Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlfréd Gulyás Megváltozta több, mint 10 éve
1
„Közgyűjtemények az oktatásért” a hosszú távú együttműködés érdekében Emberi Erőforrások Minisztériuma Közgyűjteményi Főosztály Sörény Edina Budapest, 2013. május 13.
2
Tartalom Az oktatás és a kultúra kapcsolata Miért éppen most? A formális és nem formális tanulási alkalmak kapcsolata Nemzeti Emlékezet Program Gárdonyi év és olvasásprogram A Trefort program
3
Az oktatás és a kultúra TANULÁS Közoktatás Élethosszig tartó tanulás Felsőoktatás Kultúra támogatása Könyvtár Muzeális intézmény Levéltár Közművelődési intézmény Művészeti szervezetek
4
A formális és nem formális tanulási alkalmak kapcsolata társadalmi változások nyomán, a technológiai innováció, a környezettudatosság a hosszú távú fenntarthatóság felértékelődött és nélkülözhetetlenné vált az egész életen át tartó és az élet minden területére kiterjedő tanulás.
5
Nem formális és informális tanulás Mind a könyvtárak, mind a muzeális intézmények és a levéltárak számára kiemelt feladattá vált az élethosszig tartó tanulás elvárás- rendszerének történő megfelelés megújuló közgyűjteményi tartalmak és szolgáltatások megjelenítése, egyenlő esélyű hozzáférést biztosító virtuális terek, innovatív közösségi helyeket a tudás és minőségi információk gyors közvetítése, elmélyítése, hitelesítése, valamennyi kulcskompetencia fejlesztése Új tanulási módszerek, új tanulási formák: a diákok életkori sajátosságait és a tananyag kapcsolódási pontjait figyelembe vevő könyvtár- és múzeumpedagógiai foglalkozási formák, az egész napos iskola megvalósításában partner
6
Nemzeti Emlékezet Program A Nemzeti Emlékezet Programról szóló 1684/2012. (XII. 29.) Korm. határozat a 2013- as évet Gárdonyi Géza Emlékévvé nyilvánította egy olvasás- népszerűsítési program kidolgozása /EMMI/
7
Gárdonyi Emlékév és az olvasásprogram 2013-ban ünnepeljük Gárdonyi Géza születésének 150. évfordulóját: 100 millió Ft /NKA/ a Petőfi Irodalmi Múzeum, a Dobó István Vármúzeum és az agárdi Gárdonyi Emlékház Bródy Sándor Megyei Könyvtár rendezvénysorozata, új olvasásnépszerűsítő program Cél:segítse az irodalmi alkotások befogadását fiatalok, szülők és pedagógusok számára
8
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a Magyar Olvasástársaság tervezett közös projektjei: Betűfaló program folytatása, Tanulmánykötet kiadása az olvasóvá nevelésről, Olvasó-társ program A Petőfi Irodalmi Múzeum projektjei:Kalandok a Jókai-kertben, Olvasásnépszerűsítő projektek a Mesemúzeumban, Háztól házig – A Magyar Irodalmi Emlékházak olvasás-népszerűsítő programjai, Könyves tábor
9
Országos olvasásnépszerűsítő kampány: KLIK és Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.
10
A Trefort program
11
Trefort program A közgyűjtemények oktatási célú használatának elősegítése érdekében az oktatási és kulturális terület között erősíteni kell a párbeszédet, fel kell térképezni az együttműködés már meglévő formáit és meg kell határozni a továbblépés lehetséges irányait. Javaslat: az együttműködés alappillérei (4K) kerettantervhez kapcsolódó módszertani ajánlás, képzés új irányai, kulturális tér-hódítás (konkrét beavatkozások) kommunikáció.
12
I. KERETTANTERVI AJÁNLÁSOK ÁTFOGÓ CÉLJAVASLATSZÜKSÉGES INTÉZKEDÉSEK Cél: Hosszú távon működésképes sé tenni az oktatási terület és kulturális terület együttműködés ét Módszertani ajánló a kerettantervhez és a pedagógiai programokhoz könyvtári ajánló múzeumi ajánló A könyvtári és a múzeumi terület módszertani ajánlójának első változatát az oktatási szakterület számára a kerettanterv véglegesítése előtt megküldtük. A módszertani ajánlások – aktualizálás után – rövid idő alatt véglegesíthetőek. Intézkedések: EMMI módszertani ajánlás elkészítése a kerettantervhez és a pedagógiai programokhoz az iskolai könyvtár és a könyvtári rendszer szolgáltatásainak összehangolása 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet módosítása
13
II. KULTURÁLIS INTÉZMÉNYEK TÉRHÓDÍTÁSA ÁTFOGÓ CÉLJAVASLATSZÜKSÉGES INTÉZKEDÉSEK Cél: A könyvtári, múzeumi és levéltári gyűjtemények és szolgáltatások oktatási célú használatának növelése. 1)Közgyűjteményi napok A kerettantervhez kapcsolódóan a könyvtárban, a muzeális intézményben és a levéltárban a pedagógiai programhoz kapcsolódva minden évben egy alkalommal kihelyezett iskolai tanórát tartsanak kulturális szakemberek közreműködésével és a gyűjtemény kreatív bemutatásával. A kerettantervhez kapcsolódóan a könyvtárban, a muzeális intézményben és a levéltárban dolgozó kulturális szakemberek az iskolában tartanak tanórákat a pedagógiai programhoz kapcsolódva évente egy alkalommal. Kedvezményes múzeumbérletek bevezetése. Az információkeresési módszerek elsajátítása rendhagyó program keretében könyvtári térben. 1)Felsőoktatás és kultúra A közgyűjteményi kutató helyszínek (könyvtári, múzeumi és levéltári gyűjtemények, adatbázisok, adattárak) használata, bevonása a felsőoktatási képzés keretében folytatott kutatáshoz és a tudományos tevékenységhez. A felsőoktatásban részt vevő hallgatók szabadidejének kulturált eltöltése és tanulási tereinek kibővítése. A múzeumok és könyvtárak biztosította óraadási lehetőség, csak ott elérhető tárgyi ismeretek, gyűjteményi kapacitás, helyszín, infrastruktúra bevonása a felsőoktatási tevékenységbe. Kedvezményes múzeumbérletek bevezetése. Kutatásmódszertan alapjainak elsajátítása könyvtári szakemberek segítségével.
14
1)Utazó kulturális programok, kiállítások, mobilis közgyűjteményi szakemberek A közgyűjteményi szakemberek közreműködésével önálló helyismereti és helytörténeti kiállítások létrehozása, közgyűjteményi programok szervezése, utazó kiállítások összeállítása. 1)Nemzeti értékeket gyűjtő közgyűjteményi intézmények bemutatása Pályázati források biztosítása a múzeumok és könyvtárak szorosan a kerettantervhez illeszkedő programjainak igénybe vételére. 1)„Országjáró” program Mintaprojekt kidolgozása Magyarország nemzeti értékeinek megismertetése érdekében 10 könyvtári, 10 múzeumi és 3 levéltári helyszínen. 1)Oktatást támogató digitális tanulási segédletek A kerettanterv műveltségi területihez kapcsolódó –közgyűjtemények gyűjteményéből létrehozott - digitális oktatási segédlet (adatbázis) kialakítása 1. ütem mintaprojektje: 10.000 db-os digitális gyűjtemény létrehozása közgyűjteményi szinten országos intézmények részvételével
15
III. KÉPZÉS ÉS TOVÁBBKÉPZÉS ÁTFOGÓ CÉLJAVASLATSZÜKSÉGES INTÉZKEDÉSEK Cél: A pedagógusok és kulturális szakemberek képzése közötti szinergiák és kapcsolódási pontok megteremtése Kulturális szakemberek és pedagógusok képzése és továbbképzése pedagógusok képzése továbbképzése A kulturális szakemberek és pedagógusok képzési és továbbképzési rendszerét felül kell vizsgálni, és törekedni kell már az alapképzés során arra, hogy az oktatási és közgyűjteményi terület között a szinergiákat megteremtsük (könyvtári órák módszertana, olvasás és szövegértés fejlesztő programok, szakmódszertanok bővítése, múzeumpedagógiai órák bevezetése stb).
16
IV. KOMMUNIKÁCIÓ ÁTFOGÓ CÉLJAVASLATSZÜKSÉGES INTÉZKEDÉSEK Cél: A programjavaslat népszerűsítése és disszeminációja Közös portál kialakítása Az oktatás és a kultúra kapcsolódásának elősegítése. Országos programadatbázis Olyan keresőfelület biztosítása a pedagógusok számára, amely a kerettantervi elvárásokhoz illeszkedő programokon túl az iskola pedagógiai programjához kapcsolódó, oktatást támogató digitális anyagokat, könyvtári adatbázisokat igénybe vehető közgyűjteményi szolgáltatásokat is tartalmaz. Nyílt napok Bemutató napok megszervezése a könyvtárakban, muzeális intézményekben és levéltárakban bemutató óra keretében. A bemutató órák tartalma a Portálon közzétételre kerül. Kapcsolatfelvétel a KLIK-kelAz iskolák minél közvetlenebb megszólítása. Iskolai és települési könyvtárak közös működtetésének fejlesztése.
17
Köszönöm a figyelmet! Sörény Edina edina.soreny@emmi.gov.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.