Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Bognárné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Mentális tényezők A teljesítmény összefügg: Teljesítmény és személyiség viszonylatában: az értelmi képességekkel és az intelligenciával (Eltérések mutathatóak ki az oktathatóságban, hiszen azonos feltételek mellett különböző szinteket érnek el a tanulók.)
2
A tanulók közötti különbségek figyelembevétele
Miért fontos ez? (adaptív pedagógia: korrigáló és kompenzáló) intelligencia, kreativitás, kognitív stílus, tanulási stílus általános intellektuális képességek szerepe a tanulásban: 1905 Binet-Simon Stern intelligenciahányadosa 1939: Wechsler Spearman: G és S faktor az intelligencia eredete (?)
3
Specifikus képességek
Thurstone: észlelési képesség. emlékezés, számolás, téri viszonyok megragadása, nyelvi megértés, beszédkészség, következtetés Gardner 1983: nyelvi, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, testi-mozgási, zenei, interperszonális, intraperszonális intelligencia Sternberg 1986: ismeretszerzési komponens, teljesítmény komponens, metakomponens alkalmazkodás, szelektálás, alakítás megküzdés fontossága gátló tulajdonságok: motiváció hiánya, belső kontroll hiánya, kitartás hiánya, halogatás, kudarctól való félelem, felelősség áthárítása, dependencia, önsajnálat, szélsőséges önbizalom
4
Kreativitás folyamat: produktum: kreatív képességek:
jellemző tulajdonságok:
5
a kreatív potenciál kioldását segítő tényezők
A bátorító felnőtt: kivár, önállóságot hangsúlyoz, aktívan figyel, elérhető, elfogadja a döntést, nyitott kérdéseket használ, a tévedésben a tanulást látja A szorongást keltő felnőtt: figyelmetlen, erőszakos, helytelenítő, vallat, kritikus, pesszimista, nem ad visszajelzést
6
Kognitív stílus mezőfüggés – mezőfüggetlenség
kognitív komplexitás – kognitív szimplicitás reflektivitás – impulzivitás átfogó kategorizálás – leszűkített kategorizálás kiegyenlítő – kiélező konvergens – divergens
7
Tanulási stílus Kozéki és Entvistle: - mélyreható reprodukáló
szervezett Pask: „holisztikus”: értő tanulás „szerialista”: műveleti tanulás
8
Tanulási stratégia PQRST SQ4R
impulzív, mozgásos, csendes, társas,vizuális,…
9
Mentális tényezők Összefüggés mutatkozik az oktathatóság és a gondolkodási műveletek fejlettsége között Az oktathatóság összefügg a gondolkodási tevékenység gazdaságosságával Módosító tényező lehet az értelem mélysége Meghatározó lehet az értelem rugalmassága Meghatározó lehet a gondolkodás kritikussága
10
Affektív tényezők Az érzelmek motiváló, energiamozgósító funkciója
Az érzelmek fokozzák vagy csökkentik a teljesítményt Az érzelmi állapotok már a tanulás folyamatát is befolyásolják Motiváció Szorongás Fáradás
11
Motiváció A motiváció csoportjai: A motivációt alakító tényezők:
12
Szorongás Pszichikus feszültség
Teljesítmény és szorongás közti összefüggés Bizonyos mértékű szorongás szükséges a teljesítmény növeléséhez Fontos az oktatásban az egyénenkénti differenciálás a szorongásszint ismerete alapján
13
Fáradás Fogalma Olyan élettani állapot, amely valamilyen tevékenység következtében lép fel, s következményként a teljesítőképesség csökken (lehet normális és patológiás) Fajtái Tünetei
14
Fáradás A tanuló fáradásának forrásai: A fáradtság következményei:
15
Fáradás Fáradékonyság
Kifejezi az egyén tűrőképességét a megterhelésekkel szemben A fáradékony gyermek jellegzetes típusai: Kimerülés vagy kóros fáradtság
16
Fáradás A fáradás és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.