Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlajos Jónás Megváltozta több, mint 10 éve
1
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Előadó: Horváth Judit
2
Rosenthal és Jakobson 1968 Pozitív Pygmalion effektus Negatív Pygmalion effektus
3
Az ellenőrzés—értékelés módszerei, lehetőségei a nevelés folyamatában
Módszer: tudományos értelemben valamilyen eredményhez elvezető tervszerű eljárás. formál alakít ösztönöz gátol
4
Nevelési tényezők: a felnőtt tekintélyi személyek, a feladatok és
kortársi interakciók
5
Nevelési eljárás: a nevelési módszer konkrét alkalmazása.
6
Nevelési eszköz: minden olyan tényező, amely valamilyen módon hat, formál, alakít a célszerűen alkalmazott módszer megvalósításában. közösség szervezet Intézmény rendezvény tevékenység tárgyi elemek Nevelési fogás a nevelési módszer illetve eszköz alkalmazásának a módját jelenti.
7
Nevelési módszerek csoportosítása: (Bábosik István)
1. közvetlen (direkt) nevelési módszerek szokásformálás módszerei: követelés módszerei gyakoroltatás módszerei segítségadás módszerei ellenőrzés módszerei ösztönzés módszerei
8
magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei:
az elbeszélés módszere modellértékű személyek bemutatása műalkotások bemutatása személyes példaadás a meggyőzés formálás közvetlen módszerei: előadás, magyarázat, beszélgetés a tanulók önálló elemző munkája
9
2. közvetett (indirekt) nevelési módszerek funkcionális rendszere
hatásszervező funkciók alapján személyiségfejlesztő funkciók alapján
10
A konkrét nevelési módszer és eszköz kiválasztásának szempontjai:
nemzetközi egyezmények, egy-egy ország törvényei a nevelés társadalmilag meghatározott céljai a nevelő munka konkrét feladata és tartalma a nevelő személye
11
Alapvető nevelési módszerek
1. Követelés: kötelező célokat és feladatokat állít a tanulók elé, meghatározott cselekvés, tevékenység végrehajtására késztet. parancs tiltás kérés
12
A hatékony követelés legyen:
nyílt világos egyértelmű logikus teljesíthető határozott
13
3. Gyakorlás: a sokszor ismétlődő cselekvés folyamata.
2. Meggyőzés: mások tudatának és magatartásának értelmi és érzelmi úton történő befolyásolása. 3. Gyakorlás: a sokszor ismétlődő cselekvés folyamata. 4. Példaadás: A követendő cselekvési normáknak, erkölcsi állásfoglalásnak a tanulók elé tárása szemléletes módon, konkrét emberi cselekedetekben. A példa hatásának feltételei: a példaképben valósuljon meg az elvek és a gyakorlat összhangja a példakép legyen képes érzelmileg is megragadni a követőt a tanulóban legyenek meg a szükségletek az átvehető tulajdonságok kialakítására.
14
5. Jutalmazás és büntetés
Jutalmazás: a helyes magatartás és cselekedet elismerő értékelése. A büntetés: a helytelen cselekedet elítélése, hogy távol tartsa a gyermeket az elítélt cselekedet megismétlésétől. csak akkor büntethet a nevelő, ha a gyermek tudja, miért kap büntetést a büntetést minél ritkábban és csak a legvégső esetben alkalmazzuk a büntetés legyen mindig arányban az elkövetett vétekkel a vétek elkövetése bizonyított legyen a büntetés legyen mérsékelt és fokozatos a nevelőtestület egysége elvek alapján alkalmazza a büntetést
15
6. Ellenőrzés és értékelés: az ellenőrzés a nevelési folyamatban a feladatok rendszeres, hibátlan, színvonalas teljesítésének biztosítását szolgáló módszer.
16
Az ellenőrzés és értékelés helye a pedagógiai folyamatban
17
Az értékelés típusai, értékelési funkciók
1. Diagnosztikus értékelés 2. Fejlesztő értékelés Szóbeli fejlesztő értékelés az egyén értékeli önmagát a csoport tagjai értékelik az egyént a csoport értékeli önmagát a csoport tagjait értékelik más csoportok a csoportot értékelik más csoportok a csoport tagjait értékeli a pedagógus a csoportot értékeli a pedagógus az osztályt értékeli a pedagógus
18
Írásbeli fejlesztő értékelés Pontozás
a pontszámok a tanulási tevékenység részleteit is mutassák meg fel kell tüntetni az elérhető és az elért pontszámot is. a pontozás nem váltható át osztályzatra a pontozás elsősorban önellenőrzés és önértékelés alapján történjen a csoporton belül el kell helyezni az egyén teljesítményét is. a csoport teljesítményeket viszont el kell helyezni az osztály egészének teljesítménysorában.
19
3. Lezáró összegző értékelés
A lezáró-összegző értékelés módjai: pontozásos szöveges A lezáró-összegző értékelés irányultsága szempontjából: tanulóknak és csoportnak szóló szülőknek és tanulóknak szóló A lezáró és összegző értékelés összetevői: ellenőrzés-diagnosztizálás lezárás, összegzés-értékelés jutalmazás
20
Ellenőrzés- diagnosztizálás:
Célja: az egész tanulási szakaszra érvényes differenciált egyéni elvárási szinteket mennyire sajátították el a tanulók. Módjai: Elsősorban a feladatlapokban megjelenő tudást lehet vele mérni.
21
A pedagógiai értékelés funkciója, fajtái, lehetőségei
adatgyűjtés azok értelmezése, magyarázata vagyis interpretálása Interpretálás követelményei: objektivitás érvényesség megbízhatóság
22
Az iskolai írásbeli beszámoltatások formái, rendje, korlátai, a tanulók tudásának értékelésében betöltött szerepe, súlya.
23
A visszajelzés szintjei:
a tanulóra irányul pedagógus felé irányul a pedagógiai célokat és követelményeket vetjük össze
25
Az osztályozás mint numerikus értékelés a nevelő szuverén joga!
26
A nevelő és a nevelt kapcsolata az ellenőrzés és az értékelés folyamatában
szubjektív összetevők: az egyén személyiségének értékei objektív összetevők: társadalmi ranglétrán elfoglalt hely A személyiség értékei: értékrendszer, felkészültség, emberi kapcsolatok, szerepek, attitűdök, oktatási-nevelési eredmények, ítéletek.
27
Adelson tanár-diák interakció alapján való csoportosítása
28
Pedagógus szerepek: a társadalom képviselője bíró forrás játékvezető
detektív az identitás tárgya szorongáscsökkentő én támogató szülő helyettes facilitátor
29
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.