Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség 2009. november 11.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség 2009. november 11."— Előadás másolata:

1 A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség 2009. november 11.

2 Az előadás felépítése Nemzetközi és haza jogi háttér Nemzetközi és haza jogi háttér A nők és férfiak helyzete A nők és férfiak helyzete A Szociális és Munkaügyi Minisztérium A Szociális és Munkaügyi Minisztérium A munkahelyek szerepe A munkahelyek szerepe

3 Nemzetköziség - ENSZ Több évtizedre visszatekintő munka Több évtizedre visszatekintő munka „nő-központúság” → „gender- központúság” „nő-központúság” → „gender- központúság” Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv A nők elleni diszkrimináció valamennyi formájának felszámolásáról szóló egyezmény (CEDAW) A nők elleni diszkrimináció valamennyi formájának felszámolásáról szóló egyezmény (CEDAW)

4 A Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv 12 kritikus cselekvési terület kijelölése (szegénység, oktatás, egészség, erőszak, fegyveres konfliktusok, gazdaság, döntéshozatal, intézményesítés, emberi jogok, média, környezet, kiskorú lányok) 12 kritikus cselekvési terület kijelölése (szegénység, oktatás, egészség, erőszak, fegyveres konfliktusok, gazdaság, döntéshozatal, intézményesítés, emberi jogok, média, környezet, kiskorú lányok) Valamennyi kritikus területhez stratégiai célokat rendel, valamint az egyes szereplők cselekvési irányait is kijelöli Valamennyi kritikus területhez stratégiai célokat rendel, valamint az egyes szereplők cselekvési irányait is kijelöli

5 A CEDAW Egyezmény A nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló 1979. december 18- án, New Yorkban elfogadott ENSZ egyezmény A nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló 1979. december 18- án, New Yorkban elfogadott ENSZ egyezmény 25 kapcsolódó ajánlás 25 kapcsolódó ajánlás Periodikus országjelentések Periodikus országjelentések CEDAW Bizottság CEDAW Bizottság

6 Nemzetköziség - EU Kettős megközelítés Kettős megközelítés Gender mainstreaming (a nemek közötti egyenlőség elvének általános érvényesítése) Gender mainstreaming (a nemek közötti egyenlőség elvének általános érvényesítése) Célzott programok (kifejezetten gender témájú támogatási programok) Célzott programok (kifejezetten gender témájú támogatási programok) Elsődleges jog Elsődleges jog Alapszerződések (Római szerződés, Amszterdami Szerződés) Alapszerződések (Római szerződés, Amszterdami Szerződés) Másodlagos jog Másodlagos jog irányelvek irányelvek Esetjog Esetjog

7 Az utóbbi évek fejleményei Gender Equality Pact Gender Equality Pact Roadmap Roadmap 6 cselekvési terület 6 cselekvési terület gazdasági függetlenség gazdasági függetlenség szakmai, a magán- és a családi élet fokozottabb összehangolása szakmai, a magán- és a családi élet fokozottabb összehangolása döntéshozatal döntéshozatal a nemi bűncselekmények és az emberkereskedelem a nemi bűncselekmények és az emberkereskedelem nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolása nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolása nemek közötti egyenlőség előmozdítása az EU-n kívül nemek közötti egyenlőség előmozdítása az EU-n kívül

8 Oktatás Iskolarendszer minősége és elérhetősége A nők átlagos iskolai végzettsége magasabb a férfiakénál - elég-e ez önmagában? A nők átlagos iskolai végzettsége magasabb a férfiakénál - elég-e ez önmagában? Bizonyos szakterületek, így különösen a műszaki jellegűek még mindig „férfiasnak” számítanak, míg más szakmák – pl. tanítói, tanári – szinte teljesen feminizálódnak. Bizonyos szakterületek, így különösen a műszaki jellegűek még mindig „férfiasnak” számítanak, míg más szakmák – pl. tanítói, tanári – szinte teljesen feminizálódnak. A könnyebb elhelyezkedést és magasabb fizetést ígérő műszaki, informatikai szakokon a nőhallgatók aránya 18,7, illetve 12,3% volt 2006-ban. A könnyebb elhelyezkedést és magasabb fizetést ígérő műszaki, informatikai szakokon a nőhallgatók aránya 18,7, illetve 12,3% volt 2006-ban. Cél a versenyképes és foglalkoztatható női munkaerő biztosítása. Cél a versenyképes és foglalkoztatható női munkaerő biztosítása.

9 Foglalkoztatás Magyarország foglalkoztatási rátája a legalacsonyabbak közé tartozik az OECD országok között, ezen belül Európában. Magyarország foglalkoztatási rátája a legalacsonyabbak közé tartozik az OECD országok között, ezen belül Európában. A női inaktivitás szorosan összefügg a gyermekvállalással. A női inaktivitás szorosan összefügg a gyermekvállalással. Lehetőség a munkavállalásra a gyermek egy éves kora után, a gyes összegének megtartása mellett. Lehetőség a munkavállalásra a gyermek egy éves kora után, a gyes összegének megtartása mellett. Gyermekek napközbeni ellátása: bölcsőde, óvoda, családi napközi. Gyermekek napközbeni ellátása: bölcsőde, óvoda, családi napközi. A munka és magánélet összehangolása A munka és magánélet összehangolása

10 Foglalkoztatás II. A foglalkoztatási szegregáció A foglalkoztatási szegregáció Rugalmatlanná teszi a munkaerő-piacot. Rugalmatlanná teszi a munkaerő-piacot. Horizontális szegregáció: a foglalkoztatás szektoraiban és ágazataiban érzékelhető. Horizontális szegregáció: a foglalkoztatás szektoraiban és ágazataiban érzékelhető. Vertikális szegregáció: a nők és férfiak jelenléte a munkavállalás hierarchiájában. Vertikális szegregáció: a nők és férfiak jelenléte a munkavállalás hierarchiájában. Ez jellemzi a gazdasági és a politikai döntéshozatal magasabb szintjeit is. Ez jellemzi a gazdasági és a politikai döntéshozatal magasabb szintjeit is.

11 A politikai döntéshozatal A nők igen alulreprezentáltak. A nők igen alulreprezentáltak. A képviselők között a nők aránya évek óta 10% körül mozog, ami számukra egyértelműen kisebbségi helyzetet teremt. A képviselők között a nők aránya évek óta 10% körül mozog, ami számukra egyértelműen kisebbségi helyzetet teremt. A politikai színterén a nők alulreprezentáltsága szintén akadályozza a gender mainstreaming megvalósítását. A politikai színterén a nők alulreprezentáltsága szintén akadályozza a gender mainstreaming megvalósítását.

12 Szociális és Munkaügyi Minisztérium Szociális és Munkaügyi Minisztérium Esélyegyenlőségi Szakállamtitkársága Roma Integrációs Főosztály Roma Integrációs Főosztály Fogyatékosügyi és Rehabilitációs Főosztály Fogyatékosügyi és Rehabilitációs Főosztály Esélyegyenlőségi Főosztály Esélyegyenlőségi Főosztály Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Osztály Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Osztály Programiroda Programiroda Gyermek és Ifjúsági Osztály Gyermek és Ifjúsági Osztály Idősügyi Titkárság Idősügyi Titkárság

13 A munkahelyek szerepe Munka és magánélet összehangolása Munka és magánélet összehangolása Rugalmas munkaszervezés Rugalmas munkaszervezés Belső előmeneteli rendszer Belső előmeneteli rendszer Megfelelő bérpolitika Megfelelő bérpolitika Gyermekek napközbeni ellátása Gyermekek napközbeni ellátása Képzés, továbbképzés Képzés, továbbképzés A munkába való visszatérés elősegítése A munkába való visszatérés elősegítése

14 Köszönöm a figyelmet! Dr. Makár Orsolya Szociális és Munkaügyi Minisztérium Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Osztály


Letölteni ppt "A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség 2009. november 11."

Hasonló előadás


Google Hirdetések