Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A vasúti átjárók biztonsági vizsgálata az osztrák – magyar projekt keretében
Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt május 7. Üzembiztonsági szakértő KBSZ nap
2
Burgenland – Nyugat-Magyarország kapcsolatai
West Pannónia EuRégió Nagy a népvándorlás Schengeni övezet miatt határátkelőhely Szabad munkaerő áramlás 2011 óta (kb fő) Legfejlettebb megyék Turizmus Magas gépkocsi-ellátottság Közúthálózat sűrűsége magas Közlekedési balesetek H-ban csökken, A-ban nő, súlyosság fordítottan arányos Közlekedési balesetek északi részen gyakoribbak Gépjárművek száma nő
3
Burgenland – Nyugat-Magyarország kapcsolatai
PEAGE vonal (osztrák tulajdon) ÖBB eszközzel Forgalomszabályozás magyar jelzésrendszerrel, de német nyelven DB és az F.101. utasítások a mérvadóak 2001-ben a Sopron – Deutschkreutz szakasz a magyar 25 kV-os 50 Hz-es rendszert vette át. (15 kV-os ÖBB rendszer helyett) Neckenmarkt – Oberloisdorf 23 km-es szakaszát drezinatúra (hajtányozás) keretében turisztikai célra hasznosítják.
4
Útátjárókban 2011-2015 között 10%-kal csökkenteni a balesetek számát
Vasúti útátjárók biztonsági vizsgálata a Burgenlandi és Nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon Projektkezdés: szeptember 1. - Projektzárás: március 31. Vezető partner: Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KFV), Bécs Projektpartnerek: GYSEV Zrt. Magyar és Osztrák üzletága, Széchenyi István Egyetem, Győr Cél: Útátjárókban között 10%-kal csökkenteni a balesetek számát Lakosság tudatformálása az útátjárók biztonságával és azokban való viselkedésével kapcsolatban Kiválasztott útátjárókban egységes biztonsági vizsgálatok Intézkedéskatalógus kidolgozása 1-1 útátjáró felújítási koncepciójának kidolgozása Határon átnyúló munkacsoportok felállítása szakértőkből és a hatóságok képviselőiből és a kapcsolatok fenntartása Írásbeli eredmények két nyelven Egységes ellenőrző lista és intézkedés-katalógus a későbbi útátjáró felülvizsgálatokhoz
5
Vasúti útátjárók biztonsági vizsgálata a Burgenlandi és Nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon 1. munkacsomag: Alapadatok vizsgálata és elemzése Útátjárókra vonatkozó előírások összehasonlítása Útátjárók konstrukciójának vizsgálata Illetékesség, hatáskör és költségmegoszlás, 2. munkacsomag: Kiválasztott útátjárók vizsgálata Egységesített ellenőrző lista összeállítása a biztonság vizsgálathoz Forgalomszámlálások és a biztonsági vizsgálatok elvégzése Útátjárókra vonatkozó intézkedéscsomag kidolgozása Felújítási koncepció kidolgozása 1-1 kiválasztott útátjárónál 3. munkacsomag: Tudatformálás (kétnyelvű) Felmérések, meghallgatások, kikérdezések Ausztriában és Magyarországon Kétnyelvű plakátok 4. munkacsomag: Szakemberek tapasztalatcseréje 5. munkacsomag: Összefoglalás Kétnyelvű jelentés összeállítása az eredményekről (kézikönyv)
6
1. munkacsomag / általános információ
H A Vonalhossz 439 64 km Útátjárók száma 298 59 db Útátjáró / Km 1,47 1,08 Technikai biztosítással 254 36 Baleseti számok 9 7 eset 2010 4 2011 5 3 Baleset / Útátjáró 0,015 0,059
7
1. munkacsomag / főbb jogszabályi eltérések
Ausztriában új útátjárókat csak LED fényforrással létesítenek. Az útátjárók fényjelző készülékébe épített videokamerával történő megfigyelés (csapórúd törések miatt) Ausztria területén nem ismert. Ausztriában az útátjárók területén lévő sebességkorlátozások részét képezik a biztosítás módjának, Magyarországon a sebességkorlátozás nem kötelező érvényű és nincsenek összhangban a törvények, rendeletek. Magyarországon hosszabb az útátjáróknál a vonatok megközelítési ideje (36 mp.), Ausztriában pl. a régi útátjáró-rendelet szerint pl. fényjelzés esetén csak 22,5 mp, az új számítási módszer szerint már csak 15,3 mp. + műszaki idő (max. 3 mp)= 18,3 mp (a távvezérelt berendezések esetében). Ausztriában, ha a teljes záródási idő a 60 mp-et meghaladja, az új útátjáró-rendelet értelmében sorompót kell beépíteni. Ausztriában évente ellenőrzik, hogy az útátjáró állapota az engedélyezettnek megfelelően változatlan Szlovákiában minden útátjáró oszlopára helyezett táblán egy azonosítási szám és adatok találhatóak, amely segélyhívásban szolgál segítségül. (vasúti szakasz, forgalomirányító telefonszáma, szelvényszáma, közút száma GPS koordinátái )
8
1. munkacsomag / főbb eltérések vasút és közút területén
Ausztriában ennél a táblánál fokozottan kell figyelni a vonatközlekedésre. Ausztriában ennél a táblánál a vonat hangjelzésére is figyelni kell. Ausztriában használatos fényjelző berendezés útátjárók előtt. Ausztriában nem jelzik külön táblán, ha egy útátjáró fénysorompóval biztosítva van. Ausztriában nem jelzik, ha egy útátjáró jelzőőrrel van fedezve. Ausztriában ha a szükséges rálátás nem biztosított, akkor a vonatnak hangjelzést kell adni (figyelj). Ausztriában a fényjelzőkészülékeknél pótlólagosan úttesti jelzőfényeket építenek be. A fényjelző berendezés fehér fényjelzésében nagy a különbség Ausztriához képest, a zavarok itt a közúti forgalomban résztvevők számára nem felismerhetők, értelmezhetők.
9
Elmúlt 10 év baleseteinek értékelése
1. munkacsomag Egységes útátjáró nyilvántartás és interaktív vizuális megjelenítés elkészítése Elmúlt 10 év baleseteinek értékelése veszélyes útátjáró kiválasztása Magyarországon: 12 fénysorompó 11 fény- és félsorompó Ausztriában: 2 nem biztosított 2 fénysorompó 1 fény- és félsorompó 2. munkacsomag Egységesített biztonsági ellenőrző lista elkészítése (biztosított, nem biztosított útátjárókra) kiválasztott útátjáró részletes felülvizsgálata Biztonsági ellenőrző lista alapján Forgalomszámlálások elvégzése gép és kézi módszerekkel egyaránt
10
2. munkacsomag / vizsgálatok
KFV által biztosított számláló készülék Ultrahangos forgalomszámláló berendezés Kis méretű (30x20), akkumulátor segítségével akár 2 héten át folyamatosan képes működni könnyen szerelhető (4 csavar, kulccsal zárható) járművet tud eltárolni Jármű besorolás szerinti hosszmérést és sebességet számol Bluetooth interfész adatátvitel
11
Tapasztalatok az útátjáróban bekövetkezett balesetek vizsgálatát követően
Minél korszerűbb lesz a vasút járműparkja, annál nagyobbak lesznek a vasúti károk. A közúton közlekedő jármű a vasút sebességét rosszul ítéli meg, azt hiszi a vonat előtt még átér. Az útátjárók biztosításának a korszerűsítése nem zárja ugyan ki a balesetek bekövetkezését, de jelentősen csökkenti a kockázatot. A közúti közlekedésben a balesetet előidéző magatartás egyre intenzívebb. A fiatalok gyakorta érzelmi motiváció alapján vezetik a járművüket, sok figyelmet megosztó elemet alkalmaznak vezetés közben (telefon, sms, ittasság, hangos zene, stb.), Útátjárós baleseteket vasúti balesetnek deklarálunk, sok esetben ezek egyoldalúan, a vasút szempontjából kedvezőtlenül vannak kommunikálva. A problémák megoldását az egész magyar közvélemény a vasúttól várja, annak ellenére, hogy a baleseti okok 100%-ban KRESZ szabálysértésre vezethetők vissza. A súlyos balesetek kis és közepes forgalmú átjárókban, nem főútvonalakon történtek. Előfordul, hogy a közúti jármű nem a vonat elé hajt, hanem a vonat oldalának ütközik.
12
Vasúti átjárók jogszabályi anomáliái
Vasúti átjárók sebességkorlátozásánál ellentmondás van: 1/1975 KPM-BM rendelet (KRESZ): A vasúti átjáró előtt a 90., 91., 92. vagy 95. ábra szerinti veszélyt jelző táblával együtt elhelyezett, az (1) bekezdés d) pontjában említett jelzőtábla hatálya a vasúti átjáró kezdetéig tart. (Egyéb esetben a sebességkorlátozás oldásának a szabályai érvényesek) a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet: A sebességkorlátozó táblát az egysávos vasúti átjárót előjelző táblával (KRESZ 102. ábra) egy oszlopon kell kihelyezni.” 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet: e) A két- és egysávos „Vasúti átjáró előjelző” tábla oszlopára más tábla nem helyezhető el. jogszabályok között.
13
A rálátási háromszög biztosításának problémája I.
30/1988. (IV. 21.) MT rendelet, a közúti közlekedésről szóló évi I. törvény végrehajtásáról: Vasúti átjáró mellett a külön jogszabályban (Lásd: 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet.) meghatározott rálátási háromszög - lakott területen a csökkentett rálátási háromszög - területén az út és a vasút szintjétől számított 50 centiméternél magasabb építményt, egyéb létesítményt elhelyezni, 50 centiméternél magasabb fát, növényzetet ültetni, termeszteni nem szabad. Lakott területen kívül a hatóság nem kötelezhet. A vasúti átjáró csökkentett rálátási területébe való épületek tervezésekor, nem veszik figyelembe a rálátás biztosítását.
14
A rálátási háromszög biztosításának problémája II.
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet – az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről: rálátási háromszögek meghatározása pontatlan A rálátási háromszög nem határozható meg egy „statikus” háromszög megrajzolásával, hanem a vágányon kijelölt rálátási távolságokból (Lv-pontok) az átjáró felé közeledve, a „dinamikusan” változó háromszögek burkológörbéjét kell megrajzolni és azon belül nem lehetne a rálátást korlátozó „tárgy”! Ha nem így határozzuk meg a tisztán tartandó területet, akkor a közútról nézve van olyan vágányszakasz az ív miatt, ahol a vonatot nem látja az autós!
15
További projektek a vasúti útátjárók biztonságának emelése érdekében
Közlekedésbiztonsági projekt I. Győr - Sopron vonalon 8 db útátjáróban félsorompó és LED optika Győr - Sopron vonalon 15 db útátjáróban LED optika Videó tanú rendszer 3 db útátjáróban Vasúti járműdiagnosztikai berendezések hőnfutás-jelző berendezés dinamikus mérleg és lapos-kerék jelző berendezés rakszelvény ellenőrző berendezés MAUT projekt: mozgáskorlátozottak útátjáróban történő közlekedési szabályainak kidolgozása
16
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt május 7. Üzembiztonsági szakértő KBSZ nap
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.