375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője 2010. március 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője 2010. március 25."— Előadás másolata:

1 375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője 2010. március 25.

2 Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Önök, akik a Természettudományi Kar intézeteinek eddigi beszámolóit végighallgatták, érdemben a TTK minden munka- társának, tehát a mi beszámolónkat is meghallgatták. Most ugyanis egy olyan szervezet, a Környezettudományi Centrum számol be, amelynek minden munkatársa egyúttal egy intézet- hez tartozik. A Centrum mátrixszervezet, amelyet a környezet- tudomány oktatási feladatainak és kutatási munkájának koordinálására hoztunk létre. Ez a különleges helyzet megen- gedi, hogy a problémákat többször személyes stílusban tárgyaljam, az előadásba személyes mozzanatokat is említsek. Az előadásom célja az, hogy meggyőzzem Önöket a Környezettudomány, mint tudományág önállóságáról, oktatásának és művelésének fontosságáról, arról, hogy ezen a téren a TTK-nak nagy és egyre növekvő súlyú feladatai vannak és lesznek is a jövőben.

3 Van-e környezettudomány? Van! Az elmúlt 50 évben alakult a Földre, természeti és alkotott alrendszerei jellemzőire, azok összefüggéseire, megőrzésére, változásai előrejelzésére, alakí- tásukra szolgáló önálló tudomány Elkülönülés: kérdésfelvetés, megkö- zelítés, módszer jellegzetességei

4 → A tárgy a Föld

5 Környezet: az embert (egyed, csoport) körülvevő tényezők összessége Milyen ma a környezetük? Szép, vagy elkeserítő? Mindenki maga döntheti el! Környezetünket nagyon sokoldalúan lehet jellemezni Egyik lehetőség: képeim

6  természeti környezet

7 Minden eleme természeti, de gondozott környezetben vannak!

8 Megművelt terület, pár lépésre a Tiszától

9  mesterséges, épített környezet

10 A levegőszennyezés egyik fő forrása a szénerőművek működése

11 A kép egy különben színvonalas szálloda ablakából készült

12 A szénerőművek Nyugaton is növelik a légszennyezést

13 Dunakilitinél teljesen felépített műtárgyak rozsdásodnak

14  társadalmi, mentális környezet Munkahelyi mindennapjaink az egyetemen

15 Az embertömeg nyaralásunk alatt is környezetünk része

16 Környezetünknek számos más, képben ki nem fejezhető mozzanata is van Hogyan kell leírnunk a környezetet? Melyek a legfontosabb paraméterei? Mi alakítja? Válasz: környezettudomány!

17 A jelenből a jövőre következtetni: látszanak a globális kihívások Népességrobbanás Energiaellátás Klímaváltozás Vízbiztosítás Élelmiszerellátás A környezet degradációja Terrorizmus, háború

18 A válaszok helyi, regionális, kontinentális és globális szinten az emberiség sorskérdéseit jelentik A válaszokat, teendőket csak a tudomány irányításával lehet megtalálni

19 A világ természetileg, etnikailag, kulturálisan, szervezettségben, politikailag tagolt, a nézetek drámaian eltérnek egymástól → a kihívásokra bizonyosan nincs közös válasz Fenntarthatóság: úgy elégíti ki a jelen szükségleteit, hogy nem veszélyezteti a jövő generációkét

20 Környezettudomány: multidiszciplináris, interdiszcip- lináris, transzdiszciplináris Rendszerszemlélet a legfontosabb követelmény: új megközelítés! a TTK-n minden szakterület a legmagasabb szinten képviselve: együttműködéssel az oktatásért

21 Oktatás: 1997-től környezettan tanári szak környezettudomány szak környezettan alapszak környezettudomány mesterszak Környezettudományi Doktori Iskola A TTK-n erre nem jött létre intézet!

22 2006-tól: két-ciklusú rendszer

23 Környezettudományi kutatások: A klasszikus természettudomá- nyos diszciplinákhoz képest más megközelítést, kérdésfeltevést, válaszolási módokat igényel Milyen lesz a jövőbeni környezet? Biztos: a jövő természettudományos oktatási és kutatási feladatainak jelentős része e felé irányul!

24 Ez egy új szemléletet követel! Számos más példa képviseletében: Környezeti ásványtan bemutatása Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője 2010. március 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések