Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Orbánné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
A turizmus földrajza Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
5
Definíció Az idegenforgalmi földrajz az idegenforgalmilag számításba vehető természeti tájak és objektumok, települések, körzetek sajátosságainak, területi kapcsolatainak vizsgálatával, az idegenforgalom térbeli megoszlásának törvényszerűségeivel foglalkozik.
6
Az idegenforgalmi földrajz tárgyköre
Rendkívül széles Értékeli a turizmusra ható természet- és gazdaságföldrajzi tényezőket Feltárja a turizmus, valamint a mezőgazdaság, ipar, közlekedés és kereskedelem kölcsönhatását Foglalkozik a településviszonyok, az infrastrukturális ellátottság és az idegenforgalom kapcsolatával
7
Sokoldalúan elemzi az idegenforgalom társadalmi-politikai tényezőit
Elhatárolja az idegenforgalmi körzeteket Ismerteti és értékeli a nemzetközi idegenforgalom területi megoszlását
8
A turizmus erőforrásainak területi elhelyezkedésének vizsgálatában a földrajzi tér a kereslet számára vonzerőt és desztinációs terméket jelent. Mivel a turizmus időbeli és térbeli természetű folyamatokból áll, hozzájárult egy küldő és fogadó terekből álló turizmus kialakulásához, amely sajátos jegyein keresztül az adott terek társadalmi-gazdasági és környezeti jellemzőit is magában hordozza. A turizmus egyedisége abban rejlik, hogy a termelés és fogyasztás egy időben történik, és hogy a terméket helyben fogyasztják el (nem a termék, hanem a kereslet változtat helyet). A turisztikai terméknek e specifikuma a teret sajátos funkcióval ruházza fel, a földrajzi tér erőforrásai (a vonzerők) az adott helyi társadalom fejlesztési tényezői is egyben.
10
A GEOGRÁFIA SZEREPE A TURIZMUS KUTATÁSÁBAN
A kutatásokban megjelenő részdiszciplínák egyre bővültek, egy felosztás szerint a következő tudományterületek az érintettek (JURCZEK, 1981): pedagógia ( a turizmus tanításának szükségessége, animátorképzés) ökonómia (költség-haszon elemzés, marketing...) pszichológia (motivációkutatás, reklámhatékonyság, a turisták kiszolgálásának pszichikai felkészítése...) orvostudomány (a különböző szabadidő-aktivitások hatásai az emberi szervezetre) politika (belső stabilitás, külpolitikai image)
11
jogi tudományok (normatív paraméterek az utazás, a tartózkodás idejére)
kultúrantropológia (identitáskutatás- és tudat) vallástudomány (eltérő vallások- és szokásrendszerek ismerete, hatása) nyelvtudományok (kommunikáció, speciális kiadványok a turisták számára) sporttudományok (szabadidő-aktivitások szakszerű ismerete és alkalmazása a turizmus területén) területi tervezés, urbanisztika (területfejlesztés, szabadidőterek- és létesítmények)
12
A turizmus bonyolult kapcsolati rendszereit egy-egy tudomány nem sajátíthatja ki, interdiszciplináris megközelítésekre van szükség. A földrajz - mint tértudomány - a turizmus területén is a folyamat- és struktúra-analízissel tűnhet ki, ahol az erőforrások elemzése (természeti, humán) lokális- regionális- nemzeti- és nemzetközi szinten egyaránt fő feladata. A térbeli (küldő- és fogadóterületek, tranzitutak) aspektusok mellett az időbeli dimenzió (idősoros, keresztmetszet/állapotvizsgálat) szolgál a folyamatelemzések alapjául.
13
Regionális idegenforgalmi földrajz
A Föld különböző országainak turisztikai szempontú értékelésével foglalkozik Vizsgálja a fogadó országok természeti és gazdasági viszonyait, az idegenforgalmi adottságokat és vonzástényezőket Elemzi az idegenforgalmi felkészültség helyzetét, prognózist ad Értékeli a nemzetközi idegenforgalomban való részvételt Vizsgálja a turizmus hatását a gazdasági életre, a nemzeti jövedelemre és a valutáris viszonyokra
14
Egy turisztikai desztináció
fogadóképességének összetevői (kapacitás-háló) Forrás: FREYER, 1998 után saját szerkesztés
15
A turisztikai régiók növekedési ciklusmodellje
Forrás: R.W. BUTLER, 1980.
16
Turisztikai nagyrégiók
A világ legnagyobb turizmusgeneráló régiói Forrás: ROSEMARY B pp. 180.
17
A WTO által kialakított turisztikai nagyrégiók
Forrás: ROSEMARY B pp. 184.
18
A világ centrum-periférián alapuló turisztikai nagyrégiói
Forrás: ROSEMARY B pp. 184.
19
Globalizáció a turisztikai piacon
20
Nemzetközi turisztikai trendek
26
A világ nemzetközi turistaérkezéseinek száma alrégiónként
Forrás: Magyar Turizmus Rt.: A világ turizmusának alakulása 2004-ben és előrejelzés a évre.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.