Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE
EBES-DEBRECEN BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI FÓRUM - VASÚT Budapest, március 31. Balogh János Gracián vezetőmérnök PVTK Debrecen
2
Vonatbefolyásolás TEGNAP:
A vonatbefolyásolás korszakai Magyarországon: Vonatbefolyásolás TEGNAP: Gőzmozdonyok, kézi kocsifékezés, mechanikus jelzők, = nincs jelátvitel, nincs vonatmegállítás
3
Vonatbefolyásolás MA: Dízel és villamos mozdonyok, + légfék, + jelfogófüggéses bizt. ber. = analóg jelátvitel és gépi vonatmegállítás
4
Vonatbefolyásolás HOLNAP: Dízel és villamos mozdonyok, + elektronikus bizt. ber, = digitális jelátvitel és gépi sebességszabályozás
5
A mai magyar vonatbefolyásoló rendszer jellemzői
Az analóg jelátvitel induktív úton történik, folyamatosan, a pálya teljes hosszában, aktív elem a pálya (jelfeladás), passzív elem a jármű (vétel).
6
A jelfeladásunk jellemzői: Hz frekvenciájú a hordozó jel, az információt a hordozó jel szaggatásával végezzük, - az információt a jelek és szünetek kombinációi hordozzák Az egyes jel/szünet kombinációkat táviratoknak is szoktuk nevezni 5 különböző táviratot (ütemezést) alkalmazunk.
7
Példának egy 4 impulzusból álló jel (távirat) a valóságból: 4-es ütem (4-es távirat)
jel jel jel jel röv röv röv hosszú szün szün szün szünet
8
Az előző 4-es ütem egy impulzusa és rövid szünetei:
rövid szünet jel (75 Hz) rövid szünet a szünetekben más, zavaró frekvencia (50 Hz) jelenléte látható
9
- itt az előbbi jel szűrés előtt:
A jelfeladás jósága a jelek tisztaságán múlik. A jeleket szűréssel tisztítjuk. - itt az előbbi jel szűrés előtt: és itt van szűrés után:
10
A mozdony vevőjének szűrője az alábbi zavaró frekvenciák kiszűrésére lett tervezve: - 50 Hz vontatási áram - a vontatási 50 Hz felharmonikusai (100 Hz, 150 Hz) 4-es ütem szűrés előtt: és szűrés után:
11
Példa a szűrő munkájára:
a szűrő előtt a szűrő után
12
A legfontosabb ütem: az 1-es
1-es ütemet kap a sínből a „Megállj!” állású jelzőhöz közeledő vonat, A jelző mögött ütemezés nélküli vágányszakasznak kell lennie ahhoz, hogy a jelzőt meghaladó vonatot a rendszer megállítsa.
13
Ebes vasútállomás Domino-55
75 Hz az állomási vágányokon 75 Hz a csatlakozó nyílt vonalakon 400 Hz a váltókörzetekben
14
Jelfeladás a váltókörzetekben:
1980-tól, az üzembe helyezéstől sugárzókábel, 1986-tól semmi! Miért?
15
Jelfeladás sínáramkörrel
Az 1. vonat szabályosan behalad az állomás váltókörzetébe.
16
Jelfeladás sínáramkörrel
A jelfeladást végző sínáram a jármű első tengelyén át záródik. Az áramkör vége együtt mozog a jármű elejével.
17
Jelfeladás sínáramkörrel
A 2. jármű a „Megállj!” állású bejárati jelzőtől 1-es ütemet kap, de a vezető figyelmetlen, és nem áll meg…
18
Jelfeladás sínáramkörrel
… belép a jeltelen váltókörzetbe…
19
Jelfeladás sínáramkörrel
… mire megkezdődik az automatikus vészfékezés, …
20
Jelfeladás sínáramkörrel
… az EÉVB megállítja a 2. vonatot!
21
Jelfeladás sugárzókábellel
Az 1. vonat szabályosan behalad az állomás váltókörzetébe.
22
Jelfeladás sugárzókábellel
A jelfeladást végző áram a sugárzó- kábelben folyik, és a jármű helyétől függetlenül teljes hosszban jelen van.
23
Jelfeladás sugárzókábellel
A 2. jármű a „Megállj!” állású bejárati jelzőtől 1-es ütemet kap, de a járművezető figyelmetlen, és nem áll meg…
24
Jelfeladás sugárzókábellel
… behalad a váltókörzetbe, ahol megkapja ugyanazt a szabad jelet, amelyet nem neki, hanem az 1. járműnek szántak…
25
Jelfeladás sugárzókábellel
… a jelfeladás útján kapott „Szabad!” jelzésnek megörülve gyorsítani kezd, …
26
Jelfeladás sugárzókábellel
… és utoléri az 1-es járművet!
28
2006. dec. 7. Egy tehervonat 7 km hosszon „felszántotta” a bal vágányt
29
12 ezer betonaljat rongáltak meg, közülük
A kisiklott kocsik 12 ezer betonaljat rongáltak meg, közülük 2 ezer került kicserélésre.
30
A balesetet a KBSz is vizsgálta
31
A balesettől kezdve jelfeladási problémás vágányút: a D jelzőtől a V4 jelző hátáig
32
I bejárati váltókörzet I . . . I kijárati váltókörzet I
33
Az EVM-120 szűrője jól szűri az 50Hz-et, de átengedi a 25Hz körüli jeleket.
34
A szűrőn átjutott 21 Hz-es jelek kiértékelhető impulzussá állnak össze
35
A szűrőn átjutott 27 Hz-es jelek kiértékelhető impulzussá állnak össze
36
A probléma tüneti kezelése 2 sugárzókábel hurokkal történik.
A kábelhurkokba „X” ütemet táplálunk, de az első hurokról be a jármű belépésétől számított 6 másodperc múlva lekapcsoljuk az ütemezést.
37
A sugárzókábel vezetése a 7. sz. váltóban
38
Sugárzókábel nélkül erős 21-27Hz-es zavaró jeleket indukálnak a mágnesezett vb keresztaljak.
39
A sugárzókábel „X” üteme elnyomja a keresztaljak által indukált 21-27 Hz-es zavarokat
40
A tüneti kezelés eredményes, a befékezések megszűntek.
41
Talán egyszer a betonaljak felmágneseződésének rejtélyére is fény derül!
42
Befejezésképp köszönetemet fejezem ki a vizsgálatokban közreműködő valamennyi kollégámnak, különösen a budapesti TEB Központ és a debreceni Biztosítóberendezési Alosztály szakembereinek! Nekem csupán az a kellemes feladat maradt, hogy beszámolhattam az ő munkájuk eredményéről.
43
Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel!
Hölgyeim és Uraim! Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.