Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaViktor Papp Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen
A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN DOLGOZÓ DAJKÁK V. TALÁLKOZÓJA 2010. november 5. A dajka szakmai kompetenciája a gyermek érzelmi nevelése és a szocializáció biztosítása területén Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen
3
Ez én vagyok… Előadás előtt Előadás után
4
Egy mosoly az égből!
5
Baráti kéz
6
Az előadás tartalma Tevékenység, elvárás, feladatkör
Az érzelmi nevelés és a szocializáció értelmezése Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása
7
A dajka, mint az óvodapedagógus segítőtársa, a gyermekek gondozója
közvetlen segítői szerepkör testi- lelki- szociális gondoskodás a csoportban zajló történések, folyamatok résztvevője
8
Szerepváltás a dajkai munkában
szakképzettség nevelőpartneri rang együttműködés a nevelésben szakmai kompetenciák és határaik (tevékenységi körök) tisztázása kapcsolattartás kiépítése
10
Elvárások (társadalmi, pedagógiai, partneri)
törvényi változások értékmegőrzés- értékteremtés új hangsúlyok, fogalmak, tartalmak integráció, inkluzív pedagógia kompetencia fejlesztés
11
Továbblépés lehetőségei
személyiségük fejlesztése, ismeretek bővítése szociális kapcsolatok kialakítása kooperáció fejlesztése kommunikációs kultúra alakítása
12
A szakmai kompetencia fejlesztése
a nevelésért vállalt felelősségérzet a döntésképesség az emocionális érzékenység az intellektuális ismertek, képességek, jártasságok, készségek
13
A dajka kompetens szerepkört tölt be
az óvoda óvó-védő funkciójának teljesítése során saját szak-és önképzésében megszerzett ismeret-és tudásanyagának a gyakorlati munkájába való beépítésében munkakapcsolatainak kiépítésében, ápolásában saját élményű tapasztalatainak átadásában saját elfogadó, befogadó attitűdjének kiépítésében lelki egészségének védelmében
14
A dajka segítő szerepkört tölt be
az óvoda alap-és kiegészítő feladatainak teljesítésében az óvoda nevelő – személyiségfejlesztő funkciójának betöltése során az óvoda által kitűzött minőségcélok elérésében a gyermekek hátránykompenzálásának folyamatában a gyermekek egyéni bánásmódot igénylő feladatellátása során a szülőkkel való együttműködés továbblépésében
15
Tendenciák a környezeti kihívások a „minden nem biztos” korában élünk
ökológiai változások társadalmi –kulturális sokrétűség
16
Érvek az érzelmi nevelés szükségességéről
érzelmi intelligencia érzelmek nyelve a művészet Engedjétek játszani a gyermekeket!
17
Az óvodáskori érzelem fejlődésének jellemzői
a gyermek észlelését, gondolkodását áthatják az érzelmek sokszínűvé válnak az érzelmek jellemző a változékonyság, a szélsőségesség
18
Érzelmi nevelés – szocializáció az Alapprogram tükrében
a családi –óvodai környezet ösztönző hatása az érzelmek dominanciája érzelemformáló személyi kapcsolatok jelentősége, meghatározó szerepe
19
Személyiség központúság
Kifejezi, hogy ismerjük a gyermeket a maga testi – lelki – szellemi változásaiban Optimalizált környezeti ingermintázat Biológiai alapok Pedagógiai tudatosság Alkalmazott módszerek Szeretet kommunikáció
20
Érzelmi nevelés és szocializáció
erkölcsi –szociális érzelmek esztétikai érzelmek intellektuális érzelmek közösségi nevelés, társas kapcsolatok a keresztény közösség fontossága a felebaráti szeretet megtapasztalásában
21
Hangsúlyok a szeretet és kötődés képességének fejlesztése
a mások iránti tisztelet, megbecsülés érzésének fejlesztése az élménybefogadás képességének fejlesztése a érzelmek kifejező képességének fejlesztése az ösztönök és érzelem irányításának fejlesztése az érzelmi zavarok tompítása, leépítése
22
Módszer, eszköz, szervezeti keret
az érzelmi biztonság megteremtése az érzelmi alapigények biztosítása a valláserkölcs normáihoz igazodó pozitív tapasztalatok, élmények megerősítése kooperációs képesség fejlesztése kommunikációs képesség fejlesztése
23
Módszer, eszköz, szervezeti keret
a beszoktatás, közös programok a szülőkkel a társas kapcsolatok fejlesztése, erősítése az óvodában a gyermekek motiválása, cselekvésre késztetése az óvodában elforduló jellegzetes nevelési hibák, a gyermek érzelmi életének zavarai, okai konfliktuskezelés az óvodában, konfliktuskezelési technikák
24
Akkor lehet sikeres az érzelmi nevelés és a szocializáció ha…
otthonos körülmények vannak a csoportszobában. lehetőségek vannak a közös élmények, tapasztalatok szerzésére. az egyéni és a közösségi tulajdonságokat formáljuk. az óvoda felnőtt közösségének modellnyújtása példaértékű. a gyermek – család megismerése a fejlesztés alapja (kapcsolatfelvétel, a gyermek befogadása gondosan megtörténik). az egyéni szükségletekhez igazodik az összehangolt fejlesztés. csoportszervezési formák, fejlesztő módszerek, eszközök célirányosak.
26
A befogadó kompetens dajka személyisége
gyermekközpontú (elfogadó, segítő, támogató) hiteles (emberi-szakmai) empatikus, önfeláldozó
27
A dajka kommunikációs mintája
beszéddel kapcsolatos kívánalmak metakommunikációval kapcsolatos kívánalmak
28
Üzenet „ A gyermek minden érzelmi hatásra rendkívül fogékony, harmóniát kíván, azt, hogy minden felnőtt énjének legjobb részét fordítsa felé. „ /Szabó Magda/
29
Ajándék „Képzeld el, hogy az élet egy játék, amiben öt labdával zsonglőrködsz. A labdák neve: munka, család, egészség, barátok és tisztesség. Mindegyiküket a levegőben tartod. Ám egy nap megérted, hogy a munka gumilabda. Ha leejted, felugrik. A többi – a család, az egészség, a barátok és a tisztesség – üvegből van. Ha az egyik lepottyan, megmásíthatatlanul megkarcolódik, megreped vagy akár ezernyi darabra is törhet. Csak akkor kezdheted megteremteni az egyensúlyt az életedben, ha valóban megérted az öt labda leckéjét.” /James Patterson/
30
Köszönöm megtisztelő figyelmét!
Szásziné Sustyák Anna 30/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.