Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Pszichológiatörténet 8
Pszichológiatörténet 8. óra A viselkedéselmélet kibontakozása és virágkora Pléh Csaba
2
A viselkedésről sokfélén
A behaviorizmus előfutárai és társadalmi háttere: a nagyvárosi élet Watson programja: objektivizmus A behaviorizmus kiegészítő vonásai Nyelv és társas viselkedés a korai behaviorizmusban A neobehaviorizmus és a pozitivizmus Neobehaviorista iskolák: Skinner, közbülső változók, térképek és mozgások
3
A behaviorizmus előfutárai
4
Az orosz reflex múlt Behtyerev: a társas élet is reflexes
Pavlov: az élettan mindent fel fog ölelni Kornyilov: a viselkedés alapú lélektan Blonszkij. „új tudomány” a viselkedéstan
5
A viselkedés a tudat helyett
A tudat motoros elméletei: Szecsenov, Posch A conduct tudománya: ösztönalapú viselkedéstan MacDougall
6
A behaviorizmus típusai
Ontológiai: csak motoros viselkedés van Módszertani: csak az objektíven leírható lehet a tudomány tárgya Filozófiai: minden eltűnik, ami viselkedéssé „tehető”
7
John Watson radikalizmusa
A radikalizmus értelme: nem foltozgatunk, kiiktatjuk a homályt Miért elégedetlen a funkcionalizmussal? A gondolkodás: redukált viselkedés. Periférializmus: csak végrehajtó működésekről beszélünk belső beszéd, relaxációs terápiák Elementarizmus: végső soron minden reflexekre lesz visszavezethető Tanulás elve: a legfontosabb a viselkedés változtathatósága egyetemes tanulási elvek Környezet elvűség: az öröklött eltéréseknek nincsen szerepük
8
John Watson csillaga és élete
A vidéki fiú Chicagoban Johns Hopkins: a csecsemőkutató Raynerrel Kiebrudalás az akadémiai világból A hirdetésipar csillaga Az örök cowboy
9
A viselkedés diverzifikációja és a fejlődés Watson szerint
10
A behaviorizmus kiegészítő elvei
Periférializmus: csak végrehajtó működésekről beszélünk belső beszéd, relaxációs terápiák Elementarizmus: végső soron minden reflexekre lesz visszavezethető Tanulás elve: a legfontosabb a viselkedés változtathatósága egyetemes tanulási elvek Környezet elvűség: az öröklött eltéréseknek nincsen szerepük
11
A kis Albert félelemkondicionálási kísérlet
12
Kis Albert
13
A Watson modell hangsúlyai
14
A behaviorizmus társadalmi mondanivalója és talaja
Az optimizmus: a lélektan a társadalmi reform eszköze. Antroponómia. Psychonomic Society, 1959-től Az ember korlátlan megváltoztathatósága, kudarccsökkentés, roosevelti reformok A városiasodás: a soknemzetiségű és kultúrája nagyváros, nincsen közös múlt, csak a viselkedés számít. Ennek orosz változata: a kolhozosított paraszt. Mi benne a maradandó: az optimizmus az objektivizmus
15
A Watson modell hangsúlyai
16
A neobehaviorizmus megjelenése
Kölcsönhatás analízis és Gestalttal Operacionalizmus neopozitivizmus Szaporodó bonyolult Latens . tanulás
17
A neobehaviorizmus fajtái
18
A tudományelméleti hatás
Operacionalizmus: ami mérhető, létezik. Korlátozó és felszabadító gondolat. Mérési fajták: Stevens skálái. Leíró és elméleti kijelentések viszonya: a pszichológiai elmélet építkezése. A pozitivizmus nyelvi fordulata: az üres kifejezések kritikája a pszichológiában: A Bécsi Kör hatása. Carnap szerepe Verifikáció és falszifikáció: Carnaptól Popperig
19
Stevens (1906-1973) és a pszichológiai mérés
20
Stevens és a tudományok tudománya
1. A tudomány racionális és empirikus elemeit először szétválasztják, majd egy pozitív, kidolgozható tervnek megfelelően újrarendezik. 2. Vizsgálatunkban a tudomány művelőiről a munka termékeiből . a kész állításokból . indulunk ki, s nem élményeiből. 3. A pszichológus azokat a törvényeket dolgozza ki, melyeknek megfelelően különböző ingerek azonos reakciókat váltanak ki.
21
Operacionalista elvek
22
A neobehavioristák Skinner Tolman Hull
23
A közbülső változó Tolman
24
A pszichológiai operacionalizmus
25
Meehl-McCorqurdale Közbülső változók: lefordíthatóak az objektív nyelvezetre Hipotetikus konstrukció: elméletibb, spekulatívabb.
26
A kétféle kondicionálás elvei Egyetemesség, kevés elv keresése Egy van vagy több ? Állat és ember. A patkánynak dedikálás O.H. Mowrer
27
Hull rendszere
28
Tolman térképei és elvárásai
29
Skinner radikalizmusa
Mindez menekülés a laboratóriumból. Menekülés a belső emberhez, a fiziológiához s a matematikához. Leíró behaviorizmus: a tanulás egyetemes törvényei Társadalmi utopizmus: verbális kondicionálás elvei. Tényleg van nem észlelt verbális kondicionálás? W. Brewer kritikája
30
A viselkedés és a megismerés zárójelezése
Nyelv és társas viselkedés a korai behaviorizmusban A neobehaviorizmus és a pozitivizmus Neobehaviorista iskolák: Skinner, közbülső változók, térképek és mozgások Az átmenet a behaviorizmus és a kognitív mozgalom között: operacionalizmus, belső kódolás
31
Chomsky-Skinner vita Amikor a viselkedés egyedül a feltételek produktuma, semmi olyat nem figyelhetünk meg, ami a terv követésének vagy a szabályok alkalmazásának volna minősíthető. Azt mondani, hogy egy nyelvet tanuló gyermek bizonyos értelemben megalkotta a nyelvtant a maga számára (Chomsky, 1959), éppoly félrevezető, mintha azt mondjuk, hogy egy kutya, amelyik megtanulta elkapni a labdát, bizonyos értelemben megalkotta a mechanika tudományának releváns részét. A megerősítő feltételekből szabályok vonhatók le mindkét esetben, és ha egyszer léteznek, felhasználhatók mint vezetők. A feltételek közvetlen hatása ettől eltérő természetű.” (Skinner, 1963/1972, 126.)
32
A neobehaviorizmus további lazulása
Hebb: a biológiai realitás felé, tanulás és idegrendszer. Etológiai modellek. Közvetítő tanulási modellek: Kendler és mások, egyre komplexebb közvetítő folyamat láncolatok, de még viselkedés. N. Miller. Bandura: viszcerális és szociális tanulások, releváns tanuláselmélet Osgood: mozgásos belső világ és szimbolikus viselkedési dinamika
33
Két fontos indítója az újításnak
O. H. Mowrer ( ) : remény és Aggódás összekapcsolása a helyzetekkel Szimbolikus tanulás D. O. Hebb ( ) Neurális hálók Etológia Aktivációs elmélet
34
Néhány csillag Neal Miller (1909-2002) Társas tanulás
Motivációs elmélet, megerősítési elvek Biofeedback és pszichoszomatika Albert Bandura (1929) társas tanulás Utánzás Méádiahatás
35
Grastyán Endre (1924-1988) és Hebb öröksége
Az idegrendszeri magyarázat az etológián keresztül kap lehorgonyzást Az aktivitás és önmozgás jelentősége A neurobiológia és a pszichológia egymástól tanul
36
Osgood felfogása a viselkedés meghatározó szintjeiről
Reprezentatív mediáció Osgooddal Ljubljanában
37
Egy példa a szimbolikus dinamikára: A szemantikus differenciál
38
Alternatív behavioristák
Joe McGuigan: motoros elmélet és relaxáció G. Claridge: személyiség viselkedéses elmélete
39
A neobehaviorizmus további lazulása
Hebb: a biológiai realitás felé, tanulás és idegrendszer. Etológiai modellek. Közvetítő tanulási modellek: Kendler és mások, egyre komplexebb közvetítő folyamat láncolatok, de még viselkedés. N. Miller. Bandura: viszcerális és szociális tanulások, releváns tanuláselmélet Osgood: mozgásos belső világ és szimbolikus viselkedési dinamika
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.