Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A fejlesztő értékelés
2
Az értékelés Lehet: Helyzetfeltáró diagnosztikus Segítő formatív
Lezáró szummatív Frontális osztálymunka Minősítő ugyanolyan cél Fejlesztő ugyanolyan tartalom azonos időtartam azonos ütem Osztályozás ≠ értékeléssel Osztályozásnak a tanárok mennyiségi értelmezését nevezzük a tanulók teljesítményéről, melyet számokkal vagy szimbólumokkal fejez ki.
3
Az osztályozás Az osztályozásnak több előnye van:
– könnyen kezelhető, dokumentálható – áttekinthető, egyszerű és egyértelmű visszajelzést nyújt – rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, – az egyénre irányul, személyes, – lehetővé teszi a teljesítmények összemérését – nagy tradíciója van. Alkalmazása azonban hátrányokat is magába foglal: – nem árnyalt, nem kifejező – beskatulyázó – szubjektív – sokszor igazságtalan, lehetőséget ad a hatalommal való visszaélésre – szorongást, félelmet vált ki a tanulókból.
4
Az értékelés eltérő szempontú megközelítései
A kompetitív (vetélkedő, egymás hatását korlátozó) szempontú értékelés a versengés meghatározó, cél a tanulók közötti különbségtétel, az értékelési technikák rangsorolnak, kategorizálnak, a mérés a megoldás idő, a sorrend szempontjából kipróbált, ellenőrzött feladatokkal történik az értékelő feltételezi a tanulói erőfeszítést, a teljesítménykülönbségeket a képességek különbségéből eredőnek tekintik, így a rangsort képességrangsorként is értelmezik.
5
A nem kompetitív szempontú értékelés
az értékelés fő célja a tanulói erőfeszítés jutalmazása, az egyéni elbírálása, a bátorítás az értékelés egyéni, kommentáló, nem hoznak létre rangsorokat, kategóriákat, a visszajelzés a további tanulást elősegítő jellegű, az eredmények különbségét az érdeklődés és a motiváció különbségeire, nem a képességek eltérésének elvére vezetik vissza.
6
A kooperatív szempontú értékelés
az értékelés fő célja az értelmes tanulás ösztönzése, a diákok elé kitűzött célokat értékelik, bevonja a tanulókat az elérendő, a számukra elérhető eredményekhez vezető eljárásokba, a tanulók részt vesznek/vehetnek az értékelésben, a képességeket szorosan összekapcsolják az adott kurzus minősítésével, a feladatok nehézségével, a tanulók motivációjával.
7
A fejlesztő értékelés támogatja:
A tanulási képessé fejlesztését A kapcsolatok alakulását Kompetencia élmények megélését Az autonómia kialakulását A fejlesztő értékelés akadályai lehetnek: Fejlesztő értékelés minősítő jellegű vizsga Nincs egymáshoz viszonyítási alap (más gyerekhez) A pedagógus számára hosszadalmasabb és fáradtságosabb munka Osztályozás, mint esetleges fegyelmezési eszköz nincs
8
A fejlesztő értékelés elemei:
Az interakciót és az értékelési eszközök használatát ösztönző kultúra kialakítása az osztályteremben. Tanulási célok meghatározása, és az e célok elérése felé való egyéni haladás nyomon követése. Változatos tanítási módszerek alkalmazása a tanulók eltérő igényeinek kielégítése érdekében. Változatos módszerek alkalmazása a diákok tanulásának értékelése során A tanulói teljesítményről adott visszajelzés és a felismert igényekhez való alkalmazkodás a tanításban A tanulók aktív részvétele a tanulási folyamatban
9
A fejlesztő értékelés alkalmazásának elvei
A tanuló maga végzi (önértékelés) Ne legyen hibakereső Ne befolyásolja kedvezőtlenül a minősítő értékelést Nem maga az értékelés, hanem a tevékenység fejleszt
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.