Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szocializáció és személyiségfejlődés
Somogyi Mónika
2
Vizsgaidőpontok Május :00 Június 6. 12:00 Június :00
3
6. alkalom Iskolai szocializáció Erkölcsi szocializáció
4
Iskolai szocializáció
5
A befolyásoló forrásai
Kényszerítő, büntető erő Jutalmazó erő Legitim erő Vonatkoztatási, referens erő Szakértő erő - Kényszerítő erő (büntetés) - Jutalmazó erő (jutalmazás) - Legitim erő (a diák kötelessége az engedelmesség, a tanár joga a befolyásolás) - Vonatkoztatási erő (a diák azonosul a tanárral) - Szakértő erő (a tanár szakértőként való elfogadása)
6
A hatékony tanár A csupán hidegen jutalmazó és büntető tanárnak behódolnak diákjai, a vonzó szerepben tetszelgő tanárral azonosulnak, míg a szavahihető tanár értékeit interiorizálják diákjai.
7
Tanári vezetési stílusok
Kurt Lewin ( ) Demokratikus Autokratikus Laissez-faire
8
Vajon hogyan érzik magukat a gyerekek?
9
Mely szülői nevelői attitűdöknek feleltethetőek meg a fent említett vezetési stílusok?
10
Erkölcsi szocializáció
11
Erkölcsi alapfogalmak
Erkölcsi szabályok: az igazságosság és mások jólétének elvein alapuló társas előírások (minden társadalomban) Társadalmi konvenciók: egyes társadalmakra jellemző szabályok (nemi szerepek, iskolai szabályok) Csoportnormák (kiscsoportok) Személyes szabályok (egyének alkotta)
12
Nucci, 1981 Iskoláskortól ezeket megkülönböztetik, s a súlyosságuk ítéletében az erkölcsiek a legkomolyabban veendők.
13
Erkölcsi szocializáció elméletei
Sigmund Freud, 1900 Jean Piaget, 1969 Lawrence Kohlberg, 1976 Carol Gilligan, 1977
15
Sigmund Freud Az erkölcs képviselője a személyiségben a felettes-én (superego). Az Ödipusz-konfliktus megoldásaként bekövetkező azonosulással jön létre.
16
Piaget vizsgálatai - 1 Módszer: klinikai interjú
Tárgy: vétség megítélése Ki követett el nagyobb bűnt, aki egy csészét tört el szándékosan (hisztiből), vagy aki véletlenül 20-at?
17
Piaget vizsgálatai - 2 Módszer: videofilm megtekintése
Tárgy: az igazságosságról alkotott fogalom „Egy kisfiú egyedül van otthon a csecsemő kistestvérével. Megeteti, kitakarítja a lakást, majd hazajön az édesanya és minden látható ok nélkül megbünteti.”
18
Piaget vizsgálatai - 3 Módszer: megfigyelés
Tárgy: a társas szabályokról alkotott fogalom
19
Piaget elmélete 1 A kognitív fejlődés a fizikai és a társas világ megismerésére is hatással van. A szülők kevésbé befolyásolják az erkölcsi szocializációt, mint a kognitív fejlődés. 2-4 évtől: párhuzamos játék önkényes, egocentrikus szabályok
20
Piaget elmélete 2 5-7 évtől:
kötelezően követendő szabályok (abszolút erkölcs, korlátok moralitása) erkölcsi realizmus: a fizikai és erkölcsi törvények keveréke következményetika heteronóm erkölcs
21
Piaget elmélete 3 10-11 évtől
társas konvencióra megváltoztatható szabályok autonóm erkölcs szándéketika később az erkölcs ideologikus értelmezése
22
Piaget értékelése Még korábban képesek a gyerekek különbséget tenni a társas konvenciók és az erkölcsi előírások között. 7 évesek szerint: ha nem volna szabályellenes a hazugság, a lopás, a verekedés, az önzőség, akkor is rossz volna.
23
Lawrence Kohlberg elmélete 1
I. szint: prekonvencionális erkölcs 1. szakasz: Büntetésorientáció 2. szakasz: Jutalomorientáció/instrumentális erkölcs/csereelv
24
Kohlberg elmélete 2 II. szint: konvencionális erkölcs 3. szakasz:
Jógyerek-orientáció/kölcsönös személyközi elvárások, viszonyok és személyközi igazodás 4. szakasz: Tekintélyorientáció/társadalmi rendszer és lelkiismeret/rend és fegyelem
25
Kohlberg elmélete 3 III. szint: posztkonvencionális erkölcs
5. szakasz: Társadalmiszerződés-orientáció/hasznosság és egyéni jogok 6. Szakasz: Etikaielv-orientáció Vizsgálatok: Heinz-dilemma
26
Kohlberg értékelése Nem egyértelműen bizonyítható a szakaszok egymásutánisága Nem egyértelműen megfeleltethetők a piaget-i kognitív fejlődéselméletnek Valóságos viselkedéssel korrelál-e? Szexista, férfiközpontú
27
Gilligan elmélete Nemi különbségek vannak az erkölcsi irányultságban: a nők a morális dilemmákban inkább az önzetlenséget, és önfeláldozást részesítik előnyben, szemben a férfiakkal, akik a jogokhoz és szabályokhoz ragaszkodnak.
28
Kötelező irodalom N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest, 2004. 2. és 4. fejezet
29
Ajánlott irodalom Cole et al Fejlődéslélektan 9. Fejezet, Osiris Kiadó
30
Vizsgaidőpontok Május :00 Június 6. 12:00 Június :00
31
Szorgalmi feladat Max. 1 oldalas elektronikus formátumú esszé a lényegi fogalmakra, gondolatokra szorítkozva. Cím: A kötődés kialakulásának jelentősége a személyiség fejlődésében. Végső határidő: április 6. Javítási határidő: április 20.
32
Köszönöm a figyelmet! http://coospace.etr.elte.hu
Fogadó óra: Kazy 207. csütörtök 13:00-14:30
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.