Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
EREDMÉNYKIMUTATÁS JÖVEDELMEZŐSÉG
2
Éves forgalom meghatározása
Étterem befogadóképessége Átlagfogyasztás Forgási sebesség Nyitvatartási napok száma
3
Éves forgalom meghatározása
Műszakonként megszorozzuk az étterem befogadóképességét az átlagfogyasztást a forgási sebességgel és a nyitvatartási napok számával
4
Éves forgalom meghatározása
Összeadjuk az egyes műszakok forgalmát
5
FELADATA Valós képet szolgáltatni a vállalkozás jövedelemtermelő képességéről – az eredményre ható tényezők számszerűsítése. Az eredmény-kimutatás céljai: Az eredményre ható tényezők számszerűsítése A vállalkozásnál maradó eredmény megállapítása, Fontos, hogy egységes szerkezetben történjen az eredmény kimutatása, hogy a különböző vállalkozások adatait össze lehessen hasonlítani.
6
AZ EREDMÉNYKIMUTATÁS FELADATA
A vállalkozás mérleg szerinti eredményének levezetését tartalmazza, a vállalkozás bevételeit és ráfordításait méri össze egy adott időszakra vonatkozóan. (Évente egyszer készül.) Az eredmény az üzleti év bevételeinek és ráfordításainak különbözete. Az eredmény ennek alapján lehet pozitív érték, vagyis nyereség, és negatív érték, vagyis veszteség.
7
Az eredmény kimutatások
A magyar számviteli törvény az eredmény levezetésekor a következő eredménykategóriákat különbözeti meg: Üzemi/üzleti eredmény Pénzügyi műveletek eredménye Szokásos tevékenység eredménye Rendkívüli eredmény Adózás előtti eredmény Adózott eredmény - Osztalék Mérleg szerinti eredmény
8
Az eredmény kimutatás jellemzői
Adott időszakra vonatkozik Forgalmi adatokat tartalmaz
9
Az eredmény kimutatás célja
A vállalkozás jövedelemtermelő képességének valós bemutatása, a mérleg szerinti eredményre ható tényezők részletezése és összegszerű levezetése.
10
Eredménykimutatási eljárások és típusok
Összköltség eljárású: a vállalkozás valamennyi hozamának és összes ráfordításának különbsége az eredmény Forgalmi eljárású: az értékesítési bevétel és értékesítési ráfordítás különbsége az eredmény Az összköltség eljárású és forgalmi eljárású eredmény-kimutatás két típusban készíthető el a vállalkozó döntése szerint:
11
Eredménykimutatási eljárások és típusok
„A” típusú: lépcsőzetes eredmény-levezetés „B” típusú: mérlegrendszerű, azaz a ráfordítások és bevételek kétoldalú kimutatása A két eljárású eredmény-kimutatás azonos mérleg szerinti eredményhez vezet. Az üzemi/üzleti eredmény levezetéséhez a költségeket a vállalkozás választása szerint vagy költségnemek szerint, vagy a forgalomban betöltött szerepek szerint kell feltüntetni.
12
Eredménykimutatási eljárások és típusok
A számviteli eredmény-kimutatás szerkezete nem ad elégséges információt a szállodai eredményképződés folyamatáról a vezetői döntésekhez. A világ szállodaiparában ezért általánosan használt az előbbiektől eltérő szállodai szakmai eredmény-kimutatás. Ebben átrendezzük a bevételeket és ráfordításokat, és új szerkezetbe foglaljuk.
13
A szakmai eredménykimutatás szerkezete
Három részből áll: I. Az üzemegységek/tevékenységek közvetlen eredménye Ez a rész választ ad arra a kérdésre, hogy honnan és az egyes szolgáltatásoknál milyen nagyságrendben és arányban képződik a szálloda eredménye. Az eredmény megállapítás módszere: Az egyes nyereségkitermelő tevékenységeknél (árbevételt elérő szolgáltatásoknál) az elért árbevételből levonjuk az eléréséhez szükséges közvetlen költségeket és megkapjuk a tevékenység közvetlen eredményeit.
14
A szakmai eredménykimutatás szerkezete
A második részben az általános költségek csoportosított felsorolása választ ad arra, hogy az üzemegységek által kitermelt eredményből mennyi és milyen arányban megy el a szálloda működéséhez elengedhetetlenül szükséges általános (funkcionális) tevékenységek végzésére. Az üzemegységek eredményéből levonva az általános költségeket megkapjuk a bruttó üzemeltetési eredményt. Általánosan G.O.P-nek hívják (= Gross Operating profit)
15
A szakmai eredménykimutatás szerkezete
A harmadik részben soroljuk fel azokat a költségeket, amelynek alakulására a szállodai vezetésnek nincsen ráhatása, nem tudja befolyásolni őket, a vezetés számára ezek adottságok. Elnevezésük állandó (fix) költségek. Használatos a tőke költség, vagy tulajdonosi döntésű költség megnevezés is. A bruttó üzemeltetési eredményből levonva az állandó költségeket kapjuk meg a szálloda nettó üzemeltetési eredményét. Hívják N.O-P.-nek is (Net Operating Profit)
16
SZAKMAI EREDMÉNYKIMUTATÁS
Üzemegység eredményének kiszámítása Árrés Árrés kiszámítása Árrés tartalma, jelentősége Árrés kiszámítása (nettó árbevétel – ELÁBÉ, ehhez tudni kell a nettó árbevételt, ELÁBÉ = nettó árbevételt osztom vissza az 1 + haszonkulccsal)
17
Üzemegység eredményének kiszámítása
Árrés -- Közvetlen bérköltségek -- Egyéb közvetlen költségek 5-15 % Üzemegység eredménye
18
Közvetlen bérköltség A tulajdonos és az adminisztráción kívüli bérköltségek (konyhafőnök, teremfőnök, konyhalány, pincérek stb.).
19
EGYÉB KÖZVETLEN KÖLTSÉGEK ( 5-15 %-a a nettó bevételnek)
Fogyóeszközök: üvegáruk, porcelánok, textília, evőeszközök stb. Mosatási, tisztítási költségek Takarítás költségei: tisztítószerek vagy szerződéses számlák Munkaruha költségek: formaruha, védőruha, védőfelszerelések Engedélyek, hatósági díjak Étlapok, itallapok, árlapok Műsorszolgáltatás, jogdíjak
20
BRUTTÓ ÜZEMELTETÉSI EREDMÉNY – GOP KISZÁMÍTÁSA
Üzemegység eredménye -- Közvetett költségek (általános ktg.) ____________________________________________________________________________________________ Bruttó üzemeltetési eredmény GOP
21
KÖZVETETT KÖLTSÉGEK – ÁLTALÁNOS KÖLTSÉGEK
Igazgatás bérköltsége Igazgatási költségek ( 4 %-a a nettó árbevételnek) nyomtatványok, irodaszerek Telefonköltség, internet, postaköltség Marketing költség (3-4-5 %) Reklám, prospektus Vásárok, kiállítások, bemutatók Szponzorálási szerződések Tréningeztetés
22
ÁLTALÁNOS , KÖZVETETT KÖLTSÉGEK
Energia ( %) Víz és csatorna Villany gáz Karbantartás költségei Műszaki anyagok Alkatrészek Karbantartási szerződések
23
NETTÓ ÜZEMELTETÉSI EREDMÉNY - NOP KISZÁMÍTÁSA
Bruttó üzemeltetési eredmény – Fix költségek ___________________________________________________________ = Nettó üzemeltetési eredmény - NOP
24
FIX KÖLTSÉGEK TULAJDONOSI KÖLTSÉGEK
Értékcsökkenési leírás Bérleti díj Banki hitelek törlesztő részletei Biztosítási díjak Franchise díjak Menedzsment díjak
25
ADÓZÁS ELŐTTI EREDMÉNY NOP
Nettó üzemeltetési eredmény (NOP) - Központi adók Helyi adók ___________________________________________________________________________________ Adózás utáni eredmény - profit
26
Vendéglátó üzlet kialakítása, komplex elemzése
27
FELADAT Elhelyezkedés, megközelíthetőség
Idegenforgalmi leltár (SWOT analízis) Konkurencia vizsgálat Az üzemeltetendő egység nevének kiválasztása Logo, embléma – magyarázat Arculat Az üzlet jellege - férőhelyek száma - egyéb szolgáltatások Nyitva tartás - szünnap
28
Szakhatósági engedélyek
FELADAT Szakhatósági engedélyek Működési engedély Kategóriába sorolás
29
FELADAT Értékesítési formák Értékesítési csatornák, Vendégkör
Árfekvés, haszonkulcs
30
FELADAT Az üzlet tervrajza: Értékesítőhely ,vendégtér Termelőrész
31
Előtér – ruhatár – mosdók
FELADAT Bejárat….Portál Előtér – ruhatár – mosdók Vendégtér
32
FELADAT Termelőrésznél az áru útját követjük: Gazdasági bejárat
(szeméttárolás, mosléktárolás) Öltözők Raktárak – előkészítők Termelés - konyhák Helyiségkapcsolatok Mosogatók Söntés Felszolgáló office - átadópult
33
FELADAT Szervezeti felépítés Létszámterv
Éttermi igazgató Üzletvezető Bankett igazgató Konyhafőnök Árfelelős Éttermi igazgatósági titkárnő Létszámterv Bérezés, bérterv, bérköltségek
34
FELADAT Étlap Itallap Haszonkulcs 2-3 kalkuláció Átlag fogyasztás
Forgási sebesség Napi, havi, éves forgalom
35
FELADAT Gazdasági számítások: Éves forgalom Kapacitás
Üzemelési napok száma Átlagfogyasztás Forgási sebesség
36
Árrés kiszámítása Éves bruttó árbevétel Éves nettó árbevétel
Árrés = Éves nettó árbevételből - éves ELÁBÉ Az éves ELÁBÉ-t úgy kapjuk meg, Éves nettó forgalom (Haszonkulcs / 100) + 1 Hiszen tényleges számláink nincsenek!!!!
37
Az árrés Az árrés biztosít fedezetet az összes költségünkre és természetesen nyereségtartalommal is rendelkezik!
38
Üzemegység eredményének kiszámítása
Árrés - Közvetlen bérköltségek - Egyéb közvetlen költségek (a forgalom %-a) - Fogyóeszköz pótlására a forgalom 1 %-a Üzemegység eredménye
39
Közvetlen költségek Közvetlen bérköltségek szakácsok, konyhalányok,
pincérek, hostessek
40
Egyéb közvetlen költségek
Tisztítószerek Nyomtatvány,irodaszer Csomagoló anyagok Számítástechnikai anyagok Étlapok, menükártyák Fogyóeszközök Dekoráció
41
Egyéb közvetlen költségek
Virág Fizetett jutalék Mosatás Szemét szállítás Munkaruha, védőruha Jogdíjak Postai költségek Szoftver ,szoftver felügyelet Műsor-zene
42
Bruttó üzemeltetési eredmény (GOP)
Bruttó üzemeltetési eredmény kiszámítása: Az üzemegység eredménye - általános költségeket (az adminisztratív dolgozók, a vezetők munkabérei, a marketing költségek, melyeket a forgalom %- ának vesszük) - Igazgatás egyéb költségei – forgalom %-a - Energia költségek – forgalom %-a
43
Nettó üzemeltetési eredmény (NOP)
Nettó üzemeltetési eredmény kiszámítása: Bruttó üzemeltetési eredmény – fix költségek Fix költségek Ha az étterem a saját tulajdonunkban van Értékcsökkenési leírás Franchise díjak, a forgalom 3-5 %-a Ha az éttermet béreljük: Bérleti díjak (150 – 200 – HUF + 20 % ÁFA), mely az étterem nagyságától és a helyszíntől függ
44
Fix költségek Banki törlesztések, kamatok Biztosítási díjak
45
FELADAT Adózás előtti eredmény Állami adóelvonás – társasági adó
Helyi adók _______________________________________________________ Profit
46
Kapcsolat a számviteli és a szakmai eredménykimutatás között.
A nettó üzemeltetési eredmény tartalmilag azonos az üzemi/üzleti eredmény kategóriával és a szálloda szakmai tevékenységének az eredményét vezeti el. Nem tartalmazza a pénzügyi műveletek eredményét és a rendkívüli eredményt. Ezek alakulása közvetlenül nem függ a szálloda szakmai tevékenységétől.
47
Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége
Az üzemegységi eredmény a szállodák legmagasabb eredmény kategóriája. Mértéke alapvetően befolyásolja a további eredménykategóriák nagyságát, hiszen a kimutatásban a továbbiakban már csak költségek szerepelnek. Mértékét – és általában az egész szálloda eredményét – alapvetően a szállás tevékenység eredménye határozza meg. Az egész szállodai gazdálkodásban meghatározó a szobaárbevétel nagysága.
48
Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége
A vendéglátás eredményszintje a tevékenység jellege miatt alacsonyabb. Az eredmény alakulásában meghatározó az árrés nagysága és szintje.
49
Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége
A szállodák szakmai gazdálkodásának alapvető mutatója a bruttó üzemeltetési eredmény szintje, a GOP szint (A bruttó üzemeltetési eredmény az összes árbevétel százalékában.). Ennek mértékével értékeljük a szálloda jövedelmezőségét és hasonlíthatjuk össze több szálloda teljesítményét.
50
Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége
Átlagos mutatója Magyarországon 4-5* szállodáknál és éttermeknél 35-40%. Természetesen egyes szállodáknál jelentős különbségek vannak.
51
Szállás személyi jellegű ráfordításai
Éves alapbér+ Pótlékok+ prémiumok+ XIII. havi bér= Teljes bérköltség Bérköltség+ Járulékok+Caffeteria+ outsourcing= Személyi költség
52
Közvetlen működtetési költségek
a., Anyagok : tisztítószerek, vendéganyagok-bekészítések, nyomtatvány, irodaszer, számítógépes anyagok b., Eszközök: porcelán, textília, munkaruha, védőruha c., Szobafoglalás anyagi jellegű szolgáltatásai: fizetett jutalék, szobafoglalási díjak d., Anyagi jellegű szolgáltatások: mosatás, virág vásárlás-díszítés, bérelt berendezések, e., Alvállalkozó számlázott költsége: ablaktisztítás, rágcsálóírtas stb. f., Kommunikációs anyagi jellegű szolgáltatások: telefon, posta, mobil, internet, műsor- zeneszolgáltatás, szoftver felügyelet, jogdíjak, vendég szállítás, utazási költség
53
Gazdálkodást befolyásoló vezetői döntések
Létszámtervezés Alapbérek kérdése Motivációk (természetbeni juttatások, prémiumok, XIII. havi bér?) Caffeteriát milyen összegből gazdálkodjuk ki? Bízzunk-e meg külsős céget, mely feladatok ellátásával? A költségek inflációnál kisebb szintű emelésével, a létszám szinten tartásával és a bérek infláció szerinti emelésével nagyobb eredményt érhetünk el ( ezeket a célokat a marketing tervben kell lefektetni) Szállodai szoba önköltsége- és átlagár viszonya
54
GOP szint Árbevételnövelés Költségek csökkentése
55
Munkaerő,bérköltségek
56
Foodcost Növelni a haszonkulcsot átlagfogyasztás
57
Csökkenteni az üzemeltetési költségeket
58
Csökkenteni az energia költségeket
Alternatív megoldások
59
Any question?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.