Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNóra Borbélyné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE
2
Bevezetés Néhány példa a matematikatanítási kutatások kockázatos elemeire
3
Tesztek Azt mérik, amire terveztem?
4
Matematikatörténet alkalmazhatósága Fontos témát választottam? Szükséges a diákoknak?
5
Fogalomépítés, problémamegoldás Azokat az elemeket választottam ki, amelyek valóban fontosak? Azt gondolják a diákok, amit elérni szándékoztam?
6
Résztvevő vizsgálat Alapos tájékozódással csökkenthetők a kockázatok A feltáró és a hipotézis-vizsgáló kutatások
7
Tanítás idegen osztályban A kutató óratartása, közreműködése az iskolai életben valódi eszmecserét tesz lehetővé a pedagógus és a kutató között, például a csoportmunka szerepéről, megvalósíthatóságáról nehéz oktatási körülmények között is.
8
A versenyek kínálta lehetőségek A Bugát Pál természetismereti középiskolai csapatversenyben az informatikai szekcióban a tanulóknak az interneten található, számukra idegen programmal is kell dolgozniuk. Két éve a hiperbolikus geometria Poincaré korongmodelljét ismerték meg, és azt a feladatot kapták, hogy a modellbenrajzoljanak a megadott körábrába minél különbözőbb méretű, elhelyezkedésű szabályos hatszöget.
9
A versenyek kínálta lehetőségek A csapatok megoldásait külön file-ban mellékelem. Azt tapasztaltam, hogy a matematika iránt nem különösebben érdeklődő diákok a számukra fontos versenyhelyzetben sikeresen megbirkóztak a feladattal. Ebből arra következtetek, hogy a számítógép kínálta lehetőségeket kihasználva érdemes oktatási kísérletet tervezni a hiperbolikus szemlélet középiskolai bemutathatóságára.
10
A korrepetálás, mint kutatási szituáció Korrepetálás közben derült ki, hogy egy 12 éves, egyébként egészséges, a világban jól tájékozódó kislány nem tudta megszámolni egy dobókocka lapjait, valamint éleit és csúcsait is. Először a szükségesnél kisebb számot mondott, majd később találomra mondott nagyobb számokat. A tapasztalatok alapján egy későbbi kutatásban a térszemlélet fejlettségét lehetett mérni kisiskolások között ezzel az egyszerű feladattal.
11
Összegzés A kutató zavarja a vizsgált folyamatot. A zavaró hatást megpróbálhatjuk rejtőzködéssel csökkenteni, de a szociológiai kutatások tapasztalatai szerint a kutató aktív részt vétele tisztább képet nyújt a pedagógiai jelenségek széles köréről. A szociológiai kutatásokban Geertz írta le először a kakasviadalon történtekről szóló írásában a résztvevő kutatás alapgondolatát.
12
Köszönöm megtisztelő figyelmüket.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.