Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMárk Gál Megváltozta több, mint 10 éve
2
„A fogyasztóvédelem iránti igény megjelenése összekapcsolódik annak felismerésével, hogy a gazdaságban nem érvényesülhet tökéletes verseny, így nem jöhet létre a vevő és az eladó közötti tökéletes egyenlőség” Klasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Állami beavatkozás keynesiánus gazdaságelmélete A jóléti állam közgazdaságtana Neoklasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Elméleti modellek
3
Klasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Adam Smith-i laissez faire gazdasági filozófia jellemzi „Láthatatlan kéz” elmélete: Az állam zavartalan gazdasági környezetet teremt és nem állít akadályokat a gazdasági növekedés elé Elveti a fogyasztók oldalán az állami beavatkozás lehetőségét Az autonóm fogyasztó képes racionálisan választani a termékek és áruk közül A termelők közötti szabad verseny megakadályozza a fogyasztói döntés befolyásolását
4
Állami beavatkozás keynesiánus gazdaságelmélete A XIX. század végére a mono- és oligopóliumok elegendő hatalommal rendelkeznek, hogy a szabad versenyt, a fogyasztók szabad döntését korlátozzák vagy kizárják A fogyasztók kívánságát igyekszenek a termeléshez igazítani marketingmódszerekkel. A magasabb szintű termelés magasabb szintű szükséglet-kielégítést kényszerít ki Gazdasági egyensúly felbomolhat Állami beavatkozás szükségessé válik
5
A jóléti állam közgazdaságtana A két világháború közötti állami beavatkozás nyomán fejlődött ki A jóléti állam az alapvető szociális jogokat az állami újraelosztás útján minden polgár számára biztosítani kívánja Gunnar Myrdal a szabályozott kapitalizmus svéd modelljének megalkotója Harold Wilensky jóléti állam felfogása Bevridge-jelentésSzövetségi foglalkoztatási törvény
6
Neoklasszikus közgazdaságtan és fogyasztóvédelem Milton Friedman és a Chicago-i iskola Az állami beavatkozás megfosztja az egyént a szabadságától Jóléti állam többet oszt el, mint bevételei megengedik Ez Költségvetési hiányt és inflációt okoz Ezért a gazdasági növekedés lelassul Thurow elmélete Fogyasztók „tudatlanok” Nem képesek az információk értékelésére Garry S. Baker A termelő és a fogyasztó közötti kapcsolatot úgy írja le, mint az Adott számú cselekvési lehetőségek közötti folyamatos, racionális választást Thomas Balogh A fogyasztó nem tudja követni a naprakész piaci információkat A keresletet gyakran a termelő hozza létre vagy manipulálja azt
7
A fogyasztóvédelem társadalmi ismérvei és a közgazdaságtan I. A piac megelőzi a termelést Minőségi termelés A fejlett társadalmakban a megrendelések irányítják a termelést A tartós fogyasztási cikkek tömeges birtoklása Tömegtermékek előállítása olcsóbb A reklám egyik célja az igények egyöntetűségének biztosítása A fogyasztóvédelem segítse elő a racionális választást Állami beavatkozás jelenléte Mindenhol jelen van Intenzitását a politikai struktúra határozza meg
8
A fogyasztóvédelem társadalmi ismérvei és a közgazdaságtan II. A szellemi tőke és a minőségi munkaerő felértékelődése Megnő a dolgozókkal szembeni „tudásigény” Nő a társadalmi mobilitás Korábbi osztályszerkezet bonyolultabbá és elmosódottabbá vált Gazdasági globalizáció „Free Trade Agreement” A fogyasztóvédelem komplex interdiszciplináris jelenség, amely a modern közgazdaságtan, szociológia és a jog határmezsgyéjén helyezkedik el
9
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének, és biztonságának védelme - fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme - fogyasztók tájékoztatásáról - fogyasztók oktatása - stb… Egyéb törvényi szabályok -Ptk - Termékfelelősségi törvény -Versenytörvény -Reklámtörvény -Ártörvény -stb.. Kormány rendeletek -Távollévők között kötött szerződésekről -„Timeshare”-ről -Házaló kereskedésről -Piac-felügyeleti eljárásról -stb.. Miniszteri rendeletek -Egyes villamossági termékek biztonsági követelményeiről… -A távközlési előfizetői szerződések fogyasztók védelmével összefüggő feltételeiről… -Szavatossági és jótállási igények intézéséről -stb...
10
Fogyasztói definíciók Fogyasztó definíciója a Fogyasztóvédelmi törvényben: - személy ( természetes vagy jogi személy, jogi szem. nélküli szervezet) - aki gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül - vesz, rendel, kap, használ, - valamely árut vagy szolgáltatást - vagy ezekkel kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje
11
Fogyasztói definíciók Fogyasztó definíciója a Ptk. értelmezése szerint: - gazdasági vagy szakmai - tevékenységi körén kívül eső célból - szerződést kötő személy
12
Fogyasztó definíciója a Reklámtörvényben: - Minden olyan természetes és jogi személy - valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság - aki felé reklám irányul Fogyasztói definíciók
13
Fogyasztó definíciója a Versenytörvényben: - Megrendelő - Vevő - Felhasználó Fogyasztói definíciók
14
Fogyasztó definíciója a Házaló kereskedésről szóló jogszabályban: - Az a természetes személy - aki gazdasági vagy szakmai tevékenysége körén kívül - köt a rendelet hatálya alá tartozó szerződést, ill. tesz szerződéskötési ajánlatot az eladónak Fogyasztói definíciók
15
Fogyasztó definíciója az Európai Unióban: - Általában fogyasztónak tekinti azt a természetes személyt, aki privát használatra szerez meg valamilyen árut vagy szolgáltatást -Ugyanakkor a fogyasztó fogalmát néha szűkebben, néha tágabb körben határozza meg
16
© Prof. Dr. Miskolczi Bodnár Péter – dr. Szuchy Róbert - 2005
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.