Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVeronika Kerekesné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. jokay@ige.hu www.ige.hu Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, 1996-2005)
2
1996. évi XXV. törvény A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról
3
• A helyi önkormányzatok fizetőképességének helyreállítása • A hitelezők követelésének vagyonból való kielégítése • A helyi önkormányzat kötelező feladatainak folyamatos teljesítése A csődtörvény céljai
4
• Megelőzni az önkormányzati fizetésképtelenséget • Világos adminisztratív és jogi eljárás lefektetése, amit a hitelezők követhetnek • Lehetőséget kínálni a reorganizációra és a megegyezésre • Világossá tenni, hogy a központi kormányzat nem vállal garanciát a helyi hitelekért (Önálló garanciákhoz parlamenti jóváhagyás szükséges és a költségvetési törvény korlátozza) • Közszolgáltatások fenntartása Elvárások a törvénnyel szemben
5
Adósságrendezési eljárás Bírósági beadvány Nem Eljárás megszűntetve, lehetőség van fellebbezésre Cégközlöny Pénzügyi gondnok Adósságrendezési bizottság Hitelezők értesítése Válságköltségvetés Reorganizációs terv Egyezség Egyezségi terv aláírása, Benyújtása a bíróságra Az egyezség közzététele, Nincs mód fellebbezésre A bíróság leltárt készített a vagyonfelosztásba vonható vagyonról Nincs egyezség A pénzügyi gondnok egy vagyonfelosztási tervet készít bírósági elfogadásra A bíróság jóváhagyja a vagyonfelosztási tervet, lehetőség van fellebbezésre Vagyont felosztják, Hitelezőket kifizetik Pénzügyi gondnok kifizetése, Eredmények publikálása, Adósságrendezés lezárása Van egyezség Elfogadása
6
Önkormányzati adósságrendezési eljárásokban érintett települések
7
Önkormányzati adósságrendezési eljárások Magyarországon 1996-2003.
8
Kötelező feladatokhoz nem kapcsolódó nagyberuházások Adórendszer változékonysága és bizonytalan értelmezése (ÁFA) Jogszabályellenes működés Köz- és magánszféra keveredése Az önkormányzati csődök kialakulásának okai
9
• Mindig az önkormányzat volt a kezdeményező • Szervezési, működési hiányosságok • Belső ellenőrzés hiánya • Gazdasági kérdésekben kompetens szakértő hiánya • Pénzforgalmú szemléletű könyvelés hátrányai • A közig. hivatalok észrevételeinek nincs visszacsatolása • Nem tartják be a törvényt (felelősségek - szankciók) • Jegyző kulcs fontosságú • Ritkán racionalizálták a működésüket az önkormányzatok • ÁSZ jelentéseket nem veszik komolyan • Jellemzően nem kíséri átszervezés, leépítés • A hitelezők követelésük nagy részét leírják, elvesztik Főbb tapasztalatok listája
11
Hitelezői igények kielégítése az adósságrendezési eljárás során
12
• Belső ellenőrzés • Könyvvizsgáló • Önkormányzati biztos • Kincstári típusú gazdálkodás A kedvezőtlen pénzügyi folyamatok megelőzésének eszközei
13
• Belső ellenőrzés hatékonyabbá tétele • Törvény betartatása • Hitelezők, beszállítók tájékoztatása • „Rejtett hitelek” felfedése • Számvitel megreformálása Javaslatok a rendszer tökéletesítésére
14
Támogatások EU támogatások feltételei • Kohéziós Alap, Strukturális Alapok • Operatív Programok - 2004-2006 Kedvezményezettek az önkormányzatok • A projekt nem mehet át lényeges változáson a támogatás odaítélésétől számított 5 éven belül (1260/1999 EK rendelet 30. cikkely 4. bekezdése) Biztosítékok • Nincs egységes biztosítékadási kötelezettség
15
Szerződésszegés következménye • Támogatások szerződéses rendszere: EU – Magyar Állam - önkormányzat • ÚJABB ADÓSSÁGRENDEZÉSI ELJÁRÁSOK INDULHATNAK! • Ha nincs biztosíték és szerződésszegés esetén az önkormányzat fizetésképtelen, akkor a visszafizetés az államot terheli Ötv. –vel összeegyeztethetetlen! • Szerződésszegés - elállás - támogatás összegének visszafizetése (120%)
16
www.ige.hu Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.