Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Matematika kompetenciaterület
2
TANÍTSD MEG, ÉS EMLÉKEZEM RÁ,
MONDD EL, ÉS ELFELEJTEM, TANÍTSD MEG, ÉS EMLÉKEZEM RÁ, LEHESSEK RÉSZESE, ÉS MEGTANULOM. (KÍNAI BÖLCSESSÉG)
3
A matematikai kompetenciáról
Olyan felkészültség, amely alkalmassá tesz arra, hogy különböző helyzetekben hatékonyan cselekedjünk Olyan felkészültség, amely tudásra, készségekre, tapasztalatokra, értékekre, beállítódásokra épül
4
Milyen céllal?” és a „Hogyan?”
A kérdésekre a választ ki-ki maga próbálja megkeresni → tudatosság hiánya esetlegessé teheti a tanár munkájának hatékonyságát kerékkötője lehet a tantestület együttműködésének matematikatanítás csökkenő hatékonyságának is egyik okozója lehet
5
A matematika tanításának legfontosabb célja és feladata alsó tagozaton
A matematikatanítás célja és feladata a tanulók önálló, rendszerezett, logikus gondolkodásának kialakítása, fejlesztése. Megismertesse a tanulókat környezetük mennyiségi és térbeli viszonyaival Fejleszti a tanulók kreatív gondolkodását, modellalkotó tevékenységét Kialakítja a megfogalmazott összefüggések, hipotézisek bizonyításának igényét Megalapozza korszerű, alkalmazásra képes matematikai műveltségüket Felső tagozaton pedig tovább biztosítsa a tanulók önálló, rendszerezett gondolkodásának fejlesztését, a matematika alkalmazásának képességét Megmutatja a matematika hasznosságát, az emberi kultúrában betöltött szerepét
6
A matematikai kompetencia
matematikai ismeretek, matematika-specifikus készségek és képességek, általános készségek és képességek, valamint motívumok és attitűdök együttese. A fogalom pontos tartalma a matematikai kompetencia komponensrendszerként való értelmezésével írható le.
7
Matematikai kompetenciaterületek
• Algoritmikus gondolkodás • Függvényszerű gondolkodás • Értelmes, elemző olvasás • Következtetésekre való képesség • Ítéletalkotásra, döntésre való képesség • Számolási készség • Problémamegoldó képesség • A megoldás megtervezésének képessége • Konstrukciós képesség • Ismeretek gyakorlati alkalmazása • Motiváltság • Teljességre törekvés
8
A matematikatanítás fejlesztésére szükség van, mert:
Gyorsan változik a releváns tudás, a hangsúlyok eltolódnak Megváltoztak a tudásátadás helyszínei A gyakorlatban alkalmazható tudásra van szükség A nemzetközi mérések céljai megváltoztak
9
A programcsomagok típusai
B A vertikális (műveltségterületi) rendszer horizontális (kereszttantervi) rendszer kompetencia: a műveltségterület (egyik) elsődleges fejlesztési célja kompetencia: a műveltségterületnek nem elsődleges fejlesztési célja szövegértés-szövegalkotás: magyar nyelv és irodalom szövegértés-szövegalkotás: matematika matematikai kompetencia matematika matematikai kompetencia magyar nyelv és irodalom ember és társadalom ember a természetben művészetek testnevelés C tanórán kívül feldolgozható programok
10
Mitől kompetencia alapú a matematika oktatás?
Nem mechanikus begyakorlás, Hanem a gyerekek igényeit Képességeit figyelembe vevő Tevékenykedtetés Játékos Gondolkodást, kreativitást fejleszt, Módszeriben:kooperatív és differenciált elemek megjelennek a szükséges helyeken
11
A tanár szerepe a kompetenciák
fejlesztésében • Szakmai műveltség, nagy tárgyi tudás • Módszertani kulturáltság • Pedagógiai – pszichológiai felkészültség • Jó kérdéskultúra • Pedagógiai tapintat, pozitív érzelmi töltés • Következetesség, rendszeresség • Lényeglátás, lényegkiemelő képesség • Jó kommunikációs készség • Egyszerűség, célszerűség, érthetőség
12
Eszközök Tanári kézikönyv, programterv, tanári eszközkészlet
Tanulói munkafüzet, tanulói eszközök Kártyák, játékok, szemléltető eszközök Programok Digitális eszközök
13
A munkaformák, módszerek, eszközök
szerepe a kompetenciák fejlesztésében • Minimális mennyiségű tanári előadás • Jelentős mennyiségű és minőségű tanár – diák dialógus, felfedeztetés • Sok közös tanulói tevékenység – kooperatív tanulási - tanítási technikák • A tanulók fejlettségéhez igazodó eszközök Követendő stratégia: Csökkenő mennyiségű frontális munka, növekvő mennyiségű csoport és egyéni munka; egyénre szabott tanári segítség
14
Legfontosabb: a Motiváció
• Az életkori sajátosságok és a tanulói érdeklődési kör maximális fegyelembevétele • A tanulói képzettségnek megfelelő kidolgozott mintapéldák • Gyakorlati alkalmazhatóság • Megfelelő színezettség, kiemelések, érdekességek
15
Programterv
16
Tanmenet
17
A tanmenetbe illesztés módja:
1./Ha a P.Cs-t teljesen alkalmazza: Kövesse a tantervet Vegye figyelembe a tananyag elrendezést Könnyítse vele saját munkáját lehetőleg, írjon bele óraszámot, tananyagot, képességfejlesztést, eszközt munkaformát és módszereket Hagyjon helyet saját megjegyzéseinek Támaszkodjon a modulokra.
18
Modulleírás
19
Modulvázlat
20
Feldolgozás menete
21
Feladatok
22
Melléklet
23
Pillanatképek
24
„Nem a tananyagot, a gyereket kell tanítani”
Differenciálás!!! Az elsajátítandó ismereteket bontjuk le több szintre, közelítjük meg több oldalról a diákok tanulási stílusához igazodva. A differenciálás minden tanórán alapkövetelmény. „Nem a tananyagot, a gyereket kell tanítani”
25
IPR 100%-ban IPR eszköz elemek kerülnek alkalmazásra
Kiemelten alkalmazandóak: Differenciálás Kooperatív technikák IKT alkalmazása Egyénre szabott szöveges értékelés Tevékenység központú oktatás
26
IKT eszközök Manó Matek cd Matematikai gyakorló cd
Kis kezek, nagy számok Számtanmesék
27
Interaktív tábla
31
Notebook
32
Tapasztalataink A program előnyei
Új szemléletű tankönyv, ötletes, gyakorlatias feladatokkal Az új módszerek fejlesztik az együttműködési készséget A tanulók aktívabbak, érdeklődőbbek
33
Problémák Tankönyvellátás Kevés jó digitális segédanyag van (eddig)
A módszer időigényesebb Nagy létszámú csoportok A tanár nehezen követi a munkájukat Nem lehet megbeszélni a megoldásokat, megunják a gyerekek
34
Tanulságok: Szándék és tartalom – fegyelmezett motiváció Kapcsolatok
- közös tanulás - szakmai kultúra Együttműködés, tapasztalatcsere az eredményesebb munka érdekében.
35
Köszönöm a figyelmet!
36
Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.
Szent-Györgyi Albert
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.