Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMagda Lakatosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek észlelése a látható jelek észlelésével kezdődik, értve ezen a fizikai megjelenést, a nem verbális kommunikációt és a nyílt viselkedést. A környezetükből kiugró, figyelemfelkeltő jelek különösképpen befolyásolják a személyészlelést. (Éli hangtalanul motyogni látta Annát)
2
Benyomás szerveződés Fizikai megjelenésből eredő benyomások
Saul magas, Dávid piros arcú) Fizikai megjelenés a munkahelyen A nem verbális kommunikációból eredő benyomások A megtévesztés észlelése (hitelesség) Hazugságvizsgálatok (árulkodó jelek) A viselkedésből eredő benyomások (ilyen)
3
Benyomás szerveződés Milyen jelek vonzzák a figyelmet? Kiugró jelleg
Hozzáférhetőség Elvárások Motívumok Hangulatok Kontextus Új keletű előhívás (Clint Eastwood) Gyakori előhívás: tartós hozzáférhetőség
4
A cselekvő személy jellemzése: megfelelési következtetések
Az emberek gyakran feltételezik, hogy a többiek olyan belső tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek megfelelnek megfigyelt viselkedésüknek. Gyakran élnek ezzel a feltételezéssel még akkor is, ha külső tényezők befolyásolhatták a viselkedést. Megfelelési következtetések (megfelel annak amit tapasztaltam: anticipáció)
5
Megfelelési következtetések igazolása:
Az egyén választja az adott viselkedést A viselkedésnek kevés olyan hatása van, melyek megkülönböztetik más cselekedetektől A viselkedés inkább váratlan, mint elvárt vagy tipikus
6
Megfeleltetési torzítás: az ember olyan, ahogyan cselekszik
7
Benyomáskeltés: összefoglalás
Az első benyomás kialakításakor használatos változók 1) Nem 2) Faj 3) Magasság és testsúly Rendszerint ezek azok a látható jellemvonások és információk, amiket az emberek jellemvonásainak és valószínű viselkedésének a megalapozásához használunk
8
Az első benyomáson túl: attribúció és integráció
Oksági attribúció: az emberek viselkedésének okaira vonatkoztató következtetés
9
Az attribúció forrásai
Ahhoz, hogy túljuthassanak első benyomásaikon, az embereknek sokkal komolyabban el kell gondolkodniuk, különösen akkor, ha szeretnék megmagyarázni a viselkedést. Ezért valószínűleg megfontolják majd azokat a lehetséges okokat, amelyek a viselkedéshez kapcsolódnak, vagy általánosan hozzáférhetők, amelyek kiugranak a kontextusból, vagy amelyeket a rendelkezésre álló mintázata sugall.
10
Asch kísérlete „X: „intelligens, ügyes, szorgalmas, melegszívű, határozott,gyakorlatias, óvatos” Solomon Asch (1946) kísérlete X olyan aki ,”hisz abban, hogy bizonyos dolgok helyesek, másokat meg akar győzni a maga álláspontjáról, érvelése vélhetően őszinte, és szereti, ha nézeteit elfogadják”
11
A kapcsolódó okok attribúciói
Cselekvések, élmények Ingerek Forgatókönyvek Kulturálisan meghatározott okok attribúciói Hozzáférhető okok attribúciói Kiugró okok attribúciói
12
Az első benyomások módosítása
Amikor úgy tűnik, hogy a viselkedést külső hatások okozták, akkor az emberek megkísérelhetik a cselekvő jellemzőire vonatkozó eredeti következtetéseik módosítását. Ez időt és kognitív erőfeszítést vesz igénybe, így gyakran nem is történik meg.
13
Összegzés: komplex benyomás kialakítása
A másikról kialakított benyomás gyakran különböző jellemzőket foglal magában. Az emberek a személyről alkotott tudásuk vagy megfigyeléseik alapján annak további vonásaira következtethetnek. Egy benyomás sokrétű komponensei összekapcsolódnak egymással, amint az emberek megpróbálnak oki kapcsolatokra következtetni közöttük.
14
Személyiség vonások Asch (1946) – némely vonás nagyobb hatással van a képalkotásra, mint más Meleg/hideg Könnyebb megerősíteni 1) Némely vonás rendszerint árulkodóbb 2) Némely vonás evidensebb módon jelen van 3) Némely vonás sokkal konkrétabb mint mások
15
Vonások A kedvező vonásokra nehezebb szert tenni és könnyebb elveszíteni őket A kedvezőtlen vonásokra könnyebb szert tenni és nehezebb elveszíteni őket
16
Az én bemutatása 1) Behízelgés – szeretetre méltónak látszani
2) Megfélemlítés – erővel való félelemkeltés 3) Ön-reklámozás - hozzáértés 4) Szemléltetés - moralizálás 5) Könyörgés – gyengeség és függőségek; szimpátia keresés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.