Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBéla Kovács Megváltozta több, mint 10 éve
1
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig
Előadó: Horváth Judit
2
A matematikai szöveges feladat fogalma
Matematikai szöveges feladatnak tekintendő, minden olyan probléma, melynek megfogalmazása szöveges, és a megoldásához elengedhetetlen a matematika valamely területének alkalmazása.
3
A matematikai szöveges feladat-megoldó képesség fogalma
Matematika szövegesfeladat-megoldó képességnek, azt az összetett képességet nevezzük mely szükséges a különféle matematikai szöveges feladatok megoldásához.
4
A matematikai kompetencia készség- és képesség-komponensei
5
Célok és követelmények
Az érzékelés, a megfigyelőképesség, a tartós figyelem fejlesztése Az adatok pontos lejegyzésére szoktatás Tapasztalatok, megfigyelések kifejezése tevékenységgel, szóban és jelekkel A szaknyelv pontos használata Szóbeli szöveg összevetése a tapasztalattal, ítélőképesség fejlesztése Kapcsolatok felismerése, lejegyzése Modell-értő és -alkotó képesség formálása
6
A problémamegoldás szintjei
Első szint: Alacsony szintű és korlátozott problémaértésről tesz tanúbizonyságot. Az adott információnak csak a legalapvetőbb részeit használja. Keveri a tényeket a véleményével. Elhamarkodottan mond ítéletet, miután csak kevés információt fontolt meg. Nem gondolja át a következményeket.
7
Második szint: Általános problémaértésről tesz tanúbizonyságot.
Felhasználja a közölt információt és legalább egy ötletet saját tudása alapján. A következtetést vizsgálataira támaszkodva és néhány következmény átgondolása után vonja le.
8
Harmadik szint: Tisztán látja a problémát.
A kérdést legalább két oldalról vizsgálja meg. A közölt információk főbb pontjait és releváns, konzisztens személyes tudását használja fel. A konklúziót a fő érvek, bizonyítékok alapján vonja le. Megfontol legalább egy alternatívát és ennek egy lehetséges következményét.
9
Negyedik szint A probléma tiszta akkurátus ismeretéről tesz tanúbizonyságot Az összes rendelkezésre álló információt felhasználja, és nagyfokú, tényeken alapuló, releváns és konzisztens tudásról tesz tanúbizonyságot. A konklúziót a tények alapos megvizsgálása után vonja le. Mérlegeli a következményeket.
10
Miből következtethetünk arra, hogy a tanulók megértették egy matematikai feladat szövegét?
11
a feladattal összefüggő, önálló értelmes kérdésfeltevés képessége,
a feladat saját szavakkal való elmondása, pontos visszaidézése, a feladat helyes megoldása, a megoldás önellenőrzésének képessége
12
Megértést nehezítő körülmények
terjedelmes szöveg, bonyolult szövegezésű (összetett mondatokat tartalmaz), matematikai fogalmakat és/vagy összefüggéseket használ
13
Rajzolj egy olyan négyszöget, amelynek van két derékszögnél nagyobb szöge! Rajzolj egy olyan négyszöget, amelynek van két, derékszögnél nagyobb szöge!
14
A szöveges feladat szerepe a tanításban
15
A szöveges feladatok tanításának célrendszere (módszertani szempontból)
szövegértés fejlesztése, problémamegoldó gondolkodásra nevelés, ítélő, emlékező, lényegkiemelő és önellenőrző képesség formálása, modellalkotási képesség alapozása, műveletfogalom kialakítása és a műveletvégzés közvetett gyakoroltatása
16
A szöveges feladatok rendszerezése
Keletkezésük szerint Témájuk szerint Szövegezésük szerint Bonyolultság szerint Az ismeretlenek száma szerint A megoldások száma szerint Az adatok relevanciája szerint
17
A szöveges feladatok órai feldolgozásának lépései
24
Lejegyzés, az egyenes és a fordított szövegezésű feladatoknál
Az adatok kigyűjtése Megoldási terv készítése Az ismeretlenek becslése Az ismeretlenek kiszámítésa Ellenőrzés Válasz
25
Lejegyzés az egyenes szövegezésű feladatoknál
27
Lejegyzés a fordított szövegezésű feladatoknál
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.