Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat"— Előadás másolata:

1 Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó logopédus

2 Miről lesz szó? A beszéd, mint „vivő” funkció
Beszédfejlődési elmaradások Diszfázia (SLI) fogalma, tünetei Diszfáziás gyermekek teljesítményei iskolás korban, esélynyújtás

3 A nyelvfejlődési elmaradás korai jelei
sivár gagyogás fejlődési szakaszok kimaradása beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben első szavak megjelenése késik (akár 3,5 év is lehet a lemaradás) Diszfázia diagnózisa 4 éves korig nem mondható ki

4 Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?

5 Diszfázia- SLI (special language impaierment)
Speciális nyelvi zavar, mely a nyelv minden szintjére kiterjed Fonetikai-fonológiai deficit Makacs, elhúzódó, nehezen javuló pöszeség Szótagcserék, szócsonkok, alig kivehető szóstuktúra („bicikli=biszi”) A nyelv, mint szabályrendszer elsajátításának súlyos nehézsége: diszgrammatikus beszéd Súlyos beszédészlelési- és megértési deficit Részképesség-zavarok: figyelem, észlelés, emlékezet Bizonytalan testséma, téri tájékozódás, mozgásos észlelés Pragmatikai szint: helytelenül értelmezik a mimikát, gesztusokat is

6 Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?

7

8

9

10 Beszédfejlődési zavar, mint az iskolai kudarcért okolható tényező
diszfázia Óvodáskor: alacsonyabb szintek korlátozott működése Kései következmény: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia formájában jelentkező tanulási zavar Jelentős az átfedés diszlexia-diszfázia között: nagyon hasonló a neurobiológiai, etiológiai háttér és az egyéb kognitív tényezők mintázata

11 Beszéd matematika Olvasás, írás számlálás olvasás, írás
matematika nyelve, relációk mennyiség-és számfogalom Olvasás, írás Hangok, hangkapcsolatok szintje: artikulációs hibák, hang-és szótagcserék Beszéd helyesírás Grammatikai szint: diszgrammatikus beszéd, ragok, jelek helytelen használata szövegértés Jelentés szintje: beszédértési nehézségek, gyenge szókincs, szómegtalálási problémák

12 Tünetek nyelvi szintek szerint 1. szint

13

14

15 Tünetek nyelvi szintek szerint 2. szint

16 Nyelvi-grammatikai tünetek
Gyakran használt ragokat túláltalánosítanak Összevesztek a macin=„Összevesztek a macit” Ragokat, névutókat helytelenül használnak Személyragot gyakran elhagyják: „őzikének van kis őzike” Gondok a rendhagyó alakokkal: „majomot, lót” Ikes igéket túláltalánosítják : „robbanik” (saját megfigyelés) Igekötőket helytelenül mozgatnak Egyeztetési problémák: „adtak nekik a csontot” „ott voltak a kutya is” Morfofonológiai eltérések: „A szarvasok a tigriset kergetik.”

17

18

19

20

21 Tünetek nyelvi szintek szerint 3. szint

22

23

24

25

26

27

28 Gereben Ferencné dr. nyomon követéses vizsgálata (2005)
Beszédfogyatékos tanulók korai, átmeneti szegregációja a későbbi integrációt segíti elő

29 „Nem az a fontos, hogy minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel.” (Johanne Kathleen)

30 Köszönet Vörösmarty Mihály Általános Iskola
2.b, 3.b, 4.b, 5.b osztályos tanulóinak

31 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat"

Hasonló előadás


Google Hirdetések