Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szoftevrismeret Operációs rendszerek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szoftevrismeret Operációs rendszerek."— Előadás másolata:

1 Szoftevrismeret Operációs rendszerek

2 Neumann elv 1. Tárolt program 2. Kettes számrendszer
3. Vezérlőegység(CP) 4. ALU-egység 5. Perifériák

3 CPU: vezérlés; aritmetikai, logikai műveletek
Memória: gyors elérés, kikapcsolás után Perifériák: kapcsolattartás, háttértárak – adatok, utasítások tárolása

4 Perifériák közötti átvitel
Programozott(polling): folyamatos állapotlekérdezés Megszakításos(IRQ): megszakításvezérlőn keresztül értesíti a CPU-t. Közvetlen memória átvitel(DMA):CPU megadja a memóriacímet és a blokk méretét

5 Operációs rendszerek története
Kezdetben: sorbanállás a gép előtt, lyukkártya (keveredés), foglalás, open shop Később: felhasználó, operátor; BATCH – kötegelt feldolgozás Majd: monitor™; felhasználó, segédszámítógép, szalag, operátor; szalag; prog.; számítógép;

6 Többfeladatos rendszerek (Multiprogramozás)
DMA,processzor, mágnesdob Multiprogramozás, processzor jobb kihasználása

7 Átlapoló rendszerek (pipeline)

8 Operációs rendszer feladatai
1. Perifériák különbözősége egységes felület 2.Megszakítások kezelése 3. Eszközök közös használata konfliktuskezelés 4. Munkák sorrendje és azok elosztása 5. Memóriagazdálkodás

9 Interaktív rendszerek
Kötegelt rendszerek: nincs részeredmény, nem lehet beavatkozni a fealdatokba A lyukkártyát és a mágnesszallagot felváltotta az interaktív terminál.

10 Interaktív rendszerek feldatai
Válaszidő: órák, napok  mp Adminisztrálás mellett visszajelzés a felhasználónak, órajel megjelenése Parancsnyelv megjelenése – felhasználóbarát Munkafolyamatok on túl – felhasználók kezelése, jogosultságok

11 Interaktív rendszerek
Valós idejű rendszerek: atomerőművekben.

12 Többprocesszoros rendszerek
Egy időben több feladat végrehajtása Szimmetrikus: minden processzor egyenértékű és az operációs rendszer választ közülük Aszimetrikus: az egyik lehet a „főnök”, a másik számításokat, a harmadik a perifériákat kezeli.

13 Folyamatok Program(task): utasítások sorozata
Folyamat(process): végrehajtás alatt lévő program Folyamatleíró blokk: azonosítja a folyamatot, tartalmazza a folytatáshoz szükséges adatokat. Szálak: Hasonlítanak a folyamatokra, de nincs folyamatleíró blokkjuk. Operációs rendszer magjában találhatók meg, a kernelben.

14 Erőforrások Memória, processzoridő, ki és bemeneti eszközök, adat, postafiók vagyis minden ami egy folyamat végrehajtásához szükséges.

15 Erőforrások fajtái Elvehető(preemptive): processzor és a memória; A folyamatleíró blokk tartalmaz mindent. Nem elvehető (non preemptive): csak akkor szabadul fel ha a folyamat lemond róla(nyomtató, mágnesszalagos egységek, memóriablokkok)

16 Operációs rendszerek szerkezete
Felhasználói folyamatok Rendszerhívások Válaszok Rendszermag(KERNEL) Eszközmeghajtók Megszakítások Hardver

17 Operációs rendszerek szerkezete
Rendszermag: erőforrások elosztása és kezelése Rendszerhívások, válaszok: felhasználói folyamatok és a kernel közötti kommunikáció. Eszközmeghajtó, megszakításkezelés: ezen keresztül érik el a perifériák az operációs rendszer magját. A perifériák megszakítás kéréssel hívják fel magukra az oprációs rendszer figyelmét.


Letölteni ppt "Szoftevrismeret Operációs rendszerek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések