Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElek Bodnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Előzetes ajánlások a pedagógus témában 2011. május 27-28.
2
1. A pedagógusképzés jelenlegi rendszerében, szerkezetében lényeges változásokat csak alapos, tényeken alapuló, a közoktatási rendszer igényeit, fejlesztési elképzeléseit figyelembe vevő, majd a szakma egészével lefolytatott társadalmi egyeztetés után szabad végrehajtani.
3
2.A kétciklusú képzési rendszerben az előnyök megtartása mellett a nyilvánvalóvá vált hibák (alap- és mesterszakok közötti összhang hiánya, az alapszakok túlzottan elméleti irányultsága, a másfél szakosság nem kívánt következményei, az első ciklus végén a továbbhaladók felesleges idővesztesége, stb.) kijavításához mihamarabb hozzá kell kezdeni.
4
3.Egységes, magas színvonalú képzésben kell részesíteni minden tanárt, függetlenül attól, hogy milyen iskolatípusban és az ország melyik településén fog majd dolgozni. A sajátos intézményi igényekhez igazodó kompetenciákat továbbképzések keretében kell kialakítani.
5
4.Minden pedagógus számára biztosítani kell az egyaránt magas színvonalú elméleti és gyakorlati, szaktudományos és mesterségbeli képzést.
6
5. A képzőintézmények szakjainak akkreditációját a pontosan meghatározott képzési és kimeneti követelményekhez igazodóan kell elvégezni. Folyamatosan biztosítani kell a képzők szaktudományos és pedagógiai fejlődését.
7
6. Bővíteni szükséges az óvodapedagógusok, a tanítók és a pedagógiai szakmai és szakszolgáltatási intézmények pedagógusai számára a mesterszinthez és a doktori fokozathoz eljuttató képzésben való részvétel lehetőségeit. Az óvodapedagógusi, tanítói és a pedagógiai intézetek,szakszolgálatok dolgozói a mesterszint, doktori fokozat megszerzése után érhessék el a pedagógus pályamodell legfelsőbb fokozatait.
8
7. Az alapképzés, a bevezető szakasz és a folyamatos szakmai fejlődés további szakaszainak összhangja érdekében a pedagógusképzés és a továbbképzés struktúráit, tartalmait össze kell hangolni.
9
8. A pályamodell bevezetésére minél hamarabb sort kell keríteni. Az életpályán történő előrehaladásnak szilárd kritériumokon és megbízható értékelési rendszeren kell alapulnia. A pályamodell keretében a pedagógus-értékelésnek és a szakmai továbbfejődésnek szerves egységben kell megvalósulnia.
10
9. A pedagógusok munkakörülményeinek (a munkahely stabilitás, bérezés, a munkahelyi légkör) javítását feltétlenül szükségesnek tartjuk.
11
10. A pedagógus életpálya fokozatai közötti előrejutást a pedagógus-továbbképzés változatos formái (tantestületen belüli tudásmegosztás, együttműködés, mentorálás, projektmunkák is) segítsék, ugyanakkor a továbbképzési tartalmak és formák igazodjanak a közoktatási intézmény igényeihez. Formái között kapjanak helyett folyamatos, hosszabb idejű, mentori támogatású képzések.
12
11. Fejleszteni szükséges a pedagógus- továbbképzési programok felhasználói értékelését, és az eredmények visszacsatolásának formáit be kell építeni a szabályozásba.
13
12. A pályamodellben a kutató tanári fokozat elérése érdekében megfontolásra ajánljuk a pedagógia doktora fokozat létrehozását és a megszerzés feltételeinek kialakítását.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.