Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErzsébet Mészárosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011
2
Napjaink informatikai eszközei olyan lehetőségeket adnak a kezünkbe, amelyek hatékony segítséget nyújthatnak az tananyag rögzüléséhez, élvezetessé tehetik a tanulást.
3
Azonban… •Az informatikai eszközök bevezetése módszertani megújulással jár együtt. •Módszertani megújulás nélkül igazuk van a szkeptikusoknak: „az egész csak hókuszpókusz, ami felesleges pénzkidobás”.
4
Miféle változásokkal társul az IKT eszközök bevezetése? A változás megragadható a hagyományos (instruktív) és az „újkeletű” konstruktivista pedagógiai felfogás összevetésével.
5
Hagyományos tanulásszervezés Frontális osztálymunka új fogalmak bevezetése, új anyagközlés kevés lehetőség a tanulók bevonására nehéz a figyelmet, az érdeklődést 40 – 45 percig ébren tartani a tanár az információ hordozója, átadója a diákok passzív befogadók
6
Önálló munka egyénileg, párban és csoportban egyaránt végezhető a tanuló egyedül dolgozik a feladatszervezés nem egyénre szabott a tanulók személyisége és képességbeli különbségei nem feltétlenül dominálnak a feladatválasztásnál
7
Hatékony tanulásszervezési módok- A „konstruktivista pedagógia” A konstruktivista pedagógia egy szemlélet: A tudást mindenki maga építi fel, és ebben a gondolkodási folyamatban aktívan részt kell vennie, ehhez másokkal együtt kell működnie.
8
valóság A komplex tanulási környezet megteremtése alapfeltétel: többé már nem egy tankönyv és egy tanár az információ forrása, hanem maga a valóság. Olyan sajátos tanulási környezetet igényel, amelyben a tanulók együtt dolgozhatnak és segíthetik egymást, változatos eszközöket és információs forrásokat használva, a tanulási célok eléréséhez és a problémamegoldó tevékenységhez.
9
Számítógépes osztálytermi környezetben számos pedagógiai és tanulási mód megvalósítható. pl.: a problémaközpontú és a projekt alapú tanulás
10
Az oktatási rendszer változása HagyományosKonstruktivista Tanár bíró, beszélő, szakértőedző, vezető, szakértő, tanuló Tanuló passzív hallgató, reprodukálóaktív cselekvő, konstruktív Tartalom tantárgyakra bontott, elvont, átfogó integrált, több tudományterületet átfogó, autentikus Értékelés megkülönböztető, összegző diagnosztikus, formatív, portfólió- szerű Tanulási környezet nagyléptékű, kevés az interakció, kevés információforrás van, sok az utasítás kisléptékű, sok interakció Didaktika didaktikai háromszög: tanár, diák, tananyag didaktikai sokszög: tanár, diáktárs, feladat, média, tudományterület [Eurelings 2001]
11
A jövő oktatásaMaHolnap Technológiai képzésTeljesítmény- fejlesztés TömegességEgyénre szabott tanulás Bölcs a színpadon (katedrán)Társ, aki vezet Tanár-centrikusDiák-centrikus Beosztott idejű tanulásTanulás igény szerint A tanulás a képzéssel egyenlőA tanulás szereplés Tanítás a tanárt hallgatvaTanulás tevékenykedve Tantárgy, téma alapú tanulásProjekt alapú tanulás A technika működésének tanulásaA technika működtetésének tanulása Tudni valamitTudni, hogy miért Az alapok: írás, olvasás, matematikaAz alap: magasabb rendű gondolkodás készségek és információ elsajátításÉrdeklődés, felfedezés és tudás ReagálóElőidéző [Hodgins 2000]
12
Az elektronikus tanulás minden szempontból új környezetet követel magának. A reformpedagógiák által kínált elveket és munkaformákat jól lehet alkalmazni a számítógéppel támogatott oktatásban. Ugyanakkor jelentősen enyhítheti a valós életben egyre inkább megszokott és a formális oktatásban alkalmazott ismeretszerzési technikák közötti feszültséget.
13
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.