Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTivadar Török Megváltozta több, mint 10 éve
1
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Milyen a tanóra? Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja… kutatja! Kárpáti Andrea
2
Tanórai megfigyelés kivitelezése
Megfigyelési lap Értékelési lapok
3
Kérdezési technika Interjú összesítő lap
4
Interjú Strukturált vagy standardizált interjú: kötött a kérdések sorrendje a kérdezőnek ugyanúgy kell feltennie a kérdést, ahogy a kutatók meghatározták a kérdezőnek az utasításokat betartva kell viselkednie az interjú során Válaszok rögzítése: 21 db zárt kérdés- sorszámok rögzítése 3 db nyitott kérdés – rövid válasz
5
Interjú rétegei (részlet)
I. Kerettantervre, helyi tantervre vonatkozó kérdések II. Tantárgyra vonatkozó kérdések III. A nevelésre vonatkozó kérdések IV. Tervezéssel kapcsolatos kérdések (tanóra, módszer) V. Tankönyvek, taneszközök VI. Szakmai fejlődés lehetőségei (továbbképzés) VII. Tanár diákképe
6
Kérdezési technika (ízelítő)
Rangsoroltat a kérdező Az alábbi kérdésekre adott válaszát számszerűsítse egy ötfokozatú skálán: 1= egyáltalán nem változtat; 2=néhány változás…; 3=kb. felét…; 4=felétől nagyobb arányban…; 5=teljesen megváltoztatná 2.Tantárgyának témaköreit mennyire változtatná meg?
7
Választ megadott szempont szerint kéri, választ kategóriába besorol a kérdező
3. Tantárgyának kerettantervi témái közül jelöljön meg 3-3 olyan kerettantervi témakört, melyet szűkítene, bővítene, elhagyna, illetve új témakört venne be! Szűkítés bővítés elhagyás bevétel X X
8
5. Az Ön intézményének pedagógiai programjában meg-fogalmazott célok közül melyeket tartja a legfontosabbnak, s mennyire valósíthatók meg? Várható válaszok: Személyiség sokoldalú fejlesztése Erkölcsi normák Szocializáció Egyéniség kibontakoztatása Társadalmi esélyek biztosítása (esélynyújtás/ kompenzálás) Életben való boldogulás Egész életen át tartó tanulás Egyéb Megjegyzés: hagyni kell, hogy a válaszadó önállóan alkossa meg válaszát, a várható válaszkategóriákat a kérdezőnek kell beszámoznia az elhangzás sorrendjében, ha többet is említ!
9
A választ kategóriába besorolja a kérdező és az elhangzás sorrendjét is jelöli
9. Tantárgyának tanítása során mi okozza a legnagyobb nehézséget? Három legfontosabb problémát jelölje meg, sorrendben a legnagyobbal kezdje! Várható válaszok: Érdektelensége a diákoknak Időhiány A tantárgy presztízsének csökkenése (szülők, közvélemény, azaz társadalmi szinten) A tantárgy presztízsének csökkenése a tantestületen belül Eszközigényessége- (kontra eszközök hiánya) A tantárgyi tartalmak, követelmények (kerettantervi tényezők) Egyéb
10
1: nem fontos; 5: nagyon fontos
Kérem, rangsorolja az alábbi tankönyv- és taneszköz-választási szempontokat! 1: nem fontos; 5: nagyon fontos Szempont 15. kérdés 16. a) kérdés Tanulhatóság (diákok számára jól érthető) Szakmai hitelesség Érdekesség, motiváló erő Korszerű ismeretek közvetítése Idő és tananyag megfelelő arányban van Jól bevált a tanítás során Igazodik az aktuális követelményekhez Didaktikai kimunkáltság egyéb xxxxxxxxxxx 16. b) Mennyire vált be a jelenleg használt tankönyv?
11
A megfigyelési technika
Megfigyelés objektivitása Kódolás: kategóriarendszer, jelrendszer, becslési skála alkalmazásával Kategóriarendszeres megfigyelés: megfigyelendő jelenséget egy előzetesen megalkotott csoportosítás, osztályozás szerint rögzítjük (természetes egység, időegység) kategóriák egyértelműsége „kategória-szótár” kategóriák diszjunkt viszonya
12
A megfigyelési technika
Becslési skála: a megfigyelő értékeli a tanórai jelenségeket egy megadott skálán A módszer előnye, hátránya könnyen, egyszerűen elsajátítja a megfigyelő átfogó kép a tanórai jelenségekről, az óra egészéről Az óra finom-szerkezete, történései, tényei nem reprodukálhatóak Megfigyelő benyomásai, értékrendje miatt erősen szubjektív Megfigyelés és az értékelés időben eltávolodhat
13
1. Cél, tartalom, feladatok, tervezés – megvalósulás
Értékelési lapok - becslési skála alkalmazása tanóra értékelése szempont alapján ÓRA JELLEMZŐI ÉRTÉKELÉS ötfokozatú 1. Cél, tartalom, feladatok, tervezés – megvalósulás Célok indokoltsága, szakszerűsége 1.1 Kompetenciafejlesztés tervezettsége Tartalom szakszerűsége Tartalom feldolgozási szintje Feladatok szintje, mennyisége Cél-feladat (tanulói tevékenység) kapcsolata Nevelési hatás 1.2
14
becslési skála alkalmazása tanórai megfigyelést követően
MOTIVÁCIÓ ÉRTÉKELÉSE Tanárra jellemző motivációs eljárás, technika arányai (kisebb, nagyobb, egyenlő; (> = <) Osztály csoport egyén Tanárra jellemzőbb motivációs megoldás (1-8-ból ) Érdeklődés % Unalom % Szándékosan zavar, ellenszegül %
15
Kategóriarendszeres, jelrendszeres megfigyelés kivitelezése Megfigyelendő jelenségek, események, tevékenységek Tanulásszervezés: Didaktikai feladat: Ú, Ö, A, E-É Szervezés: HaT Munkaformák: F, Cs, E, R, Sz, K Feladat tartalma: AF, SZK, TK, MK Szimultán munka: egyszerre több munkaformát alkalmaz Oktatási módszerek: előadás, magyarázat, megbeszélés, vita, bemutatás, szemléltetés, önálló feldolgozás, kooperatív módszerek, motiválás, értékelés, nevelési eljárás Önálló feldolgozás: a tanulók önállóan dolgozzák fel az új ismeretet, munkáltatás történik
16
Megfigyelendő jelenségek, események, tevékenységek rögzítése
Gyakoriság, időtartam jelölése: X (/); idősáv Egy kategórián belüli elemek minősítése jelrendszer segítségével pl. A tanár a tanítás hatékonyságára figyelve önreflexiót alkalmaz, változtat a tanításon – szervezés kateg. HatékonyTanulás Vita (ennek típusát jelölő rövidítések) a módszer kiterjesztettsége: osztály, csoport, egyén egyszerű jelekkel minősíteni a kategóriába besorolt elemek megvalósulását (+; 0; -) Puskázás megengedett! Megfigyelési útmutató - „kategória szótár” megfigyelendők azonosítása, értékelés, minősítés fókuszálása
17
Kérdezőbiztos feladatai - összegzés
négy tanórán (két pedagógusnál) megfigyelés, 4db megfigyelési lap, azonosítókkal ellátva négy értékelési űrlap, azonosítókkal ellátva (A és B értékelőlap) interjú két pedagógussal, interjú adatait összesítő űrlap, azonosítókkal ellátva közvetetten, az intézmény vezetésének közreműködésével megvalósítandó tevékenység (hordár): tantestülettel kitöltetni az „Iskolai kultúra” kérdőívet (kiosztani, begyűjteni) tanulói kérdőív kitöltetése (5 perces) a meglátogatott órát követő óra legelején, a tantestület segítségével (esetleg a szünetben)
18
A szó néha körülményesebb, mint a tett.
Vándor! Itt nincs ösvény. Ösvény lesz, ha kitaposod. Ha visszanézel válladon át, Látod az ösvényt, de rajta nem jársz többé. Antonio Machado
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.