Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJázmin Juhászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
www.jogiforum.hu Egyetemes szolgáltatás a távközlésben Németh János Pál Egyetemes szolgáltatás a távközlésben Németh János Pál ”A távközlési piac szabályozása” konferencia Pécs, 2002. március 19.
2
www.jogiforum.hu Előadás vázlata Miért indokolt és időszerű az egyetemes szolgáltatásról beszélni? Körülmények, folyamatok, hatások. Hogyan alakult ki és mit takar az egyetemes szolgáltatás? Mik az egyetemes szolgáltatatással kapcsolatos állami feladatok? Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása
3
www.jogiforum.hu Körülmények folyamatok, hatások Az elmúlt évtizedek és napjaink meghatározó témái: az információs technológiai forradalom és a globalizáció Egymást kölcsönösen feltételező és erősítő folyamatok! Társadalmi, gazdasági hatása és eredménye: információs társadalom Meghatározó jellemzője: információ megszerzésének, továbbításának, feldolgozásának és tárolásának képessége alapvetően megszabja a versenyképességet és az érvényesülési esélyeket
4
www.jogiforum.hu Körülmények folyamatok, hatások Új társadalmi törésvonal („digital divide”- USA Information Superhighway): akik hozzáférnek az infokommunikációs infrastruktúrához és akik nem Ez a társadalmi megosztottság nagy valószínűséggel újraképzi magát, tartósan kizárva egyre növekvő kiterjedésű társadalmi csoportokat Cél: társadalom kettészakadásának megakadályozása
5
www.jogiforum.hu A közszolgáltatások: az egyetemes szolgáltatás kialakulása közszolgáltatások története régmúltba nyúlik vissza: római és egyiptomi vízvezeték-hálózat, futárposta, közfürdők XIX. század második felétől, majd különösen a gazdasági világválság után közszolgáltatás intézménye lendületet kap: USA – New Deal, Európa – szociális piacgazdaság, jóléti állam töréspont: olajválságok időszaka – fő szempont a hatékonyság, az állami szerepvállalás visszaszorítása, így a közszolgáltatások terén is, konzervatív gazdaságpolitikák térhódítása
6
www.jogiforum.hu A közszolgáltatások: az egyetemes szolgáltatás kialakulása állami és magánszféra közötti feladat megosztás 3 modellje: angol – közszolgáltatási privatizáció francia – közszolgáltatások átadása magánszervezeteknek német – közfeladatok szervezésében külső és belső igazgatás elválasztása magánjavak – közjavak; közös készletű javak közérdekű szolgáltatások – általános gazdasági érdekű szolgáltatások -> közszolgáltatási kötelezettség
7
www.jogiforum.hu Az egyetemes szolgáltatás a távközlésben Cél: társadalom kettészakadásának megakadályozása, vagyis hozzáférés biztosítása azoknak, akik részére gazdaságossági, piaci alapon nem lenne kifizetődő Megoldás: egyetemes szolgáltatás, egyetemes szolgáltatási kötelezettség – állami szabályozó feladat Távközlésben: „hozzáférés biztosítása az alap telefonszolgáltatáshoz elérhető áron mindazok számára, akik ezt indokoltan kérvényezik, függetlenül attól, hogy hol laknak” OFTEL
8
www.jogiforum.hu Az egyetemes szolgáltatás a távközlésben Egyetemes szolgáltatás: a sokszintű állami szabályozási eszközök egyike a szabályozott versenypiacon – olyan gazdaságilag vagy társadalmilag kívánatos eredmény elérése a cél, amit a szabályozás nélkül magukra hagyott piaci szereplők önmaguktól nem teljesítenének
9
www.jogiforum.hu Az egyetemes szolgáltatás a távközlésben szabályozói szemszögből alapkérdések: - már létező hálózaton, létező szolgáltatások vagy új szolgáltatások, még kiépítés alatt lévő hálózaton - mit jelent az „elérhetőség és megfizethetőség”? - minden beavatkozásnak vannak veszélyei: 1) ösztönzők torzítása ronthatja az összhatékonyságot; 2) támogatás fogyasztáshoz kötése torzíthatja a fogyasztói szokásokat
10
www.jogiforum.hu Az egyetemes szolgáltatás a távközlésben országonként különböző egyetemes szolgáltatás koncepciók, de vannak közös elemek: -nyilvános távközlő hálózat kiterjesztése még nem ellátott területekre (még Kanadában is!) -távközlési szolgáltatások elérhetővé tétele alacsony jövedelmű vagy egyéb hátrányos helyzetű társdalmi csoportok számára -távközlési szolgáltatások használhatóvá és elérhetővé tétele fizikailag fogyatékos előfizetők számára - hozzáférési igények kielégítése (különösen fejlődő országokban hosszú várólisták)
11
www.jogiforum.hu Egyetemes szolgáltatás szabályozási modellek
12
www.jogiforum.hu Egyetemes szolgáltatás szabályozási modellek
13
www.jogiforum.hu Egyetemes szolgáltatás szabályozási modellek
14
www.jogiforum.hu Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása EU távközlési liberalizáció főbb lépései: 1987Távközlési Zöld Könyv 1988Távközlési végberendezések liberalizációs irányelv 1990Nyílt hálózati hozzáférés irányelv 1990Szolgáltatások irányelv 1995ONP Távbeszélő Irányelv 1996Teljes Liberalizációs Irányelv EU Tanács határozata 1994-ben: távközlési liberalizáció és egyetemes szolgáltatás problémakörének felvetése
15
www.jogiforum.hu Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása EU Bizottság 1994-ben kijelöli az ONP Irányelv (1990) alapján az egyetemes szolgáltatás vita kereteit: alap - EU gazdasági és szociális céljainak (kohézió) elérését kell segítse kérdés - egyetemes szolgáltatás nyújtása, tartalma, minősége, ára, finanszírozás, nemzeti szabályozó hatóság feladatai EU Bizottság felkérésére Bangemann-csoport tanulmánya az információs társadalomról (1994)
16
www.jogiforum.hu Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása 1995 ONP Távbeszélő Irányelv: egyetemes szolgáltatás kötelezettség tartalmazza “a távbeszélő szolgáltatás nyújtását egy olyan vezetékes kapcsolaton keresztül, amely alkalmas egy faxkészülék és egy adatmodem kiszolgálására csakúgy, mint az ügyfélszolgálati, segély- és előfizetői tudakozó hívások biztosítására, valamint a nyilvános távbeszélő állomások üzemeltetésére.”
17
www.jogiforum.hu Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása 1996 EU Bizottsági Közlemény az egyetemes szolgáltatási kötelezettség finanszírozásának EU-n belüli szabályairól: -minimalizálniuk kell a piacra lépési akadályokat miközben megfelelő biztosítékot nyújtanak az egyetemes szolgáltatás finanszírozására; -tiszteletben kell tartsák a semlegesség elvét (például egyes piaci szereplők vagy alkalmazott technológiák vagy szolgáltatási formák között); -a lehető legalacsonyabban kell tartsák az adminisztratív korlátokat és a velük járó költségeket; -objektív, átlátható, arányos és diszkriminációmentes elveken kell alapuljanak
18
www.jogiforum.hu Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása A nemzeti egyetemes szolgáltatási tervezet alapján fedezhető költségek közé csak az egyetemes szolgáltatási kötelezettség teljesítéséből fakadó “nettó költségek” tartozhatnak a közösségi jog alapján (3.1. pont). A nettó költségek kiszámításánál figyelembe kell venni mindazon költségeket, amelyek az olyan előfizetők kiszolgálásából adódnak, akik esetében a szolgáltató piaci alapon megszüntetné a szolgáltatás biztosítását, valamint azokat az előnyöket is, amelyek azzal járnak, hogy az adott szolgáltató egyetemes szolgáltatást nyújt (5.2. pont).
19
www.jogiforum.hu 2001. szeptember 17. EU Tanács és Bizottság közös Közlemény egyetemes szolgáltatás átfogó rendezéséről: Alapdefiníciók, egyetemes szolgáltatás tartalma Egyetemes szolgáltatás nettó költségének meghatározása, finanszírozás alapszabályai Egyetemes szolgáltatás minőségi paramétereinek meghatározása: várakozási idő igények kielégítéséig; meghibásodási gyakoriságok és hibajavítási idők; hívás sikeresség; működő nyilvános telefonok aránya; számla pontossággal kapcsolatos panaszok száma Egyetemes szolgáltató kiválasztása, jelentős piaci erővel bíró szolgáltató szabályozása Egyetemes szolgáltatás tartalmának felülvizsgálati eljárása, szempontjai Az EU egyetemes szolgáltatás szabályozása
20
www.jogiforum.hu Az EU egyetemes szolgáltatás gyakorlat Liberalizáció nem hozott forradalmi változást a távközlési piacon, DE megjelentek új szolgáltatók, kialakult a verseny Költségalapúság elve és kereszt-finanszírozás tilalma miatt nemzetközi és távolsági hívások díja általában jelentősen csökkent, míg helyi hívások és havi előfizetési díjak nőttek, esetenként számottevően Nemzeti szinten egyetemes szolgáltatás szabályozása kevés helyen valósult meg, komoly hiányosságok Vita alapvető kérdései: egyetemes szolgáltatás tartalma, valós költsége és annak finanszírozása EU Bizottság éves státusz jelentést ad ki
21
www.jogiforum.hu Következtetés, vagyis az alapkérdés Michael Powell, FCC elnök 2002 januári nyilatkozata liberalizációról, versenyről, egyetemes szolgáltatásról jól szemlélteti az alapkérdést: Az e a nagyobb baj, ha egyes szolgáltatások nem jutnak el minden társadalmi csoporthoz, vagy az, ha az esélyegyenlőség megteremtésének áraként lassul a technikai fejlődés üteme és néhány új szolgáltatás, termék esetleg meg sem születik…
22
www.jogiforum.hu Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.