben. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
15
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
Egy magányos hölgy elment az állatkereskedésbe, hogy beszélő papagájt vegyen magának. Az eladó mutatott neki egyet: három nyelven beszél! A hölgy boldogan vitte haza a madarat és a kalitkát. De a papagáj egész nap nem szólalt meg. Másnap visszament az üzletbe: − A beszélő papagáj meg se szólal! – panaszkodik az aggódó hölgy. − Vegyen neki egy tükröt. Az talán segít! – mondja az eladó. A papagáj belenéz a tükörbe, de továbbra se szólal meg. A hölgy másnap visszamegy a boltba. − Vegyen neki létrát. Az talán segít! – mondja az eladó. A papagáj fellépeget a létrán, belenéz a tükörbe, de továbbra se szólal meg. Hölgy: vissza a boltba. − Vegyen neki hintát. Attól biztos megszólal! – mondja az eladó. − Ha most se szólal meg, visszahozom!- Méltatlankodik a magányos hölgy. A papagáj fellépeget a létrán, belenéz a tükörbe, és hintázik egyet. Végre kimondja az első mondatot... Majd holtan fordul le a hintáról. Pár nappal később az eladó összefut a hölggyel és megkérdezi, megszólalt-e a papagáj. Ó, igen – feleli a hölgy – a hinta jó ötlet volt. Azt kérdezte: madáreleséget nem árulnak? De sajnos azonnal meg is halt. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
16
3. A nevelés stílusa Tekintélyelvű nevelés Sok szabály, fegyelem
Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Tekintélyelvű nevelés Sok szabály, fegyelem Kevés kapcsolat Hatalmi harc Azt csinálod, amit mondok, mert különben... Hogy nevel a TEKNTÉLYELVŰ SZÜLŐ? Túlhangsúlyozza a fegyelmezést és a szabályokat. Kontroll alatt akarja tartani a gyereket. Kondicionál, idomít: jutalmaz, hogy megerősítse, amit kívánatosnak tart, és büntet, hogy elvegye a gyerek kedvét a helytelen viselkedéstől. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
17
3. A nevelés stílusa Tekintélyelvű nevelés BÜNTETÉS
Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Tekintélyelvű nevelés BÜNTETÉS nem a lelkületre hat nem éri el az önszabályozás belső rétegeit nem a lelkiismeretre hat Hogy nevel a TEKNTÉLYELVŰ SZÜLŐ? A büntetés a valódi erkölcsi fejlődés útjába áll, és hosszú távon nem a jó szeretetét, hanem az önérdekvezéreltséget erősíti meg a gyerekben. Amikor a gyerek "rosszat csinál", ami kiderül és büntetést kap, az igazi kérdés az lesz a fejében: − Hogy kerülhetem el, hogy megint elkapjanak? Saját érdekeit próbálja érvényesíteni, nem azon gondolkodik, hogy miért nem kellett volna azt csinálni, amit csinált. Ezzel szemben a nevelés igazi célja az volna, hogy ne akarja legközelebb megtenni azt a dolgot, mert árt vele másoknak (és sokszor még saját magának is). A jutalmazás és a büntetés puszta kondícionálás, idomítás: nem éri el az önszabályozás belső rétegeit, nem hat a lelkiismeret hangjára. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
18
3. A nevelés stílusa Tekintélyelvű nevelés Sok szabály, fegyelem
Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Tekintélyelvű nevelés Sok szabály, fegyelem Kevés kapcsolat Hatalmi harc Ki az úr a háznál? Azt csinálod, amit mondok, mert különben... Hogy nevel a TEKNTÉLYELVŰ SZÜLŐ? - Túlhangsúlyozza a fegyelmezést és a szabályokat. - Irányítani akarja a gyerek viselkedését, de nem fejezi ki a szeretetét tettekkel és szavakkal. Jól működi a katonaságnál, nehéz vele élni a családban, ahol a tanulás feltétele a bizalmas kapcsolat. A szülői tekintélyre alapozott családban természetes a hatalmi harc: a gyerek lázad, küzd az autonómiájáért: a szülővel szemben jelöli ki saját határait. Íratlan szabály: Ha nem tudok uralkodni rajtad, te fogsz uralkodni rajtam – tehát mindent meg kell tennem, hogy megtartsam és erősítsem hatalmi pozíciómat. Üzenete a gyereknek: azt csinálod, amit mondok, mert különben… Pedig: A kicsi gyereknek nem arra van szüksége, hogy rendszeresen bizonygasd, “ki az úr a háznál” – ő csak tudni akarja, hogy te vagy az. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
19
Kapcsolatra épülő következetes nevelés
3. A nevelés stílusa Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Miben más a Kapcsolatra épülő következetes nevelés ? Miben más a Kapcsolatra Épülő Következetes nevelés? Ami most következik, lehet, hogy nem fog tetszeni. Olyan, mint egy nagy, rossz szagú vitamin, amit mégis le kellene nyelni. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
20
Kapcsolatra épülő következetes nevelés:
3. A nevelés stílusa Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Kapcsolatra épülő következetes nevelés: Minél jobban támaszkodsz szülői tekintélyedre, annál kisebb hatással vagy a gyereked lelkületére. Ami most következik, lehet, hogy nem fog tetszeni. Olyan, mint egy nagy, rossz szagú vitamin, amit mégis le kellene nyelni. Minél jobban támaszkodsz szülői tekintélyedre, annál kisebb hatással vagy a gyereked lelkületletére. Amit a történelem a hatalomról tanít, ugyanazt tanítja a pszichológia a bizalomról. Akin uralkodnak, uralkodni akar. Akinek kevés a hatalma, hatalomra tör. Aki más áldozatává válik, maga is hajlamossá válhat áldozattá tenni másokat. Akivel erőszakoskodtak, maga is erőszakkal léphet fel másokkal szemben. Akit bántottak, bántani akar. Akinek visszaéltek a bizalmával, az nem bízik, de alkalomadtán visszaélhet mások bizalmával. És aki bízhatott, mert megértésre és megnyugvásra talált, az másoknak is előlegezi a bizalmat, és sokkal ritkábban fog más bizalmával visszaélni. Szerettei nála is megértésre és megnyugvásra találnak. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
21
3. A nevelés stílusa Engedékeny nevelés Mindent meg akar adni
Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Engedékeny nevelés Mindent meg akar adni Mindent megenged Barát, nem szülő Kerüli az ütközést Korlátok hiányoznak Hogy nevel az ENGEDÉKENY SZÜLŐ? A mai generáció túlreagál szülei tekintélyelvűségére. Hiányzott a bizalmas kapcsolat: - Félreértelmezi a szeretetet: mindent meg akar adni a gyereknek, és mindent megenged neki. Nem korlátozza a gyerek viselkedését. Kerül minden öszeütközést a gyerekkel. - Hiányoznak a határozott és következetes korlátok – a gyereknek nehéz, hogy tisztelje a szüleit és bízzon bennük. A szülő a gyerek legjobb barátja akar lenni, nem az apukája, vagy az anyukája. A büntetés és a határok egyidejű elvetése viszont szabadjára engedi a káoszt. Az engedékeny szülő engedélyt kér a gyerektől, hogy nevelhesse őt. A gyerek tudja: nem neki való a vezető szerep. A gyereknek az esik jól, ha a szülő kézben tartja a dolgokat és vigyáz rá. A kezelhetetlen gyerekeibe belefáradt engedékeny szülő újra büntetni kezd: és beindul a hinta ide-oda. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
22
Kapcsolatra épülő következetes nevelés:
3. A nevelés stílusa Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Kapcsolatra épülő következetes nevelés: SZERETET és KORLÁTOK Miben más a Kapcsolatra Épülő Következetes nevelés? A bütetést elveti, de a határokat, korlátokat megerősíti. - Nehéz, mert nem láttunk jó mintát a saját szüleinktől. A minta: Jézus © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
23
Kapcsolatra épülő következetes nevelés:
3. A nevelés stílusa Nevelési stílusod attól függ, milyennek látod a gyereket, és milyennek látod Istent. Kapcsolatra épülő következetes nevelés: SZERETET és KORLÁTOK A minta: Jézus – életét adta a kereszten – a büntetést elintézte. Tanítványoz. Egyszerre fejez ki feltétel nélküli szeretetet és állít fel biztonságos korlátokat. Szeret és fegyelmez. A feltétel nélküli szeretetet nem lehet elveszíteni, és nem lehet kiérdemelni... Nem manipulatív! Nem használja jutalomnak és büntetésnek a szeretetet. (Nem sértődik meg, nem küld büntibe) Nem jutalmaz-büntet, hanem időt tölt, modellez, tanít és kijavít. “Szeretlek, pedig ismerlek... és azt teszem, ami jó neked, akkor is, ha kényelmetlen a számomra.” Így nevel minket Isten is: Erős a szeretete és erősek a korlátai is – a mi javunkat és védelmünket szolgálják. Nekünk is erre kellene törekednünk a gyerekeinkkel. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
24
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
Mi, szülők gyakran nem arra figyelünk, amire a tényleg szüksége van a gyerekeinknek. Minden tőlünk telhetőt igyekszünk nekik megadni, nevelési módszereket keresgélünk, előadásokra járunk, könyveket olvasunk, fejlesztjük őket, igyekszünk őket mindennel ellátni... Az iskolai osztályzatokon aggódunk, azon gondolkozunk, hogy zenét, vagy nyelveket tanuljon, és hogynem viselkedik elég illedelmesen. Közben nem a papagájunk, hanem a gyerekeinkkel való bizalmas kapcsolatunk hal éhen. Szeretnénk, ha jól éreznék magukat, amikor velünk vannak, és szeretnénk, hogy sikeresek és boldogok legyenek az életben. De az, hogy örömünk legyen bennük, igazából két dolgon múlik: 1) A velük való kapcsolatunk állapotán és minőségén. 2) Azon, hogy tudjuk-e, mit tehetünk a kapcsolatunkért. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
25
A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe!
4. Bizalmas kapcsolat A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe! Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés Jó hír. A kicsi gyerek szomjazik a szülővel való bizalmas kapcsolatra. Számára te vagy a világ közepe. Emlékszem, milyen nehéz volt, amikor kicsik voltak a gyerekeim, mert folyton láb alatt voltak. Alig tudtam lépni a konyhában, sőt, a fürdőszobában is nehéz volt pár percre egyedül maradnom, mert egy kis valaki mindig velem akart lenni. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
26
A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe!
4. Bizalmas kapcsolat A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe! Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés Gyerekek azt élvezik legjoban, ha a szüleikkel együtt lehetnek. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
27
A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe!
4. Bizalmas kapcsolat A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe! Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
28
Olyan akar lenni, mint te!
4. Bizalmas kapcsolat A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe! Olyan akar lenni, mint te! Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés Olyan akar lenni, mint te! © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
29
4. Bizalmas kapcsolat A kicsi gyerek számára te vagy a világ közepe!
Olyan akar lenni, mint te! Utánzással tanul: Azt „hallja meg”, amit LÁT! Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés A nevelés (példa Jézus és a tanítványai) modellezést és utánzást jelent. A tanítvány a mesterét másolja. Krisztus “példát hagyott rátok, hogy az ő nyomdokait kövessétek” (1Péter 2:21). A gyerekek utánzással tanulnak, függetlenül attól, hogy szülők vagy pedagógusok milyen tanítási vagy fegyelmezési módszereket vetnek be nevelésük során. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
30
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
Hiába mondja a szülő: “Azt csináld, amit mondok, ne azt, amit csinálok!” © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
31
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
A gyerek úgyis abból, és csakis abból tanul, amit lát. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
32
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
4. Bizalmas kapcsolat A bizalmas kapcsolat segítségével tudjuk gyerekeinket átvezetni a nehéz időszakokon. Tőled függ, hogy máshonnen vár választ, vagy téged kérdez. A bizalmas kapcsolat segítségével tudjuk a gyerekeket a nehéz időszakokon is átvezetni. Minden család életében vannak nehézségek: költözés, valakinek a halála (vagy egy kedvenc kisállat halála), anyagi gondok, válás... A dackorszak... Vagy a serdülőkor, amikor a gyerek teljes szabadságot akar, de még nincs meg hozzá a kellő érettsége. Mit szeretnél? ?. Tizenéves gyereked nélküled próbáljon eligazodni a felnőtté válás útján? A kortársai, a TV és az internet legyen a tanácsadója? Vagy… ?. Olyan kapcsolatot akarsz velük, hogy megkérdezik a véleményedet, és továbbra is hatással tudsz lenni rájuk? © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
33
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
4. Bizalmas kapcsolat Mitől lesz engedelmes a gyerekem? Mit csináljak? Van tuti módszer? A nevelés nem azon múlik, hogy mit csinálsz, vagy mit mondasz, hanem, hogy ki vagy! Legyél hiteles! Legyél ismerhető! Legyél utánozható! Legyél megbízható! A bizalmas kapcsolat közegében lesz engedelmes a gyereked! Ha kezded elveszíteni a türelmedet, mert nem gyakorlati nevelési tippeket, hanem szemléletet és iránytűt adok, akkor azt kell megértened: A gyermeknevelés fő kérdése nem az, hogy mit csinálok, hanem, hogy ki vagyok? A kicsi gyerek teljes bizalmat előlegez a szülőnek, és a szülő elérhetőségén és hitelességén (nem tökéletességén!) múlik, hogy gyermekének kezdeti bizalma megmarad és elmélyül-e, vagy megrendül és fokozatosan elhasználódik. A serdülő eldönti, hogy méltó vagy-e a bizalmára; követi, vagy elveti mindazt, amit eddig tanult. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
34
Engedelmesség = bizalom
4. Bizalmas kapcsolat Engedelmesség = bizalom Engedelmesség = bizalom Az engedelmesség fogalma a héber és a görög nyelvben is (a Biblia mindkét eredeti nyelvén) arra épül, hogy az, akinek valaki engedelmeskedik, előzőleg elnyerte a másik fél bizalmát. Az engedelmesség természetes és önkéntes válaszadás a bizalomra. Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
35
Engedetlenség = bizalmatlanság
4. Bizalmas kapcsolat Engedelmesség = bizalom Engedetlenség = bizalmatlanság Fordítva is igaz: az engedetlenség a bizalmatlanságra adott természetes emberi válasz. Az engedelmesség a bizalomból fakad, a bizalom pedig kapcsolatban jön létre és marad fenn. Megkövetelni, kikényszeríteni csak alkalmazkodást lehet, belülről fakadó engedelmességet nem. Az engedelmességet csak elnyerni lehet, ugyanúgy, mint a bizalmat. Méltóvá lehet rá válni. Az engedelmesség a bizalmat kifejező önkéntes válasz, ajándék. Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
36
Engedetlenség = bizalmatlanság Tizenévesek lázadása:
4. Bizalmas kapcsolat Engedelmesség = bizalom Engedetlenség = bizalmatlanság Tizenévesek lázadása: - bizalomvesztés; - képmutatás elleni lázadás. A tizenévesek lázadása és a képmutatás A tizenévesek lázadása (egyebek mellett) abból fakad, hogy képmutatást látnak a szüleikben – mást hallanak tőlük, mint amit az életükben látnak. A kisgyerekek is nagyon érzékenyek szüleik hitelességére, de a tizenévesek méginkább. A gyermek egészséges fejlődésével jár a szükséglet, hogy saját személyüket idővel el tudják különíteni a szülőétől, és kijelöljék saját határaikat: ez itt én vagyok, és nem te. De nem szükségszerű, hogy a szülővel szemben jelöljék ki, és a leválási folyamat viharos és fájdalmas szakítással történjen. Annyiszor látjuk, hogy azt gondoljuk, ez a normális kamasz viselkedés; de nem az. Nem romlottak velejéig a gyerekeink? Mit jelent, hogy az ember bűnös, el van választva Istentől, és a bűn zsoldja a halál? (Róma 3:23; 6:23) Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
37
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
Azzal kezdtük: ki a gyerek. Felmerül a kérdés: Bűnös-e a gyerek? BŰN = BIZALMATLANSÁG Isten iránt; HIT = BIZALOM; BŰN=Isten elleni lázadás (engedetlenség = bizalmatlanság): - Amikor mást szeretünk, mást tartunk mérvadónak, másban jobban BÍZUNK, mint ISTENBEN; Mindannyian a bűn vírusától fertőzötten születünk. Az eredendő bűn, a bűn vírusával megfertőzött emberi természet azt jelenti, hogy hajlamunk van a bűnre. De ez nem azt jelenti, hogy amint megszületünk, máris bűnöket kezdünk elkövetni. A saját bűneinkért vagyunk felelősek, nem az emberiség, vagy Ádám miatt vagyunk Istentől elszakadva - A döntés a miénk – SZABAD AKARAT, hogy eltávolodunk Istentől, vagy vele járunk - Ezt a döntést születésünktől kezdve gyakoroljuk; hamar lázadni kezdünk, azaz bűnösökké válunk. - Isten mindenkit hív magához, bizalmas kapcsolatra, születésünktől fogva. Nem kényszerít: SZABAD választásunk. Az, hogy a gyerekünk Istent szerető ember lesz-e, az ő szabad választása – amit ezért tehetünk, hogy Jézust képviseljük előtte, hogy tudjon bízni. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
38
4. Bizalmas kapcsolat A gyermek szívéhez hozzátartozik az ostobaság?
de a fenyítő bot kiűzi belőle.” - Példabeszédek 22:15 Helyesen: A gyermek szívében MEG VAN KÖTÖZVE az ostobaság. A gyermekkor idején (a kamaszkor előtt) az „ostobaság” még meg van kötözve. A gyermek szívéhez hozzátartozik az ostobaság? A gyermek szívéhez hozzátartozik az ostobaság, de a fenyítő bot kiűzi belőle. - Példabeszédek 22:15 E példabeszéd nem azt jelenti, hogy a gyerek szíve tele van ostobasággal, hanem pont az ellenkezőjét. Az ostobaság (a bölcs belátás ellentéte) az, amit az igazságban való nevelés megkötöz, erőtlenné tesz a gyermek szívében. A helyes fordítás ez volna: „a gyermek szívében meg van kötözve az ostobaság”. Az ostobaság (más magyar fordításokban bolondság vagy dőreség) héber fogalma csak felnőttekre vonatkozik. Ez az igevers arra utal, hogy a gyermekkor idején (a kamaszkor előtt) az ostobaság még meg van kötözve. De minek az ideje ez? A fenyítő boté? © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
39
4. Bizalmas kapcsolat Istennel
A fenyítő bot kiűzi belőle? „A gyermek szívében meg van kötözve az ostobaság, de a fenyítő bot kiűzi belőle.” - Példabeszédek 22:15 „fenyítő bot” = SEBET pásztorbot, a tekintély szimbóluma fenyítés = „érveljünk együtt” Ha Isten igazsága szerint érvelünk serdülő gyerekeinkkel, az Istenbe vetett bizalomra neveljük őket, és nem fogunk ostobákat nevelni. A fenyítő bot kiűzi belőle? A gyermek szívéhez hozzátartozik az ostobaság, de a fenyítő bot kiűzi belőle. - Példabeszédek 22:15 A “fenyítő bot” a ∙sebet∙ szó fordítása. Az ószövetségi időkben a sebet a király hatalmi jelvénye volt (mint nálunk a jogar). Kezdetben egyszerű pásztorbot volt (ez a sebet szó eredeti jelentése is), később bearanyozták és díszítették. A fenyítő bot használata nem azt jelentette, hogy bottal verték a gyerekeket! A tekintély szimbólumának használata az értelmes érvelést jelentette, és még ez az értelmes érvelés sem kicsi gyerekekkel zajott, hanem fiatalokkal. A fenyítés-ként fordított héber szó pontosan azt jelenti, hogy “érveljünk együtt”. Az igevers jelentése: Az Isten igazságában nevelkedett fiatal felnőve felismeri és elutasítja az ostobaságot. Ha tehát Isten igazsága szerint érvelünk serdülő gyerekeinkkel, akkor az Istennel való bizalmas kapcsolatra neveljük őket, és nem fogunk ostobákat nevelni. Visszatérve nézzük tovább: Ki a gyerek? © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
40
4. Bizalmas kapcsolat modellezés utánzás tanítványság Jézus példája:
A Bizalmas kapcsolat közegében történő tanítás = modellezés, utánzás, tanítványság A taníványi kapcsolat állandó biztonságot nyújt, nem szaggatja és csomózgatja a kötődés szálait. Gondolj Jézus kapcsolatára a tanítványokkal. A tanítványok követték (utánozták) a mestert, nem a mester követelte meg a követést (utánzást). A tisztelet sem követelmény; a tiszteletre nevelés is úgy zajlik, hogy olyan vagy, akit tisztelni lehet. A nevelés első lépése tehát, hogy először mi, szülők változzunk. Mi magunk legyünk olyan emberek, amilyennek a gyerekeinket szeretnénk látni. A gyerekek mindenképpen utánoznak – legalább addig, amíg abba a fejlődési szakaszba nem kerülnek, amikor eldöntik, hogy bölcs-e továbbra is ezen az úton járniuk. Biblikus nevelés = KÉK nevelés Kapcsolatra Épülő Következetes Nevelés © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
41
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
ÖSSZEFOGLALÁS Ha nem azt kaptad, amit tovább akarsz adni, legyél te az, aki megállítja a stafétabotot. Nem muszáj ugyanazt továbbadnod, amit kaptál. ÖSSZEFOGLALÁS - A korlátok hiánya is, és a büntetés is rongálja a kapcsolatot, szembeállítja a gyereket a szülővel. A gyereknek szüksége van rá, hogy bízhasson benned és tisztelhessen. A hiteles szülőt (aki azt teszi, amit mond) önként és örömmel tiszteli a gyerek; nem baj, ha ne tökéletes. - A bizalomra adott önkéntes válasz az enegedelmesség. A gyereknek szüksége van a szülővel való bizalmas kapcsolatra: Hogy biztonságosan tudjon kötődni a kapcsolataiban (ÉQ), és Hogy hallgasson rád (tudd tanítani, nevelni, fegyelmezni, értékeket átadni neki). A nevelés közege, alapja, a gyerek nevelhetőségének feltétele a szülővel való bizalmas kapcsolat. © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
42
ÖSSZEFOGLALÁS Milyennek látod a gyerekeidet? Áldás? Teher?
Nevelési filozófiád meghatározója: Milyennek látod a gyerekeidet? Különféle elképzelések és elvárások szűrőjén át látjuk a gyerekeinket. Szempontjainktól függ, milyennek ítéljük meg, amit látunk. Akkor fogunk velük jól bánni, ha tudatosan Isten szemével nézzük őket. Bizony, az ÚR ajándéka a gyermek, az anyaméh gyümölcse jutalom. Mint a hős kezében a nyilak, olyanok a serdülő ifjak. Boldog az az ember, aki ilyenekkel tölti meg a tegzét… - Zsoltárok 127:3-5 Ajándéknak tekinted a gyerekeidet? Hogy bánsz az ajándékkal? - Azt igyekszel észrevenni, amit ki kell benne javítanod? Azt gondolod, ez a szülői feladatod? - Vagy inkább olyan valakinek látod, akinek elveszíthetetlen szeretetre, megértésre, gondoskodásra, tanításra, egyértelmű korlátokra és azon belül szabad térre van szüksége? © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
43
© Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
ÖSSZEFOGLALÁS Te mi vagy a gyerekeid életében? Áldás? Teher? Jézus ölbevette és megáldotta a kisgyermekeket: Ekkor átölelte és kezét rájuk téve megáldotta őket. - Márk 10:16 Azt mondta róluk, hogy “ilyeneké az Isten országa” (Márk 10:14). Áldás vagy a gyerekeid számára? Jézust képviseled előttük? Feltétel nélkül szereted, teljesen elfogadod őket? Határozott korlátokkal véded őket? A neveléshez sok idő, fáradozás, lelkierő, kitartás, reménység és türelem kell. De az egyik legfontosabb munka az örökkévalóság szempontjából. És nem vagy egyedül. Van, akiben bízhatsz: Ha félek is, benned bízom! Istenben, akinek igéjét dicsérem, Istenben bízom, nem félek, ember mit árthat nekem?! - Zsoltárok 56:4-5 © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
44
Fegyelmezés szeretettel Következetes fegyelmezés
Mához 1 hétre: Fegyelmezés szeretettel - Mit jelent, és mit nem jelent a fegyelmezés? - Mi a szülő feladata? - Melyek a nevelés eszközei? Ha ne büntessem, mi a csudát csináljak? Következetes fegyelmezés a gyakorlatban Biblikus nevelés = KÉK nevelés priscilla.bibliai.com VÉGE © Brouwer Pálhegyi Krisztina priscilla.bibliai.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.